Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mätkinnät järjestykseen

illu

New Member
Yleisön pyynnöstä...

Listataan tänne jokaisen HENKILÖKOHTAISET MIELIPITEET siitä mikä peli on ykkönen ja mikä ei niin ykkönen. Mielipiteet on mielipiteitä. Ne muuttuu ajan myötä, eikä niihin ole muilla mitään sanomista. Mitään absoluuttisia totuuksia ei siis varmaan pyritä esittämään. Asiallista keskustelua ja perustelujahan voi toki esittää. :)


Gentlemen, I want a clean fight. Now let's get it on!



Aloitetaan tollasella:

1. Tekken Tag Tournament
2. Virtua Fighter 4 Evolution
3. Tekken 4

Emmä jaksa tähän hätään muita tohon tunkea. Ja pitää toki palata asiaan kunhan on SC2-kokemusta kertynyt tarpeeksi.

Pallo on teillä.
 
Tämähän oli juuri sitä mitä tarvittiin tänne...okei, eikun kertomaan omat (tämänhetkisen) mielipiteeni:

Paras: SC ja SC2, tuskin tarvitsee selittää, tosin kakkosesta tuntuu puuttuvan jotain verrattuna ykkösosaan.

Loistava: GGX ja GGX2, vaikka kakkososaa en olekaan pelannut, tiedän että sekin rulettaa. Nämä molemmat vain sattuvat olemaan pirun hyviä.

Hyvä: Capcom vs SNK2, taattua capcom laatua, vaikka voisi olla vielä parempikin.

Ihan kiva pelata: Tekken (kaikki kolmososasta lähtien), hyvä peli mutta mielestäni yliarvostettu. Ei se nyt NIIN ihmeellinen ole.

Kai sitä paremman puutteessa pelata: Virtua Fighter 4, kohtalaisen nautittava tappelupeli, mutta pelistä puuttuu se tietty särmä, mikä Namcon tuotoksista löytyy.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Boomer
Tämähän oli juuri sitä mitä tarvittiin tänne...

Niin siis ei tätä ketjua nyt ihan naama peruslukemilla tullut tehtyä... Rupes vaan huvittamaan ne puheet tuolla SC2-ketjussa. :rolleyes:


Ja sitten asiaan. Tekkeneiden ja Virtua Fightereiden olemassaolo siellä maailman parhaimpien mätkintöjen kärjessä johtuu siitä, että silloin kun todella halutaan olla pelissä toisia ihmisiä parempia (niin että lasketaan freimin tarkkuudella strategioita), nämä pelit astuvat kuvioon. Vähemmän syvälliset pelit ei sovellu kunnon turnauskuvioihin kun ei kerran paremmuus aina ole pelaajasta kiinni. 2D-peleissä tosiaan Guilty Gear -sarja on tällaseen touhuun kaikkein paras (multa löytyy ja x2, ja ei ole tarvetta muita 2d-mättöjä ostaa).

Btw, keväällä vielä maailman parhaan SC2-pelaajan titteli oli 12-vuotiaalla ranskalaisella...tytöllä.
 
1. Capcom vs SNK 2

Muut onki sit aika perustylsiä mättöjä... :(
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Vähemmän syvälliset pelit ei sovellu kunnon turnauskuvioihin kun ei kerran paremmuus aina ole pelaajasta kiinni.
Nooh, mitä tähän sanoisi. Ei työkalujen määrällä ole merkitystä vaan sillä miten niitä käyttää...tuo on ainakin minun mielipiteeni. Ja eikö freimien tarkkuudella pelaaminen tee pelistä puuduttavaa?
 
Joo tää on kait sitten aika tekken painotteinen. :p

1. Tekken 4(Paras Mätkintä sitten t3:n jälkeen)
2. Tekken 3(Ennen nelosta reilusti paras mättö)
3. WWE SD - Shut Your Mouth(Paini peliksi yllättävän hyvä)
4. Tekken tag(nelossija tulee hitaalla pal käännöksellä)
5. Vf 4(Hyvä mätkintä mutta pidän enemmän tekkeneistä)
6. Soul Blade(Todella hyvä ase mättö vaikka vanha peli onkin)
7. Street Fighterit(No nämä ovat mätkintäpelejen legendoja ja tullu jo amigan ajoista asti pelattua)
8. Mortal Kombat Deadly Allience(ei niin hyvä kuin aiemmat mortalit, mutta vauhtia ja verta riittää)

:cool:
 
1) GGX2
2) SC2
3) Capcom vs SNK 2 (vaikka en sitä tosin pelaakkaan melkein ollenkaan)

Ihme etten sitten kuullut oikeastaan yhtä poikkeusta lukuunottamatta kunnon SC pelaajista pari vuotta sitten. Tuli kumminkin etsittyä niitä.
Ja sitten lopulta siirrryin GG-sarjaan, ja totesin sen viihdyttävämmäksi kuin SE/SE/SC2. Oh well, off we go...
 
