Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Live ja kytkimet?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mindfield
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mindfield

New Member
Meillä on kotona kolme Macia, Xbox ja vierailevana tähtenä kesäisin PC, kun veli tulee kesälomien ajaksi pois opiskelemasta. Hubihan ei toimi Liven kanssa, joten kaveri suositteli ostamaan kytkimen. Mutta toimiiko kytkin noin ison aparaattilauman kanssa? En ainakaan tarvitse reitittimen ominaisuuksia kuten IP-jakoa (Sonerahan tarjoaa muistaakseni viisi IP:tä) ja palomuuriominaisuuksia. Mutta minulla ei ole mitään kokemuksia kytkimistä, joten katsoin parhaakseni kysyä.

Iskä jäi ihmettelemään yhtä asiaa. Kun hänen koulun tietokoneiden verkkoliikenteeseen ostettiin kytkin, piti kaikille koneille antaa kiinteä IP. Mutta Soneran nykyisethän ovat vaihtuva IP:siä ja minullakin varmasti on sellainen. Entä vaikuttaako ADSL-modeemin palomuuri, mikä jakaa omat IP:t tietokoneillem mitenkään?
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

Haluaisin vielä lisätä sen, että vaikka vain harva teistä tuntee Maceja, niin ne silti toimivat verkkoasioissa PC:n tavoin. Eli ajatelkaa sitten, että mun kotona on neljä PC:tä ja toimisiko neljän tietokoneen verkottaminen Xboxin kanssa.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

Omasta vähäisestä kokemuksesta voin sanoa että d-linkin di-604 härpäke, jossa on 4-porttinen kytkin, toimii erinomaisen hyvin 2 pc:n ja xboxin kanssa. En näe mitään syytä miksei toimisi 4:n koneen kanssa. Siinä tosin on noiden IP-osoitteiden jakaminen ja palomuuri jne.

http://www.xbox.com/en-US/live/connect/routerlanding.htm tuollahan on ainakin yhteensopivat reitittimet. Jos tahdot pelata varman päälle, niin hommaat sellaisen. Minulle tarjottiin vaikka minkälaisia kytkimiä ja reitittimiä, mutta kun tahdoin sellaisen joka varmuudella toimii, niin sain hieman metsästellä tuota 604:sta...
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

valkoinenpupu sanoi:
Omasta vähäisestä kokemuksesta voin sanoa että d-linkin di-604 härpäke, jossa on 4-porttinen kytkin, toimii erinomaisen hyvin 2 pc:n ja xboxin kanssa. En näe mitään syytä miksei toimisi 4:n koneen kanssa.

Paitsi että tarviihan ADSL-modeemista lähtevä verkkojohto yhden paikan kytkimestä, joten sen täytyy olla 5-porttinen kytkin :p

Minä etsin jonkun sopivan ei-ihan-halvimman-mutta-ei-myöskään-kalliimman kytkimen ja käytän sitä. Onhan noilla laitteilla yleensä palautustakuu, joten jos ei toimi, niin palautetaan ja tilataan toinen.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

Itse asiassa Dlink 604 on 5 porttinen.

Yksi niistä on dedikoitu WAN-portti, johon kytketään ADSL modeemi. Muihin portteihin laitetaan laitteet. DI604 jakaa ADSL liittymää monelle laitteelle, se luo sisäverkkoon (4 porttia) oman IP-avaruuden joka NATataan ADSL:n kautta ulos internettiin. DI604:ssa on ominaisuuksina Firewall, NAT ja DHCP tuki, joten pätevä laite on.

Lisäinfoa täältä:
http://www.dlink.com/products/resource.asp?pid=62&rid=304&sec=0

Suosittelen laitetta lämpimästi, minulla oli sellainen käytössä itsellänikin, nyt on saman valmistajan kone jossa myös WLAN.

