Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

L.A. Noire

Vastaus: L.A. Noire [PS3 Hype]

Kai tuo tarkottaa sitä että Sonyltakin tulee s-postia ja vanhat mallit vaihdetaan uuteen että voi L.A Noirea pelata.
Ei.

Tässä on taas tyyppiesimerkki nykyisen peli"journalismin" tasosta. Ei, tämä ei ole mikään piikki tai syyte erityisesti Pelaajaa kohtaan, vaan samaan syyllistyvät lukemattomat saitit ympäri maailmaa.

Kuinka todennäköistä on, että firmware-päivitys ylipäätään aiheuttaisi laitteen ylikuumenemista?
Varsin epätodennäköistä. Versio 3.61 on ollut jakelussa toukokuun 19. päivästä lähtien, eikä tähän asti ole kantautunut tietoon vastaavia ongelmia muiden pelien kanssa. Sen sijaan lähes poikkeuksetta firmware-päivityksien jälkeen netissä liikkuu juttuja ties millaisista ongelmista, joiden väitetään johtuneen päivityksestä. Aniharvoin todellista syy-yhteyttä kuitenkaan löytyy.

Miksi Rockstarin tuki väitti, että v3.61 on Rockstarin omissa testeissä aiheuttanut ongelmia myös muissa peleissä?
En tiedä. Inhimillisen erheen vuoksi? Kyseinen väite on sittemmin poistettu.

Update! Rockstarin ilmoituksen mukaan teknisen tuen väite perustui Euroopan virallisilta PS-foorumeilta luettuihin viesteihin, eikä edusta yhtiön virallista näkemystä.

Rockstar has contacted MCV to stress that this is not an official statement from the company. It was posted by the customer support team with information sourced from the European PlayStation boards. The post has since been removed from the Rockstar site.

Onko ongelmia vain PS3-versiossa?
Ei. Yhtä lailla myös Xbox 360 -versiossa on raportoitu jäätymisiä ja muita ongelmia.

Mistä nämä ylikuumenemisväitteet sitten kumpuavat?
Väärinkäsityksistä ja jopa suoranaisesta tietämättömyydestä. Se että konsolin tuulettimet nostavat kierroksiaan L.A. Noirea pelatessa nopeammin kuin joissain toisissa peleissä, on täysin luonnollista. Myös Rockstarin aiemmat pelit (GTA4, RDR) olivat "raskaampia" kuin keskivertopelit. Mitä enemmän laitteen CPU:ta (eli nk. prosessoria tai suoritinta) ja GPU:ta (eli nk. näytönohjainpiiriä) kuormitetaan, sitä enemmän ne tuottavat hukkalämpöä ja sitä enemmän ne tarvitsevat jäähdytystä.

Mistä konsoli tietää, kuinka paljon jäähdytystä tarvitaan?
CPU/GPU:ssa ja mahdollisesti myös muissa osissa on lämpöantureita, jotka mittaavat lämpötilaa. Kun lämpötila nousee tietyn kynnyksen yli, lisätään jäähdytystä nostamalla tuulettimen kierrosnopeutta. Mitä nopeammin tuuletin pyörii, sitä enemmän se myös tuottaa "melua".

Kuinka todennäköistä on, että ihmiset luulevat lisääntyneen tuuletinmelun ja pelin jäätymisen tarkoittavan konsolin ylikuumenemista?
Erittäin todennäköistä. Jos konsoli todella ylikuumenee, ilmoitetaan siitä erillisellä virheilmoituksella.

Miksi juuri vanhimmat PS3-mallit tuntuvat olevan ongelma-alttiimpia L.A. Noiren kanssa?
Mitä vanhempi konsoli, sitä todennäköisemmin sen sisään on kertynyt enemmän pölyä. Pöly puolestaan heikentää jäähdytyksen tehoa. Yksilökohtaisia eroja on myös esimerkiksi jäähdytystahnan määrässä ja laadussa. Mitä vanhempi konsoli, sitä "kuluneempaa" jäähdytystahnaa on ja sitä huonommin se siirtää hukkalämpöä suorittimilta jäähdytyssiileen.

