Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Maastopyörä

Kusse

New Member
Ya all.

Testasin toissapäivänä metsässä kaverin Trek 4900:sta. No ajiksethan siinä iski ja pyörän hankinta on ollu mielessä jo pidempäänkin.
Minkälaisia värkkejä konsolifänpojuilla on? Kokemuksia?
Onko täysjousitus ehdoton metsässä? Perse tuli ainakin jäykkäperäisellä kipeeksi...:mad:

Itelläni on mielessä esim. Trek Liquid 20 ulkomailta. Onko kellään kokemusta ulkomailta tilaamisesta ja takuuasioista sen suhteen?
 
Parvekkeella on parkissa 2001 Kona Manomano. Keulan olen vaihtanut Marsun Z1:een ja takana olevan Foxin vaihdoin ilma-Foxiin. Hauska tuolla on metsässä ja kallioilla porhaltaa. Touko- ja kesäkuussa tuli ajettua aika paljon. Heinäkuun helteillä ei jaksanut. Nyt alkavat ajosäät olla taas kohdallaan. Parina kesänä on ollut jo mielessä levyjarrujen hankkiminen, mutta vaikka niitä saisi ulkomailta halvalla, en ole vieläkään kokenut tarvetta niin suureksi, että rahoistani olisin luopunut.

Onhan se täysjousto aika kiva peli. En ole katunut, että vaihdoin jäykkäperäisen pyörän tähän nykyiseen. Suomalaiset polut ovat niin täynnä juuria ja kiviä, että meno on huomattavasti mukavampaa. Dropeissa (joita kyllä yleensä vältän) on etu tietysti selvä. Takaisin jäykkäperäiseen en enää vaihtaisi.

Duunimatkoja varten täysjousto on täydellinen. Kanttikivet eivät tunnu missään. :p Parin vuoden duuniajoilla takarenkaan, jossa oli kunnon kurakuviointi, on muuttunut melkein slicksiksi.

Erittäin hyvä pyörä varmaan tuo Liquid ja sopiva, jos haluaa monipuolisen maastopyörän, jolla on tarkoitus oikeasti ajaa maastossa ja hakeutua tarkoituksella vähän vaikeampiin paikkoihin. Kyseessä on kunnon täysjousto ja edessä on hyvä, että on riittävä joustomatka. Pitkä joustomatka on mukava, kun se antaa niin paljon anteeksi. Minutkin 130 millimetrin jousto on useamman kerran pelastanut kaatumiselta.

Erityisesti Saksasta porukka pyöriä tilaa. Hinnat ovat halpoja ja samoin rahti. Itselläni ei ole kokemusta, koska pyörä on hankittu vakuutusyhtiön hankintayksikön kautta. Syyn varmaan arvaa. Kaverini on tilannut hibike:sta pyörän. Homma toimi hyvin. Takuuasioista ei ole kokemusta, mutta eivätköhän ole kunnossa ainakin noissa vähän isommissa nettikaupoissa. Pyöräilyfoorumeilta nettikaupoista saa hyvin tietoa.
 
Omistan sotamenestyksestään kuuluisan Ruotsin armeijan Kronan-pyörän. Ei ole todellakaan mikään maastopyörä, mutta minun käyttötarkoituksiini aivan loistava. Iso ja painava, mutta tavaraa siihen mahtuu tolkuttomasti ja kerran kun vauhtiin pääsee, ei se värkki juuri mihinkään pysähdy.

Maastopyörän omistin 7 vuotta sitten, mutta se pöllittiin. Seuraavan pyörän kun joskus hamaassa tulevaisuudessa ostan, on sen oltava joko Jopo, Oiva tai sitten joku kiljoonan euron kilpapyörä(toiveajattelua).
 
Tosiaan. Huolehdi, että vakuutukset ovat kunnossa. Fillari on niin helppo pölliä. Yleensä fillarit sisältyvät kotivakuutukseen.
 
Vuodesta 1994 asti olen harrastanut XC-maastopyöräilyä.
Pyöränä on tällä hetkellä täysjousto Trek Fuel 80 johon olen erittäin tyytyväinen.
 
