Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Paavi

KonsoliFIN Alumni
Ladattavasta lisäsisällöstä eli trendikkäästi ilmaistuna DLC:stä on tullut entistä näkyvämpi osa pelibisnestä kuluvan sukupolven aikana. Julkaisijoiden menestys laajennuksien kanssa vaihtelee rajusti: osa yrittää suoraan kalastella ylimääräisiä rahoja, mutta toiset panostavat lisäsisältöön aidosti. Tämä luonnollisesti herättää pelaajissakin tunteita. Mielestäni ladattavalle lisäsisällölle löytyy kyllä paikka pelimarkkinoilta, jos se tehdään oikein. Olen valmis maksamaan siitä mieluusti esimerkiksi GTA IV:n lisäepisodien kohdalla. Tämän ketjun tarkoituksena olisi kartoittaa KonsoliFIN-käyttäjien mielipiteitä asiasta, tuoda esiin mielenkiintoisia piirteitä ja haukkua piloille törkeimmät rahastukset.

Yritetäänpä näin aluksi luokitella laajennuksia sisällön perusteella:

1) Lisäesineet: varusteet, aseet, hahmot, muut yksittäiset artikkelit
2) Uudet pelimuodot, lisää tasoja hahmonkehitykseen, uusia hahmoluokkia
3) Lisäkartat moninpeliin
4) Lisätehtäviä kampanjaan/yksinpeliin
5) Kookkaampi laajennus kampanjaan/yksinpeliin (esimerkiksi The Lost and Damned)

Toisaalta lisäsisällön voisi periaatteessa luokitella sen julkaisuajankohdan ja hinnoittelun mukaan. Yhä useammin tavaraa ilmestyy ladattavaksi jo julkaisupäivänä. Jotkin julkaisijat, kuten esimerkiksi EA, tarjoavat myös uuden pelin (tai vaikka keräilyversion) ostajille ilmaista sisältöä. Varsinkin tämä ilmiö herättää paljon keskustelua. Julkaisijoiden tavoitteena on vähentää pelien jälleenmyyntiarvoa. Menetelmä on pysynyt mielestäni varsin hyvin vielä kurissa, eikä ylilyöntejä ole nähty. Pienellä jännityksellä tilanteen kehittymistä saa silti seurata, sillä taktiikka yleistyy varmasti ajan kuluessa.

Oma lukunsa ovat erilaisista ennakkotilauskampanjoista saatavat kilkkeet, jotka harvoin tarjoavat todellista lisäarvoa. Näin voidaan luoda seuraavanlaiset luokat:

1) Ennakkotilaajien edut
2) Uuden pelin tai keräilyversion ostajan edut
3) Jo julkaisussa julkaistu sisältö
4) Selvästi julkaisun jälkeen ilmestyvä sisältö

Olen ostanut Halo 3:een joitakin karttapaketteja, osaan olen saanut latauskoodin Microsoftilta. Kun tiedän viettäväni pelin parissa kauan, ei ostopäätöstä tarvitse kauheasti miettiä. Sama päti GTA IV:n lisäreihin. Ne tarjoavat mielestäni sopivasti sisältöä alle 20 eurolle. The Lost and Damned ja Ballad of Gay Tony ovat ikään kuin omia pelejään GTA IV:n sisällä. Tästä päästäänkin aasin sillalla mielenkiintoiseen seikkaan: Moninpelien karttapakettien hinnaksi on melkeinpä vakiintunut 800 Microsoft-pistettä. Samalla hinnalla saisi kuitenkin Live Arcadesta monenlaisia laadukkaita pelejä, kuten esimerkiksi Splosion Manin, Bionic Commando Rearmedin tai Monkey Islandin. Vähemmän suositun tai takuuvarman paketin kohdalla pitääkin vähän jo miettiä, haluaisiko hankkia lisäsisällön sijaan täysin uuden pelikokemuksen.

Latauspalveluista ostetussa sisällössä piilee yleensäkin se ongelma, että verkosta hankituilla peleillä tai laajennuksilla ei ole jälleenmyyntiarvoa, mikä on varmasti monille se kriittisin pointti koko asiassa. Julkaisijat ajattelevat tätä varmasti positiivisena piirteenä, mutta kuluttajat suhtautuvat asiaan varautuneesti. Tässä kohtaa täytyy nostaa esille tuon vanhan Xbox Liven sulkeminen huhtikuussa. Ajatelkaa, jos Xbox 360:n verkkopalvelulle joskus tehdään vastaava temppu. Monet laajennukset vaativat toimiakseen päivityksiä, joita konsoli voi säilöä rajatun määrän välimuistiinsa. Myös kiintolevytilaa on rajattu määrä, joten sisältöä voi joutua poistelemaan, eikä sitä välttämättä saa ladattua uudelleen verkkopalvelun sulkeuduttua. Uudemman Xbox Liven lopullisesta kohtalosta ei tietenkään ole vielä tietoa, mutta tällainen huomio kannattaa käydä läpi mielessään vaikkapa seuraavalla kerralla, kun on lyömässä avaruusdollareita Microsoftin tai euroja Sonyn kassaan.

