Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Laitteiden pakollinen nettiaktivointi - Mikä on liikaa?

Eikö tuo uusi levyasemallinen versio ole sama kuin se levyasematonkin versio, sillä erotuksella että se erillinen asema on tuossa suoraan mukana? Joka tapauksessa todella typerää tuollainen pakollinen laitteen käyttöönotto verkossa, olisi saanut jäädä pelkästään Xboxin ongelmaksi. Toivon mukaan Nintendo ei lähde tähän samaan pelleilyyn seuraavan konsolinsa myötä.
Kyllä, ja ilmeisesti juuri tästä syystä se täytyy verkossa käyttää.
 
Sanokaas, mikä siinä nettiaktivoinnissa nyt on oikeasti niin kaameaa?

Meillä kaikilla suomalaisilla on taskussa sellainen laite, josta voi jakaa tarvittaessa netin, ja en usko että se iso-ukin Lapin sammalmökki on se ainoa paikka, jossa ulkoisella levyasemalla varustettu PS5 pitää ottaa käyttöön.
 
Sanokaas, mikä siinä nettiaktivoinnissa nyt on oikeasti niin kaameaa?
Mietin ihan samaa. Pitäähän se konsoli käytännössä nettiin kytkeä jo ihan senkin takia, että saa uusimman käyttöjärjestelmäversion ladattua ja asennettua laitteeseen. Laitteet on kuitenkin paketoitu aikoja sitten tehtaalla, joten siellä on sisällä väkisinkin vanha käyttisversio, joka käytännössä pitää päivittää joka tapauksessa, joten samallahan sen laitteen päivittää ja aktivoi.
 
Digitaalinen aikakausi on tullut jäädäkseen, ja ajatuksen tasolla nettipakossa ei ole mitään kamalaa, koska siinä on paljon hyviäkin puolia ja se rupeaa olemaan jo standardi, joten sinällään ymmärrän "netti löytyy joka huushollista" ja "konsoli on muutenkin netissä" -argumentit. Mutta rautapuolen laitteiston toimivuuden (vaikka nyt levyasemien tai vaikka kiintolevyjen), ei pitäisi olla missään tilanteessa kiinni verkkoon kytkemisestä.

Pidemmän päälle tämä avaa laitevalmistajille enemmän ovia vähemmän kuluttajaystävälliseen toimintaan. Voi esimerkiksi olla, että tämä on vain ratkaisu piratismin kitkemiseen ja tässä tuotetaan paljon melua tyhjästä, mutta voi myös olla, ettei tässä tapauksessa Sonyn levyasemaa voi myydä halutessaan eteenpäin ensirekisteröinnin jälkeen. Mehän emme vielä tiedä faktoja, koska Sony ei ole asiasta tiedottanut.

Korostan tässä nyt vielä sitä, että valtaosa ostoksistani on ollut viime aikoina digitaalisia, joten en ole mikään silkasta periaatteesta kehitystä vastaan oleva ämpyrä. Mutta toisaalta olen viimeisen vuoden aikana lainannut useasti kirjastosta pelejä, ja se ei onnistuisi ilman konsolin levyasemaa, joten fyysiselle medialle ja levyasemille on edelleen paikkansa. Mielestäni se ei vain ole kuluttajan kannalta järin hedelmällistä, jos ostamaansa laitteistoa ei voi tulevaisuudessa myydä eteenpäin vaikkapa rahapulan vuoksi.
 
mutta voi myös olla, ettei tässä tapauksessa Sonyn levyasemaa voi myydä halutessaan eteenpäin ensirekisteröinnin jälkeen. Mehän emme vielä tiedä faktoja, koska Sony ei ole asiasta tiedottanut.

Ja koska emme tiedä faktoja, pelkäämme pahinta - klassinen FUD*-menetelmä :)

*Fear, uncertainty and doubt (often shortened to FUD) is a manipulative propaganda tactic used in sales, marketing, public relations, politics, polling and cults.
 
