Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysy mitä vain -ketju

Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Laitetaas tänne kun en löytänyt oikeaa ketjua,

Eli kysymys koskee ethernet-verkko uudessa asunnossani. Muutan sinne kuun lopulla ja siellä on sellainen kiinteistöviritys että seinässä on joka huoneessa RJ-45 datarasiat. Sähkökaapissa on jakocentteri jossa on yksi pääreikä josta lähtee ja tulee dataa maailmalta, ja sen alapuolella on jokaiselle asunnon datarasialle RJ-45 kolo.

Pulma on nyt sellainen että minä voin laittaa vain yhden datarasian kerrallaan aktiiviseksi jollen keksi siihen väliin sopivaa jakajaa.

Eli mun kysymys on, voinko laittaa sinne sähkökaappiin jonkun perushubin johon tulisi sen pääjohto, ja siitä lähtisi johdot jokaisen huoneen datarasiaan jotka haluan aktiiviseksi? Siinä sähkökaapissa on oikein paikka tälläiselle laatikolle? Mulla on nyt vanhassa asunnossa modeemi (100M/5M), mallia en muista, voisinko tälläistä käyttää ns. hubina/jakajana vaikkei asunnon nettiratkaisu sellaista vaadikaan? Mun tuleva netti taitaa olla 100M/50M

Sori noita mun termejä, nämä tekniset nettijutut ei ole ihan mun juttuja :D Mut kiva jos joku osaa neuvoa. Kysyin jo palveluntarjoajalta mutta varmista vielä että meneekö noin.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Eli mun kysymys on, voinko laittaa sinne sähkökaappiin jonkun perushubin johon tulisi sen pääjohto, ja siitä lähtisi johdot jokaisen huoneen datarasiaan jotka haluan aktiiviseksi? Siinä sähkökaapissa on oikein paikka tälläiselle laatikolle? Mulla on nyt vanhassa asunnossa modeemi (100M/5M), mallia en muista, voisinko tälläistä käyttää ns. hubina/jakajana vaikkei asunnon nettiratkaisu sellaista vaadikaan?

Voit asentaa kaappiin Ethernet-hubin, mutta ne ovat jo vähän vanhentunutta tekniikkaa. Hanki mieluummin Ethernet-kytkin, koska sellainen osaa välittää liikennettä tehokkaammin. (Hubi välittää kaiken liikenteen kaikille kytketyille laitteille, kytkin osaa ohjata liikenteen suoraan oikealle laitteelle. Laitteet ovat kuitenkin käytännössä saman hintaisia.)

Koska kytkin joutuu olemaan ahtaassa suljetussa tilassa ja todennäköisesti et käynnistele sitä kovin usein uudestaan, suosittelen hankkimaan ns. green-tekniikka hyödyntävän purkin. Sellainen antaa virtaa vain kulloinkin aktiivisille porteille, jolloin laite pysyy viileämpänä ja pientä sähkönsäästöäkin saattaa ilmetä.

Tarkista myös, että kytkimen portit tukevat gigabit-nopeusluokkaa (1000 Mbps), niin sähkökaapista ei muodostu sisäverkkosi pullonkaulaa.

Itselläni on tuollainen n. 30 € kustantanut green-purkki vastaavanlaisena sähkökaappiasennuksena, ja se on toiminut hienosti jo usemman vuoden eikä ole vaatinut resetointeja tai muutakaan huoltoa.