Laite toimii pomminvarmasti ja hintakin on alle 60.

fabu


Mindfield sanoi:
Paitsi että tarviihan ADSL-modeemista lähtevä verkkojohto yhden paikan kytkimestä, joten sen täytyy olla 5-porttinen kytkin :p

Minä etsin jonkun sopivan ei-ihan-halvimman-mutta-ei-myöskään-kalliimman kytkimen ja käytän sitä. Onhan noilla laitteilla yleensä palautustakuu, joten jos ei toimi, niin palautetaan ja tilataan toinen.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

fabu sanoi:
Itse asiassa Dlink 604 on 5 porttinen.

Yksi niistä on dedikoitu WAN-portti, johon kytketään ADSL modeemi. Muihin portteihin laitetaan laitteet. DI604 jakaa ADSL liittymää monelle laitteelle, se luo sisäverkkoon (4 porttia) oman IP-avaruuden joka NATataan ADSL:n kautta ulos internettiin. DI604:ssa on ominaisuuksina Firewall, NAT ja DHCP tuki, joten pätevä laite on.

Mutta on siinä silti liian vähän portteja. Muuten se kelpaisi, mutta en mä voi reititin/kytkin hankinnallani sulkea pois isoveljeni tietokonetta: 3 Macia, Xbox ja PC valitettavasti tekee viisi konetta :(

Olen katellut Zyxelin ES-108-kytkintä ostoaikeissa. Tosin kaverini suositteli Netgearin valmistamaa erittäin laadukkaana, mutta 8-paikkaisia ei näytetä myytävän missään.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

Mindfield sanoi:
Olen katellut Zyxelin ES-108-kytkintä ostoaikeissa. Tosin kaverini suositteli Netgearin valmistamaa erittäin laadukkaana, mutta 8-paikkaisia ei näytetä myytävän missään.

Mulla on juuri tuo ZyXEL kolmen koneen verkossa. Hyvin toimii. Ei kai noissa kytkimissä mitään suuria eroja ole. ZyXEL osaa ainakin tunnistaa kaapelin tyypin, eli toimii yhtä hyvin suoralla ja ristiinkytketyllä kaapelilla. Lisäksi kytkimen sisäinen tiedonsiirtokapasiteetti ja MAC-osoitteille varatun muistin koko ovat vähintään riittävät tavalliseen kotiverkkoon. Kytkin on myöskin täysin hiljainen, eli siinä ei ole tuuletinta. Jossain samankokoisessa kytkimessä muistan nähneeni meluavan tuulettimen.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

Tuo Zyxel on kytkin, ei palomuuri, nat tai dhcp vehje. Zykkelillä kaikki koneesi olisivat "suoraan" kiinni julkisessa verkossa. Minä en ainakaan suosittelisi sellaista, oli käytössä sitten millaisia softapalomuureja tahansa ja ei se mäkkikään täysin reiätön ole.

Oikeastaan kaksi asiaa ratkaisee mitä tarvitset:
Kuinka monta porttia on ADSL-modeemissasi?
Kuinka monta julkista IP-osoitetta yhteytesi antaa?

Jos IP-osoitteita jaetaan esimerkiksi viisi kappaletta tulet toimeen Zyxel kytkimellä. Mutta jos niitä annetaan esimerkiksi kolme, niin jää kaksi konettasi ilman osoitetta jolloin ei synny yhteyksiä.
Tällöin sinun pitää rakentaa "sisäverkko" jossa IP-avaruutena on jokin näistä ns. privaattialueista eli näitä:

Range 1: Class A - 10.0.0.0 through 10.255.255.255
Range 2: Class B - 172.16.0.0 through 172.31.255.255
Range 3: Class C - 192.168.0.0 through 192.168.255.255

Tuon verkon rakentaminen ei vaadi mitään, sen tekee NATin osaava laite (esim. DI604) automaattisesti.

HowStuffWorksissä on erinomainen kuvaus NATin toiminnasta:
http://computer.howstuffworks.com/nat.htm

Jos sinun ADSL modeemissasi on enemmän kuin yksi portti niin XBOXin voi laittaa siihen/niihin kiinni jolloin DI604:n neljä porttia riittää, käsittääkseni XBOXin laittamisessa julkiseen verkkoon ei ole mitään vaaraa, näin olen tehnyt itse pitkän aikaa ja vielä tuntuu XBOX toimivan hienosti.