Vielä tällä hetkellä omistan Nishiki Reno 1998 vuoden mallin. Ei jousituksia, uusimmissa Reno-malleissa on kyllä muistaakseni etujousitukset. Maastopyöränä sitä myydään.

Alkaa kyllä olla liian pieni mulle...myynti-ilmoitus jo tehty. Nyt ajelen Nakamuran citymaastopyörällä.
 
Itsellä on Marvil Mount Everest ( http://www.kpnet.com/ylikorpi/marvil1.htm )
Tuossa on satulassa "jousitus" eikä mielestäni täysjousitus ole mikään pakollinen.
Ihan hyvä pyörä tuo Marvil on (hinta vaan vähän hirvitti aluksi ovh. 1199 mutta en tietenkään maksanut täyttä hintaa).
 
Multa löytyy Insera Mustang Pro ja siihen olen ollut tyytyväinen. Pyörässä ei ole täysjoustoa, mutta harkinnassa olisi satulatangon vaihtaminen jousitetttuun.
 
Täällä Tanskassa joka ikisellä on polkupyörä. Sillä ajetaan duunimatkat, koulumatkat, ravintolamatkat ja käydään treffeilläkin. Itse en raskasta maastopyörää tahtoisi riesaksi, paitsi jos ilmaiseksi saisin. Täällä on niin mahdottoman hyvät pyöratiet, että katupyörä on parempi vaihtoehto kuin satavaihteinen maastopyörä. Mummopyörätkin ovat hyviä, koska niitä harvoin viitsitään pölliä. Täällä toimii myös kaupunkipyöräjärjestelmä, jonka lisäksi eri näköistä ja kokoista fillaria voi vuokrata alan liikkeistä, joita on suunnilleen kaksi joka korttelissa.
 
Maastopyöränä Mountain Cycle San Andreas DHS, joka on muuten myynnissä. Ostat siis minulta hienon maastopyörän, johon upposi rahaa liki kolme tuhatta kun viime talvena rakentelin.
Käy tuolta tsekkaamassa (onkohan tää kaupittelu laitonta?) http://www.ridefree.org/forum/viewtopic.php?t=1834 .

Omistan sotamenestyksestään kuuluisan Ruotsin armeijan Kronan-pyörän.

Samoin, vihreä Kronan löytyypi. Koulufillarina toimii. Oikea fillareiden Hummer. ;)

Päälajini on kuitenkin maantiepyöräily, maantiepyöränä minulla on Principia RSL.

Suunnitelmissa olisi ostaa tuon San Andreaksen tilalle cyclo-cross pyörä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Itse en raskasta maastopyörää tahtoisi riesaksi, paitsi jos ilmaiseksi saisin.
Ei ne niin kauheen painavia ole. Reilu kymmenen kiloa tuskin rasittaa krav maga -mestaria ylitsepääsemättömän paljon? Asia on tietysti toinen, jos viittaat raskaudella polkemiseen käytettävän voiman suuruuteen. Silloin on todellakin tyhmää ostaa tuollaisiin oloihin joku maastoon suunniteltu rassi. :p
Tosin makeella täysjoustolla voisi hyvinkin tehdä vaikutuksen daameihin matkalla sieltä ravintolasta kotiin.
Mummopyörätkin ovat hyviä, koska niitä harvoin viitsitään pölliä.
Mutta se harvoin riittää. Kävin lukiossa äidin suunnilleen 60-luvulta peräisin olevalla kukilla koristellulla Jopolla, jossa oli kaksi vaihdetta, uskomattoman mukava satula ja toimiva lukko. Se vietiin kylmäverisesti koulumme pihalta. Käyn edelleen terapiassa.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willenium
Ostat siis minulta hienon maastopyörän
No jos en minäkään kun ei nuo muutkaan. :D
Onnea matkaan myymisen ja kaiken muunkin suhteen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kusse
Ei ne niin kauheen painavia ole. Reilu kymmenen kiloa tuskin rasittaa krav maga -mestaria ylitsepääsemättömän paljon? Asia on tietysti toinen, jos viittaat raskaudella polkemiseen käytettävän voiman suuruuteen. Silloin on todellakin tyhmää ostaa tuollaisiin oloihin joku maastoon suunniteltu rassi.
Tarkotin juuri tuota raskasta polkemista. Asfaltoiduilla pyöräteillä on kiva käyttää vähän kapeampia renkaita.