Vanha modeemisi ilmeisesti sisältää myös reititinominaisuuden ja osannee siis hoitaa tuon homman kunhan vain kytket tulevan ja lähtevän liikenteen portit oikein. Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin operaattorin kaupanpäällisenä jakelema halpispurkki. Sellaiset ovat usein pidemmän päälle epävakaita ja saattavat vaatia uudelleenkäynnistelyä aina silloin tällöin. Varmempi ja vaivattomampi ratkaisu on siis tuollainen tarkoituksen varta vasten tarkoitettu kytkin. Hiukan hidaskin tuo vanha modeemisi on tällaiseksi sisäverkon solmukohdaksi.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Voit asentaa kaappiin Ethernet-hubin, mutta ne ovat jo vähän vanhentunutta tekniikkaa. Hanki mieluummin Ethernet-kytkin, koska sellainen osaa välittää liikennettä tehokkaammin. (Hubi välittää kaiken liikenteen kaikille kytketyille laitteille, kytkin osaa ohjata liikenteen suoraan oikealle laitteelle. Laitteet ovat kuitenkin käytännössä saman hintaisia.)

Koska kytkin joutuu olemaan ahtaassa suljetussa tilassa ja todennäköisesti et käynnistele sitä kovin usein uudestaan, suosittelen hankkimaan ns. green-tekniikka hyödyntävän purkin. Sellainen antaa virtaa vain kulloinkin aktiivisille porteille, jolloin laite pysyy viileämpänä ja pientä sähkönsäästöäkin saattaa ilmetä.

Tarkista myös, että kytkimen portit tukevat gigabit-nopeusluokkaa (1000 Mbps), niin sähkökaapista ei muodostu sisäverkkosi pullonkaulaa.

Itselläni on tuollainen n. 30 € kustantanut green-purkki vastaavanlaisena sähkökaappiasennuksena, ja se on toiminut hienosti jo usemman vuoden eikä ole vaatinut resetointeja tai muutakaan huoltoa.

Vanha modeemisi ilmeisesti sisältää myös reititinominaisuuden ja osannee siis hoitaa tuon homman kunhan vain kytket tulevan ja lähtevän liikenteen portit oikein. Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin operaattorin kaupanpäällisenä jakelema halpispurkki. Sellaiset ovat usein pidemmän päälle epävakaita ja saattavat vaatia uudelleenkäynnistelyä aina silloin tällöin. Varmempi ja vaivattomampi ratkaisu on siis tuollainen tarkoituksen varta vasten tarkoitettu kytkin. Hiukan hidaskin tuo vanha modeemisi on tällaiseksi sisäverkon solmukohdaksi.

Kiitti vastauksesta! Joo eli kytkin pitäisi sitten hankkia, onko kaikki sellaiset nykyään siinä pisteessä että toimivat reitittimen tavoin, ettei tule sitten ostettua ihan väärää mallia. Onko hubi nyt sitten sama kuin reititin, sellaista olin myös harkitsemassa.
 
Kiitti vastauksesta! Joo eli kytkin pitäisi sitten hankkia, onko kaikki sellaiset nykyään siinä pisteessä että toimivat reitittimen tavoin, ettei tule sitten ostettua ihan väärää mallia. Onko hubi nyt sitten sama kuin reititin, sellaista olin myös harkitsemassa.

Reititin ei kuulu sisäverkon laitteisiin, vaan sillä yhdistetään oma sisäverkkosi ulkoverkkoon (eli käytännössä Internetiin). Reititin on siis ikään kuin modeemi + kytkin. (Pelkkiä modeemeita harvemmin enää käytetään, vaan samassa purkissa yleensä on myös reititin, eli purkkiin voi kytkeä suoraan useamman laitteen.) Reititintä ei omassa tapauksessasi siis tarvita enää sähkökaappia lämmittämään.

Microsoftin pikaopas (jossa hubista käytetään suomenkielisempää nimitystä keskitin):
http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/hubs-switches-routers-access-points-differ

Mutta tämä nyt menee jo vähän ohi aiheesta. Olennaista on, että parhaiten käyttöösi sopii gigabitin nopeuksia tukeva ja green-tekniikan hallitseva kytkin. Sellainen on ihan peruskamaa, mutta varmista nyt kuitenkin että laite täyttää kummankin vaatimuksen. Hinta-arvio 30 €.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Mutta tämä nyt menee jo vähän ohi aiheesta. Olennaista on, että parhaiten käyttöösi sopii gigabitin nopeuksia tukeva ja green-tekniikan hallitseva kytkin. Sellainen on ihan peruskamaa, mutta varmista nyt kuitenkin että laite täyttää kummankin vaatimuksen. Hinta-arvio 30 €.

