Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Latausohjelma

ErkkaQ

New Member
Voiko siitä tulla firmalle jotain sakkoa, kun minun tietokone on isäni firman verkkossa langattomasti, ja lataisin jotain torrentilla. Minulle on sanutto niin, mutta en ihan usko, että siitä mitään sakkoa voi tulla.
 
Vastaus: Latausohjelma

Voiko siitä tulla firmalle jotain sakkoa, kun minun tietokone on isäni firman verkkossa langattomasti, ja lataisin jotain torrentilla. Minulle on sanutto niin, mutta en ihan usko, että siitä mitään sakkoa voi tulla.
Riippuu kahdesta seikasta: 1) lataatko tekijänoikeussuojattua materiaalia vai et ja 2) onko sinulle lupa kyseisen langattoman verkon käyttöön. Torrentin käyttö itsessäänhän ei ole millään tapaa laitonta, koska se on vain tapa jakaa tiedostoja.
 
Vastaus: Latausohjelma

Riippuu kahdesta seikasta: 1) lataatko tekijänoikeussuojattua materiaalia vai et ja 2) onko sinulle lupa kyseisen langattoman verkon käyttöön. Torrentin käyttö itsessäänhän ei ole millään tapaa laitonta, koska se on vain tapa jakaa tiedostoja.

On lupa käyttää ja lataisin pirate baysta.
 
Vastaus: Latausohjelma

Voiko siitä tulla firmalle jotain sakkoa, kun minun tietokone on isäni firman verkkossa langattomasti, ja lataisin jotain torrentilla. Minulle on sanutto niin, mutta en ihan usko, että siitä mitään sakkoa voi tulla.

Riippuu siitä mitä latasit ja yleensä jos jää kiini että on ladannut jotain tekijän oikeus suojattua materiaalia niin poliisit käskevät tyhjentämään koneen mutta ei pikku latauksista oikein vissiin välitetä tai käsketä tyhjentämään konetta. Poliisit pystyvät tarkistamaan koneen sisältösi jotenkin että he lähettävät sähköpostin ja sinä vastaisit siihen niin ne saavat selville sinun jonkun osoitteen (ip vai mikä osoite olikaan) jolla he pystyisi katsomaan mitä sinun koneella on

tollee selitti minun yksi kaveri joka jäi kiini niin hänet käskettiin tyhjentämään kiintolevyt ja hävittämään ladattu materiaali :D

pieni vinkki: "Lataaminen ei kannata"
 
Vastaus: Latausohjelma

Pahimpia seurauksia tuollaisesta voi olla työpaikan menetys. Että suosittelen lopettamaan homman ajoissa.
 
Vastaus: Latausohjelma

Turhaa stressaat. Ei yhden, kahden, sadan, tai ylipäätään "kotikäyttäjille" jakseta mitään ruveta tekemään paitsi jossain jenkeissä. Alan isoista kihoista poliisit on kiinnostuneita. Ajattele nyt jos jokaista suomalaista ~100 000(?) piraattia vastaan nostettais syytteitä niin ei siinä riittäis aika eikä resurssit.

Kannattaa kuitenkin suosia laillisia vaihtoehtoja, musiikissa esim Spotify tarjoaa suuren valikoiman musiikkia.

Riippuu siitä mitä latasit ja yleensä jos jää kiini että on ladannut jotain tekijän oikeus suojattua materiaalia niin poliisit käskevät tyhjentämään koneen mutta ei pikku latauksista oikein vissiin välitetä tai käsketä tyhjentämään konetta. Poliisit pystyvät tarkistamaan koneen sisältösi jotenkin että he lähettävät sähköpostin ja sinä vastaisit siihen niin ne saavat selville sinun jonkun osoitteen (ip vai mikä osoite olikaan) jolla he pystyisi katsomaan mitä sinun koneella on

tollee selitti minun yksi kaveri joka jäi kiini niin hänet käskettiin tyhjentämään kiintolevyt ja hävittämään ladattu materiaali :D

pieni vinkki: "Lataaminen ei kannata"
:rolleyes:
 
