Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Linux nyt modaamattomaan XBoxiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Grez
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Grez

New Member
HUOM! Kyseinen systeemi ei mahdollista piraattipelien pelaamista. Käsittääkseni täällä on kielletty piraattipeleistä ja modpiireistä keskustelu, mutta tämä uutinen ei liity kumpaankaan näistä, joten mielestäni tämän tänne postaaminen on ihan aiheellista. Jos olen ymmärtänyt väärin, niin pahoitteluni siitä ja voitte poistaa viestin.

Kuten varmaan monet tietävätkin, Linuxin on saanut jo pitkän aikaa asennettua modattuun XBoxiin. XBoxhan on tavallinen PC pelikonsolin kuorissa sillä erotuksella, että Microsoftin BIOSiin on tehty suojaus rajoittamaan kilpailua (sekä vähentämään piratismia). Aikaisemmin tämän suojauksen kiertämiseksi on joutunut asentamaan uuden BIOSin sisältämän BIOS-piirin, joita myös modchipeiksi kutsutaan.

Nyt Linux-XBox harrastaja on kuitenkin onnistunut kehittämään pelitallennuksen, jonka lataamalla Linux saadaan käynnistymään myös ns. modaamattomaan XBoxiin. Tämä tosin vaatii tällä hetkellä alkuperäisen 007 Agent Under Fire -pelin (sama reikä löytyy kyllä muistakin peleistä, mutta tuo on toistaiseksi ainoa jolle savegame on julkaistu) ja USB-muistikortin tai muun välineen, jolla tallennettuja pelejä voi siirtää XBoxille.

Tuli siis taas osoitettua, että vaikka Microsoft on tehnyt parhaansa luodakseen tekniset ratkaisut rajoittamaan vapaata kilpailua, Linux-intoilijat onnistuvat Microsoftin "tietoturvaratkaisut" silti kiertämään ;)

XBoxista saa siis nyt olohuoneeseen vaikkapa näppärästi televisioon liitettävän DivX-playerin tai surffilaudan ilman että boksia edes tarvitsee avata ja näinollen takuukin säilyy.

Aiheeseen liittyvä keskustelu
Ohjeet ja suora (toimiva) download

Mitenköhän tuo vaikuttaa sitten Liven käyttöön? Eiköhän MS kehitä siihenkin jonkin systeemin millä se haistaa Linuksin, jonka jälkeen saa kenkää Livestä. Itse en ala tukkimaan mitään boxiini, mitä ei MS ole hyväksynyt, sillä jos/kun alan liveä käyttämään, niin voi olla vitutuspatti aika iso, jos on tullut jotain ns.laitonta käytettyä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Mitenköhän tuo vaikuttaa sitten Liven käyttöön? Eiköhän MS kehitä siihenkin jonkin systeemin millä se haistaa Linuksin, jonka jälkeen saa kenkää Livestä. Itse en ala tukkimaan mitään boxiini, mitä ei MS ole hyväksynyt, sillä jos/kun alan liveä käyttämään, niin voi olla vitutuspatti aika iso, jos on tullut jotain ns.laitonta käytettyä.
No tuohan ei välttämättä laita yhtään mitään kiintolevylle. Sitä paitsi ei tuossa ole mitään laitonta, eli jos MS tuon takia bannaa Livestä, niin siinä MS liikkuu jo laittomuuden puolella.. Tietysti MS voi vedota tuon tapahtuessa ohjelmavirheeseen tai inhimilliseen virheeseen, mutta silloin MS:llä kyllä olisi jo velvollisuus virheensä myös korjata.

Ainakin minä soittaisin tuossa tapauksessa MS:lle ja kysyisin että wtf ja banni pois kuin olisi jo.

Tuossa tapauksessa ettei tallenna mitään kiintolevylle, on bannaus käytännössä mahdottomuus, koska käytöstä ei jää boksiin yhtään mitään merkkejä. Ja 007 AUF ei ole edes Live -peli joten se ei sitäkään kautta onnistu.

Laitonta tai ei, Xbox on tarkoitettu vain Microsoftin hyväksymän koodin ajamiseen ja Linux ei edusta sellaista. Jos haluatte tehdä konsolistanne PC:n, niin hankkikaa PlayStation 2 ja siihen Linux Kit. Se on ainakin täysin laillinen ratkaisu. Pelitallennuksista löytyneen porsaanreiän käyttö tällaiseen tarkoitukseen ei nimittäin kaikilta osin mielestäni ole lakien mukaista.

PS. Tämä keskustelu päättyy sitten siihen paikkaan, jos tänne ilmaantuu vähänkin piratismiin viittaavaa tekstiä. Viihdealan syövän hillitsemisessä ei voi koskaan olla liian tiukka.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Grez
No tuohan ei välttämättä laita yhtään mitään kiintolevylle. Sitä paitsi ei tuossa ole mitään laitonta, eli jos MS tuon takia bannaa Livestä, niin siinä MS liikkuu jo laittomuuden puolella..

Kuinka yllättävää olisi, jos Microsoft tuon tekisi?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Laitonta tai ei, Xbox on tarkoitettu vain Microsoftin hyväksymän koodin ajamiseen ja Linux ei edusta sellaista. Jos haluatte tehdä konsolistanne PC:n, niin hankkikaa PlayStation 2 ja siihen Linux Kit. Se on ainakin täysin laillinen ratkaisu. Pelitallennuksista löytyneen porsaanreiän käyttö tällaiseen tarkoitukseen ei nimittäin kaikilta osin mielestäni ole lakien mukaista.
No, kullakin on toki oikeus mielipiteeseensä. Itselläni on mielestäni kohtuullisen hyvä käsitys suomen lain sisällöstä ja minun käsitykseni mukaan tuossa ei ole mitään laitonta. Jos keksit lain kohdan joku tuosta tekee laitonta, niin laita toki infoa asiasta.