Ja koska emme tiedä faktoja, pelkäämme pahinta :)
Pessimisti ei pety, vai miten se meni. :p Mutta joo, toki tässä talsitaan asioiden edelle, en kiistä sitä. Tällainen etukäteismeteli asiasta kertoo kuitenkin siitä, että valtaosaa ei kiinnosta, osa vastustaa ihan periaatteesta, mutta osa kuluttajista on aidosti huolissaan, mitä tuleman pitää.

Ja jos ei näistä pidettäisi yhtään meteliä, olisi Don Mattrickin märkä päiväuni täysdigitaalisesta maailmasta toteutunut jo kauan aikaa sitten. :D
 
Pessimisti ei pety, vai miten se meni. :p Mutta joo, toki tässä talsitaan asioiden edelle, en kiistä sitä. Tällainen etukäteismeteli asiasta kertoo kuitenkin siitä, että valtaosaa ei kiinnosta, osa vastustaa ihan periaatteesta, mutta osa kuluttajista on aidosti huolissaan, mitä tuleman pitää.

Ja jos ei näistä pidettäisi yhtään meteliä, olisi Don Mattrickin märkä päiväuni täysdigitaalisesta maailmasta toteutunut jo kauan aikaa sitten. :D
PC pelaajana ei ole maailma kaatunut vaikka on pelit 99% ollut vuosia digital only
 
PC pelaajana ei ole maailma kaatunut vaikka on pelit 99% ollut vuosia digital only
Ei ole kaatunut tokikaan. Valve on Steam-alustansa kanssa hilannut itsensä vuosien saatossa sellaiseen asemaan, ettei heidän serverinsä ole varmastikaan häviämässä ensimmäisten joukossa. Niin kauan kun Steamilla on näin mittavasti asiakkaita, on Gabe OY:n hyvä porskuttaa.

Jos olisin PC-pelaaja, kyllä minäkin olisin kyllästynyt fyysisiin kappaleisiin viimeistään siinä vaiheessa, kun pelit alkavat tulemaan 10:llä dvd-levyllä. Se ei vain ole enää kovin kätevää. Konsoleilla taas on se etu, että valmistajat ovat voineet laittaa sisään levyaseman, joka toimii standardina (kuten Sony vaikkapa blu-ray- tai 4K blu-ray -asemansa kanssa), kun taas PC:llä tukeuduttiin DVD-julkaisuihin hyvin pitkään blu-ray-asemien ollessa harvinaisempia. Tällöin levyjen määrä pysyy maltillisena.

Konsolikäyttäjien joukossa nyt vain tuntuu olevan enemmän ihmisiä, jotka tykkäävät omistaa asioita. PC- ja konsolipelaajat myös tuntuvat arvostavan eri asioita, joten ei heitä voi mielestäni suoraan verrata.

Ja sanottakoon se nyt vielä erikseen, jottei kellekään jää väärä kuva: erilaisten asioiden arvostamisessa ei ole mitään pahaa! Pelaamisen riemuhan se on tärkeintä, sai sitä sitten missä ja mistä tahansa. :)
 
Mutta joo, toki tässä talsitaan asioiden edelle, en kiistä sitä.

Kyllä hyvinkin. Verkossa levyaseman rekisteröiminen ei vielä itsessään vie meitä kuluttajia lopulliseen kadotukseen, vaikka toki luova mieli saa kyllä tästäkin keksittyä sopivan tarinan Pahaa Korporaatiota vastaan :)

Ja tämä dystopioiden maalailu on omasta näkökulmasta myös siksi mielenkiintoinen ilmiö, että omassa subjektiivisessa katsannossa, ainakin näin Switchin, PS5:n sekä Series S:n omistajana vuosi 2023 ollut mahdollisesti jopa paras pelivuosi koskaan, joten se itse harrastuksen ydin, itse pelit ja pelaaminen on vähintäänkin yhtä hyvällä tasolla kuin silloin 1980-luvun lopulla jolloin itse aloittelin pelaamisen. Yhteiskunnan ja samalla tämänkin alan digitalisaatio ei siis ole onnistunut heikentämään konsolipelaamista omissa silmissäni, oikeastaan juuri päinvastoin, kun tuotteet on saatavilla paremmin kuin koskaan.