Tuoreimpana lisäsisältöfarssina nähtiin tapaus BioShock 2. Vajaalla viidellä eurolla saikin avaimen, jolla avattiin pelilevyltä sisältöä pelattavaksi. Pelaajat luonnollisesti suuttuivat. 2K Games perusteli linjausta pelaajayhteisön yhtenäisyydellä. Perustelu ei ole täysin vailla pohjaa, sillä esimerkiksi Halo 3:ssa lukuisilla maksullisilla karttapaketeilla on ollut haitallinen vaikutus pelikokemukseen. Osasyynä tähän on hitusen kankea seuranhakujärjestelmä, jonka playlist-rakenne suunnitellaan julkaistujen karttapakettien mukaan. Tiettyyn pelimuotoon ei ole asiaa, jos ei ole käynyt lataamassa tiettyä laajennusta.

Tästä syystä DICE ei haluaisi julkaista maksullisia lisäkarttoja Bad Company 2:n moninpeliin. Kun ottaa huomioon valmiin pelin rajoitetun kenttämäärän, voi tällä kuitenkin olla negatiivinen vaikutus pitkässä juoksussa, jos kartat ehtivät kulahtaa täydellisesti. Far Cry 2:ssa ja osittain Halo 3:ssa tilannetta paikkaavat karttaeditori ja pseudokenttäeditori Forge. Moni julkaisija miettii varmasti tosissaan, halutaanko pelaajille antaa hyvät työkalut luoda ja jakaa vaikkapa moninpelikarttoja, kun käyttäjien luoma sisältö söisi mahdollisesti virallisten laajennusten tuomia voittoja.

Oman mielenkiintoisen vivahteensa lisäsisältösotkuun tuovat saavutukset ja pokaalit. Näillä voidaan houkutella ihmisiä ostamaan luoja tietää millaista tavaraa. Microsoftin nykyinen säädäntö sanelee, että julkaisun jälkeen kolmen kuukauden sisällä saa uusia saavutuksia tarjota 250 gamerscore-pisteen edestä. Sama pätee kahdelle seuraavalle neljännekselle. Yleisenä ohjenuorana taitaa vieläpä olla, että saavutuksien tulee liittyä nimenomaan uuteen sisältöön. Jos siis vaikkapa Call of Dutyyn julkaistaan karttapaketti, sen mukana tulevat saavutukset eivät voisi olla tyyliin ”Saavuta 100. prestige” vaan muotoa ”Tapa viisi pelaajaa sniperilla Overgrownissa”. Aika jänskää.

Sekavan pohdinta-avautumisen jälkeen pyydän ihmisiä kertomaan, missä teidän mielestänne järkevän lisäsisällön raja. Kuten varmaan tuosta äskeisestä sepustuksesta huomattiin, riittää julkaisijoilla ja kehittäjillä pohdittavaa. Vaikka äänestysvaihtoehdot ovatkin yksinkertaisia, näkisin mieluusti kunnon perusteluja ketjuun postattuina.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Nykyisin on vaikeata saada selvää että onko jotkut näistä ladattavista lisäsisällöistä leikattu emopelistä pois jotta saadaan jälkeenpäin lisää rahaa jonka vuoksi alan tarkkailemaan pelin julkaisemia lisämateriaalia esim. otetaan huomioon vaikka tuo AC2 josta oli parit sequencit otettu pois keskeltä peliä jotta jälkeenpäin voitiin pistää kyseiset osat lataukseen pienellä lisähinnalla perusteluina että niitä osioita piti hioa vielä, mutta jos pelissä vihjataan tulevasta lisämateriaalistä niin kyllä on rahastuksen maku mielessä.

GTA4 kaltaiset lisäsisällöt ovat hyväksyttävissä sillä ne eroavat täysin orginaali pelin yksinpelistä (kait?) minkä vuoksi ne eivät ole haitaksi pelaamiselle.

Kehittäjätkin lupaavat paljon ladattavalta lisäsisällöltä mutta on tullut huomattua että jotakin oltiin jo suunniteltu jo ennen kuin koko peli oli julkaistu esim. Warhawkissa missä kehittäjät olivat sanoneet kuinka heidän piti muokata mappeja jotta rakettirepuilla pääsi uudenlaisiin paikkoihin, mutta kaikki mahdolliset paikat minne vain jetpackilla oli periaatteessa mentävä pystyi jo valmiiksi menemään parin tempun avulla.