Mutta mieti nyt kuitenkin tarkkaan laitatko koneitasi kiinni julkiselle puolelle. NAT jo itsessään tuo turvallisuutta ja kun siihen lisätään palomuuri on tilanne vielä parempi.

Ja lisätään vielä se että tuollaisia NAT/DHCP/FW purkkeja tekee monet muutkin kuin DLink, ettei synny käsitystä että olen niitä myymässä. :)

fabu


Mindfield sanoi:
Mutta on siinä silti liian vähän portteja. Muuten se kelpaisi, mutta en mä voi reititin/kytkin hankinnallani sulkea pois isoveljeni tietokonetta: 3 Macia, Xbox ja PC valitettavasti tekee viisi konetta :(

Olen katellut Zyxelin ES-108-kytkintä ostoaikeissa. Tosin kaverini suositteli Netgearin valmistamaa erittäin laadukkaana, mutta 8-paikkaisia ei näytetä myytävän missään.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

fabu sanoi:
Tuo Zyxel on kytkin, ei palomuuri, nat tai dhcp vehje. Zykkelillä kaikki koneesi olisivat "suoraan" kiinni julkisessa verkossa. Minä en ainakaan suosittelisi sellaista, oli käytössä sitten millaisia softapalomuureja tahansa ja ei se mäkkikään täysin reiätön ole.

En ole varma, miten selvää tai epäselvää alkuperäiselle kysyjälle on kytkimen ja reitittimen ero. Lisäselvityksenä voin vielä kertoa, miten käytän omaa kytkintäni.

Minulla on kolme tietokonetta (2 x Linux, 1 x Mac) yksityisessä IP-verkossa 192.168.100.x. Kaikki koneet ovat kiinni kytkimessä. Toisessa Linux-koneessa on kaksi verkkokorttia, joista yksi on kytketty sisäverkkoon (siis kytkimeen) ja toinen Internetiin (eli "seinään" :) ). Tämä kone tekee osoitteenmuunnoksen (NAPT) ja toimii reitittimenä, jonka kautta muilla koneilla pääsee myös nettiin.

Yksinkertaisemmassa tapauksessa reitittimenä toimisi erillinen pieni "reititinpurkki", joka voi olla myös ADSL-modeemiin sisäänrakennettuna. Monesti noissa reitittimissä on samalla myös kytkin. Joskus tarvitaan erillinen kytkin. Näin on esim. minun tapauksessani, kun käytän Linux-konetta reitittimenä, ja verkkokortissa on tavalliseen tapaan vain yksi portti.

Reitittimessä olevan kytkimen perään voidaan laittaa toinen kytkin, tai useampiakin. Näin saadaan kasvatettua sisäverkon kokoa. Eri asia on, kuinka monelle koneelle vaikkapa ADSL:n nopeus riittää tarjoamaan miellyttävän Internet-kokemuksen.

Kerron vielä vähän kytkimen luonteesta (alkuperäiselle kysyjälle, miksei muillekin). Kytkin on melko yksinkertainen laite, joka vain yhdistää koneet samaan verkkoon. Nykyisissä parikaapeliverkoissa koneiden yhdistämiseen käytetään kytkimiä (tai keskittimiä). Ennen yleisissä ohutethernet-verkoissa koneet oli kytketty koaksiaalisella verkkokaapelilla ja T-liittimillä ketjuun, eikä kytkintä tarvittu.

