Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Latauspalvelut: XBLA, PSN ja Wiiware

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
XBLA-portfoliopomo Chris Charla hehkutti jokin aika sitten Microsoftin tapaa hanskata XBLA-sisältöä. Tämä innoitti indie-studio 2Dboyn tutkimaan aika kattavasti Microsoftin ja Sonyn latauspalveluiden valikoimaa. Tästä syntyi pitkähkö blogikirjoitus.

Elämä MS-landiassa ei siis näytä yhtään niin ruusuiselta, kuin minä sitä tämän sukupolven alkuvuosina pidettiin. Tämän seurauksena innovatiiviset pikkukehittäjät ajautuvat helpompiin ympäristöihin, kuten Facebookiin, Steamiin ja iOS-alustoille. Ainoa Microsoftia kammottavampi yhteistyökumppani pikkupelien kehittäjille ovat teleoperaattorit, joilla ilmeisesti yleinen nihkeys yhdistyy puutteellisen pelialan tuntemukseen.

Mikkis näyttäisi nyt sairastuneen siihen samaan hybrikseen, joka vaivasi Sonya sukupolven vaihteen aikoihin. Ja ironisesti uhka näyttää tulevan aiemmin tunnistamattomista kilpailijoista, aivan kuin Sonylle aikoinaan: tuskin kukaan olisi voinut Xbox 360:n julkaisun aikoihin kuvitella, että Facebook ja Applen puhelin olisivat nousemassa varteenotettaviksi pelialustoiksi.

Eihän se nyt yllätyksenä kenellekään varmaan tule, että Sony on kauan tykännyt aivan häröstä indie-kamasta, mutta tämä kehittäjien puheiden takaa paistava vihamielisyys Microsoftia kohtaan tuntuu olevan nouseva trendi. Jonathan Blowkin taisi jokin aikaa sitten valittaa samasta aiheesta, ei tosin ihan yhtä perusteelliseen tilastolliseen analyysiin nojautuen.

Ei sillä, että mikään konsoleista paistattelisi devaajien rakkauden lämmössä. Kauankohan saadaan vielä nauttia konsoleille suunnitelluista pikkupeleistä, vai onko kaikki ladattava tavara kohta vain köyhiä iPad-porttauksia?
 
Vastaus: Latauspalvelut: XBLA, PSN ja Wiiware

Sekä PSN että Live tavallaan "suojelevat" reviiriään, mikä ei aina ole hyvä juttu pienemmille pelinkehittäjille. MS on tässä vielä asteen aggressiivisempi, mutta kyllä Sonykin varmasti osaa olla tiukkana soppariasioissa. Nintendoa en edes laske (tässä sukupolvessa) tähän kisaan, koska Wiiware ei ole niin houkutteleva markkina pelintekijöille ja siellä tuohen tekeminen on vaikeampaa ainakin hieman kunnianhimoisemmilla peleillä joissa on enemmän rahaa kiinni (DL puolen "isommat pelit" ovat tavallaan korvanneet "midrange retail-pelit" - kivijalkakaupassa myydään enää pääosin AAA-pelejä).

Yksi selkeä ero PSN/Livellä esim. Steamiin ja Apple Storeen on se, että jälkimmäisissä pelinkehittäjät voivat päivittää pelejään vapaammin ja tuoda lisäsisältöä (yleensä) haluamaansa tahtiin. He voivat myös päättää hinnoittelusta vapaammin ja tarvittaessa muuttaa sitä nopeammin. Pienemmät pelintekijät haluaisivat usein tuoda pelin ulos ja päivitellä sitä "omaan tahtiin" (en tarkoita varsinaisesti bugeja, vaan lisäsisältöä yms), mutta se ei ihan onnistu PSN/Live-puolella (tai onnistuu, mutta tuskin ihan "tuosta vain" ja esim. ilmainen sisältö voi olla vaikeampaa hyväksyttää).