Tämän sukupolven toiminta tuntuu perustuvat pitkälti ladattavaan lisäsisältöön mikä jossakin määrin haittaa omaa pelaamistä esim. RE5 DM tai sisältö mikä on jo levyllä mutta aktivoidaan jälkeenpäin tiedostokokoon nähden isolla rahalla.

Karttapaketeista en suostu enää maksamaan koska ne ovat kuin uudet skinit, hetken iloa kunnes huomaa että ne eivät vaikuta pelaamiseen loppujen lopuksi millään tavalla ja sitä paitsi niitä on yleensä aivan liian vähän hintaan nähden.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Mun on hyvin vaikea puhua DLC:stä yleisesti, sillä tuntuu, että homma vaihtelee valtavasti aina jokaisen nimikkeen ja jokaisen DLC:n kohdalla. Kuuma peruna, eli "rahastusta vai ei" on ratkaistava aina tapauskohtaisesti, mm. sen suhteen paljonko sisällön luomiseen on käytetty vaivaa, oliko se jo valmiina ennen julkkaria (vaikea tietää varmasti) ja kauanko siitä irtoaa hupia. Tätä kaikkea sitten suhteutetaan sisällöstä pyydettävään hintaan.

Yleisesti rakastan sitä, jos suosikkipelejäni tuetaan kauan julkaisun jälkeen, mikä voi tarkoittaa uutta sisältöä tai päivityksiä. Sisältö olisi tietysti ideaalimaailmassa ilmaista, mutta mieluusti siitä maksan, jos koen saavani rahalle vastinetta. Huonompien pelien kanssa en jaksa ottaa asiasta liikaa ressiä. Jos peli ei kiinnostanut sitä yhtä pelikertaa enempää, niin minulle on aivan sama, jos julkaisija päättää siihen julkaista lisää sisältöä. Ei ole pakko maksaa ja tuskimpa tämä sisältö olisi peliä merkittävästi paremmaksi tehnyt, vaikka julkaisua oltaisiin pantattu ja sisältö ympätty samointein retail-tuotteeseen.

BC2 DLC:tä odotan pelonsekaisin tuntein. Mahtava peli, mutta mappeja saisi tulla lisää. Jos DICE alkaa kitsastelemaan lisämappien kanssa, koska haluavat pitää ne ilmaisina, asia on todella negatiivinen. Haluan lisää mappeja ja olen valmis niistä maksamaan, jos se sitä vaatii. Jos taas DLC-mappeja tulee ilmaisena yhtä paljon kuin normaalisti maksullisena, on kyseessä kärrynpyörän paikka ja kumartuminen kohti Tukholmaa.

Tätytynee jatkaa keskustelua sen mukaan, miten se etenee. Aihe on mielenkiintoinen, mutta on vaikea kiteyttää kaikkea haluamaansa yhteen postiin.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Pari kolme vuotta sitten kun DLC Oli vielä uusi juttu, tuli siihen hetkeksi hurahdettua mukaan mutta aika nopeasti kävi ilmi, ettei hinta vastaa laatua ja että mikrotransaktioiden petollisella "vitonen tai kymppihän se vaan on" rahastetaan ihan surutta.

Tuon jälkeen ei olekaan sitten yhtään minkään sortin DLC:tä tullut ostettua, oli peli sitten miten loistava tahansa. En tunne jääneeni mistään paitsi, varsinkaan nyt kun sivusta seuraa mihin tuo homma on mennyt eli hinnat sen kun nousevat ja nyt kaupaksi käy jo levyltäkin löytyvä sisältö.

Poikkeuksena sääntöön toimivat tilanteet, joissa DLC päätyy lopulta fyysiseen muotoon joko sellaisenaan tai pelin GotY-version muodossa (esim. Fallout 3, GTA IV ja Borderlands). Bitteinä jaeltavasta lisäsisällöstä ei vain kykene enää maksamaan mutta jos ne levyllä saa niin sitten voi jo harkitakin.

Itselleni DLC edustaa siis aikalailla turmiota mutta eipä siitä viitsi minkäänlaista aggroa ottaa kun lompakolla on helppo äänestää ja jos massojen lompakot äänestävät toisin niin eipä ole minulta pois. Lisäksi, jos tämä johtaa siihen, että merkittävä osa pelistä pitää erikseen ostaa niin sitten jää koko peli hyllylle, ei siinäkään sen kummempaa.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Yksinpelit pelaan siinä kuosissa kun ne myydään, en ostele yksinpeleihin lisäepisodeja tai vaahtomuovipanssareita hahmolle.

Jos DLC:t on läimäytetty toiselle levylle (Mass Effect, Fallout...), niin ostan toki mieluummin sen version. Hinta on joka tapauksessa kutakuinkin sama, vaikka pelillä on lisäsisällön ansiosta arvoa enemmän. Jaksaako nopeasti kyhättyjä, pääjuonen kannalta epäolennaisia lisukkeita sitten läpipeluun jälkeen edes pelata onkin jo toinen juttu. Helposti menee siihen, että ei jaksa. :p Mieluummin kääntää katseen jonkun muun tuoreen pelin kimppuun.