Kiitoksia! :)
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Täytyy vielä varmistaa että varmasti ymmärsin oikein. En siis voi käyttää vanhaa modeemiani reitittimenä tuolla uudessa asunnossa koska siinä ei ole wan-porttia, vaan pelkkä kaapelisisääntulo ja sitten lan-portit.

Puhuttiin sisäverkosta tuon kytkimen yhteydessä niin luoko sellainen kytkin vain sisäisen verkon eikä se päästä laitteita lainkaan ulos? Ei mua niinkään tuollaisen sisäisen verkon luonti kiinnosta vaan haluan että mun pari läppäriä ja pleikkari on internetissä kiinni, onko silloin sitten se reititin parempi vaihtoehto?

Miksi näistä nettiasioista tehdään näin vaikeita.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Puhuttiin sisäverkosta tuon kytkimen yhteydessä niin luoko sellainen kytkin vain sisäisen verkon eikä se päästä laitteita lainkaan ulos? Ei mua niinkään tuollaisen sisäisen verkon luonti kiinnosta vaan haluan että mun pari läppäriä ja pleikkari on internetissä kiinni, onko silloin sitten se reititin parempi vaihtoehto?

Toki sun on mahdollista liittää kaikki laitteesi pitkillä johtovedoilla suoraan reitittävään modeemiin (kunhan siinä vain on riittävästi vapaita portteja). Sellainen ei vain välttämättä ole kovin kätevää tai fiksuakaan, jos laitteet sijaitsevat vaikka eri huoneissa.

Kun uudessa asunnossasi kuitenkin on tarjolla valmis kaapelointi, kannattaa ilman muuta hyödyntää sitä. Sun tapauksessasi tämä onnistuu parhaiten sähkökaappiin asennettavalla kytkimellä. Kytkin on tarkoitettu juurikin tällaiseen käyttöön ja se hoitaa homman sen verran pätevästi että vehkeen voi asennuksen jälkeen aika lailla unohtaa.

Ja toki kytkin hoitaa liikenteen myös Internetiin päin. Tuossa sähkökaappiasennuksessa jokainen laitteesi toimii käyttäjän kannalla ihan kuin se olisi suoraan modeemissa kiinni. Ja bonuksena saat myös sisäverkon, jossa laitteesi näkevät myös toinen toisensa. Se voi olla kätevää, jos vaikka haluat toistaa Pleikkarilla läppärin sisältöä, siirrellä tiedostoja läppäriltä toiselle tai pistää pystyy omat lanit tms.

Hankintalistalle kannattaa muuten pistää myös tarvittava määrä lyhyitä Ethernet-kaapeleita. Itselläni sähkökaapin kaapelit on muistaakseni 20-senttisiä ja ne ovat justiinsa sopivia. Yleisimmin myytävät kaapelit on sen verran pitkiä että niitä on hankala rullailla ahdasta sähkökaappia tukkimaan.

Miksi näistä nettiasioista tehdään näin vaikeita.

Onhan näissä kieltämättä jonkin verran opeteltavaa. Tässäkin on takana ns. historialliset syyt: nykyisiä verkkoja ei ole suunniteltu kerralla alusta loppuun vaan ne ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana, kun vanhan toteutuksen päälle on rakennettu parempaa palanen kerrallaan, vähän kuin tilkkutäkkiä paikatessa.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Toki sun on mahdollista liittää kaikki laitteesi pitkillä johtovedoilla suoraan reitittävään modeemiin (kunhan siinä vain on riittävästi vapaita portteja). Sellainen ei vain välttämättä ole kovin kätevää tai fiksuakaan, jos laitteet sijaitsevat vaikka eri huoneissa.