Sääli että Guilty Gear X:n engine kusee. Melkein kaikki muut asiat pelissä on kyllä kohdallaan. :(

Toivottavasti SNK saa väännettyä tolla raudalla vähän toimivamman enginen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Boomer
Nooh, mitä tähän sanoisi. Ei työkalujen määrällä ole merkitystä vaan sillä miten niitä käyttää...tuo on ainakin minun mielipiteeni.

Joku on jossain sanonu, että kun perusmätkinnässä on muutama vaihtoehto jatkaa tilanteesta A eteenpäin, niin HYVÄSSÄ (=syvällisen pelimekaniikan omaavassa) pelissä niitä vaihtoehtoja on moninkertaisesti enemmän. Jos työkaluja on paljon niin niitä on vielä hauskempi käyttää. :)

Mutta joo, kaikkien taistelupelien ei tartte edes olla hyviä, turnaustason pelejä. Kyllä moni niitä pelailee huvin vuoksi (kirjaimellisesti) joka tapauksessa. Esim. MK- ja WWE-pelit. (Ite olen kämppiksen kanssa Shut Your Mouthia pelaillu lukuisia matseja ja hauskaa on ollut. Mulle ne ei vaan kolahda just sen takia ettei niissä samalla tavalla voi kilpailla ihmistä vastaan, ne on "vain" hauskoja.)

Kohderyhmiä riittää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Joku on jossain sanonu, että kun perusmätkinnässä on muutama vaihtoehto jatkaa tilanteesta A eteenpäin, niin HYVÄSSÄ (=syvällisen pelimekaniikan omaavassa) pelissä niitä vaihtoehtoja on moninkertaisesti enemmän. Jos työkaluja on paljon niin niitä on vielä hauskempi käyttää. :)
Noh, mielipide asia tämäkin (samasta asiasta muuten oikeastaan tapellaan FPS-pelien kanssa). Mutta pointtini olikin se että taitava pelaaja voittaa aina, oli sitten peli mikä hyvänsä. Ja sellainen hassu puoli esim. 2D mätöissä on se että tehokkaimmat liikkeet ovat myös vaikeampia käyttää kuin näissä ns. syvemmissä tappelupeleissä. Eli hyvän pelaajan ei tarvitse muistaa suurta liikelistaa vaan enemmän tarvitaan taitoa tehdä niitä liikkeitä ja käyttää niitä tehokkaasti (tai sitten vähemmän tehokkaasti, riippuen pelityylistä). Kokematon pelaaja voi käyttää halpamaisia hahmoja ja käyttää halpamaisia taktiikoita, mutta hän tekee myös paljon virheitä, joista taitava pelaaja voi rankaista reilusti. Hell, kyllä melkein millä tahansa hahmolla pystyy hakkaamaan toptier-hahmon, se vain vaatii taitoa ja sitä ettei vastustaja ole liian lähellä omaa pelitasoa.
Syvemmissä tappelupeleissä pärjääminen on pääasiassa kiinni liikelistojen hallitsemisesta ja tiettyjen taktiikkojen tehokkaasta käytöstä.
Eli suomeksi tappelupelit ovat jo jonkin aikaa olleet jakautuneet kahteen ryhmään, "yksinkertaiseen sormikidutukseen" ja syvällisempiin tappelupeleihin. Molemmilla on selvästi puolensa ja molemmathan ovat ihan yhtä hyviä omalla tavallaan yhtä hyviä. Syvällisemmät tappelupelit (aivan kuten räiskintäpelitkin) ovat vain suositumpia ja tämä enemmistö yleensä sattuu pitämään muuta kuin omaa peliryhmäänsä roskana. Kyllä jokainen saa tykätä millaisesta tappelupelityylistä kuin haluakaan, mutta syvällisemmät pelit ole yhtään sen parempia kuin nämä yksikertaisemmatkaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näinhän se on. Sehän on vaan nimenomaan siellä todellisessa ihmisiä vastaan käytävässä kilpailussa (esim. turnaukset) missä pelin on oikeasti oltava hahmotasapainoltaan ja pelimekaniikaltaan loistava että se vakavissaan voidaan ottaa. Parin freimin suunnitteluvirhe muutamissa liikkeissä -> massasta erottuvaa shittiä -> ärsyttävät & keskeisiksi nousevat stratsit -> pelin elinikä laskee merkittävästi. Tämähän se homman nimi on, muuten kyllä kaikki pelit on tismalleen yhtä hyviä. Kyllä sitä itekin on joskus Mortal Kombatteja pelailtu. :p