Moninpelit voi olla aavistuksen verran eri asemassa. Puhkikuluneeseen moninpeliräiskintään voi olla perusteltua ostaa jokunen uusi pelikartta. Mihinkään lisäaseisiin tai tarvikkeisiin en rahojani laita.

Äänestykseen ruksasin kohdan: ilmainen. Aika vähäistä on oma DLC-tarpeeni, enkä lähtökohtaisesti edes pidä DLC:stä. Turhaa pikkurahan nyppimistä koko touhu. Jokainen peli kun vähän nyppäsee itikan tavoin niin alkaa niitä paukamia tulla.

En tunne jääneeni mistään paitsi

Näinhän se on. Jos DLC olisi olennainen osa peliä, se ei olisi DLC.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Olen keräilijäluonne. Tästä syystä jälleenmyyntiarvolla ei ole minkäänlaista merkitystä minulle, kun taas tuo verkkopalvelun sulkeutumisesta puhuminen ja yleinen "nää bitit on sulla vaan vuokralla" mentaliteetti DLC:n kanssa ahdistaa.

Aluksi mulla oli todella suuria vaikeuksia oikeuttaa DLC:n ja jopa arcadepelien ostaminen verkosta, kun taas pelilevyjä tuli ostettua kokoajan.
Nykyään sellaiset pelit kuin Borderlands, Mass Effect 2 ja Bad Company 2 ovat luoneet niin hyvän vaikutelman koko touhuun että saa jo hieman löysätä. Esinmainitussa olivat kaksi ekaa pakettia niin hyviä (kyllä pidin myös Moxxista), että laitoin kolmannen tulemaan heti julkaisussa vaikka en ole sitä vieläkään ehtinyt pelaamaan. Kun taas noissa kahdessa viimeisessä on vaan niin hienoa saada ilmaista sisältöä vain sen takia että osti pelin uutena, tämä EA:n linjaveto on saanut minut täysin kahleisiinsa vaikka muutenkin ostan pelit uutena.

Myös RE5:n lisäepisodit olivat hyviä ostoksia kaikessa lyhykäisyydessään.

Kai se on niin nähtävä, että lempipeleihin kun saa pelattavaa sisältöä niin ostoon menee. Yhtään karttapakettia en ole tainnut kyllä ostaa.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Olen keräilijäluonne. Tästä syystä jälleenmyyntiarvolla ei ole minkäänlaista merkitystä minulle, kun taas tuo verkkopalvelun sulkeutumisesta puhuminen ja yleinen "nää bitit on sulla vaan vuokralla" mentaliteetti DLC:n kanssa ahdistaa.
Keräilystä puheen ollen ja vähän aihetta liipaten, digitaalisen sisällön varsinkin pelien keräilyversioissa toivoisin kyllä katoavan. Jotenkin sitä vain pitää niitä nimenomaan keräilykappaleina, joilla on arvoa vain täydellisenä kokonaisuutena (vaikka harvemminhan ne enää myyntiin päätyvät kun kerran keräilijän hyllyyn päätyvät) ja sen kokonaisuuden nuo latauslipukkeet torpedoivat aika tehokkaasti - ei ole mitään järkeä jättää niitä lunastamatta mutta toisaalta samalla hetkellä se fyysinen keräilyversio muuttuu vajaaksi. Tiedä sitten miten maanisobsessiivinen pitää olla, että moinen häiritsee :)D) mutta noinhan se kieltämättä menee ettei niillä biteillä juuri omistusarvoa ole.

Tosin eipä se vuokramentaliteetti pelkkään ladattavaan sisältöön rajoitu, mikä ainakin minulle konkretisoitui viime vuonna Chromehoundsin muodossa kun Sega pisti pelin online-serverit kiinni. Mikäpä siinä jos jäljelle olisi jäänyt edes bottivetoinen versio (joita oli tarjolla myös online-aikana) mutta niin vain katosi valtaosa alle neljä vuotta vanhasta pelistä taivaan tuuliin kun bittien kuljettelusta syntyi liikaa kuluja pelaajamääriin nähden.

Mutta niinhän se on, että raha puhuu ja ajat muuttuvat eikä pelialalla ole ainakaan toistaiseksi mitään puutetta peleistä, jotka ovat loistavia ja toimivat ihan sellaisenaan vielä parinkin vuosikymmenen päästä kun vain konsoli jostain kaapin perukoilta löytyy ja sen päältä pahimmat pölyt puhaltaa pois :)
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Koska en jaksa kirjoittaa tänne kokonaan tuota blogiini kirjoittamaani tekstiä, niin tyydyn linkittämään sen tänne alkuun. Kas näin. Sainpahan samalla ilmaista mainosta.

