Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Läheltä piti -tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DarkShadow
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

DarkShadow

Well-Known Member
Eli otsikon mukaisia läheltä piti tarinoita. Itselläni kävi eilen moinen ns. herättävä tilanne kun alkoholinhuuruisen illan aikana päätimme siirtyä taksilla paikasta toiseen. Tilasimme tilataxin ja hyppäsimme kyytiin. Istuimet taksin takana menee siten että kuljettajan takana on kahdet penkit vastakkain ja pelkääjän takana ei ole kuin yksi penkki eli penkkien välissä on pieni rako. Itse istuin siis pelkääjän takan olevalla penkillä.

Lähdimme ajamaan eteenpäin keskustassa ja yhtäkkiä eteen kurvasi auto jostain jolloin kuski luonnollisesti löi jarrut pohjaan jotta vältyttäisiin kolarilta. Minä kun en korkeassa humalatilassani ollut tajunnut laittaa turvavyötä kiinni lensin kuin rasvattu ohjus pää edellä pelkääjän penkkiä päin. Seurasi kova pamaus ja itse kuulin törmätessäsi rusahdusäänen jota säikähdin niin perkuleesti. Päässä pyöri kovasti ja päätä alkoi myös lievästi särkeä. Olin myös hetken aikaa pihalla että mitä tapahtui ja missä mennään. Päähän on ilmestynyt sivulle punainen jälki joten olen lentänyt penkkiä päin pää sivuasennossa. Täytyy olla kiitollinen ettei niskat menny poikki sillä sitä ekana ajattelin kun mystisen rusahduksen kuulin.

Pikaisen vauriotarkastelun jälkeen päätin kuitenkin jatkaa iltaa ja eikä mitään jälkioireita ole tullut. Tarinan opetus lapset on tämä: KÄYTTÄKÄÄ TURVAVYÖTÄ!! Uskon vakaasti etten itse tule tätä ohjetta enää koskaan unohtamaan. Kuka nyt haluaisi heittää henkensä taksin takapenkille?

Vastaus: Läheltä piti -tilanne

Kesällä oltiin faijan kanssa ajelemassa kotiopäin Itä-Suomesta:

Siinä Mäntyharjun kohalla ajeltiin, kun vastaantuleva rekka (täysperä) rupeaa valumaan meidän kaistaa kohti. Siinä oli vielä yks auto ennen meitä, kun tää rekka hyökkää siitä tien yli meidän puolelle penkkaan. Meni n. 10 metriä sen edellä ajaneen auton edestä, ja me oltiin tietysti siinä ihan perässä kiinni, kun toinen jarrutti. Ei onneksi kellekkään käynyt mitään, kun sattui olemaan ohituskaista jolle väistää. Hirveä pölypilvi siitä syntyi kun iso rekka syöksyy täyttä vauhtia penkkaan, ja sitten se perävaunu kaatui kyljelleen, mutta etupää jäi pystyyn.

Kuten sanottua, kellekkään ei mitään fyysisiä vaurioita tullut, paitsi rekan kuljettajalla oli pieni vekki päässään. Siinä sitten jälkeenpäin selvisi, kun jäätiin siihen auttelemaan, että kuski oli saanut jonkunlaisen sairaskohtauksen ja menettänyt tajuntansa. Siinä sitten soitti työnantajalleen, niin pyörtyi uudestaan.

viikko pari sitten meinasin koukata pihatieltä vasemmalta tulleen auton eteen. pensasaidat pitää kaiken niin hyvin katveessa, ettei näe juuri mitään. kummatki iski jarrut pohjaan ja säikähdyksellä selvittiin. jatkossa samaiseen risteykseen suurella varovaisuudella

Perheen kanssa oltiin lähdetty Myyrmannissa 10min ennen kuin tämä yksi älykkö meni sen räjäyttämään. Kotiin päästyä tuli aika epätodellinen fiilis kun näki erikoisuutislähetyksen.

