Fabre#4
Well-Known Member
Vastaus: Lokalisointi: Turhaa vai tärkeää?
Pienehkö studio => Suurpelejä markkinoille kohtuullisen harvoin => Suurempia tuottoja studiolle kohtuullisen harvoin. Ajatuksena oli siis se, että kun noin 4 vuoden välein studio saa suurnimikkeen ulos ja sitä kautta isompaa tuottoa noin 4 vuoden välein, on fiksumpaa silloin pitää kiinni niistä tuotoista, eikä ns. "turhaan" pienentää sitä viivan alle jäävää positiivista tulosta esim. pikkukielten lokalisoinnilla.
En ole tutustunut CDPR:n omistajarakenteeseen tai tilinpäätöksiin, mutta olettaisin, että tuollaisessa pienemmässä studiossa, joka selvästi tuntuu olevan pystyssä rakkaudesta peleihin, eikä vaan siksi "että ne nyt vaan on siellä töissä", saatettaisiin maksaa työntekijöille jopa jotain tulospalkkiota, kun myyntivoittoa tulee suurpelin julkaisun jälkeen. Varma tuollaisesta käytännöstä en toki ole, vaan kunhan pohdiskelen...
Puhuin myös noista myyntien jakautumisista ihan periaatetasolla. Voihan CDPR tehdä jotain tuottoa jollain muulla pikkubisneksellä, jota nyt ei tässä varmaan tarvitse eritellä. Pääpointti oli kuitenkin se, että studion tuotto tulee lähes kokonaan suurpelien myynnistä ja niihin liittyvistä oheistuotteista, jota CDPR:n julkaisutahdilla tulee siis harvakseltaan. Tällöin on ihan fiksua taloudenpitoa studion puolelta pohtia, kuinka se tuotto maksimoidaan pelien laadun kärsimättä. "Turhan" lokalisoinnin vähentäminen on yksi ihan fiksu tapa mielestäni tehdä lisää tuottoa pelien laadun kärsimättä.
Miten CD Projekt RED henkilöstön määrä vaikuttaa lokalisointiin, jos tämä kuitenkin ulkoistetaan?
Pienehkö studio => Suurpelejä markkinoille kohtuullisen harvoin => Suurempia tuottoja studiolle kohtuullisen harvoin. Ajatuksena oli siis se, että kun noin 4 vuoden välein studio saa suurnimikkeen ulos ja sitä kautta isompaa tuottoa noin 4 vuoden välein, on fiksumpaa silloin pitää kiinni niistä tuotoista, eikä ns. "turhaan" pienentää sitä viivan alle jäävää positiivista tulosta esim. pikkukielten lokalisoinnilla.
En ole tutustunut CDPR:n omistajarakenteeseen tai tilinpäätöksiin, mutta olettaisin, että tuollaisessa pienemmässä studiossa, joka selvästi tuntuu olevan pystyssä rakkaudesta peleihin, eikä vaan siksi "että ne nyt vaan on siellä töissä", saatettaisiin maksaa työntekijöille jopa jotain tulospalkkiota, kun myyntivoittoa tulee suurpelin julkaisun jälkeen. Varma tuollaisesta käytännöstä en toki ole, vaan kunhan pohdiskelen...
Puhuin myös noista myyntien jakautumisista ihan periaatetasolla. Voihan CDPR tehdä jotain tuottoa jollain muulla pikkubisneksellä, jota nyt ei tässä varmaan tarvitse eritellä. Pääpointti oli kuitenkin se, että studion tuotto tulee lähes kokonaan suurpelien myynnistä ja niihin liittyvistä oheistuotteista, jota CDPR:n julkaisutahdilla tulee siis harvakseltaan. Tällöin on ihan fiksua taloudenpitoa studion puolelta pohtia, kuinka se tuotto maksimoidaan pelien laadun kärsimättä. "Turhan" lokalisoinnin vähentäminen on yksi ihan fiksu tapa mielestäni tehdä lisää tuottoa pelien laadun kärsimättä.