Vastaus: Latausohjelma

Riippuu siitä mitä latasit ja yleensä jos jää kiini että on ladannut jotain tekijän oikeus suojattua materiaalia niin poliisit käskevät tyhjentämään koneen mutta ei pikku latauksista oikein vissiin välitetä tai käsketä tyhjentämään konetta. Poliisit pystyvät tarkistamaan koneen sisältösi jotenkin että he lähettävät sähköpostin ja sinä vastaisit siihen niin ne saavat selville sinun jonkun osoitteen (ip vai mikä osoite olikaan) jolla he pystyisi katsomaan mitä sinun koneella on

tollee selitti minun yksi kaveri joka jäi kiini niin hänet käskettiin tyhjentämään kiintolevyt ja hävittämään ladattu materiaali :D

pieni vinkki: "Lataaminen ei kannata"

:rolleyes:
Juuri näin se menee... helppoa, ku heinän teko.;)
 
Vastaus: Latausohjelma

Huom. kaverini selitti. En tiedä, että onko totta toi juttu vähän kyllä epäilyttää että olisi valetta :D
Tuo kertomasi tarina sopii enemmin huonoon televisiosarjan jaksoon kuin todelliseen elämään. IP-osoitteen selvittäminen toki onnistuu hyvin helposti, ellei ole reitittänyt liikennettään esim. jonkin darknetin läpi. Ei siihen kuitenkaan mitään poliisin lähettämiä sähköposteja tarvita, eikä ne varsinkaan sähköpostilla pyydä ketään esim. tyhjentämään kiintolevyään.

Tuomio tarinasta? Täyttä kukkua.
 
Vastaus: Latausohjelma

Onko tämä ketju totta : )

Kumma, ettei tätä vielä ole lukittu, tämähän suorastaan surffaa KFinin sääntöjen rajamailla.
 
Vastaus: Latausohjelma

Tuo kertomasi tarina sopii enemmin huonoon televisiosarjan jaksoon kuin todelliseen elämään. IP-osoitteen selvittäminen toki onnistuu hyvin helposti, ellei ole reitittänyt liikennettään esim. jonkin darknetin läpi. Ei siihen kuitenkaan mitään poliisin lähettämiä sähköposteja tarvita, eikä ne varsinkaan sähköpostilla pyydä ketään esim. tyhjentämään kiintolevyään.

Tuomio tarinasta? Täyttä kukkua.

Ensi kerralla kun näen kyseisen kaverin niin kysyn että miten se juttu oikeasti meni vai onko edes jääny koskaan kiini lataamisesta :D
 
Vastaus: Latausohjelma

Lataan torrentilla uusimman version linukasta ja leffat & pelit tulee ostettua kaupasta :p
joten eiköhän poliisisetä jätä minut rauhaan
 
Vastaus: Latausohjelma

Tuohon firman verkkoon sen verran, että eikös jotkut yritykset vahdi tietoliikennettään, että miten paljon matskua minkäkin IP:n kautta menee, niin sisään kuin ulospäinkin. Jos siellä letkut huutaa yötäpäivää punasina niin saattaa se jotain kummastuttaa.
 
Vastaus: Latausohjelma

Tuohon firman verkkoon sen verran, että eikös jotkut yritykset vahdi tietoliikennettään, että miten paljon matskua minkäkin IP:n kautta menee, niin sisään kuin ulospäinkin. Jos siellä letkut huutaa yötäpäivää punasina niin saattaa se jotain kummastuttaa.
Tuo on kyllä ihan totta. Riippuu tietysti paljolti yrityksestä, millä tasolla siellä verkon valvonta on. Tiukimmillaan siellä ei Torrentia voi käyttää ollenkaan, vaan sen liikenne suodatetaan/estetään pois esim. protokollatasolla.
 
Vastaus: Latausohjelma

jokaista suomalaista ~100 000(?) piraattia
Uskaltaisin väittää, että Suomessa on näitä "piraatteja" reilusti enemmän: useimmat vain ovat näitä vähemmän näkyviä, jotka käyttävät P2P-verkkoja satunnaisesti esim. musiikkikappaleiden lataamiseen.
 
Vastaus: Latausohjelma

On lupa käyttää ja lataisin pirate baysta.

Isän antama vai työpaikan antama lupa? Sun isäsi voi antaa luvan ilman että se todella tietää onko verkon käyttö sallittua vai ei. Ainakaan meillä ei todellakaan ole mitään lupaa antaa firman työvälineitä (esim kannettava tietokone, yhteys firman verkkoon) omien lapsiensa käyttöön. Kenkää siitä saattaisi tulla vaikka ei mitään latailisikaan. Piraattikaman lataaminen pahentaisi rikettä.
 
Ylös Bottom