Kun uudessa asunnossasi kuitenkin on tarjolla valmis kaapelointi, kannattaa ilman muuta hyödyntää sitä. Sun tapauksessasi tämä onnistuu parhaiten sähkökaappiin asennettavalla kytkimellä. Kytkin on tarkoitettu juurikin tällaiseen käyttöön ja se hoitaa homman sen verran pätevästi että vehkeen voi asennuksen jälkeen aika lailla unohtaa.

Eikö reititinta voi samalla tapaa jättää sähkökaappiin kuin kytkimen? Näin olin suunnitellut :eek:

Mutta joo, tilasin verkkiksestä Zyxelin 10/100/1000, 8-porttisen gigabittisen Green-teknologia kytkimen, 30 eur. Varmaan hoituu sillä hyvin.

Hätähousuna ehdin vielä tilaamaan Asuksen reitittimen :D Onneksi sen voi laittaa paluupostilla takaisin. Ja aivan, eilen kävin ostamassa muutamat 50cm verkkokaapelit sitä kaappihässäkkää varten.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Eikö reititinta voi samalla tapaa jättää sähkökaappiin kuin kytkimen? Näin olin suunnitellut :eek:

Kyllä voi, kuten edellä jo mainittiin. Reitittimen sijoituspaikka riippuu siitä, mitä kautta Internet-yhteytesi tulee asuntoon.

Itselläni on kaapeliyhteys, eli Internet-yhteys asuntoon tulee antennipistokkeesta. Sieltä se etenee modeemi-reitittimen kautta asunnon sisäisen kaapeloinnin välityksellä sähkökaappiin, jossa kytkin jakaa liikenteen eri huoneiden verkkopistokkeisiin.

Jos sulla Internet-yhteys tulee suoraan sähkökaappiin, modeemi toki kannattaa asentaa sinne. Jos modeemissa on riittävästi liitäntäpaikkoja (eli se toimii myös reitittimenä), voit kyllä kytkeä eri huoneiden pistokkeet suoraan reitittimeen.

Jos taas kyseessä on pelkkä modeemi (eli Ethernet-portteja sisäverkon käyttöön on vain yksi), tarvitset erillisen kytkimen. Kytkimen asennat sähkökaappiin myös jos Internet-yhteys ei tule asuntoon sähkökaapista, vaan kaappi toimii vain jakamona. Kytkin auttaa myös silloin, jos tarvitset enemmän liitäntöjä kuin modeemista löytyy.

Sen sijaan ei kannata käyttää kahta reititintä (toista modeemissa ja toista vielä sähkökaapissa. Tämä siksi koska reititintä ei ole tarkoitettu tuollaiseen sisäverkkokäyttöön. Tällöin maksaisit ylimääräistä ominaisuuksista joita et tarvitse ja saisit lisää mahdollisia ongelmakohtia (esim. ylimääräisen verkkoliikenteen NAT-muunnoksen, joka voi haitata nettipelaamista). Ja kaappikin luultavasti kävisi kuumempana.

Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut lähteä selvittämään asiaa selvittämällä ensin tämä perusjuttu, eli mistä Internet-yhteys tulee asuntoon. Nämä muu skenaariot kun ovat oman tilanteesi kannalta turhaa tietoa ja homma meni turhan mutkikkaaksi.

Ja oli miten oli, se tilaamasi Zyxelin kytkin vaikuttaa juurikin pätevältä laitteelta - tarvitset sitä tai et. :eek:
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

No kyllähän sen voi, kuten edellä jo mainittiin. Ei vain välttämättä kannata, koska reititintä ei ole tarkoitettu tuollaiseen käyttöön. Maksat ylimääräistä ominaisuuksista joita et tarvitse ja saat lisää mahdollisia ongelmakohtia (esim. ylimääräisen verkkoliikenteen NAT-muunnoksen, joka voi haitata nettipelaamista). Ja kaappikin luultavasti käy kuumempana.

Tilaamasi Zyxelin kytkin vaikuttaa juurikin pätevältä laitteelta.

Noinhan se taitaa olla juu, oikeastaan kumpaa vain voin käyttää. Tavallaan pitäisin kyllä tuon reitittimen tuomasta turvasta, vaikka se nyt NATia muuttaakin niin uskoisin sen jäävän pleikan osalta NAT2:een niinkuin se nytkin ollut. Mulla on tässä nykyisessä asunnossa sama kuin sulla paitsi ei ole jakomoa välissä, eli kaapelia menee lattialla ihan kiitettävästi. Uudessa johon muutan niin on tosiaan niin että netti tulee suoraan jakomoon ja Soneran tädin mukaan siihen ei mitään modeemeja alkuun tarvita (webbi -> sähkökaappi -> huoneiston datarasiat. Eka kerta kun mulla on tälläinen systeemi ja siksi vähän pihalla.

Kiitti hei paljon vaivannäöstä ku jaksoit rautalangasta vääntää :D
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Noinhan se taitaa olla juu, no kytkimellä mennään. Kiitti hei paljon vaivannäöstä ku jaksoit rautalangasta vääntää :D

Eipä mitään. Ja ninjapäivittelin vielä edellistä vastaustani näköjään samanaikaisesti kun kirjoitit omaasi. Tuli näet mieleen, että en ollut varma millainen nettiyhteys uudessa asunnossasi on, mikä tietysti vaikuttaa laitehankintojen tarpeeseen.

Kytkintä siis tarvitaan ellei Internet virtaa suoraan sähkökaappiisi tai tulevan modeemisi liitännät eivät riitä omiin tarpeisiisi.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Terve.

Olen jo pidemmän aikaa huomannut, että pelatessani CS:GO, tulee ihmeellisiä pieniä lagipiikkejä. Pingi nousee normaalista (n. 20) sinne 60 paikkeille vähäksi aikaa, ja sitten palailee takaisin. Lagipiikkejä sattuu suht. säännöllisesti, ehkä joka toinen minuutti(?). Tämän ongelman kuitenkin korjaa se, että pidän kaverin kanssa skypepuhelua päällä, kun olen pelissä. Tällöin CS:GO ei lagita ollenkaan. Mikäköhän mahtaisi olla syy?
 
Xbox360 vs ps3 hinta?!

Naurettavan halvalla näyttää saavan huutonetistä käytettynä xbox 360 verrattuna ps3:een, mutta miksi?

Seuraava pelikonsoli minkä ostan tulee olemaan tuon hinnan ja pelitarjontansa takia xbox 360.
 
Vastaus: Xbox360 vs ps3 hinta?!

Naurettavan halvalla näyttää saavan huutonetistä käytettynä xbox 360 verrattuna ps3:een, mutta miksi?

Seuraava pelikonsoli minkä ostan tulee olemaan tuon hinnan ja pelitarjontansa takia xbox 360.
Pelilaitteen hinta voi johtua xbox360-konsolista riippuen. Osa vanhemmista konsoleista olivat melko virheherkkiä, ja itsellä menikin kaksi vanhempaa mallia rikki. Uudet slim ja onen näköiset taitavat olla jo varsin kestäviä kapineita.

Kyseisten konsolien kulta-aikaan Xboxin pelit myös halpenivat nopeammin arvatenkin Blu-ray-formaatin vuoksi. Nykyäänhän molemmat alkaa olemaan jo ehtoo puolella, joten hittipelit ovat siirtymässä kovaa vauhtia "vain uusille konsoleille".
 
Vastaus: Xbox360 vs ps3 hinta?!

Naurettavan halvalla näyttää saavan huutonetistä käytettynä xbox 360 verrattuna ps3:een, mutta miksi?

Kaikkein halvimmilla myytäviä käytettyjä Bokseja harkitessa kannattaa varmistaa, että kyseessä ei ole modattu laite joka on nyttemmin bannattu Livestä. Verkkopelaamisesta ei sellaisella tarvitse haaveilla, mutta toki yksinpelaaminen onnistuu ainakin jos ei halua hyödyntää latauspelejä, verkkotallennusta tai edes ikuistaa saavutuksiaan verkkoon.

Hinnan suhteen kannattaa pitää mielessä että Xbox 360:tta (4 gigan mallia) on saanut aika ajoin uutenakin alle satasen, tosin tällöin on kyse ollut hetkellisestä kampanjasta esim. uuden myymälän avajaisissa. Ja kiintolevynhän tuohon perusmalliin joutuu ostamaan erikseen, tosin nykyisin voi käyttää standardimallista ulkoistakin levyä aina 2 teratavuun asti. Tuollainen maksimikokoinen ulkoinen kiintolevy kustantaa myöskin satasen.
 
Vastaus: Xbox360 vs ps3 hinta?!

Kaikkein halvimmilla myytäviä käytettyjä Bokseja harkitessa kannattaa varmistaa, että kyseessä ei ole modattu laite joka on nyttemmin bannattu Livestä. Verkkopelaamisesta ei sellaisella tarvitse haaveilla, mutta toki yksinpelaaminen onnistuu ainakin jos ei halua hyödyntää latauspelejä, verkkotallennusta tai edes ikuistaa saavutuksiaan verkkoon.

Hinnan suhteen kannattaa pitää mielessä että Xbox 360:tta (4 gigan mallia) on saanut aika ajoin uutenakin alle satasen, tosin tällöin on kyse ollut hetkellisestä kampanjasta esim. uuden myymälän avajaisissa. Ja kiintolevynhän tuohon perusmalliin joutuu ostamaan erikseen, tosin nykyisin voi käyttää standardimallista ulkoistakin levyä aina 2 teratavuun asti. Tuollainen maksimikokoinen ulkoinen kiintolevy kustantaa myöskin satasen.

En ajatellut pistää xbox 360 nettiin ikinä, joten modattu versio olisi paras, mutta jos liika kallis, niin modaamatonkin käypi. Hyvä asia xbox360:issä on myös se, ettei kauahean monia pelejä tarvitse asentaa kovalevylle toisin kuin ps3:ssa.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Saako B-kortilla ajaa mitä vaan tieliikenteeseen rekisteröityä mönkijää?
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Terve.

Olen jo pidemmän aikaa huomannut, että pelatessani CS:GO, tulee ihmeellisiä pieniä lagipiikkejä. Pingi nousee normaalista (n. 20) sinne 60 paikkeille vähäksi aikaa, ja sitten palailee takaisin. Lagipiikkejä sattuu suht. säännöllisesti, ehkä joka toinen minuutti(?). Tämän ongelman kuitenkin korjaa se, että pidän kaverin kanssa skypepuhelua päällä, kun olen pelissä. Tällöin CS:GO ei lagita ollenkaan. Mikäköhän mahtaisi olla syy?

Hop
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Olen jo pidemmän aikaa huomannut, että pelatessani CS:GO, tulee ihmeellisiä pieniä lagipiikkejä. Pingi nousee normaalista (n. 20) sinne 60 paikkeille vähäksi aikaa, ja sitten palailee takaisin. Lagipiikkejä sattuu suht. säännöllisesti, ehkä joka toinen minuutti(?). Tämän ongelman kuitenkin korjaa se, että pidän kaverin kanssa skypepuhelua päällä, kun olen pelissä. Tällöin CS:GO ei lagita ollenkaan. Mikäköhän mahtaisi olla syy?
Kyllä siinä varmaan jotain muutakin tapahtuu, tuskin huomaisit tollasta pingin nousua. Tippuuko fps?
 
Ylös Bottom