Kytkin oppii, mitkä laitteet sijaitsevat missäkin kytkimen portissa, ja välittää liikennettä sen mukaan. Näin verkko ruuhkautuu vähemmän, tietokoneen saadessa vain sen verkkoliikenteen mitä sen täytyy saada, ei muille koneille tarkoitettua liikennettä.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

fabu sanoi:
Tuo Zyxel on kytkin, ei palomuuri, nat tai dhcp vehje. Zykkelillä kaikki koneesi olisivat "suoraan" kiinni julkisessa verkossa. Minä en ainakaan suosittelisi sellaista, oli käytössä sitten millaisia softapalomuureja tahansa ja ei se mäkkikään täysin reiätön ole.

Oikeastaan kaksi asiaa ratkaisee mitä tarvitset:
Kuinka monta porttia on ADSL-modeemissasi?
Kuinka monta julkista IP-osoitetta yhteytesi antaa?

Modeemissa on yksi portti, mistä verkkojohto tietysti menee hubiin. Sonera tarjoaa viisi IP-osoitetta, joten sen puolesta ei ole mitään ongelmaa. Enkä minä oikein näe syytä ostaa hienompaa kytkintä tai reititintä. Modeemissa on jo yksi palomuuri sekä OS X:n palomuuri on riittävä. Kuulin tuon eräältä ohjelmoijalta, joka on ollut töissä IBM:llä ja ties missä hoitamassa Mac-ohjelmien kehitystä. Hänen sanaa tukevat myös eri verkkojulkaisut.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

Ok, jos modeemissa on palomuuri niin homman pitäisi olla kunnossa. Et tarvitse mitään muuta kuin kytkimen.

Esimerkiksi DLink (jälleen :)) DES-1008D sopii silloin mainiosti.

Itse olen operaattoreiden toimittamia palomuureja vastaan, yleensä ne ovat sellaisia että niiden asetuksia ei voi muuttaa, ja ne blokkaavat kaiken ulkoa tulevan liikenteen. Tällöin esimerkiksi pelin hostaaminen LIVEssä käy hankalaksi, myös omien palvelimien pystytys ei onnistu koska niihin ei pääse kukaan ulkoa kiinni.

fabu

Mindfield sanoi:
Modeemissa on yksi portti, mistä verkkojohto tietysti menee hubiin. Sonera tarjoaa viisi IP-osoitetta, joten sen puolesta ei ole mitään ongelmaa. Enkä minä oikein näe syytä ostaa hienompaa kytkintä tai reititintä. Modeemissa on jo yksi palomuuri sekä OS X:n palomuuri on riittävä. Kuulin tuon eräältä ohjelmoijalta, joka on ollut töissä IBM:llä ja ties missä hoitamassa Mac-ohjelmien kehitystä. Hänen sanaa tukevat myös eri verkkojulkaisut.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

Juu,

Linuxilla saa tehtyä erinomaisen NAT/FW/DHCP purkin. Vaatinee tosin hieman osaamista. Asiasta kertovia dokumentteja on netti pullollaan.

Linuxin hyviä puolia on varsinkin muokattavuus ja räätälöinnin mahdollisuus omiin tarpeisiin.

Invariant sanoi:
Minulla on kolme tietokonetta (2 x Linux, 1 x Mac) yksityisessä IP-verkossa 192.168.100.x. Kaikki koneet ovat kiinni kytkimessä. Toisessa Linux-koneessa on kaksi verkkokorttia, joista yksi on kytketty sisäverkkoon (siis kytkimeen) ja toinen Internetiin (eli "seinään" :) ). Tämä kone tekee osoitteenmuunnoksen (NAPT) ja toimii reitittimenä, jonka kautta muilla koneilla pääsee myös nettiin.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

fabu sanoi:
Ok, jos modeemissa on palomuuri niin homman pitäisi olla kunnossa. Et tarvitse mitään muuta kuin kytkimen.

Tarvitaanko tässä tilanteessa enää mitään ylimääräistä laitetta? Kysyjällähän taitaa jo olla hubi. Eikö Live toimi hubin kanssa (niin kuin kysyjä taisi aluksi kirjoittaa), ja mikä sen sitten estää? Kytkin ja hubi eli keskitin ovat melkein sama laite. Ei kai Xbox vaadi full-duplex -verkkoliitäntää? Minullahan ei sitten ole mitään kokemusta Xboxin verkottamisesta.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

Kysyjä kirjoitti alunperin että "Hubihan ei toimi Liven kanssa".