Koska tuolla jo tietämättäni vastasin merkittävään osaan näistä kysymyksistä, niin tyydyn nyt kommentoimaan noita ylimääräisiä kohtia. Ensinnäkin nuo karttapaketit. Itse en ole kertaakaan vielä hankkinut moninpelikarttoja siitä yksinkertaisesta syystä, etten juurikaan pelaa netissä. Ensin pohdin sitä, miksi joku ostaisi maksullisia mäppejä CoD:n tyyppiseen vuosipäivityspeliin, jossa ne kuitenkin katoavat unholaan alle vuoden kuluttua. Mutta toisaalta, miksi ostaa myöskään mitään DLC:tä yksinpeliinkään, kun emopelin sekä ylimääräisen tavaran läpipeluun jälkeen peli kuitenkin melko todennäköisesti menee kaikilla hyllyyn homehtumaan. Joten en voi sanoa synniksi noita karttapaketteja sanoa, sillä tavallaan samaa tuovat kuin emopeliin lisätyt tehtävätkin. Tosin karttapakettien suhteen on kuitenkin helpompi puhua rahastuksen mausta, kuin peliä jatkavien irrallisten tehtävien tapauksessa.

Tuollainen suurempi laajennus peliin taas on mielestäni jees, kuten vaikkapa RDR:n Undead Nightmare (en ole pelannut, joten mutuilen), joka kuitenkin tekee pelistä käytännössä täysin eri pelin kuin mitä emopeli oli, ainakin luonteeltaan. Eipä olisi zombiet järin hyvin sopineetkaan originaaliin pelikokemukseen. Tällöinhän DLC-paketti tarjoaa käytännössä samalle pohjalle tehdyn uuden pelin sen sijaan, että pelaaja saisi ainoastaan pelin välichapterit 5.5 ja 7.5 tai muuta keskeltä peliä leikattua tavaraa.

Noista ennakkotilauseduista vielä, että niillä taitaa olla kuluttajallekin lähinnä psykologinen vaikutus. Vai voiko joku todella sanoa ostaneensa vaikkapa Mafia 2:en erikoisversion nimenomaan sen mukana tulleen Made Man -packin takia? Sehän sisälsi todella maukkaat kaksi autoa ja kaksi pukua lisää, tuoden toki hintaa lisää samalla. Kuinkahan monen pelikokemukseen noiden voi oikeasti sanoa jotenkin vaikuttaneen? Oleellisempi seikka oli, että maksaessaan kuluttaja, kuten minä, uskoo saavansa peliin jotain lisäsisältöä heti julkaisussa.

GOTY-versiot ovat muuten voittajan valinta, jollei ole aivan hirmuista pakkoa ostaa peliä heti julkaisussa hyllyyn odottamaan homehtumista. Vieläkin vähän kismittää, kun ostin tuossa kuukausi takaperin Borderlandsin perusversion Gigantista. Noh, sitten aloin katsomaan kaipailevasti DLC:n perään, jolloin kävi selväksi, että 4 pakettia maksavat yhteensä ~32€. Eipä siinä, vein pelini Gamestopiin ja maksoin välirahaa 29€ GOTY:stä. Olisihan sen toki voinut myös tilata netistä ~17€ hintaan, mutta mahdollisuuksien rajoissa pidän rahani mielummin Suomessa kuin jossain Maltan tai Jerseyn saarilla.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Ensi viikon KonsoliFIN Podcast -jaksossa on aiheena DLC, joten valjastakaamme tämä Paavin vanha naru uljaaksi tehoketjuksi.

Keskustelkaa (ja helpottakaa podcast-isäntämme työtä valmiilla materiaalilla)! :)
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Mitäpä sitä toistelemaan mitä jo niin monella suulla sanottu. Paska on paskaa.

Mielenkiintoista kuitenkin seurata, että kun tämä DLC on ruopitettu kaikin keinoin pohjamutiin, niin milloin jokin pelitalo alkaa promoamaan uutukaistaan sanomalla, että jättää DLC:t sun muun pois ja käyttää kaikki resurssit pääpeliin. "Meillä keskitytään olennaiseen!"

Smoke and mirrors.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Lisätäänpäs tuohon aiempaan omaan viestiini vielä tuoretta pohdintaa, eli PSN:stä ilmaiseksi saatavan Burnout Paradisen osalta juttua. Eli siis kyseisen pelin saa ilmaiseksi ladattua, ja saapa vielä mukaankin pari ilmaista DLC-pakettia, joista löytyy mopojen lisäksi jotain muutakin. Hieno juttu kun pääsee kokeilemaan ilmaista täysimittaista peliä, eiköstä vain. MUTTA! Oman ajatustoimintaani pitävän kierromittarin lukemat räjähtivät tappiin sillä hetkellä, kun kesken saarella ajelun tuli vastaan teksti, joka ilmoitti, etten pääse pelialueen saarelle, sillä en omista kyseistä DLC-pakettia. Tällainen on kyllä mielestäni enemmän kuluttajaa pilkkaavaa toimintaa kuin tarpeellista. Eikö se DLC-paketti voisi yleensäkin luoda sen paikalle vievän tien ja saaren vasta asennettaessa sen sijaan, että mahdollisesti pelistä maksaneelle kerrotaan kesken pelin, että "kiitos rahoistasi mutta pulita lisää, jotta voisit nauttia pelistä kokonaan".