Mutta kyllä, täällä kuplassa voi tämä PS5:n levyaseman verkossa käyttämisen problematiikan korostuminen vaikuttaa siltä, että tämä olisi isokin ongelma kuluttajille, mutta todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole, vaan lähinnä äänekäs vähemmistö huutaa tuskaansa samassa kaikukammiossa.
 
Kyllä hyvinkin. Verkossa levyaseman rekisteröityminen ei vielä itsessään vie meitä kuluttajia lopulliseen kadotukseen, vaikka toki luova mieli saa kyllä tästäkin keksittyä sopivan tarinan Pahaa Korporaatiota vastaan :)

Mutta kyllä, täällä kuplassa voi tämä PS5:n levyaseman verkossa käyttämisen problematiikan korostuminen vaikuttaa siltä, että tämä olisi isokin ongelma kuluttajille, mutta todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole, vaan lähinnä äänekäs vähemmistö huutaa tuskaansa samassa kaikukammiossa.
Ei tuossa tarvitse mielestäni olla kovinkaan luova, että asian tiimoilta herää kysymyksiä. Jos valmistajan tiedottaminen asian tiimoilta ei ole ajan tasalla, on ihmetys ihan luonnollista.

Osa ihmetyksen aiheista on aiheellisia, osa aiheettomia. Yhteistä näille on ihmisten hyvin vaihtelevan tasoinen ulosanti. Naiivi ei kuitenkaan kannata olla, vaan terve valveutuneisuus on ihan hyvästä. Jäämme odottelemaan.

Siitä olen samaa mieltä, että tämä pelivuosi on ollut melkoisen huikea, ja pelaaminen harrastuksena on tätä nykyä edelleen hauskaa, enkä voinut edes kuvitella naperona, minkälaisia maailmoja sitä vielä pääseekään tutkimaan.
 
Verkkoon yhdistäminen/rekisteröinti on ihan non-issue, niin kauan kuin laitteet on aktiivisesti tuettuna valmistajan puolelta. Ehkä senkään jälkeen ei ole ongelmaa, mutta se on kuitenkin riski tässä. Tosin jos taaksepäin yhteensopivuus pidetään esim. ensi konsolisukupolvessa samalla tasolla kuin nyt, niin silloin uusi laite hoitaa saman kuin vanha laite. Toisaalta minulla on Xbox 360 olkkarin telkkariin kiinnitettynä kokoajan, koska kaikki sen pelit eivät ole taaksepäin yhteensopivia. Sen sijaan Xbox Onea ei tarvitse pitää kytkettynä, koska ne kaikki (ja onneksi myös monet Xbox 360 ja jopa orginaalin Xboxin) pelit toimii Xbox Series X:llä.

Seuraava äärimmäisen mielenkiintoinen taaksepäin yhteensopivuuden kulminaatiopiste on Switchin seuraaja. Siinä on niin iso pelikirjasto vanhentuneella raudalla, joiden pelaaminen aivan varmasti monella jatkuisi "Switch 2:lla". Toivottavasti Nintendo hoitaa tämän mallikkaasti.
 
Naiivi ei kuitenkaan kannata olla, vaan terve valveutuneisuus on ihan hyvästä. Jäämme odottelemaan.

Naiivi ei kannata olla, eikä muutenkaan koskaan kannata kuvitella, että nämä korporaatiot olisivat ystäviä, eivätkä voittoa tavoittelevia suuryrityksiä.

Jos valmistajan tiedottaminen asian tiimoilta ei ole ajan tasalla, on ihmetys ihan luonnollista.