Kyllä Live toimii hienosti hubin kanssa.

Lyhyesti: Hubi on laite joka kaiuttaa kaiken verkkoliikenteen kaikille hubin porteille. Kytkin on laite joka tietää missä portissa on mikäkin laite (mac-osoite) ja tietylle laitteelle menevä liikenne "näkyy" vain siinä portissa missä laite on.

XBOX toimii hienosti molemmilla laitteilla.

fabu

Invariant sanoi:
Tarvitaanko tässä tilanteessa enää mitään ylimääräistä laitetta? Kysyjällähän taitaa jo olla hubi. Eikö Live toimi hubin kanssa (niin kuin kysyjä taisi aluksi kirjoittaa), ja mikä sen sitten estää? Kytkin ja hubi eli keskitin ovat melkein sama laite. Ei kai Xbox vaadi full-duplex -verkkoliitäntää? Minullahan ei sitten ole mitään kokemusta Xboxin verkottamisesta.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

fabu sanoi:
Kysyjä kirjoitti alunperin että "Hubihan ei toimi Liven kanssa".

Kyllä Live toimii hienosti hubin kanssa.

Joo, niin kuin arvelin. Lähinnä mietin, olisiko Microsoft viisaudessaan keksinyt tuohon jonkin keinotekoisen rajoituksen. Yhteistyössä laitevalmistajien kanssa olisivat vaikka voineet sopia, että Xbox toimii vain full duplex -verkkoliitännässä. Tällöin olisi hubit rajattu pois, ja laitevalmistajien kirstuun (samalla Microsoftille) olisi kilahtanut rahaa kaikkien rientäessä vaihtamaan vanhat hubinsa kytkimiin.

No, minä näen ehkä liikaa salaliittoja, kun kyseessä on Microsoft :) Itse olen siis Mac- ja Linux-käyttäjä, ja pelikoneena on GameCube. Asiasta kolmanteen: Olen kyllä sitä mieltä, että Xbox on tehokkain konsoli tällä hetkellä. Seuraan aika huvittuneena täälläkin joissain viestiketjuissa esiintyviä väitteitä PS2:n teknisestä paremmuudesta.
 
Vastaus: Live ja kytkimet?

fabu sanoi:
Kysyjä kirjoitti alunperin että "Hubihan ei toimi Liven kanssa".

Kyllä Live toimii hienosti hubin kanssa.

Lyhyesti: Hubi on laite joka kaiuttaa kaiken verkkoliikenteen kaikille hubin porteille. Kytkin on laite joka tietää missä portissa on mikäkin laite (mac-osoite) ja tietylle laitteelle menevä liikenne "näkyy" vain siinä portissa missä laite on.

XBOX toimii hienosti molemmilla laitteilla.

fabu

Mitä hit...? Mulle tuota muistaakseni on sanonut useampikin ihminen. Ja tiesin hubin ja kytkimen eron, mutta silti uskoin muiden kokemukseen. No, huomennahan se selviää. Huoliikohan Xbox Live Sammon Visa Electronia, jolla tällä hetkellä ei ole vielä siirretty rahoja omalta käyttötililtäni. Electron-korteiltahan aina tarkastetaan, että rahaa on tilillä. Se kun ei mikään luottokortti ole.

Invariant sanoi:
Olen kyllä sitä mieltä, että Xbox on tehokkain konsoli tällä hetkellä. Seuraan aika huvittuneena täälläkin joissain viestiketjuissa esiintyviä väitteitä PS2:n teknisestä paremmuudesta.

Olen kuullut, että PS2:n prosessori olisi parempi, vaikka se matalemmilla kellotaajuuksilla pyöriikin. Hyvin suunnitellut prosessorithan perustetaan muuhunkin kuin korkeisiin megahertzilukuihin :)
 
Ylös Bottom