Mitä yritän siis sanoa, on se, että DLC:n ei mielestäni pitäisi vaikuttaa normiversion pelaamiseen yhtään mitenkään, eikä sellaisen olemassaolon edes pitäisi tulla esille peliä pelatessa, ainakaan tällä tavalla. Ehkä latausikkunoissa tapahtuva pieni mainostus vielä menee, mutta ei siten, että pelaajalle napsahtaa kesken pelin tietoisku tiestä, jolle ei ole asiaa.

No jaa, eipä kai olisi lahjahevosen suuhun katsomista, mutta tulipahan mainittua. Ihan jees peli muutenkin, mitä nyt ajotuntuma on vähän niin ja näin.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Me ollaan hävitty tämä sota. Pelifirmojen liituraidat ovat valjastaneet DLC:n vipuvarreksi jälkirahastukselle. Ei siinä muuten, mutta kun tungetaan niitä tuonne verkkopelien puolelle ja käytännössä pakotetaan hankkimaan, tai olet ulkona yhteisistä peleistä. Toisekseen, näiden lisäreiden valmistus voi olla pois jostain muualta. Niukkuutta kun on resurssien puolella taas jaettu.

Ilmainen DLC on sitä parasta, mitä verkkoyhteys on pelikonsoleihin tässä ja osin jo edellisessä laitesukupolvessa tuonut. Sellaiselle täysi tuki! Viimeisin yllätys oli, kun Bad Companyn verkkopelissä tuli yllättäen vastaan tuttuja kenttiä sarjan aiemmasta osasta.

Periaatetasolla kaikki maksullinen lisäsisältö jätetään ostamatta. Poikkeukset sallitaan :D
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Lisäsisältöön pätevät täsmälleen samat lainalaisuudet, mitä kaikkeen muuhunkin sisällöntarjontaan. Se on yksi sisällönjakelumalli siinä missä fyysinen levyjakelu tai kokonaisten nimikkeiden digijakelu. Lisäsisältöä voi siis tehdä joko hyvin tai huonosti ja kaikki on lopulta sisällöntuottajan ja markkinavoimien käsissä. Yleistykset tyyliin "kaikki lisäsisältö on anuksesta" ovat yhtä typeriä kuin yleistykset yleensäkin.

Parhaimmillaan lisäsisältö antaa pelille lisäarvoa, lisää sen elinikää, tutkii uusia juttuja kasvattaen emopelin konseptia, antaa tekijöille vapaammat kädet, ottaa emopelistä saadun palautteen huomioon ja antaa rahalle vastinetta. Huonon lisäsisällön voi kaiketi tiivistää siihen usein kuultuun parkaisuun "rahastusta!", mikä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö hyvä lisäsisältö voisi maksaa.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Keskustella saanee myös ladattavista peleistä, ei pelkästään lisäsisällöstä, sillä mikäni olen oikein käsittänyt, käsittelemme molempia.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Kas, vanha tuttu ketju :) Eipä näköjään ole oma mieli juuri 15 kuukaudessa muuttunut. Aika typeräähän se on DLC:tä demonisoida mutta tunnepohjalla ja periaatetasollahan näissä mennään eikä tuolla rintamalla ole edelleenkään tullut shoppailtua lainkaan.

Ladattaviin peleihin sentään suhtautuu vähän suvaitsevammin. Siinä kympin korvilla myytäviä tulee aina silloin tällöin hankittua ja kyllä niiden joukosta melkoisia helmiäkin löytyy. Mielikuvat vainoavat silti tuollakin rintamalla, eli halvemmat kuvittelee jotenkin liian heppoisiksi kun taas kalliimpien vertailukohdaksi päätyy välittömästi mikä tahansa fyysinen peli, jonka voi noukkia hyllyyn parilla kympillä vain muutama kuukausi alkuperäisen julkaisuajankohdan jälkeen.

Ehkä digitaalisen sisällön maltillisempi hinnoittelu saisi minutkin tuhlaamaan enemmän mutta tuskinpa kuitenkaan - keräilyvietti taitaa kuitenkin olla se suurin määräävä tekijä. DLC ja ladattavat pelit ovat varmasti niin tulevaisuutta kuin ajan hermolla elävien pelaajien arkea kun taas sinnikkäät keräilijäjäärät lähinnä tuhahtavat koko trendille.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Mikäli pelistä kuin pelistä vaihtoehtona olisi ladattava versio, tulisi sellainen kysymykseen vaikka takana ei olisi suurta hintaetua. Kun ei omaa minkäänlaista keräilyviettiä, on tälläisen fyysisen tilantäyttäjän haaliminen nurkkiinsa toisarvoista.

iPadilla on kaikki sisältö puhtaasti nollina ja ykkösinä eikä ole tehnyt heikkoa. Samoin olisi tilanne PC:llä, mikäli se vain olisi aina mahdollista. Kun katsoo tuota omaa pelihyllyä, ei voi olla taivastelematta sitä turhuutta joka noihin isoihin CE-versioihin sisältyy. Perheraamatun kokoiset järkäleet muistuttavat jo toivottavasti pian menneestä ajasta. Aikoinaan Half-Life 2 taisi olla ensimmäinen oma kokemus ladattavasta pelistä. Se odotti siellä valmiina imuroituna sitä kellon lyömää, kun peli voitiin sanoa virallisesti julkaistuksi kautta pallon. Ei jännityksiä postipekan kohdalla tai autolla kaahailuja pitkin kaupunkia yhden pelin perässä. En tunne menettäneeni mitään, vaikka siitä ei ole fyysistä todistusta pelihyllyssä.

Digitaalinen jakelu, kyllä kiitos!
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Digijakeluhan on tosiaan luonnollinen tapa hommata lisää rahaa tekijälle ja bisnestähän se pelibisneskin on. Pitää keksiä uusia jakeluverkkoja, uusia tapoja ansaita rahaa. Surullistahan se tietenkin on omalla tavallaan, mutta luonnollinen jatkumo fyysisen pelilevyn (rinnalla) ja ehkä niiden jälkeen. Itse tosin pidän peleistäni vielä enemmän siinä fyysisessä muodossa, se uuden pelin tuoksu ja sen kosketteleminen on kovin tärkeä osa sitä kokemusta, vaikka nyt mikään himohamstraaja en esimerkiksi CE:n suhteen ole.

Parhaiten tässä suhteessa (nettijakelussa) toiminee vanhat klassikot ja erilaiset minipelit, en varmasti alkaisi vielä lataamaan kokonaisia pelejä netistä. Tietenkin liven pelit sitten on erikseen, ne yleensä eivät ole paria gigaa suurempia. Toisaalta sitten ei kiinnosta lainkaan ns. jatkot joihin peleihin, esimerkkinä RDR:n zombiehässäkkä jne. Ostan sitten vaikka sen Gotyn jos jaksan, useimmiten en jaksa. Otetaan vaikka esimerkkinä Lost Odyssey, paljon mieluummin vaihtelen levyjä, kun odotan viikon että peli latautuisi kovalevylle. Sitä paitsi fyysistä tuotetta on paaaljon mukavampi odottaakin, siinä vaan on sitä jotain kun saa oman kopionsa aukaista muoveista.

Sitten kun hintaero näkyy selkeästi halvempana ladattavissa tuolla livenkin puolella, niin voin alkaa miettimään siirtymistä täysipainoiseen latailuun. Steamissahan onneksi on jo järkeviä hintoja noilla peleillä.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Näen dlc:n mahdollisuutena hyvän pelin elinkaaren kasvattajana, yhteisön houkuttimena ja kenties niin paljon lisäarvoa tuovana tekijänä, että täysihintaiselle pelille saa vielä enemmän vastinetta pienellä lisämaksulla. Niin naurettavalta kuin se kuulostaakin, niin joskus vertaan pelin hintaa siihen kulutettuihin pelitunteihin nähden ja suhtaudun maksulliseen lisäsisältöön samoin kuin uuteen peliin - "kuinka paljon pelitunteja lisäsisältö `tuottaa`, onko se ostamisen arvoinen".

Mutta voiko pelin "pelastaa" ladattavalla sisällöllä? Kuulostaa omituiselta... ehkä sitten, jos ensin julkaistaan peli tyhjien kuorien ja sivutehtävien ylläpitämänä ja dlc tuo pääjuonen siihen? Tai sitten idea on jo niin itseään toistava, että peli ei kiinnosta ihmisiä kovin kauaa ja pelaajat eivät viihdy sen parissa kovin kauaa, kunnes tuleekin jotain uutta ja ihmeellistä päivityksenä ja pelaajat löytävät taas tiensä yhteisöön ja pelin pariin. Tällöin voisi sanoa pelin "pelastuneen".

"Turmioon" on vaikea ottaa kantaa, toivon vain etteivät pelit rakennu siihen malliin, että ladattava sisältö on osaltaan tai lähes "pakollinen" vaihtoehto.