Täällä muuten on tienvarret täynnä hylättyjä pikkuvikaisia fillareita. Jostain on vain kumi puhki tai satula irronnut, joten hyvällä tuurilla ja parin kymmenen kruunun investoinnilla saa itselleen ihan kelpo kulkupelin.
 
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä tarkoittaa citymaastopyörä. Osaisiko joku valottaa asiaa?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä tarkoittaa citymaastopyörä. Osaisiko joku valottaa asiaa?

no hmbh

Marvil.fi :stä:
"Kaupunkimaastopyörä on hyvä valinta yleispyöräksi lyhyille kaupunkimatkoille ja kuntoiluun metsäteillä. Tukeva lyhyt runko ja leveät renkaat tekevät pyörästä helpon ajettavan erilaisilla tienpinnoilla, lisäkahvat mahdollistavat ajoasennon vaihtelun. Joustohaarukka lisää ajomukavuutta."

Citymaastopyörä...kaupunkimaastopyörä. Renkaat eivät yleensä ole ihan niin leveitä kuin 'oikeissa' maastopyörissä ja näissä citymaastopyörissä on myös usein sisävaihteet.
 
Kona Cinder Cone. Olisko 2000 vuosimallia? en muista. mutta musta se on väriltään ja etujousitettu rokspoksilla.:mad:
 
Ostin kesänkuussa uuden street/beach-biken ja sain sen juuri korjaamolta kolmannen kerran viime viikolla... Hajonneita osia: etujarrujen ruuveista kierteet, satulan jouset, ketjut reilusti liian pitkät, muttereita pudonnut ja pitää kovaa natinaa ajaessa...

Toivottavasti kestää nyt eikä sitä varasteta, koska edelliset kalliimmat maastopyörät (3kpl) on kaikki varastettu...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ooz
Hajonneita osia: etujarrujen ruuveista kierteet, satulan jouset, ketjut reilusti liian pitkät, muttereita pudonnut ja pitää kovaa natinaa ajaessa...

Ei millään pahalla, mutta nämä ovat sellaisia asioita, jotka pitäisi osata itsekin korjata. Eikä tarvitse alkaa korjaamaan mikäli osaa ehkäistä niitä. Mielestäni on turha polkupyörää ostaa jos ei pysty itse sitä huoltamaan.
Pyöräkauppias varmasti hieroo kämmeniään rahankiilto silmissä aina kun pyörää huoltoon viet. Tuollaiset viat korjataan viidessätoista minuutissa. Jos kauppias on ovela, hän jättää parit mutterit kiristämättä ja kierre jatkuu.

Etujarrujen ruuveista kierteet
-Olisiko ruuvilukite ollut paikallaan? Vai onko ruuvit kiristetty vinoon?

Satulan jouset
-En tiedä miten ovat hajonneet.

Ketjut reilusti liian pitkät
-Ketjuja voi lyhentää itse poistamalla lenkkejä tai pyörästä riippuen kiristää säätämällä takakiekkoa taaksepäin. Liian pitkillä ketjuilla ajo on erittäin vaarallista.

Muttereita pudonnut
-Ruuvilukite!

Pitää kovaa natinaa ajaessa
-Kiristä kammet, keskiö, satula(+tolppa) ja ohjainlaakeri. Rasvaa ja öljyä. Tarkista ettei rungossa ole halkeamia.

Osta pyörään kunnon lukko tai kaksikin ettei varasteta, ja opettele lukitsemaan se oikein.

Hah, olenpa ilkeä. :)
 
Ylös Bottom