Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

LUE ENSIN: Ostan/Myyn/Vaihdan-alueen käyttöohjeet (päivitetty 11.1.2010)

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.

Corca

KonsoliFIN Alumni
Laitetaas esille muutamia perusohjeita kauppa-alueiden käytöstä KonsoliFINissä. Näitä hyödyntämällä O/M/V-ilmoituksesi on varmasti asianmukainen ja riittävän informatiivinen. Ensimmäinen ja tärkein rykelmä yleisohjeena:

*Ei Huuto.net-mainostusta, eikä omatekoisia huutokaupusteluja. Modattujen pelikonsoleiden sekä pelien promo/lehdistö/piraatti/wareversioiden kauppa on myös kiellettyä*

*Hintapyyntö on aina ilmoitettava omissa myyntikohteissa.* *Kohteiden ylösnosto sallittua 1krt / vko (seitsemän päivää edellisestä nostokerrasta tai ilmoituksen jättämisestä)*


sekä

Apuohjeet kohteiden ilmoittamiseen:

1. Ilmoita mitä myyt/ostat/vaihdat - kaikki tarvikkeet, pelit ja muut kilkkeet kannattaa aina mainita heti ekassa ilmoituksessasi.

2. Ilmoita hintapyyntösi ja/tai vaihtoon kelpaavat tavarat - perusasia, joka sujuvoittaa kaupankäyntiä. HUOM: Hintojen ilmoittaminen kauppa-alueilla muuttuu pakolliseksi 29.12.2008 alkaen.

3. Ilmoita käytännön järjestelyistä - tärkeimpänä mahdolliset postikulut sekä muut maksu/nouto/postitusjärjestelyistä pitää myynti-ilmoituksessa aina mainita.

4. Ilmoita yhteystiedot - paikkakunnan ilmoittaminen riittää useimmissa tapauksissa lokalisoimaan kohteen. Sähköpostin ja puhelinnumeron voi myös halutessaan mainita kaupankäyntiä sujuvoittamaan.

5. Ilmoita muut tiedot - ilmoita arvokkaiden tavaroiden, kuten konsolien kohdalla ostopäivä, kunto ja mahdollinen takuu. Tärkeää infoa monille kauppakumppaneille. Pelien kohdalla riittää kuntoluokituksen antaminen tarpeen mukaan.

6. Älä spämmää osto/myynti/vaihtoilmoituksia - Omaa ilmoitusta ei kopioida foorumilla useaan eri paikkaan. Myöskään jokaiselle myyntiartikkelille ei tarvitse tehdä erikseen ketjua. Kauppatavara huomataan hyvin yhdestäkin paikasta.

----------------

Herrasmiesohjeistuksena kaikille kauppamiehille:

O/M/V-ketjut ovat vain kaupankäyntiä varten. Ulkomaisten nettikauppojen supertarjoukset tehdään omiin tarjousketjuihinsa, ei muiden jäsenten kauppaketjuihin. Hintatasosta voi huomauttaa, mutta vain jos on tavarasta itse kiinnostunut. Epäonnistuneiden kauppojen jälkipuimiset ja muut tyhjänpäiväiset jorinat voi käydä privateitse tai kasvokkain, ei itse kauppaketjussa. Suuremmat kuprut, väärinkäytökset tai huijaukset voi ja kannattaa ilmoittaa viralliseen epäilyketjuun, tai suositellummin raporttina kohdepostauksen vasemmanpuoleista punakolmiota klikkaamalla tai jonkun moderaattorin privaan. Asiaa selvitetään yhdessä siitä eteenpäin.

Päivämäärällä 10.12.2009 alkaen kauppamiehiltä toivotaan entistä vuorovaikutteisempaa ja kohteliaampaa käyttäytymistä niin ostaessa, myydessä kuin vaihtaessakin. Erityisesti yksityisviestitiedusteluihin toivotaan aktiivisempaa vastailua ja kauppapalautteiden muistamista molempiin suuntiin. Kaupanteko on huomattavasti mukavampaa kun neuvottelukumppanit toimivat sovinnollisesti ja molempien sanaan voi luottaa. Älä siis lupaa ostaa, jos et pystykään ostamaan tai älä myy, jos et haluakaan myydä. Lähtökohtana kaikessa kaupankäynnissä on, että sovituista kaupoista pidetään kiinni.