Kolme kesää sitten meinasi käydä köpelösti, kun pyöräillessäni töistä kotiin tuli täysin yllättäen auto pihakadulta eteeni. Jarrut pohjaan, vähän liikaa etujarrua, takapyörä ilmaan ja meikku tangon yli pää edellä autoon pahki. Pyöräilykypärää en ollut koskaan käyttänyt, saati omistanut. Ei siinä onneksi mulle pahemmin käynyt. Autosta meni takavalon muovinen "kotelo" bashaksi, koska siihen pääni osui. Naiskuski oli enemmän hädissään kuin minä. Oikeastaan olin lähinnä pöllämystynyt ja ajattelin, että kaikkea sitä tarviikin kokea. Niska ja selkä olivat kolme päivää kipeät tuon jälkeen, mutta sen pahemmin ei sentään käynyt. Jos olisin tullut tilanteeseen esim. sekuntia aiemmin, olisi lopputuloksen voinut ehkä lukea lehdestä.

Sen verran tapauksesta säikähdin ja viisastuin, että pyöräilykypärän kävin ostamassa muutama päivä tapahtuneen jälkeen, ja siitä lähtien olen kypärää käyttänyt.

Itselläni elämä oli katketa kuin seinään vuoden 2003 heinäkuussa.

Tilanne sai alkunsa oikeastaan jo edellisenä yönä, kun en saanut kunnon yöunia nukutuksi, heräilin vähän väliä ja loppujen lopuksi kello herätti töihin kello 05.00.

Ajelin töihin, kuuden työtunnin jälkeen työvuoron työnjohtaja kyseli jäisinkö vielä vetäisemään toisen vuoron peräkkäin.
Vastasin luonnollisesti, että tokihan vielä toinen vuoro vedetään, kun virtaa riittää.
Ulkona suoritettava työ vaati kuitenkin veronsa.

Toisen vuoron jälkeen olikin jo aika ajella kotia kohti (matkaa 66 kilometriä).
Mazdassani ei toiminut kuljettajan puolen turvavyön lukko joka kerralla, mutta nyt toimi.
Lähdin töistä todella pirteänä, mutta sitten noin 15 kilometriä ajeltuani alkoi väsymys painamaan.

Avasin ikkunaa, isonsin radiota ja pistin ilmastoinnin huutamaan hoosiannaa, mutta kuten alusta voi jokainen päätellä, niin eipä auttanut.

Nukahdin rattiin noin 30 kilometriä ennen kotiovea, perässä ajaneen naisen mukaan olin ajautunut vastaantulevien kaistalle jo noin 300 metriä ennen varsinaista rysähdystä.

Auto oli pyörähtänyt isoon juoksutusojaan, jonka pientareella olevasta isohkosta siirtolohkareesta ajamani Mazda oli ottanut kimmokkeen ja lentänyt muutaman kiepin ympäri päätyen pellon laitaan.

Itse heräsin siis vasta siinä vaiheessa, kun auto oli pysähtynyt.
Havahduin siihen, että kone oli painunut jalkatilaan ja tuulilasi oli säröllä.

Muistikuvia kaikesta ei ole, mutta käteen sattui julmetusti ja ambulanssilla siitä sitten keskus-sairaalaan vietiin, puhallutettiin poliisin toimesta akuuttien hoitojen jälkeen.
Tämän sairaalareissun jälkeen olin kolmisen kuukautta sairaslomalla.
Mutta edelleen kävelen omilla jaloillani, onnekseni.

Auto meni lunastukseen ja vakuutusyhtiön tarkastaja kertoili myöhemmin, että olen todella onnekas, että olen hengissä, sillä autoa ei isokokoiseksi Mazdaksi enää tunnistanut.
Kiitollinen saan olla myös siitä, ettei kenellekkään muulle sattunut mitään.

Kerran skidinä oltiin tulossa kotia päin puuhamaasta, oltiin jo ihan kaupungissa asti. Oisinko ollu 5 - 7 vuoden ikäinen. Käännyttiin vasemmalle Lada Niva + asuntovaunu -yhdistelmällä ja rekka ajoi päin punaisia meidän vaunun päälle. Onneksi ehdittiin kääntyessä alta pois, mutta vaunu otti kunnolla hittiä ja meikäpoika takapenkiltä lensi vaihdekeppiin pää eellä kun ei sitä turvavyötä ollut laitettu. Eipä onneksi pahempaa käynyt, vaunu vain oli kutistunut puoleen siitä mitä oli :eek: Muistan sanoneeni äitilleni että "muista kerätä kaikki pikkuautot talteen" :D

Kerran skidinä oltiin tulossa kotia päin puuhamaasta, oltiin jo ihan kaupungissa asti. Oisinko ollu 5 - 7 vuoden ikäinen. Käännyttiin vasemmalle Lada Niva + asuntovaunu -yhdistelmällä ja rekka ajoi päin punaisia meidän vaunun päälle. Onneksi ehdittiin kääntyessä alta pois, mutta vaunu otti kunnolla hittiä ja meikäpoika takapenkiltä lensi vaihdekeppiin pää eellä kun ei sitä turvavyötä ollut laitettu. Eipä onneksi pahempaa käynyt, vaunu vain oli kutistunut puoleen siitä mitä oli :eek: Muistan sanoneeni äitilleni että "muista kerätä kaikki pikkuautot talteen" :D

vakavaa asiaa muuten, mutta tämä hymyilytti :D

Itelläni kävi tällä tavalla kun lähdin pyörällä kouluun talvella.
Asun mäessä nii siinä tulee ekan aika jyrkkä mäki minkä alla on sit iso tie.
Ajoin mäkeä alaspäin ja sitten mäen alla piti ruveta jarrutelemaan ja kääntymään pyörätielle, mutta jarrut olivatkin ihan jäässä eivätkä toimineet. Yritin silti kääntyä pyörätielle mutta pyörä lähti alta ja valui autotien toiselle puolelle ja itse jäin tien keskelle. Nousin siitä äkkiä ylös ja kävin hakemassa pyörän ojasta ja talutin sen klenkaten takaisin kotiin.

Myöhemmin olen ajatellut etä mitä jos siinä kohtaa olisi tullut auto...

Hamassa nuoruudessani (-98) olin töissä Mäkkärillä ja tein todella pitkän vuoron, 12 tuntia. En malttanut sinäkään viikonloppuna olla lähtemättä tyttöystäväni luokse Turun suunnalle ja vaikka kello oli jo 00.00, niin lähdin silti. Faijan autonavaimet taskuun ja soittelin ohjeita kaverilta matkalla. Koko yö meni rellestäessä ja päätin sitten lähteä aamulla puoli seitsemän aikaan takaisin (ilman unia), ettei auton lainaamista huomattaisi. Väsytti aivan turkasesti jo noin puolen tunnin ajon jälkeen ja pakkohan se oli ajaa bussipysäkille ottamaan torkut.

Herään noin 15 minuutin kuluttua kännykän soittoon ja alkaa hitonmoinen huuto, kun autoa ei näy. Väsyttää, mutta huudosta vittuuntuneena lähden taas ajamaan. Olen jo lähestulkoon Helsingin puolella, kun nukahdan rattiin, muita autoja on jo aika paljon liikkeellä. Auto ajautuu loivalle töyräälle ja herään tärinään - ehdin juuri ja juuri kääntää rattia oikealle ja oikaista takaisin tielle, ennen kuin auto törmää kaiteeseen. Vauhtia tuossa kohtaa arviolta 80km/h. Säikähdän aivan hemmetisti ja olen yht´äkkiä aivan pirteä adrenaliiniryöpyn ansiosta. 15min myöhemmin olen kotona.