Edit: Tosta "huonosta" turnauspelistä esimerkkinä MvC2, mutta sitäpä ei kukaan tässä ketjussa ole edes maininnut. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Edit: Tosta "huonosta" turnauspelistä esimerkkinä MvC2, mutta sitäpä ei kukaan tässä ketjussa ole edes maininnut. :)
Mitä huonoa MvC2:ssa on turnauspelinä? :mad:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan uusi käyttäjä
Mitä huonoa MvC2:ssa on turnauspelinä? :mad:
Eihän siinä olekaan mitään muuta vikaa kuin se että valtaosa pelaa peliä halpamaisilla hahmoilla ja käyttäen halpamaisia taktiikoita. Mutta tietysti kunnon pro gameri laittaa kuriin sellaiset vaikka dan/roll/amingo yhdistelmällä. Vaikka MvC2 on oikeastaan hyvin aloittelija ystävällinen, se myös tarjoaa ainakin mukavaa vaihtelua kokeneemmalle pelaajalle. Ja eikös kunnon tappelupelipelaajan kuuluisi ownata missä tahansa tappelupelissä mikä hänelle lyödään käteen. ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Boomer
Eihän siinä olekaan mitään muuta vikaa kuin se että valtaosa pelaa peliä halpamaisilla hahmoilla ja käyttäen halpamaisia taktiikoita.
Miten tollaset alottelijoiden taktiikat liittyy turnauspelaamiseen? :confused:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan uusi käyttäjä
Miten tollaset alottelijoiden taktiikat liittyy turnauspelaamiseen? :confused:
No kyllä tuota MvC2:sta taidetaan pääasiassa tuohon tyyliin pelata ja erityisesti juuri turnauksissa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Boomer
No kyllä tuota MvC2:sta taidetaan pääasiassa tuohon tyyliin pelata ja erityisesti juuri turnauksissa.
No ehkä Cable air hyper viper beam -pelaajat on kuitenkin vaan vähemmistö turnauksissa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan uusi käyttäjä
Mitä huonoa MvC2:ssa on turnauspelinä? :mad:

Sen lisäksi peli on glitchinen kuin mikäkin, game freeze bugeja kaikilla hahmoilla sekä muita.
Eikä siinäkään mitään että on infinitet melkein kaikilla...
Ja sekin vielä että pelissä on niinkin hyvät tier rating, että 6 hahmoa niistä yli 40:stä ovat sellaiset joilla voi edes ajatella voittavansa, varsinkaan turnauksessa. Hahmotasapainon puute on NII-IN hyvä olla.
Ei siinä auta vaikka SooMightyt, Justin Wongit ja Ricky Ortizit yrittäisivät hakata millä Roll, Servbot, Amingo yhdistelmillään.
Tosin, eipä yllätä minua ettet tälläistä ole huomannut jos muita kuin CvS2:sta pidät "perustylsinä mättöinä", siinäkin pelissä hahmotasapaino tosi hyvä... ei. Parempi kyllä kuin muissa Capcomin peleissä, poisluettuna 3S.

Japanilaiset ovat sen tajunneet jo kauan aikaa sitten, heillä kun MvC2 ei ole turnauspeli.

Jenkkilässä taas näitä turnauksia järjestetään, katsoo osallistujalistaa ja jokaisella pelaajalla MSP ja Mag/Cab/Sent.
No, ainakin infinitet ja muut glitchit ovat useimmiten turnauksissa kiellettyjä...
Se on kyllä kuitenkin aika laiha lohtu.

Peli ei sovi turnauspeliksi.
 
Ylös Bottom