Näin vältät joutumasta huijauksen kohteeksi:

Koska myyjiä on moneen lähtöön eivätkä kaikki toimi rehellisten pelisääntöjen mukaan, ostajien kannattaa olla kaupanteossa aina terveellä tavalla varovaisia. Etenkin myyntitarkoituksessa vasta rekisteröityneiden ja kauppoja vielä tekemättömien jäsenten kanssa kannattaa toimia huolellisesti. Alla kolme tapaa hoitaa kaupat 100% varmasti ilman taloudellisen menetyksen vaaraa.

1. Tee kaupat kasvokkain. Myyjä antaa tavaran ja ostaja rahat. Klassinen kaupantekemisen muoto, jota kannattaa vaalia jos mahdollista.
2. Tee postiennakkokaupat. Pyydä tavara postiennakolla ja lisää mahdollisuus tarkistaa paketin sisältö postissa ennen maksua.
3. Älä maksa ennakkoon myyjän tilille, jos et ole vakuuttunut myyjän luottamuksesta. Tarjoa yllä mainittuja vaihtoehtoja aina isojen kauppojen kanssa.

Lisäksi: Internetin valtaväylällä on runsaasti huijareita, jotka yrittävät kaupata samaa tavaraa mahdollisimman monelle. KonsoliFINissä suosittelemmekin kaikkia tekemään aina erillisen ilmoituksen ketjuun sovittujen kauppojen jälkeen. Tällä tavoin vältämme paremmin multihuijausyritykset, eli moninkaupat eri henkilöille samasta tavarasta.


Muista antaa kauppapalaute kauppakumppanillesi:

Jotta voimme paremmin luottaa toisiimme kaupanteossa ja samalla erotella hyvät kaupustelijat ei-toivotuista helppoheikeistä, anna onnistuneista tai epäonnistuneista kaupoista kauppapalaute O/M/V-ketjun kautta. Pitkällä juoksulla kauppapalautepisteet muodostuvat käyntikortiksi, joten niistä on iloa sekä itselle että muille.


Kauppapalautteen antoon laajennus:

Päivämäärästä 16.12.2009 alkaen negatiivisen (tai neutraalin) kauppapalautteen voi antaa aina, jos kauppakumppani peruu sovitut kaupat. Sama koskee yhtäkkistä "katoamista" eli viesteihin vastaamattomuutta sekä ennalta sovittujen kauppaehtojen yksipuolista muuttamista kauppojen lukkoonlyömisen jälkeen. Kostopalautteet ovat ehdottomasti kiellettyjä, sillä itseaiheutettuun tekoon ei vastata lisävääryydellä. Lisäksi valheellisuus palautteissa ja kiistatilanteiden selvittelyssä ylläpidon suuntaan on raskaasti rangaistavaa. Ääripäänä sanktioinnissa toimii kaupusteluoikeuden täydellinen evääminen ja/tai pitkä määräaikainen porttikielto foorumille.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei katteettomia osto-, myynti-, tai vaihtolupauksia kannata enää jatkossa tehdä, sillä niistä voi saada negatiivisen palautteen. Jos olet epävarma kannattaako kaupanteko, harkitse rauhassa ja tee päätös vasta sitten. Vahinkoja voi silti aina sattua ja näissä tapauksissa kannattaa olla vastapuoleen yhteydessä sovinnollisin sanoin. Herrasmiesmäinen kaupankäyntietiikka kannattaa siis omaksua viimeistään tämän palauteuudistuksen jälkeen.

