Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysymyksiä tulleista ja tullauksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nothing
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

nothing

Active Member
Näitä kysymyksiä tuntuu tulevan vähän joka ketjuun, niin mitenkäs toimisi niille kysymyksille omistettu ketju. Eli voisi kysyä kokemuksia ja neuvoja tullaukseen ja tulleihin ja vaikka muihinkin tull- alkuisiin asioihin.

Esimerkkinä esimerkiksi tämä:

dduck sanoi:
Ja sitten kysymys. Onkohan oma tilaukseni jäämässä tulliin, kun paketin arvo on 38,85 + postit
14,56 . Eli yhteensä 53,21 . Merkitseekö Play-Asia paketin arvoon mukaan nuo postikulut? Kun
muutenkin meni tuossa tilauksessa 80 senttiä yli tuo arvo.. :rolleyes:

Play-asia merkitsee pakettiin tuotteen arvon. Jos kyseessä on iso pakkaus on tulliin jäämisen riski suurempi kuin esim. normaalilla pelillä.

Tullin laskennassa käytetään tullin omia kuukausittain vaihtuvia valuuttakursseja.

Tilauksen arvo on siis tuotteen hinta + toimituskulut.

Eli: ( Tilauksen arvo x 1,035 x 1,22 ) - Tilauksen arvo

Tässä 3,5 % on tullin määrä optisesta mediasta (mm. pelit ja DVD) ja 22 % on alvin osuus. Eri tuotteilla tullien määrä vaihtelee, eli tämä kaava on vain ja ainoastaan tuotteille, joitten tulli on 3,5 %.

Jos tästä tulee tulokseksi yli 10 euroa joutuu tullin maksamaan. Tämä raja on siis hieman yli 38 euroa.

Mutta tullimies tai -nainekin on vain ihminen, eli heitä löytyy joka lähtöön. Joskus joutuu muutaman sentin ylityksestä maksamaan tullit ja joskus muutama euro sinne tänne ei meinaa mitään.

Vastaus: Kysymyksiä tulleista ja tullauksesta

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/03_Tavaran_tilaaminen_ulkomailta/index.jsp

Tuon linkin takaa löytyy kaikki mitä tarvitsee ottaa huomioon tavaraa tilattaessa!

Siellä vielä tarkemmin tämän PDF tiedoston alta: Tullin asiakastiedote nro 19: Ostaisinko Internet-kaupasta (pdf-tiedosto, 127 kt).

Niin ja jos joku nyt meinaa tilata PS3 Japanista tai USA:sta niin
tullinimike on 9504100000 ja tulliprosentti on 0%

Ilmeisesti menettely on nyt sitten muuttunut?

Vaikka asia ei vielä näytä kovin yleisessä tiedossa olevankaan, tullikäytäntö on muuttunut ja nykyään sekä tulli että alv peritään vain, jos ne ylittävät 10 euroa - kumpikin erikseen laskettuna. Suomalaisen vastaanottajan kannalta tämä on hieno muutos kahdestakin syystä: tulliraja on hieman noussut (juuri tuohon 45,45 euroon) ja kulunkien laskeskelu sujuu nykyään helpommin.

Tämähän on todella hieno uutinen netissä asioiville.

Tullaus on tuurista kiinni! Ainakin osittain: olen tilannu sikareita Espanjasta, neilikkatupakkaaa Indonesiasta, antiikkia Kiinasta, pelejä USAsta ja nyt on tulossa kuplivaa Ranskasta. Kertaakaan en ole valmisteveroja/ tulleja etc. maksanut. Vaimo puolestaan tilasi kenkiä Usasta ja joutui maksamaan tullin ja verot.

Summa summarum = kannattta laskea tuon tullin ohjeen mukaan ja jos vielä verojen ja tullienkin jälkeen tuntuu siltä, että kauppa kannattaa, niin ei muuta kuin tilaus vetämään. Ulkomailta kuitenkin löytyy tavaraa, jota ei esimerkiksi täältä vielä / ollenkaan saa. Allekirjoittanut haaveilee esim. tästä:

http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=2466

Euroopassa myynnissä tällä hetkellä vain UK:ssa. :(

Ja kuten tuolla jo aiemmin todetaan, ihmisiä ne tullin työntekijätkin on ja 10 EURon verovelka ei liene siellä työlistan yläpäässä... ;)

Ymmärsinkö nyt siis oikein, että kun esim. minun tapauksessani tilasin Canadan VideoGamesPlussasta NFL 09:n ja hinnaksi tuli 104 CAD, eli n. 56 , josta 22% on 12, niin minun pitää maksaa tullille 12, vai se 2 joka ylittää kymmenen euron rajan?

minun pitää maksaa tullille 12, vai se 2 joka ylittää kymmenen euron rajan?

Saat maksaa tullille 12 euroa (sekä lisäksi tietysti vielä tullin). Ja huomaathan, että nämä maksut peritään myös toimituskuluista.

Saat maksaa tullille 12 euroa (sekä lisäksi tietysti vielä tullin). Ja huomaathan, että nämä maksut peritään myös toimituskuluista.

OK, ja jos toimituskulut ovat n. 10 niin pitääkö se 2,2e+35snt maksaa?
Tulli oli pelistä jtn. 3e, eli pitääkö se maksaa?

Koko potiksi tulisi sitten n. 17e :(

"Haistakaa paska koko valtiovalta, ette osaa muuta kuin verottaa!"

Ymmärsinkö nyt siis oikein, että kun esim. minun tapauksessani tilasin Canadan VideoGamesPlussasta NFL 09:n ja hinnaksi tuli 104 CAD, eli n. 56 , josta 22% on 12, niin minun pitää maksaa tullille 12, vai se 2 joka ylittää kymmenen euron rajan?

Videogamesplus laittaa pakettiin aina hinnaksi olisiko ollut 19,90$ ja ilmoittaa paketin sisällöksi "toy game" joten tuskinpa jää tulliin. Ainakin vielä kuukausi takaperin toimivat näin minun tilaukseni kanssa.

Videogamesplus laittaa pakettiin aina hinnaksi olisiko ollut 19,90$ ja ilmoittaa paketin sisällöksi "toy game" joten tuskinpa jää tulliin. Ainakin vielä kuukausi takaperin toimivat näin minun tilaukseni kanssa.

Grrrrrrreaat! Virkavallan kusetuksesta saa aina hyvät kicksit :cool:

Nopea kysymys, kun en itse muista varmana, kun tilaa play.comista, niin laittavatko kaikki tuotteet eriksen paketteihin = ei tule tulleja, vaikka tilaisin yli 50 tavaraa, jotka ovat erikseen 20 ja vähemmän?

Eli dvdboxofficesta saa yli 100cadollarin ostoksesta 10% alennusta. Jos tilaan NHL 09 ja MGS4 (yht~75), niin mitähän ne merkkaavat kuoreen hinnaksi? NHL 09 ilmestyy vasta joskus ensi kuussa, joten samaan aikaan paketit eivät tule. Vai oliko se niin että ne eivät laita mitään tietoja kuoreen näkyviin? En enää muista miten se homma meni, kun viime tilauksesta on aikaa.:confused:

Itsellä videogamesplus on merkannut aina 20 ja "Toy game".

Nopea kysymys, kun en itse muista varmana, kun tilaa play.comista, niin laittavatko kaikki tuotteet eriksen paketteihin = ei tule tulleja, vaikka tilaisin yli 50 tavaraa, jotka ovat erikseen 20 ja vähemmän?

Joo-o, noh, se menee niin, että kaikki tavarat tulevat erillisissä kuorissa -- ei tartte auttaa.

Löysin eräästä pelikaupasta erään pelin hintaan 17,52 EUR. Jääkö peli tulliin?

Ja kun en vielä tätä kaikkea ymmärtänyt, niin:

- Jos peli jää tulliin, miten toimitaan, jos tulliin ei ole mahdollista päästä?
- Maksetaanko tuosta 17,52 EUR pelistä mitään tullimaksuja?

Auttakaa hölmöä.:D

Tääkin ketju pitää herättää eloon kysymyksellä jos toisella

eli tietääkö kukaan tai onko kokemusta ottaako game.co.uk. tulleja isoimmista tilauksista? eli sijaitseeko paikka UK:ssa, toisinkuin play.com

Tääkin ketju pitää herättää eloon kysymyksellä jos toisella

eli tietääkö kukaan tai onko kokemusta ottaako game.co.uk. tulleja isoimmista tilauksista? eli sijaitseeko paikka UK:ssa, toisinkuin play.com

Viimeisellä sivulla ketjussa Yhteenveto verkkokaupoissa asioimisesta:

asddsdd.jpg

Ylös Bottom