Miksei ongelmaa esiinny edes kaikilla 60-gigan malleilla?
Vanhimmissa malleissa on erilaisia tuulettimia ja eri määrä tuulettimen lapoja. Karkeasti yleistettynä voisi sanoa, että mitä enemmän lapoja tuulettimessa on, sitä paremmin se jäähdyttää. Eli jos jollain on "vain" 15 lavan tuulettimella varustettu 60 gigan malli ja toisella 19 lavan tuuletin, toimii jäähdytys jälkimmäisessä konsolissa paremmin.

Onko jäätymisten/kaatumisten syy loppujen lopuksi kuitenkin siis itse pelissä eikä PS3:ssa ja/tai uusimmassa firmware-päivityksessä?
Väittäisin, että kyllä. Rockstar on myös jo luvannut päivityksen peliin, jonka pitäisi korjata/vähentää jäätymisiä ja muita ongelmia.

Mutta eikös tämä TT-2k ole tunnettu Sony-fanboy, joten miksi luottaisin sen sanaan? Taitaa olla vaan Sony Defence Force taas käynnissä?
Niinpä niin. Jos haluatte argumentoida, argumentoikaa faktoilla. En ole tässä Sonya tai PS3:a varsinaisesti puolustamassa, vaan ainoastaan kertomassa oman teoriani ongelmien syistä. On turhan helppoa vaan lollotella puskista ja heitellä epämääräisiä väitteitä.

Miksi peli"journalismi" sitten on nykyään tällä tasolla?
En tiedä. Tuntuu, että ihmiset eivät halua oikeaa tietoa, vaan ainoastaan huonoja uutisia ja kaikenlaisia syitä vihata/halveksua omaa inhokkikonsolivalmistajaa. Se on helvetin surullista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Kun pelissä on kolme levyä, sillä pelialue on tähän mennessä suurin Rockstarin pelissä, tulee mieleen, onko hyötyä laittaa se kovalevylle? Tarviikohan kuitenkin aina laittaa haluttu levy sisään konsoliin, ennen kuin homma pelaa?:confused:

Eiköhän homma mene samalla tavalla kuin muissakin useamman levyn peleissä. Eli itse pelialue löytyy joka levyltä, eikä sivutehtäviä tehdessä tai muuten vaan kaupungilla rellestäessä tarvitse levyn vaihdoista huolehtia. Levyn joutuu vaihtamaan tarinan edetessä, kun kaikki ääninäyttely, välivideot ynnä muut eivät mahdu yhdelle DVD-kiekolle.

Joudut tarinan takia joka tapauksessa asentamaan kaikki kolme levyä kovalevylle, jos haluat pelata ilman levyaseman surinaa. En tiedä onko asennuksista mitään muuta hyötyä (latausajat?).
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Tämä peli tulee kyllä pokkamaan todella monta palkintoa game awards 2011 tilaisuudessa. On kuitenkin sellainen fiilari, että ihan ei taida vuoden peliksi päästä.

Itse kans hommaan tämän pelin. Voi olla, että menee syksyyn, koska kesällä ei tule pelailtua..

Peli on ilmeisesti kärsinyt juuri xbox puolella graffoissa?? Ainakin IGN:n arvostelussa olisi ollut jotakin sen luontoista... Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Mitehän paljon vie kaikkiaan tilaa kiintolevyltä kun asentaa nuo kolme levyllistä sinne?
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Mitehän paljon vie kaikkiaan tilaa kiintolevyltä kun asentaa nuo kolme levyllistä sinne?
3x6,8 gigaa maksimissaan. Oletettavasti viimeinen levy ei ole ihan niin täynnä, eli pauttirallaa ~18 gigaa on aika hyvä hiharavistus.
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Ilmeisesti jonkin verran muutakin tekemistä löytyy, mutta tyypillistä Rock Star peliä ei varmaankaan kannata odottaa. GTA-tyylisen kohelluksen sijaan arvostelujen perusteella peli on hieman lähempänä vanhan ajan seikkailupeliä.
Peli ei ole Rockstarin kehittämä, vaan Team Bondi. Studio joka vastasi The Getaway peleistä Playstation 2:lle.

