Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Linux-käyttäjät foorumilla

Vastaus: Linux-käyttäjät foorumilla

Juu, debiilipohjaisissa distroissa melkoisen usein pakettiongelmat ratkeavat komentamalla terminaalissa "sudo dpkg --configure" - edellyttäen että olet userina, roottina ajetaan pelkästään "dpkg --configure"
Pakettisysteemien ongelmana vähän on, että vialliset paketit tai softien asentelu paketinhallinnan ohi esim. kääntämällä itse voivat tehdä hallaa systeemin koherenssille jos ei ole varovainen. Jos pitää selkeän systeemin, että asentaa kaiken paketinhallinnan ohi menevän /usr/localiin, /optiin tai vaikkapa kotihakemistoonsa vähenee pakettisysteemin lahoamisen riski tuntuvasti.

Voisin myös varoittaa, että roottishellejä ei kannata pitää turhaan auki. Kerrankos sitä lipsahtaa jotain väärään ikkunaan, t. nimim. ajoinpa kerran vahingossa alas palvelimen oman työasemani sijasta :)
 
Vastaus: Linux-käyttäjät foorumilla

Pakettisysteemien ongelmana vähän on, että vialliset paketit tai softien asentelu paketinhallinnan ohi esim. kääntämällä itse voivat tehdä hallaa systeemin koherenssille jos ei ole varovainen. Jos pitää selkeän systeemin, että asentaa kaiken paketinhallinnan ohi menevän /usr/localiin, /optiin tai vaikkapa kotihakemistoonsa vähenee pakettisysteemin lahoamisen riski tuntuvasti.

Voisin myös varoittaa, että roottishellejä ei kannata pitää turhaan auki. Kerrankos sitä lipsahtaa jotain väärään ikkunaan, t. nimim. ajoinpa kerran vahingossa alas palvelimen oman työasemani sijasta :)
Ihan totta turiset, samaten nuo Ubuntun PPA-pakettivarastot voivat välillä tehdä yllättävänkin kinkkisiä tilanteita, jonka lopputuloksena voi olla perin kettumainen dependency hell. Ja sanomattakin on selvää, että muissa Debian-pohjaisissa noita repoja ei kannata käyttää, vaikka siihen mahdollisuus olisikin. Softia kääntelen itse tiuhaan tahtiin ja Debian-aikana oli aina tapana juurikin tuo /usr/local tai /opt -asennus.

Eikä tosiaan ehtaa roottishelliä auki, mieluiten sudotellaan jos väliaikaista roottioikeutta tarvitsee.
 
Vastaus: Linux-käyttäjät foorumilla

Kiitoksia noista vinkeistä. Kerkesin jo tuona aiempana iltana pistää uusiks usb-tikun kautta. Nyt ois käytössä 12.04.2 LTS, joka sisälti pientä päivitystä aiempaan. Flashit oli valmiina asennettuna nyt tässä, Javan täyty ainoastaan laittaa. ja toki Chromiumin :D
 
Vastaus: Linux-käyttäjät foorumilla

Montakos meitä Linux-ihmisiä pyörii täällä foorumeilla ja kauanko olet jotain varianttia käyttänyt?
Ubuntu 11.10 taisi olla viimeinen Ubuntu, jota käytin. 12.04 rikkoi koneen wlan-yhteyden. Muuten tuli Ubuntua käytettyä pääkäyttiksenä pari vuotta. Myös emäntä tykästyi käyttöjärjestelmään, kun koneen mukana tullut nyt jo useamman vuoden vanha Vista alkoi näyttää hitaantumisen merkkejä hyvinkin nopeasti. Ubuntu käynnistyi nopeasti ja oli hyvä käyttis nettikoneeseen. Steamin pelejä kokeilen muutaman kerran, mutten jaksanut 90-luvun grafiikkaa ja kuunnella tuulettimen huutoa.

Tosiaan, 12.04 ja 12.10 kävivät molemmat hetken koneessa (molemmat sekä päivitettyinä, että puhtaalle koneelle asennettuina), mutta molemmat rikkoivat wlan-yhteyden ja piuhalla vedettäessä olisi pitänyt viereisestä huoneesta asti vetää, joten palasin vanhempaan Ubuntu-versioon. Kun Win8:n 30e:n tarjouskampanja tuli, päivitin Vistan Kasiin ja en ole jaksanut grubsia päivitellä, jotta tulisi edes dualbootin ilmoitus. Kasilla on nyt menty vuoden alusta ja olen tykännyt lähinnä nopean käynnistymisen ansiosta.
 
Vastaus: Linux-käyttäjät foorumilla

Flashit oli valmiina asennettuna nyt tässä, Javan täyty ainoastaan laittaa. ja toki Chromiumin :D
Asennapa ennemmin Chrome, niin saat ajan tasalla olevan Flashin sisäänrakennettuna. Adobe kun ei Linuxille enää julkaise kuin tietoturvapäivityksiä.

Saisi Danske Bank hiljalleen siirtyä eroon Javasta kuten alkuvuodesta uhosivat, mokoman verkkopankki ja tunnistautumispalvelu kun vaatii Oraclen Javan (OpenJDK:lla ei kirjautuminen mene loppuun asti) ja vaikka se on tuoreimmalla tasolla (eli 7u21), kaikki muut selaimet paitsi Firefox huutavat aina kirjautuessa Javan olevan vanhentunut :p toki tuon herjan saisi veks yhdellä konffitiedoston optiolla, mutta enpä ole jaksanut. Toisaalta selaimet huutavat out-of-datea myös Oracle Java 8:lla, joten..

Ja tulin nyt sitten Manjaroon asentaneeksi tuoreimman KDE:n ja olen positiivisesti yllättynyt. Muutama palvelu täytyy napsia pois päältä ja vähän twiikata, mutta yllättävän responsiivinen on, vaikka muistia syökin. Toisaalta eipä tuo neljä gigaa minun käytössäni hevillä lopu, joten sama se jos työpöytä ja muutama perussofta rouhaisee sellaiset 1.5 gigaa "pahimmillaan".
 
Ylös Bottom