Mutta eiköhän tässä mennä myös peli/firmakohtaisesti, eli moni on hyvinkin tyytyväinen Sony ja MS:n alustoihin ja heidän politiikkaansa. Mutta niitäkin on, jotka eivät ole pitäneet tiukoista ehdoista ja tietyn "vapauden" menetyksestä. Jos näin on, niin hatunnosto sinänsä jos se sanotaan suoraan. On ehkä aika hieman tuulettaa näitä asteen virheellisiä "kaikki rakastavat konsolialustoja eniten!" -ajatuksia. Ei kaikilla ole PSN/Livestä hyviä kokemuksia ja osa peleistä (noh, mihin esim. Rovio on konsoleita tähän mennessä tarvinnut?) toimii ehkä parhaiten muilla alustoilla.

Ja bisnestähän siellä kulisseissa tehdään muutenkin. Ei pelinkehittäjillä ole varaa "fanittaa" jotain tiettyä alustaa forumnörttien tavoin.

( Ps. Onko erityinen syy että tämä on "konsolisota" puolella? Oletus siis että "soditaan"? )
 
Vastaus: Latauspalvelut: XBLA, PSN ja Wiiware

Mielenkiintoinen (ja kohtuu avoin) juttu muutamien indie-pelintekijöiden kokemuksista lähinnä XBLA:n kanssa. Kuva ei todellakaan ole niin ruusuinen kaikilla devaajilla mitä ehkä forum-puheista voisi luulla.

Making an XBLA Game: The Inside Story • Eurogamer.net

Tietysti sitä ymmärtää tuon "reviirin suojelun" (ei kukaan varmasti halua että Livestä ja PSN:stä tulee joku pelien kaatopaikka), mutta ehkä homma voisi olla helpompaakin. Loppujen lopuksi me KONSOLIpelaajat haluamme parhaat pelit myös nimenomaan konsoleille - oli ne sitten julkaistu muualla aiemmin - tai vaikka kilpailevalle konsolille aiemmin. Who cares jos peli myy ja se on laadukas?
 
Vastaus: MineCraft [PS3/Xbox360 Hype]

Ylläpidon huomio: Tästä eteenpäin ketjuun siirretty viestejä Minecraft-ketjusta.

(Mahd. PS3-versio)
Onko tästä kuulunut mitään uutta?

Ei ole kuulunut mitään erityistä. MS on luultavasti maksanut tietystä "exclusive ikkunasta", eli mahdollisesta PS3-versiosta ei varmasti hiiskuta mitään ennen kuin tuo "ikkuna" on sulkeutunut. Se on bisnestä.

Nythän Notch muuten hieman lipsautti twitterissä jotain myynteihin ja pelin päivityksiin liittyen, eli näyttää että MS antaa tietyn määrän ilmaisia päivityksiä pelille, mikä on harvinaista devaajille (MS kontrolloi päivityksiä tarkasti, eikä ilmaisia DLC-paketteja yms ihan helposti suvaita).

Harvinaista on myös se miten aikaisin Notch sai tietää myyntiluvuista (jotka sitten myöhemmin olivat kai otettu lähinnä leaderboardien pelaajamääristä - se on taas aika yleistä). Ilmeisesti kuitenkin myynyt yli 400 k ekan päivän aikana.

Alla twiittaukset, jossa Fezin devaaja hieman kateellisena kysylee:

*Notch= "Well then. Saw the official sales numbers for the first 24 hours of Minecraft Xbox 360, and it's very, very good. Profitable in an hour."

*Q= "how did you get those stats from MS? we still dont know exactly how much fez sold almost a month later. you get stats in 24 hours?"
*A= "What? Really? I thought it was standard procedure! That sucks. :("

*Q= "standard procure is: you find out how much you sold when you get your first check 3-4 months later."
*A/Notch= "Well, then I don't know. Perhaps there's something special in our contract, or we're just lucky. :/"

*Q= "you're also getting free updates, which is something every other developer on the platform is told is simply not an option.
*A/Notch= "we had to fight for that, and we got a limited number of them. Not sure why they don't like it."

*Notch= "Ah, ok, the number of sales I got is based on leaderboard participation, so might be off.. But it seems it sold over 400k copies in 24h."

Vaikka Minecraft XBOX 360 Editon eroaa alkuperäisestä versiostaan, niin onhan tuo silti puhdasta luomisen juhlaa. Pää pursuaa ideoita mitä haluaisi toteuttaa, mutta aika ei tahdo riittää. Onneksi peli on niin mielenkiintoinen, että lapset (4v. ja 2v.) tykkäävät katsella sivusta isän rakentelua. Tuleepa sieltäkin mielenkiintoisia ajatuksia rakentamiseen. Tämä on koko perheen peli.

