Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kyytiä vanhalle konsolille!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hex
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hex

Active Member
Viestialueen kuvaus sanoo, "hehkuta vanhoja konsoleita täällä". Nyt ei kuitenkaan hehkuteta, vaan haukutaan!

NeoGeo CD:n pitkien latausaikojen kanssa pähkäily sai miettimään virheitä menneiden pelikoneiden suunnittelussa. "Kyytiä omalle konsolille!" -ketjun hengessä voitaisiin miettiä missä koneissa on ollut selviä mokia, jotka olisi todellakin pitänyt älytä korjata ennen julkaisua. Rajataan nykykoneet tämän tarkastelun ulkopuolelle, ei oteta mukaan pelkiksi kuriositeeteiksi jääneitä laitteita, ei valiteta ihan pienestä, kuten ohjaimen johdon pituudesta, eikä sotketa mukaan pelejä, markkinointia tai muuta rautaan liittymätöntä. Päinvastoin kuin "Kyytiä omalle konsolille!" -ketjussa, vastaan saa väittää ja konetta ei tarvitse omistaa (kokemusta laitteesta pitäisi kuitenkin löytyä).

Aloitan vaikka kolmella koneella:

NeoGeoCD: Kun moduuli-NeoGeo:n pelit olivat aikaisekseen todella suuria ja muistinkäyttöä ei oltu suunniteltu hitaasta lähteestä ladattavaksi, oli päätös laittaa koneeseen yksinopeuksinen cd-asema ja liian pieni määrä muistia selvä virhe. Vain vanhimmat (ja siis pienimmät) pelit ovat CD:llä yhtä mukavia pelata kuin isoveljellään. Loppuaikojen peleissä ja erityisesti mätkinnöissä lataaminen on jo sietämätöntä. Pelien koon kasvaessa NeoCD:stä loppuivat rahkeet ja uudempia pelejä ei koneelle enää käännetty.

Atari 5200: Kone ei ollut tarpeeksi tehokas verrattuna kilpailijoihin, Intellivisioniin ja Colecovisioniin. Varsinainen moka oli kuitenkin ohjaimessa. Insinöörivalopäät keksivät innovatiivisen analogisen ohjaimen, mutta suunnittelivat sen aivan päin helvettiä. Tikku ei nimittäin keskitä itseään, vaan hyllyy vapaasi ja tunnottomana. Vielä kun pelit olivat tyyliä Pac-Man ja Defender, oli ohjain melkein kelvoton. Eikä siinä kaikki! Ohjaimen napit olivat pikkuruiset kumikikkareet, joiden alla oleva kytkin hajosi alta aikayksikön.

Atari Jaguar: Menee jo selvemmin henk.koht. mielipiteen puolelle, mutta mielestäni Jaguar oli aivan liian raakile 3D-koneeksi. Olihan kissaeläin hetken aikaa teknisesti hieno kone, mutta koneen 3D-grafiikat olivat liian yksinkertaisia ja nykiviä kunnollisiin peleihin. Kun samaan aikaan SNES esitti 2D-pelien upeaa joutsenlaulua, oli Jaguarin tekniikalla mahdollista tehdä vain todella yksinkertaisia pelejä. Jaguar oli raakile ja kuriositeetti, kunnolliset 3D-koneet tulivat vasta muutaman vuoden päästä.
 
no voisin ottaa tähän esimerkiksi pari tosi ärsyttävää seikkaa Segan 16 bittisestä koneesta + sen lisälaitteista

Megadrive/MegaCD/32x yhdistelmä:
Sega olisi saanut suunitella jotenkin tuon virransyöttö systeemin paremmin.. ei ole mukavaa että joutuu iskemään kolme älyttömän kokoista muuntajaa seinään jos haluaa pelata kyseisellä koneella/koneiden yhdistelmällä.

Mega CD:
Sega olisi myös sanut nostaa koneen väripalettia perus Megadriven (56 värin?) paletista kun kerta oli mahdollisuus. Tällöin koneen videon pyörityskapasiteetti olisi ainakin parantunut.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan GreeDy
Megadrive/MegaCD/32x yhdistelmä:
Sega olisi saanut suunitella jotenkin tuon virransyöttö systeemin paremmin.. ei ole mukavaa että joutuu iskemään kolme älyttömän kokoista muuntajaa seinään jos haluaa pelata kyseisellä koneella/koneiden yhdistelmällä.
Tosiaankin. Nuo vaativat virtaa vielä sen verran, että ainakaan minulla samaan jatkojohtoon kytkettäessä virtaa ei riitä kaikille laitteille. Joudun kytkemään yhden kolmesta muuntajasta eri pistorasiaan (tai siitä lähtevään jatkojohtoon).

Dorkaa on myös pelkän monoäänen kulkeminen ensimmäisestä Megadrivesta televisioon, vaikka koneen kuulokeliitännästä saa stereota. Sama lapsus on myös samaa johtoa käyttävässä NeoGeo:ssa.
 
Atari Jaguar Olen samaa mieltä siinä että jaguarin teho ei riittänyt 3D-peleihin.Esim. Alien vs. Predator näytti kyllä hienolta silloin mutta nyki kovasti.Lähes kaikki muut 3d-pelit olivat grafiikaltaan hyvin yksinkertaisia.
 
Philips CD-i: Aivan surkea koneteho, taitaa jäädä SNESin varjoon reilusti. Pelit näyttävät hyvältä vain jos taustalla pyörii videota. Ohjain surkea: (siis padi) huonot napit, joita vain 3, huono ristiohjain. Vain yksi ohjainportti. Vain rca-ulostulot äänelle ja kuvalle, ei RGB:tä. Vaan toisaalta, eipä kone ollutkaan puhdas pelikone..

Atari Jaguar: surkea ohjain, peukalot kipeytyy. Yhdyn myös konetehon puutteeseen, mutta samalla ihailen uniikkia suunnittelua: erikoinen rakenne (lukekaapa FAQ jostain), mutta ilmeisesti vaikea ohjelmoitava. Ei sisäistä muistia CD-asemassa tyyliin Saturn & CD-i. Myös erilliset muuntaja kummalekin osalle. Pakko sanoo vielä että Kasumi Ninja ON huonoin peli mitä on koskaan tuotettu! (sen verran peleistä)

Megadrive: Kankea ohjain, liian vähän nappeja.

Yleinen ongelma koneita ennen Dreamcastia: Usa-Jap pelit pyörivät hitaammin PAL-koneella! on se niin väärin. Joutuisi tekemään arveluttavia modeja rautaan, eikä vanhoja raasuja raaskis alkaa teurastamaan. Ja mistäs saat uuden koneen jos menee mönkään??

Kokemukset ovat omakohtaisia.
 
Ylös Bottom