Onhan noita tilanteita ollut.. Suurin osa ollut jossain risteyksessä kun toisella ollut väistämisvelvollisuus, ja ihme kyl suurin osa vaaratilanteiden aiheuttajista ovat naisia..Onneksi ei kumminkaan oo käynnyt mitenkään, vaikka jarrut on pitänyt lyödä pohjaan pariinkiin kertaan.

Hamassa nuoruudessani (-98) olin töissä Mäkkärillä ja tein todella pitkän vuoron, 12 tuntia. En malttanut sinäkään viikonloppuna olla lähtemättä tyttöystäväni luokse Turun suunnalle ja vaikka kello oli jo 00.00, niin lähdin silti. Faijan autonavaimet taskuun ja soittelin ohjeita kaverilta matkalla. Koko yö meni rellestäessä ja päätin sitten lähteä aamulla puoli seitsemän aikaan takaisin (ilman unia), ettei auton lainaamista huomattaisi. Väsytti aivan turkasesti jo noin puolen tunnin ajon jälkeen ja pakkohan se oli ajaa bussipysäkille ottamaan torkut.

Herään noin 15 minuutin kuluttua kännykän soittoon ja alkaa hitonmoinen huuto, kun autoa ei näy. Väsyttää, mutta huudosta vittuuntuneena lähden taas ajamaan. Olen jo lähestulkoon Helsingin puolella, kun nukahdan rattiin, muita autoja on jo aika paljon liikkeellä. Auto ajautuu loivalle töyräälle ja herään tärinään - ehdin juuri ja juuri kääntää rattia oikealle ja oikaista takaisin tielle, ennen kuin auto törmää kaiteeseen. Vauhtia tuossa kohtaa arviolta 80km/h. Säikähdän aivan hemmetisti ja olen yht´äkkiä aivan pirteä adrenaliiniryöpyn ansiosta. 15min myöhemmin olen kotona.

Itsellä myös vastaavanlaisia tapahtumia kun tuli kännikuskina oltua paljon kun en itse juo niin paljon kun kaverit. Sillon kun alkoi väsyttää sanoin että nyt lähetään, sitten alko se "no poltetaa yhet tupakat", "juodaan nämä yhet" tjs ja sitten onkin jo hyvästi tunti jos toinenkin mennyt ennen kun pääsee kotiapäin ajamaan. Ja se että kaveri nukkuu kännissä pelkääjän paikalla ei kyllä ainakaan auta hereillä pysymistä. Nykyään onkin tullut aina ilmoitettua aika ajoissa millon lähtö on, tai sitten jos alkaa edellä mainittuja kommentteja tulemaan niin sittenhän jäävät ihmettelemään millä tulla kotiin.

Autoilussa ei juuri ole meikällä ollut läheltäpiti tilanteita. Lähinnä osui ja upposi tilanteita jotka eivät ole olleet niin vakavia.

Toisenlainen läheltäpiti tilanne tapahtui tuossa muutama viikko sitten Istanbulin lieppeillä. Olin työmatkalla paikallisen jepen kyydissä menossa kohti työmaata. Eli poispäin Istanbulista vauhdilla 170km/h joka on yleinen versio tuosta niiden 80km/h rajoituksesta. Ilta oli jo hämärtynyt yöksi ja alkoi ihan uskomaton sade. Kuski hiljensi onneksi hivenen, mutta aina välillä paku lähti vesiliirtoon. Ja sitten... köh...
päästiin perille
. Vähän kyllä jännitti moinen reissu kun nuo ajotavat olivat jostain ulkoavaruudesta.

Seuraavana päivänä astelin hotellin respan ohi ja näin respan viereisestä telkusta uutisia. Uutisissa oli sama tie josta oltiin yöllä tultu. Koko pätkä oli muuttunut vuolaana virtaavaksi järveksi ja ihmiset vilkuttelivat autojensa katoilta pelastushelikoptereille. Onni oli matkassa matkan ajoituksen suhteen. Kyseessä oli Turkin pahin tulva 80 vuoteen.

Ylös Bottom