Tämä on luonnollisesti totta, ne joita tämä hiertää haluavat varmasti kuulla aiheesta enemmän. Tässä kohtaa voikin sanoa viestinnän olleen heikkoa.

Ja hei, ehkä sieltä taustalta paljastuukin lopulta joku pirullinen juoni ja joudun nostamaan käden virheen merkiksi :)

Seuraava äärimmäisen mielenkiintoinen taaksepäin yhteensopivuus kulminaatiopiste on Switchin seuraaja. Siinä on niin iso pelikirjasto vanhentuneella raudalla, joiden pelaaminen aivan varmasti monella jatkuisi "Switch 2:lle". Toivottavasti Nintendo hoitaa tämän mallikkaasti.

Tästä olen myös itse hyvinkin kiinnostunut, sillä Switchille löytyy iso pino sekä muoveissa olevaa tuotetta hyllystä että digiä konsolilla ja sitä kautta BC-ominaisuudet tulevalla konsolilla kiinnostaa isosti.

Unelma olisi Xboxin tapaan laadukas toteus eli mm. ilmaiset FPS ja resoluutio boostaukset vanhoille peleille ja koko digikirjaston siirtyminen uudelle sukupolvelle. Realistinen toive on, että se taaksepäin yhteensopivuus ylipäätään löytyy (sekä digitaalinen että fyysinen). Valitettavasti melko realistista on, että BC-ominaisuudet ovat hyvinkin rajallisia.
 
Internet löytyy tosiaan lähes jokaiselta taskusta, mutta kuinka monelta löytyy se palveluntarjoajan palvelin, johon sillä tasku- tai muulla netillä pitäisi ottaa yhteys? Ei ehkä ongelma lähivuosina, mutta tällaisen yleistyessä varastoista alkaa löytymään verkonpainoja täysin tarpeettomista syistä johtuen. Kyse on säilyttämisestä (tai mihin preservation tässä yhteydessä kääntyykään), eikä lyhyen aikavälin ajattelusta. Jos vaihtoehtona on vähäisempi riippumattomuus palveluntarjoajasta vs. täydellinen riippuvuus, tiedän kyllä kumpaa näkökulmaa itse kannatan.
Eiköhän tässä tapauksessa nettiin kytkemisellä juuri varmisteta, että laitteissa on asennus hetkellä uusimmat päivitykset, jolloin laitteiden yhteensopivuus on taattu.
 
Entä jos pelaaminen estyisi sen vuoksi, että laite kaipaisi verkkoaktivointia palvelimelta, jota ei ole ollut olemassa vuosiin?
Luotan vahvasti siihen, että jos konsolivalmistaja itse ei saa asiaa jostain syystä hoidettua, harrastelijat keksivät keinot moisten aktivointien ohittamiseen. Eli käytännössä se ei ole ongelma edes siellä kaukaisessa tulevaisuudessa.
 
Kyllä toi levyaseman kertaluontoinen aktivointi on sellanen juttu et ei se oikeasti edes ole ongelma. Ottakaa kumpi tahansa "tehokonsoleista" (PS5 tai Xbox) ja kokeilkaa miten elämä alkaa sujumaan niitten kanssa jos ottaa verkkoyhteyden kokonaan pois. Ja nimenomaan kokonaan pois, ei edes päivityksien lataamista koska siinähän mentäis nettiin ja samalla aktivoituis se levyasema.

Ottakaa kanssa vaikka satunnaisotannalla joku levypeli hyllystä ja lyökää koneeseen. Älkää antako päivittää vaan pelatkaa sitä raakaa 1.0 buildia. 90% mahollisuudella se on aikamoista ripulia ja pysyy hädintuskin kasassa, koska isot Day 1 patchit on nykyään aika kova juttu ku tiedetään vaikka peli menee painoon niin päivityksiä kerkee runttaamaan vielä pari kuukautta ennenkun julkasu edes koittaa. Parhaassa tapauksessa siellä levyllä ei oo peliä ollenkaan, jos vaikka satuitte ottamaan Modern Warfare 2 tai Jedi Survivorin käteen.

