Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Life is Strange: True Colors

Testasin päivityksen jälkeen, tökkiminen ehkä ihan hitusen väheni mutta tökkii silti ihan kiitettävästi edelleen ps5.
 
Pitäisi olla. Eikö etukannessa ole merkattu PS5 Upgrade available?
Vähän huonosti muotoilin kysymyksen, tässä, kun peliä ei vielä minulla ole, lähinnä ajattelin jälleenmyyntiä kun tuon ostan. Ps4 versio kuitenkin varmaan helpompi myydä.
 
Tänään tuli ahmittua tämä yhdeltä istumalta kun oli pakko nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu ja hiukan yli 10 tuntia siinä meni.
Toisaalta mulla taisi mennä likemmäs tunti niiden arcade pelien kanssa ja arkanoidin bossi oli kyllä paskaa pelisuunnittelua suoraan vuosikymmenten takaa.

Tarina piti hyvin otteessaan vaikka olikin todella ennalta arvattava. Pieni kylä jossa isoin työllistäjä on iso kaivosfirma, joo eiköhän sen tiedä mihin suuntaan tarina lähtee.
Oli tuota silti kiinnostava seurata, mutta päätarina muutenkin jää usein ihan vaan muiden hahmojen kanssa käytävien keskustelujen ja tapahtumien varjoon.
Yritin myös tonkia kaikki mahdolliset paikat läpi sillä pelin collectibleina olevat eri ihmisten muistot oli varsin kiinnostavia ja pelissä on muutenkin muutamia ihmisiä joilla on tavallaan oma pieni tarinansa jota seurataan ihan vaan vieressä kuuntelemalla ja nuokin etenee samaa tahtia kuin pelikin.
Esim yhdet kaverukset ei millään saa kerättyä rohkeutta tarpeeksi kertoakseen sille toiselle tunteistaan ja yksi pariskunta yrittää saada jätski bisneksensä pysymään pystyssä.
Myös kaikki mahdolliset laput ja kuvat tuli katsottua läpi.
Sitten oli tietenkin se koko larppaus tapahtuma joka oli ihan parasta ja se on aivan varmasti päätetty tehdä sen takia kun before the stormin pöytäroolipeli kohtaus sai niin paljon kehuja.

Mitä Alexin supervoimiin tulee niin silloin kun peli ekan kerran esiteltiin ja todettiin, että kyseinen supervoima on empatia niin repesin kyllä nauruun sillä mun oli aika vaikeaa kuvitella mitään laimeampaa.
Edes arvostelut ei saaneet tuota vaikuttamaan mitenkään kiinnostavalta, mutta se olikin hyvin tehty ja kiinnostava mekaniikka joka välillä jopa muuttaa ympäröivän maailman toisen näköiseksi.
Tästä on aika vaikea keksiä mitään ihan oikeita miinuksia, mutta on niitä pari liittyen tarinaan.

Gaben kuolema tuli mun mielestä liian aikaisin sillä nyt siihen ei ehtinyt vielä kiintyä kunnolla.
Toinen häiritsevä asia oli se kaivos. Ensin Alex putoaa kuin Lara uudessa trilogiassa eli selvästi kuollettavan pudotuksen jälkeen vaan kävellään hieman ontuen ja silmälasitkin oli täysin naarmuttomat ja sitten sen korun löytämisen jälkeen tullaankin mustan ruudun kautta jo pihalle.
En mä mitään kaivos sokkeloa olisi kaivannut, mutta edes jonkinlaista kävelyä kohti ulospääsyä sillä nyt tuli tunne kuin tuosta olisi jäänyt joku kohtaus editointihuoneen lattialle.

Joillekkin varmaan lopetuskin on huono siinä mielessä, että vaikka et saisi ketään omalle puolelle niin Jed tunnustaa silti.
Mä olin vaan tyytyväinen, että homma oli tehty noin sillä mun puolella oli vain Steph ja Eleanor enkä olisi todellakaan halunnut aloittaa peliä uudestaan tuon takia.
Vaikka hyvä loppu tulikin niin silti mulle jäi ihan tarpeeksi paska fiilis siitä kun päätin ottaa Charlotten vihat itselleni jonka johdosta siitä ilmeisesti tuli ihan apaattinen eikä pahemmin välitä mistään mitään enää.

Sitten on se tekninen puoli ja ps4 pro:lla mulla ei ole valittamista ruudunpäivityksen tai kameran kääntämisen suhteen, mutta pakosti päällä oleva chromatic aberration otti silmään heti kun aloitin ja se pyrkii aika tehokkaasti pilaamaan pelin visuaalisen ilmeen varsinkin ulkona ollessa.
Mä en vieläkään tajua mikä tuon kamalan efektin pointti on ja miksi sitä tykätään tunkea peleihin.

Ei tämä ykkösen tasolle yllä, mutta se asetti riman niin korkealle, että tuskin mikään tämän tyylinen peli sitä koskaan ylittää.
Jos ykkönen oli 9-9.5 niin tämä on 8-8.5 ja bonuksena Alex on söpöin LiS mimmi. Sori Chloe fanit :D
Huomenna sitten wavelenghts lisäri ja sitten saakin odotella niitä remastereita, jotka toivottavasti ei pilaa mun kultaisia muistoja.
 
10 tuntia putkeen?! o_O En ymmärrä miten joku jaksaa pelata yhdeltä istumalta noin kauaa vaikka olis kuinka hyvä peli:p Ite en pystyis ikinä jo selän takia tuollaiseen. PS4 Pro:lla pelatessa ei siis kamera töki kun kääntelee? PS5 tekee sitä ihan kiitettävästi.
 