Tämä "perhe/lapsiystävällisyys" on kyllä MineCraftin vahvuus, vaikka raavaat nörtit eivät tätä halua tunnustaa. ;) Aika moni nuori peliä pelaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Minecraft [X360 Hype]

Tässä keskustelussahan tehdään suorastaan lääketieteellistä historiaa... :D


:D Tästä sai kyllä hyvät naurut :)


Joo, tosiaan puhuttiin vähän eri asioista :D Oma käsi ei kyllä ole puutunut(eikä puuttunut ;) ) tätä pelatessa, mutta MineCraft ukkelin käsi hävisi kerran jostain syystä.

Nythän Notch muuten hieman lipsautti twitterissä jotain myynteihin ja pelin päivityksiin liittyen, eli näyttää että MS antaa tietyn määrän ilmaisia päivityksiä pelille, mikä on harvinaista devaajille (MS kontrolloi päivityksiä tarkasti, eikä ilmaisia DLC-paketteja yms ihan helposti suvaita).



Saas nytten nähdä että miten nuo MC päivitykset sitten tulee ja mitkä maksaa ja mitkä ei. Luulisi ainakin, että kaikki bugfixit tulee tietysti ilmaisena, mutta mitenköhän tuo pelisisällön laita? Varmaan muutamat ensimmäiset ovat ilmaisia, mutta mihinköhän asti? Siihen, että on PC:n kanssa samalla viivalla? Tuskin. Ja mitäköhän nämä päivitykset sitten tulevat maksamaan? Tietokoneellahan DLC:stä ei tarvitse mitään pulittaa ja tästä jos jostain tulee sitten nurinaa, jos xbox pelaajat joutuvat maksamaan sellaisesta, mitä PC:llä saa ilmaiseksi.

Tiedä sitten, jos PC:lläkin mennään siihen että tehdään vain suurempia "lisäosia" ja niistäkin tulee maksullisia jos kerta Xboxillakin pitää maksaa.
Rahahan tätäkin bisnestä pyörittää ja sehän tietysti tuottaisi enemmän voittoa... Ja kun näin suositusta pelistä on kyse, niin ostajiakin varmasti löytyisi, vaikka useat (kaikki) fanit sitä vastustaisikin...

Aika näyttää.
 
Vastaus: Minecraft [X360 Hype]

Varmaan muutamat ensimmäiset ovat ilmaisia, mutta mihinköhän asti? Siihen, että on PC:n kanssa samalla viivalla? Tuskin. Ja mitäköhän nämä päivitykset sitten tulevat maksamaan? Tietokoneellahan DLC:stä ei tarvitse mitään pulittaa ja tästä jos jostain tulee sitten nurinaa, jos xbox pelaajat joutuvat maksamaan sellaisesta, mitä PC:llä saa ilmaiseksi.

Tästähän on ollut muutamassa ketjussa juttua, mutta Steamin, Apple storen ja vastaavien etuna devaajille on ainakin se, että he voivat tuoda sinne päivityksiä suurelta osin "omaan tahtiin" ja määritellä itse hintoja, päivitysten tahtia, ovatko päivitykset ilmaisia vs maksullisia yms. Minecraftin PC-versio lienee vielä oma lukunsa, koska devaajat voivat tehdä sinne mitä haluavat ja mihin tahtiin haluavat.

Konsolipuolella MS (varsinkin), Sony ja co. suojelevat reviiriään paljon tarkemmin ja he eivät välttämättä katso hyvällä jos joku devaaja haluaa tuoda peliin ilmaista DLC-sisältöä (bugipäivitykset ym ovat asia erikseen). Poikkeuksia tietysti on ja ilmeisesti Minecraftin kohdalla MS löyhensi nuoraa ja antaa tuoda peliin (käsittääkseni) ilmaista DLC-päivitystä. Tuleeko sitten myös maksullista DLC-sisältöä? En tiedä.

Mutta summa summarum: Notchin tiimi on saanut MS:n kanssa ilmeisesti astetta vapaamman ja tietyllä tavalla paremman diilin. Aika tosiaan näyttää miten paljon pelaajat tästä hyötyvät. Tuskin PC-version tasolle laajuudessa kuitenkaan päästään?
 