------------

Lisäpäivitys: kauppa-alueen rikkeet ja sanktiointi: (voimassa 11.1.2010 alkaen)

KonsoliFINissä kaikki osto/myynti/vaihto-ilmoitukset tulee olla pääpiirteittäin tämän ketjun ohjeistuksen mukaisia. Perustiedoiltaan puutteelliset ilmoitukset kannattaa täydentää samantien kuntoon, sillä puutumme niihin aktiivisesti. Vilpilliseen, häiritsevään ja epäselvään kaupankäyntiin suhtaudutaan erityisellä vakavuudella. Esimerkiksi todennetuissa huijaustapauksissa käyttäjä bannataan pysyvästi ulos foorumilta. Alla kauppa-alueen rikkeet ja sanktiot.
Puutteellinen kauppailmoitus (H / V1, 3kk):
Tarkista ilmoituksesi, sillä joku seuraavista tiedoista puuttuu: hintapyyntö, paikkakunta, maksu- tai lähetystavat, tavaran nimi tai määrä. Pelikonsoleiden kohdalla ostopaikka, takuu ja takuukuitin olemassa olo pitää aina ilmoittaa. Nollapalautemyyjiltä vaadimme mukaan myös puhelinnumeron luotettavan kaupankäynnin tueksi.

Aiheeton kauppapalaute (H / V1, 3kk): Palautetta annetaan vain loppuun saakka suoritetuista kaupoista tai jos vastapuoli on sovitusta kaupasta vetäytynyt. Itseaiheutetusta kauppojen purkamisesta ei anneta vastapuolelle palautetta.

Kaupankäynnin häirintä (V2, 6kk): Kauppa-alue on vain kaupankäyntiä varten. Jos et ole tavarasta kiinnostunut, älä kommentoi alueelle. Koskee niin hintahuomauttelua kuin muutakin avautumista. Jos epäilet huijausta tai olet epäselvän kaupan osapuoli, ota yhteys ylläpitoon.

Katteettomat osto-, myynti-, tai vaihtolupaukset (V2, 12kk): Toistuvista kauppojen peruutuksista saa negatiivisten kauppapalautteiden lisäksi myös virallisen varoituksen. Jos olet epävarma kaupanteostasi, älä ehdota ostoa, myyntiä tai vaihtoa.

Epäselvyydet kaupankäynnissä (V2, 12kk): Jo viikon mittaiset viiveet kommunikoinnissa, tavaran lähettämisessä tai maksun suorittamisessa tulkitaan kaupankäyntiepäselvyydeksi, ellei toisin ole kaupanteon aikaan sovittu. Tahallinen vastaamattomuus ja kauppakumppanin välttely tulkitaan myös kaupankäyntiepäselvyydeksi. Kaikki ongelmatilanteet tulee hoitaa kauppakumppanin kanssa välittömästi kuntoon. Mikäli näin ei ylläpidon kehotuksestakaan tapahdu, käyttäjän avoimet kauppaketjut suljetaan ja asiasta tehdään julkinen tiedoksianto kaikille KonsoliFINin käyttäjille.

Tahallinen väärä ilmianto kaupasta, kauppakumppanista tai omasta toiminnasta (V4, 18kk):
Kaikenlainen vilpillisyys kaupasta, kauppakumppanista tai omasta toiminnasta on rangaistava teko. Koskee epäselvissä kaupoissa osapuolten antamia valheellisia lausuntoja sekä katteettomia huijaussyytöksiä. Tahallisesta väärästä ilmiannosta seuraa automaattisesti kahden viikon mittainen jäähy.

Rikollinen toiminta kauppa-alueella (V9, ikuinen)
Varastetun tavaran myynti ja huijaukset ovat KonsoliFINissä ehdottomasti kiellettyjä. Näistä seuraa välitön ja pysyvä porttikielto sekä mahdollinen rikosilmoitus käyttäjien toimesta.
Suluissa oleva informaatio:

H = huomautus (kevyin virallisin sanktiointi, joka kannattaa kuitenkin ottaa tosissaan)
V1-9 = varoitus ja vakavuuspisteet. 1-2 pistettä toimivat ennakkovaroituksina. 3 pistettä vie viikon jäähylle, 9 pistettä langettaa pysyvän porttikiellon jäsenelle.
3kk-ikuinen = varoituksen voimassaoloaika. Mikäli sen aikana rikkeitä tehdään lisää, varoituspisteet kumuloituvat yhteen, jolloin jäähyn todennäköisyys kasvaa ja kesto pitenee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: LUE ENSIN: Ostan/Myyn/Vaihdan-alueen käyttöohjeet (päivitetty 21.6.2009)