Juurikin näin. Peli nojaa vahvasti käsikirjoitukseensa eikä ajoittaisten sivutehtävien lisäksi kaupungista löydy oikein muuta puuhaa. Ilmeisesti peli on lähempänä eräänlainen sekoitus Heavy Rainia, Ace Attorneyta, Grand Theft Autoa sekä hitusen Shenmueta. Pelissä ei voi vetää asettaan esiin, ellei peli itse sitä salli. Takaa-ajot ovat skriptattuja jne.

Kyseessä ei siis ole minkäänlainen hiekkalaatikko rässi, vaan enemmän Mafian tyyppinen tarinavetoinen pläjäys. Mikä on mielestäni erittäin hieno homma!

Lainaus Pelaajan arviosta, jonka voi lukaista vaikka tästä
LA Noire on vahvasti juoneen panostava etsivätarina, jossa avoimen pelimaailman tehtävänä on tarjota mielenkiintoinen miljöö tapahtumille, eikä olla leikkikenttä silmittömälle riehumiselle. Phelpsillä ei voi mesota kaupungin kaduilla – asetta voi käyttää vain pelin sen salliessa. Niiden, jotka odottavat LA Noiren olevan seuraava askel hiekkalaatikkopeleissä Red Dead Redemptionin jälkeen, on syytä pitää mielessä, että nyt painotetaan tarinaa ja kokemusta, ei tekemisen vapautta.
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Tekeminen ei ole sama asia kuin ympäriinsä mesoaminen ja jokaisen vastaantulijan tappaminen.
Itseäni kiinnostaisi eniten kadunvarsikahvilat, hämyiset kuppilat sivukujilla ja ylipäänsä vuorovaikuttaminen pelimaailmassa. Pelihahmolla on käsittääkseni perhe, joten kiinnostaa voiko perheen ottaa autoon ja ajella vaikka kalasatamaan ihmettelemään torin vilskettä tai lähteä puistoon kävelylle ja leikkupuistoon keinumaan. Valtava pelialue kuulostaa ankealta jos ainoat aktiviteetit liittyvät tehtäviin ja typeriin collectibleihin (ei, en pidä kirottujen kahvitermoksien, pulujen yms etsimisestä).

Oma oletus on, että pelimedia antaa pääosin hyvät/loistavat pisteet (mukana R*-lisää), mutta monille pelaajille kokemus on astetta laimeampi. No, kohtahan se selviää.
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Tekeminen ei ole sama asia kuin ympäriinsä mesoaminen ja jokaisen vastaantulijan tappaminen.
Ymmärrän tämän täysin, mutta ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että peli on eräänlainen poliisina rällästys peli, mutta näin asia ei kuitenkaan ole.

Itseäni kiinnostaisi eniten kadunvarsikahvilat, hämyiset kuppilat sivukujilla ja ylipäänsä vuorovaikuttaminen pelimaailmassa. Pelihahmolla on käsittääkseni perhe, joten kiinnostaa voiko perheen ottaa autoon ja ajella vaikka kalasatamaan ihmettelemään torin vilskettä tai lähteä puistoon kävelylle ja leikkupuistoon keinumaan. Valtava pelialue kuulostaa ankealta jos ainoat aktiviteetit liittyvät tehtäviin ja typeriin collectibleihin (ei, en pidä kirottujen kahvitermoksien, pulujen yms etsimisestä
Käsittääkseni mitään tämänkaltaista toimintaa ei ole, ellei sitä olla tiukasti sidottu tarinaan. Tai voithan varmasti mennä pelissä torille kävelemään, mutta ei siellä mitään tekemistä ole (ellei siellä ole jonkinlaista sivutehtävää, mutta nekin tulevat ilmeisesti poliisiradion kautta). Kaupunki toimii vain ja ainoastaan kulissina pelin juonelle. Mitään keilausta yms. Ei tulla näkemaan. Tämä on siis minun käsitykseni pelistä ja voisin sanoa käsitykseni olevan melko ekstensiivinen. :D
 