Vastaus: Minecraft [XBLA]

Tuo ihme soppari voi pahimmassa tapauksessa tulehduttaa MS:n ja kehittäjien välejä. Jos yksi saa vapauksia niin muidenkin pitäisi saada. Tämä voi johtaa siihen, että peli tuodaan mielummin PSN:iin, jossa on jo nyt mielestäni paljon enemmän mielenkiintoisia pelejä kuin XBLA:ssa. Laatutaso on kummassakin kova mutta PSN vie voiton niillä vähän kummallisemmilla peleillä. :)
 
Vastaus: Minecraft [XBLA]

Laatutaso on kummassakin kova mutta PSN vie voiton niillä vähän kummallisemmilla peleillä. :)
Jos kummalliset pelit ovat sinun juttusi, niin kannattaa piipahtaa XBLA:n jenkkistoren indiepuolella. Eipä ole PSN:llä jakoa siinä kisassa... ;)
 
Vastaus: Minecraft [XBLA]

Jos kummalliset pelit ovat sinun juttusi, niin kannattaa piipahtaa XBLA:n jenkkistoren indiepuolella. Eipä ole PSN:llä jakoa siinä kisassa... ;)
Tuosta muuten kysymys; Jos mä teen jenkkiaccon, lataan sinne vähän jenkkilollareita, ja ostan noita indiepelejä, niin voinko pelata niitä sitten omalla eurotagillani kirjautuneena? Entä miten käy jos sitten siirränkin idiepelin muistitikulle jossa kulkee mukana myös eurotagi, ja koitan pelata sitä kaverin boxilla?
 
Vastaus: Minecraft [XBLA]

Tuosta muuten kysymys; Jos mä teen jenkkiaccon, lataan sinne vähän jenkkilollareita, ja ostan noita indiepelejä, niin voinko pelata niitä sitten omalla eurotagillani kirjautuneena? Entä miten käy jos sitten siirränkin idiepelin muistitikulle jossa kulkee mukana myös eurotagi, ja koitan pelata sitä kaverin boxilla?

Heti alkuun totean, että en ole kokeillut tuota muistitikulla toiselle koneelle siirtämistä. Käsittääkseni tuohon hommaan kuitenkin pätevät (ainakin Youtube-sovelluksen perusteella) samat säännöt kuin normaalistikin. Eli ainakin alkuperäisellä konsolilla voit pelata peliä millä accolla tahansa. Eri konsolilla pelattaessa pitää kirjautua pelin ostajan tilille, siis tässä tapauksessa jenkkiaccolle. Saa korjata, jos joku on eri mieltä.
 
Vastaus: Latauspalvelut: XBLA, PSN ja Wiiware

Ben Kuchera on vaihteeksi kirjoittanut aika ansiokkaan analyysin siitä, miksi Microsoftin kannattaa kasvattaa mainosten näkyvyyttä Xboxin valikoissa, ja miksi mainokset eivät sieltä katoa ihan vähään aikaan. Tämä on tietysti ikävää indie-pelien ja muidenkin ladattavien pelien kannalta, koska näkyvyyden optimointi on nollasummapeliä: jos elokuvien tai muiden vaihtoehtoisten tulonlähteiden mainoksia kasvatetaan, ladattavat pelit muuttuvat entistä vaikeammiksi löytää.

The PA Report - Ads up, games down: The ugly, profitable details about Xbox Live advertising

Itse en ole jaksanut boksia käynnistää taas muutamaan kuukauteen, mutta viimeksi tuntui siltä, että entistä hankalampi sieltä valikoiden seasta on löytää edes jo ladattuja pelejä. Hyvä kun pystyy käynnistämään sen pelin, jonka levy on kelkassa.
 
Vastaus: Latauspalvelut: XBLA, PSN ja Wiiware

XBLA ja Wiiware hyviä. Wiiware ehkä kaikista selkein.
 
Paras ja selkein on Steam ja käsittämättömän hyviä ale -kampanjoita on monta kertaa vuodessa + midweek ja weekend salet. Konsolipuolelta PS Store on parhain ja nykyään selkeäkin, plussalaisille "ilmaisia"(lue:vuokra)pelejä ja alennuksetkin ovat välillä kohdallaan.
 
Ylös Bottom