Kaikille kauppa-alueen käyttäjille vielä malliesimerkki myynti/vaihto/osto-ilmoituksen tekoon:

Kauppa-alueen otsikkoon:

1. Valitse vetolaatikosta haluttu kaupustelumuoto (osto/myynti/vaihto jne)
2. Ilmoita peli/tavara.

*Useamman tavaran ilmoituksessa riittää esimerkiksi otsikko: "MYYDÄÄN: PS3-pelejä", ellet halua ilmoittaa tarkemmin, kuten "MYYDÄÄN: PS3-pelejä (mm. Uncharted 25)"

Kauppailmoitukseen: (Valitse alta oma kaupankäyntimuotosi ja kopio se oman kauppa-ilmoituksesi pohjaksi)

MYYNTI:

Myydään: (Ilmoita myymäsi pelit ja tarvikkeet + ilmoita jokaiselle hintapyyntö POSTIKULUINEEN näkyviin)
Kaupunki: (Ilmoita kaupunki, missä pelit/tavara sijaitsee mahdollista noutoa varten)
Yhteystiedot (ilmoita vaihtoehdot, joiden kautta haluat kiinnostuneiden ottavan yhteyttä)
Muuta: (Ilmoita lisätiedot, jotka haluat kohteesta antaa. Pakollisia ilmoitettavia ovat mahdolliset virheet ja toimintaviat kaupattavassa pelissä/tavarassa jne.)

OSTO:

Ostetaan: (Ilmoita ostamasi pelit ja tarvikkeet + ilmoita jokaiselle hintatoive POSTIKULUINEEN näkyviin)
Kaupunki: (Ilmoita kaupunki, missä pelit/tavara sijaitsee mahdollista noutoa varten)
Yhteystiedot (ilmoita vaihtoehdot, joiden kautta haluat kiinnostuneiden ottavan yhteyttä)
Muuta: (Ilmoita lisätiedot, jotka haluat kohteesta antaa. Pakollisia ilmoitettavia ovat mahdolliset virheet ja toimintaviat kaupattavassa pelissä/tavarassa jne.)

VAIHTO:

Vaihdetaan: (Ilmoita vaihtamasi pelit ja tarvikkeet sekä toiveesi vaihtokohteesta + ilmoita hinnat näkyviin, mikäli vaihdossa liikkuu rahasummia mahdollisen hintaerotuksen vuoksi.)
Kaupunki: (Ilmoita kaupunki, missä pelit/tavara sijaitsee mahdollista noutoa varten)
Yhteystiedot (ilmoita vaihtoehdot, joiden kautta haluat kiinnostuneiden ottavan yhteyttä)
Muuta: (Ilmoita lisätiedot, jotka haluat kohteesta antaa. Pakollisia ilmoitettavia ovat mahdolliset virheet ja toimintaviat kaupattavassa pelissä/tavarassa jne.)

Kaupankäyntiin sovellettavat perussäännöt:

1. Tiedota, päivitä ja ilmoita tarpeelliset asiat kauppaketjussasi, mutta älä koskaan spämmää tai häiriköi sen enempää omassa kuin muidenkaan ketjuissa.
2. Huijaus/epäselvyystapauksissa ota AINA yhteyttä ensin ylläpitoon tai raportoi kohteesta klikkaamalla ilmoituksen vasemmalla puolella olevaa punakolmiota tai tee huijausepäilyraporttisi viralliseen ketjuun.
3. Muista aina kaupanteon jälkeen muokata kohteesi statusta vetolaatikosta, jotta vältyt ylimääräisiltä yhteydenotoilta. Näin myös muutkin tietävät että olet kaupat suorittanut loppuun.

Palautteet ja lisätiedustelut voit tehdä tänne: http://www.konsolifin.net/bbs/konso...37035-konsolifin-foorumin-saannot-jaahyt.html
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom