Viestialueen kuvaus sanoo, "hehkuta vanhoja konsoleita täällä". Nyt ei kuitenkaan hehkuteta, vaan haukutaan!
NeoGeo CD:n pitkien latausaikojen kanssa pähkäily sai miettimään virheitä menneiden pelikoneiden suunnittelussa. "Kyytiä omalle konsolille!" -ketjun hengessä voitaisiin miettiä missä koneissa on ollut selviä mokia, jotka olisi todellakin pitänyt älytä korjata ennen julkaisua. Rajataan nykykoneet tämän tarkastelun ulkopuolelle, ei oteta mukaan pelkiksi kuriositeeteiksi jääneitä laitteita, ei valiteta ihan pienestä, kuten ohjaimen johdon pituudesta, eikä sotketa mukaan pelejä, markkinointia tai muuta rautaan liittymätöntä. Päinvastoin kuin "Kyytiä omalle konsolille!" -ketjussa, vastaan saa väittää ja konetta ei tarvitse omistaa (kokemusta laitteesta pitäisi kuitenkin löytyä).
Aloitan vaikka kolmella koneella:
NeoGeoCD: Kun moduuli-NeoGeo:n pelit olivat aikaisekseen todella suuria ja muistinkäyttöä ei oltu suunniteltu hitaasta lähteestä ladattavaksi, oli päätös laittaa koneeseen yksinopeuksinen cd-asema ja liian pieni määrä muistia selvä virhe. Vain vanhimmat (ja siis pienimmät) pelit ovat CD:llä yhtä mukavia pelata kuin isoveljellään. Loppuaikojen peleissä ja erityisesti mätkinnöissä lataaminen on jo sietämätöntä. Pelien koon kasvaessa NeoCD:stä loppuivat rahkeet ja uudempia pelejä ei koneelle enää käännetty.
Atari 5200: Kone ei ollut tarpeeksi tehokas verrattuna kilpailijoihin, Intellivisioniin ja Colecovisioniin. Varsinainen moka oli kuitenkin ohjaimessa. Insinöörivalopäät keksivät innovatiivisen analogisen ohjaimen, mutta suunnittelivat sen aivan päin helvettiä. Tikku ei nimittäin keskitä itseään, vaan hyllyy vapaasi ja tunnottomana. Vielä kun pelit olivat tyyliä Pac-Man ja Defender, oli ohjain melkein kelvoton. Eikä siinä kaikki! Ohjaimen napit olivat pikkuruiset kumikikkareet, joiden alla oleva kytkin hajosi alta aikayksikön.
Atari Jaguar: Menee jo selvemmin henk.koht. mielipiteen puolelle, mutta mielestäni Jaguar oli aivan liian raakile 3D-koneeksi. Olihan kissaeläin hetken aikaa teknisesti hieno kone, mutta koneen 3D-grafiikat olivat liian yksinkertaisia ja nykiviä kunnollisiin peleihin. Kun samaan aikaan SNES esitti 2D-pelien upeaa joutsenlaulua, oli Jaguarin tekniikalla mahdollista tehdä vain todella yksinkertaisia pelejä. Jaguar oli raakile ja kuriositeetti, kunnolliset 3D-koneet tulivat vasta muutaman vuoden päästä.
NeoGeo CD:n pitkien latausaikojen kanssa pähkäily sai miettimään virheitä menneiden pelikoneiden suunnittelussa. "Kyytiä omalle konsolille!" -ketjun hengessä voitaisiin miettiä missä koneissa on ollut selviä mokia, jotka olisi todellakin pitänyt älytä korjata ennen julkaisua. Rajataan nykykoneet tämän tarkastelun ulkopuolelle, ei oteta mukaan pelkiksi kuriositeeteiksi jääneitä laitteita, ei valiteta ihan pienestä, kuten ohjaimen johdon pituudesta, eikä sotketa mukaan pelejä, markkinointia tai muuta rautaan liittymätöntä. Päinvastoin kuin "Kyytiä omalle konsolille!" -ketjussa, vastaan saa väittää ja konetta ei tarvitse omistaa (kokemusta laitteesta pitäisi kuitenkin löytyä).
Aloitan vaikka kolmella koneella:
NeoGeoCD: Kun moduuli-NeoGeo:n pelit olivat aikaisekseen todella suuria ja muistinkäyttöä ei oltu suunniteltu hitaasta lähteestä ladattavaksi, oli päätös laittaa koneeseen yksinopeuksinen cd-asema ja liian pieni määrä muistia selvä virhe. Vain vanhimmat (ja siis pienimmät) pelit ovat CD:llä yhtä mukavia pelata kuin isoveljellään. Loppuaikojen peleissä ja erityisesti mätkinnöissä lataaminen on jo sietämätöntä. Pelien koon kasvaessa NeoCD:stä loppuivat rahkeet ja uudempia pelejä ei koneelle enää käännetty.
Atari 5200: Kone ei ollut tarpeeksi tehokas verrattuna kilpailijoihin, Intellivisioniin ja Colecovisioniin. Varsinainen moka oli kuitenkin ohjaimessa. Insinöörivalopäät keksivät innovatiivisen analogisen ohjaimen, mutta suunnittelivat sen aivan päin helvettiä. Tikku ei nimittäin keskitä itseään, vaan hyllyy vapaasi ja tunnottomana. Vielä kun pelit olivat tyyliä Pac-Man ja Defender, oli ohjain melkein kelvoton. Eikä siinä kaikki! Ohjaimen napit olivat pikkuruiset kumikikkareet, joiden alla oleva kytkin hajosi alta aikayksikön.
Atari Jaguar: Menee jo selvemmin henk.koht. mielipiteen puolelle, mutta mielestäni Jaguar oli aivan liian raakile 3D-koneeksi. Olihan kissaeläin hetken aikaa teknisesti hieno kone, mutta koneen 3D-grafiikat olivat liian yksinkertaisia ja nykiviä kunnollisiin peleihin. Kun samaan aikaan SNES esitti 2D-pelien upeaa joutsenlaulua, oli Jaguarin tekniikalla mahdollista tehdä vain todella yksinkertaisia pelejä. Jaguar oli raakile ja kuriositeetti, kunnolliset 3D-koneet tulivat vasta muutaman vuoden päästä.