Pointtina siis se et vaikka ne levypelit käytännössä toimii, niin mistään hyvästä kokemuksesta ei oikeesti voi puhua turhankin ison prosentin kohdalla. Joo, onhan se vähän perseestä et levyllä ei nykyään tuu välttämättä edes alusta loppuun asti pelattavassa kunnossa olevaa peliä, mut niin se vaan on et se netti oikeastaan pitää olla siinä vehkeessä. Muutamia poikkeuksia on toki, FF16 esimerkkinä joka ei Day 1 patchia saanut ollenkaan, mut nää on poikkeuksia tosiaan. Fyysisen pelin ainut etu nykypäivänä on jälleenmyynti ja mahdollisesti halvempi hankintahinta. Mut koska se levyllä oleva buildi on mitä on, koskee levypelejä nykyään samat ongelmat mitä digipelejäkin sillon joskus 30v päästä.

Tai koskis, ellei ylläoleva pointti olis paikkaansapitävä. Toistaiseks jokaikisen konsolin suojaus ollaan saatu murrettua jossain vaiheessa. Joittenkin aikasemmin (Switch) ja joittenkin myöhemmin (PS3), joitakin ei välttämättä ns. elinkaaren aikana mut elinkaaren päätteeks kehittäjänkin mielenkiinto lopahtaa ja viimeistään siinä vaiheessa alkaa tapahtua. Ja ainakin tähän asti on tietyt ihmiset pitäny aika hyvää huolta siitäkin et netistä löytyy tarvittaessa aikalailla kaikki pelit mitä on koskaan julkaistu konsoleille.

En ite jaksa murehtia liikaa siitä et joskus aurinko sammuu ja konsolien palvelut menee kiinni. Valmistajaa lakkaa kiinnostamasta se vanha rauta siinä vaiheessa kun sillä ei oo juurikaan enään käyttäjiä ja kaikki siirtyny uudempaan, ja viimeistään siinä vaiheessa ottaa harrastelijat ohjat käsiinsä. Toki joo, siinä liikutaan ehkä vähän harmaalla alueella mut rehellisesti sanottuna ei ketään varmaan tässä vaiheessa oikeasti hetkauta mitä teet edes PS3 aikasilla vehkeillä.

Oli miten oli niin kokoajan enemmän digiä päin ollaan menossa, eikä konsolit todellakaan ainut "palvelu" ole mikä on digitalisoitumassa kovaa vauhtia. Tykkään itekin enemmän fyysisestä mediasta konsolipelien kohdalla just sen jälleenmyyntiarvon takia, mut aika kauan aikaa sitten oon lopettanu sen ajattelutavan et se levyllä oleva versio pelistä olis oikeastaan mitään muuta kun lisenssi ladata se toimiva versio netistä.

Ostin muuten tossa Xboxin. Series X ihan vaan koska levyasema. Omalla pelailuilla ois varmastikkin riittäny pelkkä Series S ja uskon et tämäkin tulee pääasiassa toimittamaan virkaa 360 ja OG xboxin pelien pyörittämisessä, mut kysytään nyt sit kuitenkin et mistä halvin game pass nykyään? Muuntosuhde taitaa olla ainakin heikentyny.
 