Ihan samoin se toimii kuin muissakin 30fps peleissä mun mielestä. Kai sitä joku nykivänä voi pitää varsinkin jos jostain 60 fps pelistä suoraan hyppää tähän.

Nyt on lisärikin pelattu ja tykkäsin kyllä.
Keskustelusta Mikeyn kanssa olisi varmasti saanut enemmän irti jos muistaisin before the stormista jotain muutakin kuin sen kuinka hauskoja se roolipeli ja näytelmä oli.
Tinder kopiota oli kiva selata ja vastailla mimmien viesteihin ja aina tuli myös kaikki kavereiden lähettämät tekstarit selattua läpi ja niitä kertyykin aika paljon aina kun hypätään ajassa eteenpäin joten niitä sai selata aika paljon taaksepäin ettei missaa mitään.
Nyt vasta huomasin, että noihin viesteihin voi välillä vastaillakin eikä mulla ole mitään tietoa oliko tuo mahdollista jo peruspelin puolella.

3.5 tuntia meni eikä hetkeäkään ollut tylsää joka on aika hyvä saavutus kun koko keston ajan ollaan kuitenkin ihan yksin siellä musakaupassa.
Tämän pelaamisen jälkeen olen myös sitä mieltä, että Steph on se ainoa oikea valinta Alexin kumppaniksi.
 
Ekan läpipeluun aikana tuli muutama asia missattua ja siitä yhdestä päätöksestä jäi niin paska fiilis, että päätin pelata uudestaan ja nyt luin myös kaiken kännykästä ja päiväkirjasta.
Olisihan se ollut kivaa jos olisi saanut itse kokea Alexin fillarilla ajamiset / kaatumiset, online pelaamiset ja kannabiskarkkien syömiset niistä lukemisen sijaan, mutta minkäs teet.
Samalla tuli myös tehtyä kaikki pienemmätkin asiat ja nyt peli iski vielä kovempaa.

Nyt kaikki oli lopussa mun puolella joten mistään ei jäänyt paskan maku suuhun ja jopa se jätskikauppa pysyi toiminnassa sillä sitä pitävä pariskunta sai uuden idean kun niiden vieressä kävi larppauksen aikana kuuntelemassa niiden keskusteluja.
Muutenkin larppauksessa oli vaihtelua kun ekalla kerralla hoidin kaikki viholliset taistelemalla ja nyt trolli ja käärme (tai mikä olikaan) tuli hoideltua ihan rauhanomaisin keinoin.

Jos otetaan huomioon vain tämän vuoden aikana julkaistut pelit niin kyllä tämä on mun goty.
 
Vertailua ps5 ja switch versioiden välillä.
Eilen tuli katsottua switch upin arvostelu, tai oikeastaan hehkutus siitä kuinka loistava porttaus tuo on ja kuinka hyvältä peli näyttää vaikka uhrauksia on tehty ja mä melkein huusin telkkarille, että ooks sä sokea.
Heti alussa kun kävellään siihen sillalle niin näyttää kuin osa tekstuureista ei olisi vielä edes ladannut ja sivuilta puuttuu ruoho kokonaan ja maa on pelkkää tasaista mössöä.
Sillalla sitten kaikki kukat on jotain mössöä myös ja kun Alex katselee purolle päin niin näyttää kuin vesi ei olisi edes animoitu mitenkään ja sama laatu jatkuu jokapuolella.
Arvostelija oli siis itsekin alunperin pelannut tuon ps5:lla joten luulisi huomaavan kaiken tuon.

Lisäksi jotenkin tuo vie 20.5gt kun mun ps4 versio + wavelengths lisäri vei 16.9gt.
Hintaa tietenkin se 60e.

Ja ymmärrän kyllä, että switch on tehoton, mutta kun tuota aletaan hehkuttaa yhtenä parhaista porttauksista niin jossain on jotain vialla.
Esim molemmat metro redux pelit on oikeasti hyviä porttauksia. True colors on keskiverto porttaus todella isolla graafisella downgradella.



Tuossa vielä se arvostelu.
 
Vertailua ps5 ja switch versioiden välillä.
Eilen tuli katsottua switch upin arvostelu, tai oikeastaan hehkutus siitä kuinka loistava porttaus tuo on ja kuinka hyvältä peli näyttää vaikka uhrauksia on tehty ja mä melkein huusin telkkarille, että ooks sä sokea.
Heti alussa kun kävellään siihen sillalle niin näyttää kuin osa tekstuureista ei olisi vielä edes ladannut ja sivuilta puuttuu ruoho kokonaan ja maa on pelkkää tasaista mössöä.
Sillalla sitten kaikki kukat on jotain mössöä myös ja kun Alex katselee purolle päin niin näyttää kuin vesi ei olisi edes animoitu mitenkään ja sama laatu jatkuu jokapuolella.
Arvostelija oli siis itsekin alunperin pelannut tuon ps5:lla joten luulisi huomaavan kaiken tuon.

Lisäksi jotenkin tuo vie 20.5gt kun mun ps4 versio + wavelengths lisäri vei 16.9gt.
Hintaa tietenkin se 60e.

Ja ymmärrän kyllä, että switch on tehoton, mutta kun tuota aletaan hehkuttaa yhtenä parhaista porttauksista niin jossain on jotain vialla.
Esim molemmat metro redux pelit on oikeasti hyviä porttauksia. True colors on keskiverto porttaus todella isolla graafisella downgradella.



Tuossa vielä se arvostelu.

Series X vs. Ps4 pro vielä kovempi ero..Loistava peli 9/10
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom