Vastaus: Laita uuden sukupolven konsolipelisi paremmuusjärjestykseen!
The Great Samu sanoi:
Oikeasti? Kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseensä ja onhan se mahdollisesti SONYn kannattajalle* todellinen nextgen pelikokemus, mutta samaa ei voi sanoa PC:llä Morrowindia ja Daggerfallia pelannut(Areenaa en ole kokeillut) tai alkuperäisellä boxilla Morrowindin porttausta pelannut. Minusta Oblivion tuntui enemmän askeleelta taaksepäin, mutta olkoon. Onhan se ihan hyvä peli, mutta ei se Morrowindia voita. Oblivionia ei enää suunnattu sarjan fanille vaan kaikille, vähän kuin saman firman Fallout 3 (tahtoo tähän jonkun oksennus hymiön) tosin pienemmässä mittakaavassa. Sori liioittelin ei siis todellakaan kuin Fallout 3, sillä Oblivion on ihan hyvä peli ja paranee vaan modeilla mutta ei yllä Morrowindin loistoon, samaa ei voi sanoa tulevasta Fallout 3sta. Edes Brotherhood of Steel ei aiheuta samankaltaista inhoreaktiota. Siinä pelissä on jotain todella pahaa (ihan vain tiedoksi IMO Fallout 2 on yksi parhaista peleistä koskaan, joten on minulla syyni haukkua Fallout 3sta)
*
SONYn kannattajalla en tarkoita fanipoikaa vaan sitä että boxin omistaja pystyy pelaamaan Morrowindia ja PC-pelaaja jokaista osaa, joten mielipide Oblivionista on eri kuin sellaisella joka mahdollisesti pelaa ensimmäistä TES-peliään. Oblivion kuitenkin oli monelle se ensimmäinen TES-peli... Harmi että peleistä myös se heikoin
PS. Kannattaa muuten kokeilla Morrowindia, saattaa mielipide vaihtua...
Tästä näkee miksi ei kannata alkaa olettelemaan. Morrowindia on tullut pelattua jopa enemmän kuin Oblivionia ja kaikki lisälevytkin on glaarattu suht hyvin puhki.
Modeihinkin on tullut tutustuttua. Peli vaan on selvästi huonompi kuin Oblivion vaikka oblivionista tehtiinkin simppelimpi monella tapaa.
1. Taikominen: morrowindin naurettava mana systeemi tekee magian käytöstä vain tuskaista vääntämistä ja nukkumista.
2. AI: NPC:t tykkäävät viettää aikansa niille määrätyssä paikkaa 24/7 kun oblivionissa he käyttäytyvät huomattavasti realistisemmin omaten kaikki päivittäiset rutiininsa.
3. Grafiikat: ei ehkä tärkein ominaisuus peleissä, mutta morrowindi oli aikaansa jäljessä kun peli julkaistiin, Oblivion näyttää edelleen hyvältä.
4. Pienet pelilliset ratkaisut: Vampyyriksi ryhtyminen ei ole enää mailmaa vastaan sotimista, Quest markerit, Quick travel(jakaa mielipiteitä)
5. Bugisuus: Löytyy näitä paljon oblivionistakin mutta enää en voi ammuskella yläkerran lattian läpi myyjää jousella ja hahmomi jää harvemmin jumiin esimerkiksi päästään kattoon.
Ja tuossa on vain murto osa niistä parannuksista mitä tapahtui oblivionin myötä.
Ja miksi Oblivion sitten on minusta ehkä se true next gen peli? Noh se täyttää eniten kriteerejä jota itse odotan next gen peleiltä.
- Pelattavaa riittää vaikka kyseessä onkin yksinpeli.
- Lineaarisuutta ei ole.
- Ai käyttäytyy uskottavasti.
- Graafisesti kaunis ja fysiikatkin on kunnossa.
- Valtava alue tutkittavana ja putkijuoksua ei näy mailla eikä halmeilla.
Fallout3 on Fallout sanottiin mitä tahansa, itse ainakin olen vain innoissani kun kaksi ehdotonta lempi länsimaista roolipeliä "yhdistyvät" ehkä peli eroaa dramaattisesti aikaisemmista mutta tuoreet tuulet ovat tämänkin pelin kohdalla ihan paikallaan. Ja kenties tällä kertaa Gamefaq on vähemmän käytössä sillä peli kertaa sillä aiemmissa osissa jäin vähän toivomaan selvempiä ohjeita tehtävien kohdalla. (juu olen ehkä paikoitellen kärsimätön)
nothing sanoi:
Hirveä sääli sinänsä, kun jotkut takertuvat vanhoihin messiaspeleihin (System Shockit, Deus Exit, Falloutit...) ja ovat sitä mieltä että mikään ei voi koskaan pistää näistä paremmaksi (paitsi korkeintaan olemalla muuten kuin graafisesti päivitetty versio).
No mitä ottaa System shockiin ja Deus exiin niin nämä ovat erikoistapauksia. Deus ex oli jo yllättävänkin simppeli peli samoin System shock. Bioshockhan on vain suoranaista räiskintää, kun taas system shock antoi pelaajalle muutaman eri etenemis tavan sekä paljon valintoja kuten kykyjen muodossa ja näistäkään yhdellä pelikertaa ei voinut kaikkia hankkia joten jälkeenpäin palasi pelin pariin eri etenemis tapojen kera. Deus ex1 oli tätä samaa, mutta peliä oli kuorrutettu vielä peli kohtaisilla valinnoilla jolla pelaaja pystyi vaikuttamaan lievästi tarinaan ja hahmojen reaktioihin.
Bioshock silti onnistui huomattavasti paremmin kuin Deus Ex2.