Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Luc Besson eläkkeelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sami Turunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sami Turunen

FilmiFIN Moderaattori
Etusivulta:
Takavuosien menestysohjaaja (mm. The Big Blue, Nikita, Leon, The Fift Element) Luc Besson on ilmoittanut vetäytyvänsä elokuvien parista loppuvuodesta ilmestyvän Arthur and the Minimoys -animaation jälkeen.

Mies omistaa elämänsä jatkossa kansalaisprojekteihin käynnistämällä mm. säätiön auttamaan ranskalaisia lähiönuoria.

Lähde: Coming Soon
Uutiseen

Vastaus: Luc Besson eläkkeelle

Guardian Viper sanoi:
Noh noh, yksi mestariteos on jo aikamoista vähättelyä!

Sanoi mies, kun kerroin miehellä olevan vain yksi mestariteos. Leon tottakai.

Itse olen mieheltä nähnyt tuotannot Leon, Messenger ja Fifth Element. Nikitan olen joskus nähnyt, ja hyllyssäkin tuo löytyy, mutta en ole vielä ehtinyt katsomaan. Leon on kiistatta mestariteos, erinomainen elokuva ja hieno tarina. Messengerin olen kertaalleen nähnyt kauan sitten, eikä mielikuvat ole niinkään selvät enää. Ei kuitenkaan mitään maata järisyttävää ja muistelisin olleen suoranaisesti surkea teos. Fifth Element on puolestaan viihde-elokuvana hyvä ja kaunis, mutta kaukana mestariteoksesta.

Itse olen sillä kannalla, että Besson on parhaimmillaan käsikirjoittajana ja tuottajana. Jälkimmäisenä hän on tuonut etenkin paljon ranskalaisyrittäjiä elokuvamaailmaan, vaikka elokuvat eivät mitään suuria taiteen tuotoksia olisivatkaan olleet. Danny the Dog, Transporterit, Taxit, Banlieue 13, Ongbak, Haute Tension ja Three Burials of Melquiades Estrada, joitain mainitakseni (ja osa myös ei-ranskalaista tuotantoa). Vaikka pitkälti toimintapainotteista sisältöä löytyykin, on kyseessä kuitenkin bulkkitoimintoja paremmista leffoista kyse.

Onko yksi mestariteos vähättelyä ja pitäisikö minun nähdä enemmän Bessonin tuotantoa/katsoa edellisiä uudestaan? Ymmärtääkseni Big Blue on varsin arvostettu teos, mutta en minä tuota listaani juuri useammalla nimikkeellä voisi lisätä. Angel-A ja Minimoys tulenee katsottua joskus tulevaisuudessa, mutta eivät ne niin korkealla odotuslistallani ole.

Leon on kieltämättä miehen paras tuotos ja rankkaan sen usein suosikkielokuvieni kirkkaimpaan kärkeen. Karu mutta kaunis tarina, josta karismaa ei puutu.

Olen nähnyt suurimman osan miehen omista ohjauksista, lukuun ottamatta kahta ensimmäistä, L'Avant Dernier ja Le Dernier Combat, joiden DVD-julkaisuiden löytäminen on osoittautunut hankalaksi tehtäväksi. Tietysti tuo uusin ja viimeinen, Arthur, on näkemättä. Jokaisen elokuvan laatu ja tyyli vaihtelee laidasta laitaan, ja Jeanne d'Arc - The Messenger on kieltämättä ketjun kunnianhimoisin ja samalla heikoin lenkki, joka ei tunnu kuin paikoitellen Bessonin kädenjäljeltä.

The Fifth Elementi näkeminen ensimmäistä kertaa vuonna '97 oli omalla kohdallani luultavasti samankaltainen kokemus kuin useille Star Wars -faneille ensimmäisen Star Warsin näkeminen naperona leffateatterissa 70-luvulla, eli fanaattisuus tämän elokuvan puoleen on pitkälti sen pohjalta. Täytyy kuitenkin myöntää, että Star Warsin tavoin elokuva on säilynyt ajan hampaalta ja on yhä erittäin viihdyttävä pätkä (vaikka nyttemmin ärsyttää Willis pääroolissa, kun Jean Renoa kuuleman mukaan suunniteltiin tämänkin pääosaan).

Nikita on mielestäni lähes Leonin tasoinen kokonaisuus, ja Leonin hahmohan pohjautuu idealtaan pitkälti Renon pienehköön rooliin Nikitassa! Elokuva vain ei kenties ole yhtä kompakti paketti, ja välillä tarinaa voisi vauhdittaa. Ehdottomasti kuitenkin katsomisen arvoinen, kuten myös Big Blue. Subwayta en voi suositella kuin varauksella, pätkän tempo on hidas ja pikakelausnappulaa tekisi usein mieli painaa sitä katsoessa.

