Vastaus: Luc Besson eläkkeelle
Leon on kieltämättä miehen paras tuotos ja rankkaan sen usein suosikkielokuvieni kirkkaimpaan kärkeen. Karu mutta kaunis tarina, josta karismaa ei puutu.
Olen nähnyt suurimman osan miehen omista ohjauksista, lukuun ottamatta kahta ensimmäistä, L'Avant Dernier ja Le Dernier Combat, joiden DVD-julkaisuiden löytäminen on osoittautunut hankalaksi tehtäväksi. Tietysti tuo uusin ja viimeinen, Arthur, on näkemättä. Jokaisen elokuvan laatu ja tyyli vaihtelee laidasta laitaan, ja Jeanne d'Arc - The Messenger on kieltämättä ketjun kunnianhimoisin ja samalla heikoin lenkki, joka ei tunnu kuin paikoitellen Bessonin kädenjäljeltä.
The Fifth Elementi näkeminen ensimmäistä kertaa vuonna '97 oli omalla kohdallani luultavasti samankaltainen kokemus kuin useille Star Wars -faneille ensimmäisen Star Warsin näkeminen naperona leffateatterissa 70-luvulla, eli fanaattisuus tämän elokuvan puoleen on pitkälti sen pohjalta. Täytyy kuitenkin myöntää, että Star Warsin tavoin elokuva on säilynyt ajan hampaalta ja on yhä erittäin viihdyttävä pätkä (vaikka nyttemmin ärsyttää Willis pääroolissa, kun Jean Renoa kuuleman mukaan suunniteltiin tämänkin pääosaan).
Nikita on mielestäni lähes Leonin tasoinen kokonaisuus, ja Leonin hahmohan pohjautuu idealtaan pitkälti Renon pienehköön rooliin Nikitassa! Elokuva vain ei kenties ole yhtä kompakti paketti, ja välillä tarinaa voisi vauhdittaa. Ehdottomasti kuitenkin katsomisen arvoinen, kuten myös Big Blue. Subwayta en voi suositella kuin varauksella, pätkän tempo on hidas ja pikakelausnappulaa tekisi usein mieli painaa sitä katsoessa.
Käsikirjoituspuolella Bessonilla on toki myös hyviä tuotoksia, ja jotenkin niistä aina huomaa Bessonin otteen. Itse lisäisin herr Pikkaraisen listaan ehdottomasti Wasabin, jonka DVD:tä olen tosin turhaan metsästänyt ympäri Helsinkiä. Ehdottomasti yksi hauskimpia ranskalaisia toimintaelokuvia.