Itse asiassa MS:n toiminta moneen XBoxiin liittyvän asian suhteen on huomattavasti helpommin laitonta. Esimerkiksi se että Microsoft estää vapaan kilpailun PC:nsä käyttöjärjestelmissä on helposti kilpailulainsäädännön vastaista.

Ja miksi hankkisin PS2:n? Sen hinta/laatu-suhteella ei ole mitään järkeä tehdä tuollaista.

Ainoa laiton asia mihin tuo puskurin ylivuodon hyödyntäminen voi ajatella liittyvän on tietokoneelle murtautuminen. Toisaalta ostamani Xboxit ovat minun omaisuuttani, ja omaan koneeseensa murtautuminen ei ole rikos. Jos teet tuon kaverin boksille kysymättä lupaa, niin silloinhan se on laitonta. Tosin niin on kaverin boksin käyttö pelaamiseenkin ilman lupaa (tietokoneen luvaton käyttö).

Tuota ei oikein voi laskea myöskään kopiosuojauksen kiertämiseksi, koska tuossa ei kierretä mitään kopiosuojausta eikä tuo mahdollista kopioitujen XBox-pelien pelaamista.

Ja mitä tuohon piratismiin tulee, niin itsekin olen ehdottomasti piratismia vastaa. Paitsi että laittomien kopioiden käyttö on laitonta, se haittaa myös sekä avoimen että suljetun koodin kehittäjiä. Jos ihmisillä ei ole varaa ostaa haluamiaan ohjelmia, jättäköön käyttämättä tai hankkikoon ilmaisen vapaan koodin ohjelman. Itse asiassa vapaiden ohjelmien elinmahdollisuuksille piratismista on mahdollisesti jopa enemmän haittaa kuin kaupallisten ohjelmien.. Esimerkiksi MS on jopa ilmaissut että heille on tietyissä tilanteissa jopa hyötyä piratismista.

Itselläni on 3 XBoxia, 11 ostettua peliä, ei yhtään kopioitua peliä, eikä yhtään laitonta ohjelmaa (PC:ssä tai XBoxissa). Turha siis kuvitella että minä olisin jotenkin piratismin puolesta. Itse asiassa vituttaa kun esim. IRCissä ihmiset puhuvat piraattisoftistaan.. Ei ole minusta reilua että minä maksan täyden hinnan softasta ja toiset rikkovat lakia ja saavat sen ilmaiseksi. Jos joka toinen käyttäjä ei piratisoisi peliä, se voisi maksaa puolet vähemmän kaupassa. Näin ollen piraattisoftan käyttäjä itse asiasssa varastaa minultakin ;( . Ei silti jaksa jotain 12 vuotiaita pikkunilkkejä poliisillekaan käryttää, varsinkaan kun poliisit tuskin tekisivät asialle mitään. Korkeintaan heristäisivät sormea ja sanoisivat "hyi hyi".

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan saintbert
Kuinka yllättävää olisi, jos Microsoft tuon tekisi?
No eihän se tosiaan eka kerta olisi kuin MS tekisi jotain laitonta. Mutta jos omalle kohdalle sattuisi, niin metelin kyllä nostaisin.

Jos joka toinen käyttäjä ei piratisoisi peliä, se voisi maksaa puolet vähemmän kaupassa.

jossain vanhassa pelit lehdessa haastateltiin maahantuojia niin siina sanottiin etta ne maat missa on eniten piraatti peleja niin siela on pelit myos halvimpia

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan frozen9999
jossain vanhassa pelit lehdessa haastateltiin maahantuojia niin siina sanottiin etta ne maat missa on eniten piraatti peleja niin siela on pelit myos halvimpia

Koska piraattipelejä on eniten maissa joissa on alhaisin ostovoima. Veikkaan että jos piratismia ei olisi, pelejä myytäisiin samalla hinnalla tai kalliimmalla mutta niitä myytäisiin enemmän.

Joo, itse asiassa muuten mietin itsekin postaamiseni jälkeen tuota piratismin vaikutusta pelien hintaan, ja totesin että argumenttini oli virheellinen..

XBox pelien hinnat olivat korkeammat silloin kun niiden kopioiminen ei vielä ollut mahdollista. Näin ollen voidaan tehdä ainoastaan päätelmä, että piratismi joko tekee peleistä halvempia tai ei vaikuta niiden hintaan (eli hinnat olisivat laskeneet joka tapauksessa).

Tosin silti minusta on epäreilua, että minä lakia noudattavana henkilönä köyhdyn enemmän kuin lainrikkojat. Tästä tulee mieleen että sananlaskun "tyhmyydestä sakotetaan" mukaan minä olen tyhmä ja pelejä piratisoivat ovat fiksuja. Lievästi perseestä. Minusta lakia rikkovia pitäisi rangaista eikä palkita niinkuin nyt tapahtuu.

Toisaalta, samaan sananlaskuun liittyen, esimerkiksi jenkeissähän tyhmyydestä suorastaan palkitaan. (vrt kissa mikrouuniin korvaukset)

XBox pelien hinnat olivat korkeammat silloin kun niiden kopioiminen ei vielä ollut mahdollista. Näin ollen voidaan tehdä ainoastaan päätelmä, että piratismi joko tekee peleistä halvempia tai ei vaikuta niiden hintaan (eli hinnat olisivat laskeneet joka tapauksessa).
Vai olisiko niin että terve kilpailu kolmen konsolin kesken on laskenut hintoja.

Alkuperäiseen aiheeseen:
Saapa nähdä mitä Microsoft tekee asian eteen ... paikkaako Liven päivitykset aukon.

Ylös Bottom