Vastaus: L.A. Noire [PS3 Hype]

Aijaijai, Discshop yllätti ja peli tipahti postiluukusta jo tänään. Tekis mieli tuuletella, mutta ei auta kun pitää lähteä reissuun. Jos sitä sit sunnuntaina ottais pelin muoveista ja löis pleikkarin tulille!

Täytyy kyllä sanoa, että en ole hetkeen odottanut mitään muuta peliä näin paljoa. Viimeksi RDR:stä on ollut tällaiset fiilikset ja nyt odotan vielä kovempaa pelikokemusta. Yhtään reviewiä en ole lukenut tai katsonut ja yritän vältellä mahdollisia spoilereita siihen asti kun peli on menty läpi.

Jos sit sinne reissuun että pääsis joskus takaisin =>

p.s. jos toi eka kappale on liikaa hankintahypetystä, niin poistelkaa vapaasti =)
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Valtava pelialue kuulostaa ankealta jos ainoat aktiviteetit liittyvät tehtäviin ja typeriin collectibleihin (ei, en pidä kirottujen kahvitermoksien, pulujen yms etsimisestä).
Tätä enempää aktiviteetteja ei ainakaan ensimmäisten tuntien perusteella löydy LA Noiren "hiekkalaatikosta". Pelistä ei löydy minkäänlaisia motiiveja/tapoja upeasti mallinetun kaupungin tutkimiseen ala GTA & RDR. Suuri kaupunki on yksinkertaisesti vain iso kulissi pelin tapahtumille. Onko tämä loppujen lopuksi sitten paha asia? Vastaus on täysin subjektiivinen ja on täysin verrannollinen siihen mitä peliltä itse odottaa.

Itseänikin tämä seikka pelotti mutta huoli hävisi kun peli heitti omat korttinsa pöytään. Se ei ole sandbox-peli. Se ei ole edes Rockstarin tekemä peli. LA Noire on rikosdekkari peli. Pääpaino on todellakin pelin tehtävillä joita ei mitata minuuteissa vaan tunneissa. Loistavasti käsikirjoitetut mysteerit aukeavat monenlaista pelimekaniikka yhdistämällä. Rikospaikkojen tutkiminen muistuttaa vanhoja seikkailupelejä. Mukana on GTA:sta tuttua ammuskelua ja takaa-ajoja. Mutta kiinnostavinta tehtävissä on tämä suuresti mainostettu ihmisten kuulusteleminen. Pelottava aidon näköisten naamojen tulkinta totuudesta, epäilystä tai valehtelusta on yllättävän jännittävää puuhaa.

Kourallisen tehtäviä tehneenä en ole pahemmin edes kaivannut tuota pelimaailman tutkimista tai siellä piereskelyä. Yllätin itsenikin tällä kommentilla sillä rakastan sandbox-pelejä... LA Noire tuntuukin näin alun perusteella mukavan erinlaiselta ja raikkaalta peliltä.
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Kourallisen tehtäviä tehneenä en ole pahemmin edes kaivannut tuota pelimaailman tutkimista tai siellä piereskelyä.