Käsikirjoituspuolella Bessonilla on toki myös hyviä tuotoksia, ja jotenkin niistä aina huomaa Bessonin otteen. Itse lisäisin herr Pikkaraisen listaan ehdottomasti Wasabin, jonka DVD:tä olen tosin turhaan metsästänyt ympäri Helsinkiä. Ehdottomasti yksi hauskimpia ranskalaisia toimintaelokuvia.

Fifth Element oli kieltämättä aikanaan mainio scifi-pläjäys, mutta jos elokuvaa tarkastellaan muuten kuin visuaaliselta näkökantilta, on se monelta osin hyvin kömpelö kokonaisuus. Bessonin luottosäveltäjä Eric Serra ja miehen syntetisaattorien käyttö on myös yhtenä syynä siihen, että ranskalaisen "auteurin" elokuvat ovat vanhenneet huonommin kuin muut aikalaisensa.

Jostain syystä Bessonin elokuvat eivät tosiaan ole kestäneet ajan hampaassa kovin hyvin. Aikanaan mielestäni Suuri sininen oli mestariteos (laittetakoot tämä tosin myös nuoruuden piikkiin omalta kohdaltani) ja Leon oli mahtava elokuva. Lopulta on kuitenkin hyvin vaikea sanoa, mitä Besson on antanut elokuvalle muuta kuin viihdyttäviä, omalta ajaltaan vahvasti haiskahtavia tekeleitä.

Lopuksi on vielä syytä mainita, että Bessonin kulloisetkin naisihanteet ja jopa perversiot (nuoret naiset, jopa tytöt) heijastuvat hänen teoksistaan jopa ärsyttävän räikeästi. Sanotaan mitä sanotaan, mutta esimerkiksi Leonia on paikoitellen hankala katsoa lolitamaisen lähestymistavan vuoksi. Ja toisaalta, kun tietää miltä Besson näytti Fifth Elementin aikana, on jotenkin naurettavaa kuinka elokuvan päähenkilö on tehty lähes suoranaiseksi ohjaajan kopioksi. Kaikki toki muistanevat, että Besson seurusteli tällöin Milla Jovovichin kanssa. Rakkaus tekee kummia järjelle, nimittäin tämäkin elokuva olisi merkittävästi parempi jos Jovovichin tilalla olisi oikea näyttelijätär.

Lopuksi on vielä syytä mainita, että Bessonin kulloisetkin naisihanteet ja jopa perversiot (nuoret naiset, jopa tytöt) heijastuvat hänen teoksistaan jopa ärsyttävän räikeästi. Sanotaan mitä sanotaan, mutta esimerkiksi Leonia on paikoitellen hankala katsoa lolitamaisen lähestymistavan vuoksi. Ja toisaalta, kun tietää miltä Besson näytti Fifth Elementin aikana, on jotenkin naurettavaa kuinka elokuvan päähenkilö on tehty lähes suoranaiseksi ohjaajan kopioksi. Kaikki toki muistanevat, että Besson seurusteli tällöin Milla Jovovichin kanssa. Rakkaus tekee kummia järjelle, nimittäin tämäkin elokuva olisi merkittävästi parempi jos Jovovichin tilalla olisi oikea näyttelijätär.[/QUOTE]

Hyvä pointti. Ja kyllä Bessonin syntilistalle pitää merkitä myös ne pääosin huonot toimintatuotokset ja se kuinka mies nappasi Jean Darcin Bigelowin käsistä. Olisi nimittäin ollut oikeasti hauska nähdä mitä jälkeä Bigelow olisi aiheesta saanut aikaan.

ja mitä eläkkeelle jäämiseen tulee niin hyvä niin. Oli jo vissiin aikakin.

Anjuna sanoi:
Ja toisaalta, kun tietää miltä Besson näytti Fifth Elementin aikana, on jotenkin naurettavaa kuinka elokuvan päähenkilö on tehty lähes suoranaiseksi ohjaajan kopioksi. Kaikki toki muistanevat, että Besson seurusteli tällöin Milla Jovovichin kanssa. Rakkaus tekee kummia järjelle, nimittäin tämäkin elokuva olisi merkittävästi parempi jos Jovovichin tilalla olisi oikea näyttelijätär.

IMO Leeloon rooli ei paljon luonnenäyttelemistä edes vaadi, joten Milla vetää roolinsa nauhoihin käärittynä ihan ok. Muutenkin elokuva on täynnä itseironiaa ja draamaan kosketaan vain, kun etsitään syytä pelastaa maailma.

Eric Serrasta olen samaa mieltä. Mies on yksi aliarvostetuimmista alansa guruista - ehkä juuri minimalisten ja hienovaraisten säveliensä takia. Serran scoret ovat todella erilaisia ja toimivat upeasti.

Ylös Bottom