Ja lisättäköön loppuun vielä sellainen mielipide, että uusia pelejä tulee välillä kuin sieniä sateella ja jokin huippujulkaisu valtaa taas jossain kohtaa TV-ruudun - kunnes tuleekin ladattavaa sisältöä uutta peliä edeltäneeseen "vanhaan", hyvään peliin, niin alkaa tuntumaan esim. puolen vuoden jälkeen lähes retrolta, kun ostan uutta sisältöä verkon välityksellä, vanhojen hyvien fiilisten herättämiseksi ja pelin pariin palaamiseksi.

Elinkaari, yhteisö ja pelin laatu, niiden määrä ratkaisee dlc:n arvon.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Itse tosin pidän peleistäni vielä enemmän siinä fyysisessä muodossa, se uuden pelin tuoksu ja sen kosketteleminen on kovin tärkeä osa sitä kokemusta, vaikka nyt mikään himohamstraaja en esimerkiksi CE:n suhteen ole.
Tähän vähän liittyen nuo CE:t ovat kokeneet tämän digitalisoitumisen aikana kyllä tolkutonta inflaatiota. Nykyisin niitä pusketaan ulos niin monista peleistä ja niin massiivisina painoksina, ettei edes keräilijää jaksa enää lämmittää. Kun noitakin voi jo poimia pilkkahintaan alennusmyynneistä, on jotain selvästi mennyt pieleen.

Jos mitään veikkaisin, isot ja suositut julkaisut varmasti suuntaavat kasvavissa määrin nimenomaan tuonne digitaaliselle puolelle DLC:llä ja/tai kuukausimaksuilla ehostettuna kun taas pienten kuppikuntien kulttiklassikot löytänevät enenevissä määrin yleisönsä tuolta "vanhanaikaiselta" puolelta.

Ja jos tuossa nyt pientä kahtiajakautumista pääsee tapahtumaan niin eipä se keneltäkään ole pois. Voisi täysin fyysisten pelien (ja varsinkin keräilyversioiden) kuvitella olevan pitkässä juoksussa samaa kamaa kuin musiikkipuolella vinyylit; ei ehkä suuria markkinoita mutta sitäkin vannoutuneempia kuluttajia.
 
Vastaus: Ladattava lisäsisältö: mahdollisuus, pelastus vai turmio?

Oman ajatustoimintaani pitävän kierromittarin lukemat räjähtivät tappiin sillä hetkellä, kun kesken saarella ajelun tuli vastaan teksti, joka ilmoitti, etten pääse pelialueen saarelle, sillä en omista kyseistä DLC-pakettia. Tällainen on kyllä mielestäni enemmän kuluttajaa pilkkaavaa toimintaa kuin tarpeellista. Eikö se DLC-paketti voisi yleensäkin luoda sen paikalle vievän tien ja saaren vasta asennettaessa sen sijaan, että mahdollisesti pelistä maksaneelle kerrotaan kesken pelin, että "kiitos rahoistasi mutta pulita lisää, jotta voisit nauttia pelistä kokonaan".

Onkohan tuossa kokeiltu erilaista lähestymistapaa DLC:n olemassaolon tuomisesta kaiken kansan tietouteen? Maailmalla on varmaan iso läjä pelaajia, jotka eivät ikinä edes kurki kauppapaikoille ja eivät näin tiedä suosikkipelinsä lisäsisällöstä. Voi myös olla, että kaikkien on pitänyt ladata tuo sisältö ettei moninpelin yhteensopivuus kärsi.

Itselläni ei ole kauheasti pahaa sanottavaa DLC:stä. Toki day one DLC on typerää, mutta so what? Äänestän lompakollani ja sillä selvä. Suosioon nousseet online passit ja vastaavat ovat mielestäni hyvä keksintö. Uutena pelinsä ostavat saavat julkaisussa ilmaista lisäsisältöä ja parhaimmissa tapauksissa kaiken tulevan DLC:n ilmaiseksi koko pelin elinkaaren ajan. Näin se pitääkin hoitaa!

Moninpelien karttapaketit ovat myös vähän plääh. Kuten Nisukin sanoi, käytännössä on pakko pulittaa uusista kentistä pysyäkseen yhteisössä. Halo Reach antaa onneksi kaikkien pelaajien edelleen pelata yhdessä Matchmakingissa, toisin kuten esimerkiksi Halo 3:ssa. Reachiinkin tuli playlistejä vain uusille kentille mutta normaaleissakin playlisteissä tulee uusia kenttiä, jos kaikilla peliin osallistuvilla on ne kovalevyllä. Näin se pitääkin hoitaa.

Näin muuten olen itsekin kääntynyt digijakelun kannattajaksi kunhan homma on hoidettu hyvin, kuten vaikkapa Steamissa. Toivottavasti seuraavassa konsoligenissä nähdään suuri parannus digijakelun osalta. Live Arcade ja PSN ovat jo hyvä avaus. Loistavaa pientä pelattavaa halvalla!
 
Ylös Bottom