Herääkin kysymys, mikä idea on isolla pelialueella, ellei siellä ole mitään tekemistä. Miksi joka vastaantulijan pitäisi olla uniikki, miksi jokaisen talon erilainen jne... Ajan sitä takaa, että menee aika lailla hukkaan ilmeisesti melko kovalla vaivalla tehty pelialue. Tietysti keissit rajaa pieniä alueita jokainen, mutta loppujen lopuksi millainen tahansa rikosalue on loppujen lopuksi melkoisen pieni kärpäsen paska koko pelialueella?

Täsmennetään, ettei mulla ole mitään väliä vaikkei ole ihmeempää tekemistä koko pelialueella. Hyvä vaan. Ihmettelen vaan, miksi siihen on nähty niin paljon aikaa ja vaivaa. Mulle kelpaisi vähempikin, ainakin näin etukäteen ajateltuna, ja verraten kaikkiin peleihin boxilla. Kun kerta tullaan vihdoin saamaan kunnon juonia (tässä tapauksessa siis tutkimuksia). Ei tarvitse olla ihmeellinen näyttämö, jos juoni on hyvä. Kysykää vaikka Deadly Premonition- faneilta. :D

Hyvä vertailukohta on Mafia2, mikä ei tarinallaan vetänyt mukaansa mitenkään ja koko kaupunki oli yhdentekevä ja kolkko, väritön hajuton mauton paikka vaikkakin aluksi hieno, kunnes huomasi sen ettei sillä ollut mitään annettavaa surkean juonen lisäksi.
 
Vastaus: L.A. Noire [PS3 Hype]

Discshop yllättää jos pelit ei tule ennen julkaisupäivää ;)

Ensimmäinen rikospaikka tutkittu ja seurattu todisteita epäillyn luokse. Täytyy kyllä sanoa että tunnelma on kohdallaan. Muistikirjan käyttö on toteutettu nerokkaasti, tätä tulee varmaan selattua ihan omaksi iloksi koko juonen ajan.

Grafiikka ei ole mitään tajunnan räjäyttävää, mutta ainakin itselle ihan tarpeeksi hyvää. Kasvoanimaatioita ei etukäteen ole turhaan kehuttu, ne on valovuoden edellä muita pelejä.

Autolla ajaminen on lähempänä Mafia II:sta kuin GTA IV:ää, tosin johtuu varmasti samankaltaisista autoista. Jalankulkijat yrittävät väistää sinua, mutta ainakin yksi jäi vahingossa alle. En tiedä mitä seurauksia sillä on jos niitä alkaa lahtaamaan ihan urakalla ...enkä ajatellut kyllä kokeillakkaan. :D

Vaikuttaa erittäin lupaavalta ...ja ei kun takaisin pelaamaan.
 
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

3x6,8 gigaa maksimissaan. Oletettavasti viimeinen levy ei ole ihan niin täynnä, eli pauttirallaa ~18 gigaa on aika hyvä hiharavistus.

3:n levyn asennus ja ensimmäisen saven luominen näyttää vievän 19,9 gigaa tilaa kovalevyltä. Suhteellisen tuhti pakkaus siis kyseessä. Pelin ääressä vietetyt hetket lupaavat hyvää. Tunnelma on kohdallaan, mutta niin pitää olla pelaajan mielialakin. Tätä ei pelata kuin GTA:ta tai Mafiaa. Tähän kannattaa keskittyä huolella eikä sikari ja whiskypaukku ainakaan huononna asiaa ;)
 
Vastaus: L.A. Noire [X360]

Voihan se olla, että sieltä tulee maksullisena lisäosana myöhemmin jotain joka hyödyntää sitä isoa kaupunkia. Ainakin itse näkisin, että semmoinen voisi hyvinkin myydä pelaajille ja myös sitä kautta voitaisiin saada enemmän näitä sandbox-pelaajia ostamaan pelin.

Itseäni ei niin houkuta mikään avoin maailma, vaan olen enemmän tarinan perään. Mafia 1 oli jo aikoinaan loistava näyte siitä, että ei isoa karttaa tarvitse täyttää kaiken maailman tekemisellä ja tapahtumilla. Ei siellä kaupungilla oikeastikkaan joka päivä joku tule sua ampumaan, kun käyt kaupassa hakemassa paketin jauhelihaa. Maalla sitten onkin toinen juttu...:D
 
Vastaus: L.A. Noire [PS3]

Reilu tunti pelattuna, ja tämä alkaa vaikuttaa vuoden peliltä.
Epäiltyjen ja todistajien kuulustelu on todella hienosti toteutettu. Toivottavasti pelin edetessä ilmeiden tulkitseminen ei kuitenkaan ole ihan näin helppoa kuin alussa.

Takaa-ajot, ampuminen ja tappelut ei poikkea mitenkään erityisesti muista peleistä, mutta ne on toteutettu varsin mallikkaasti.
Juonen ulkopuolisia rikoksia on ilmeisesti neljäkymmentä. Ensimmäinen suoritettu, siihen meni pari minuuttia. Jäi kyllä mietityttämään olisiko sen voinut tehdä muutenkin kun ampumalla kuulan rikollisen kalloon.

En ole lukenut pelistä yhtään arvostelua, mutta alun perusteella on ihme jos tälle annetaan montaa alle 90 pisteen arvostelua...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: L.A Noire [X360 Hype]

Herääkin kysymys, mikä idea on isolla pelialueella, ellei siellä ole mitään tekemistä. Miksi joka vastaantulijan pitäisi olla uniikki, miksi jokaisen talon erilainen jne... Ajan sitä takaa, että menee aika lailla hukkaan ilmeisesti melko kovalla vaivalla tehty pelialue. Tietysti keissit rajaa pieniä alueita jokainen, mutta loppujen lopuksi millainen tahansa rikosalue on loppujen lopuksi melkoisen pieni kärpäsen paska koko pelialueella?

Ehkä peli on muuttunut radikaalisti kehityksen aikana? Kuten Alan Wake, jonka piti alunperin olla hiekkalaatikko, mutta tekijät päättivät tarinallisista syistä pitää meiningin lineaarisempana.

Mitä nyt näistä tapauksista tiedän, niin niiden aikana käydään useissa eri lokaatioissa kyselemässä ja tutkimassa. Ceissit eivät ole mitään muutaman minuutin hiphei keikkoja, vaan saattavat kestää.

Ja kyllä se kiva vaikka peli olisi kuinka lineaarinen, että taustalla on mahtavat kulissit eikä pahviseinät.
 
Vastaus: L.A. Noire [PS3]

*Kun aloitat pelin. Kannattaa heti vierailla asetuksissa ja säätää avut pois päältä. Näin saat eniten irti tästä järisyttävän mahtavasta GTA:n seuraajasta.
*Valikoista voi myös säätää pelin mustavalkoiseksi (Black and White mode) niin halutessaan. Tällöin ainakin Full HD 1080p resoluutiolla pelattaessa tuntuu kuin eläisi elokuvaa!

Mitäs mieltä pelin käsiin saaneet ovat, tekeekö nämä pelistä paremman?
 
Vastaus: L.A. Noire [PS3]

*Kun aloitat pelin. Kannattaa heti vierailla asetuksissa ja säätää avut pois päältä. Näin saat eniten irti tästä järisyttävän mahtavasta GTA:n seuraajasta.
*Valikoista voi myös säätää pelin mustavalkoiseksi (Black and White mode) niin halutessaan. Tällöin ainakin Full HD 1080p resoluutiolla pelattaessa tuntuu kuin eläisi elokuvaa!

Pelin mustavalkoisuus on hyvin pitkälti makukysymys, itse en tykännyt pelata mustavalkoisena koska tuo on kuitenkin aika nätti peli.

Käsittääkseni pelin natiiviresoluutio on 720p eli se vain skaalataan 1080p:ksi.
 
Ylös Bottom