Yksi iso tekijä on se, kuinka paljon pelejä kehitetään julkaisun jälkeen. Osa pelaajista toivoo, että pelit julkaistaisiin "valmiina" ja niitä ei sen jälkeen kehitettäisi muuta kuin korkeintaan valmiin erikseen ostettavan lisärin muodossa. Toisille taas on tärkeää, että pelien kehitystä ei lopeteta julkaisuun vaan peli paranee ajan saatossa ja siihen tulee parantavia päivityksiä ja lisäsisältöä. Ei vaadita kovin suurta päättelykykyä siihen, että tällainen tapa tuottaa pelejä ei sovi yhteen sen mallin kanssa, että peli tulee olla valmis julkaisussa ja sen pitää toimia joltain valmiina olevalta muuttumattomalta tallennusmedialta. Nykyään pelit ovat niin monimutkaisia, että heti valmiita pelejä on hyvin vaikea julkaista. Samoja ongelmia oli toki ennenkin ja silloin bugiset pelit olivat vain paskoja ja ne saivat huonot arvosanat eikä niitä välttämättä myyty paljoa. Nyt pelin ei tarvitse jäädä paskaksi ja moni peli pelastuu ja saa uuden elämän, jos julkaisija on vastuuntuntoinen. No Man's Sky on hyvä esimerkki. Tällaista vastuuntuntoa ei kuitenkaan usein palkita, koska peli muistetaan julkaisussa bugisena paskana ja se on joka tapauksessa saanut huonot arvosanat, jos julkaisukunto on ollut kelvoton.

Itse tykkään pelata kehittyviä pelejä, joita tuetaan ja kehitetään vuosien ajan. Ei tarvitse olla kyse edes mistään varsinaisesta live servicestä, vaan esimerkiksi Skyrimin kaltaiset vuosien pelaamista kestävät mestariteokset ovat antoisampia kuin julkaisun jälkeen unohdetut tuotokset. Ehkä "valmiita pelejä" vaativilla on vähän vanhakantainen näkemys tuotteesta. Elokuvan tai kirjan pitää olla valmis julkaisussa. Sama koskee tietysti vaikka taulua tai montaa muutakin kulttuurituotetta. Peli ei ole kuitenkaan samalla tavalla "teos", joka tulee tekijältä ja jonka pelaaja vastaanottaa kuluttajana, vaan se voi olla kehittyvä ja monen eri toimijan yhteinen projekti. Pelin tekijä, modaajat ja pelaaja itse muodostavat sen "teoksen". Silloin alkuperäisen tekijän rooli ei ole samalla tavoin "suuren taiteilijan" rooli kuin monissa muissa kulttuurin muodoissa, vaan tekijä on vain yksi osa prosessia, josta kokemus muodostuu. Toki on sitten näkemyksiä, että ainoa oikea pelityyppi on "kinemaattinen" 10 tunnin putkijuoksu, joka pelataan kerran läpi ja unohdetaan.
 
Keskustelu polveilee siihen malliin että oksat pois.
1. pelaatko pelisi fyysisenä aina ilman verkkoyhteyttä
2. vedätkö herneet nenään jos joku peli tai fyysinen konsolin komponentti vaatii verkkoyhteyden toimiakseen
3. uskotko että isot korporaatiot huijaa tavalla tai toisella vaatimalla fyysinen komponentin asennuksen rekisteröimisen ja mahdollisen päivityksen rajoittavan sinun omaa vapaata valintaa

Jos vastasit kaikkiin 'kyllä' niin tulee tuskallinen taival. Itse olen muuten saanut PS5 kapulaan monia päivityksiä, ties vaikka olisi akunkestokin parantunut niillä.
Mutta joo, tunne että 'on mahdollista nyt noi tekee xyz varmaan kun vaatii netin ja kaikkea' saattaa aiheuttaa tunteilua.
Oliko jo PS2 aikoihin jotain nettikapuloita? En ole varma tuosta mutta PS3 nyt ainakin, kuinka moni niistä on elossa enää?
 
onkos nämä nyt ihan oikeassa ketjussa?

Mutta entäs jos kuolen, menetänkö oikeuteni käyttää fyysistä mediaa? Vaikka olisinkin joskus oikeasti käyttänyt levyasemaani netissä lenkillä?

Järkyttäviä murheenkryynejä joka asiassa vastassa heti!

/S
 
Ylös Bottom