Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 [PS3]

Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Kiitokset nopeista vastauksista! Onko mitään suosituksia mitä haarniiskaa Shephardilla käyttää tuossa alkupuolella? Eli jotain niistä valmiista armorivarastossa vai sitä, mihin voi itse valita osia? Pääseekös tässä noille pikkuplaneetoille enään ollenkaan kikkailemaan, mitä ykkösessä, eli niitä joissa ajeltiin sillä "kuuautolla". Huomasin, että nyt ainakin tunnistamattomat planeetat skannattiin ja niistä ropisi resoja mukavasti, eli näköjään nyt jopa pystyy noita vehkeitä päivittämään kun muutaman planeetan skannas :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Kiitokset nopeista vastauksista! Onko mitään suosituksia mitä haarniiskaa Shephardilla käyttää tuossa alkupuolella? Eli jotain niistä valmiista armorivarastossa vai sitä, mihin voi itse valita osia? Pääseekös tässä noille pikkuplaneetoille enään ollenkaan kikkailemaan, mitä ykkösessä, eli niitä joissa ajeltiin sillä "kuuautolla". Huomasin, että nyt ainakin tunnistamattomat planeetat skannattiin ja niistä ropisi resoja mukavasti, eli näköjään nyt jopa pystyy noita vehkeitä päivittämään kun muutaman planeetan skannas :)

Se on vähän omasta mausta kiinni, mitä haarniskaa käyttää. Planeetoilta voi kerätä resursseja skannaamalla. Lisäksi joissakin planeetoissa on niin sanottuja N7-tehtäviä. Näistä saa aina planeeten skannaamisen alkaessa "Anomaly Detected"-ilmoituksen, ja anomalyn löydyttyä voit siirtyä planeetalle suorattamaan tehtävää.

Skannaileminen tosiaan kannattaa, sillä resursseille riittää käyttöä. Skannaaminen kannattaa tosin sirotella sopivasti muun seikkailun lomaan, ettei kyllästyminen iske.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Siis ei jumaliste, on tämä niin addiktiivista touhua. Umpiväsyneenä nukkumaan ja koeta siinä sitten levätä tarpeeksi, kun tietokoneita hakkeroidaan, ammutaan vihollisia ja kädet käyvät nukkuessakin (viime yön satoa).

Tällä hetkellä tehtäviä on niin paljon kartalla, ettei oikein tiedä mihin niistä tarttuisi. Tähän liittyen eräs kysymys: ovathan kaikki tehtävät saatavilla niin kauan kunnes ne suorittaa, ettei ole mitään aikarajaa? Kyseessä siis näiden värvättyjen liittolaisten "toivetehtäviä". Näistä suorittanut tähän mennessä neljä kappaletta ja kaikki ovat olleet todella hienosti toteutettuja. Normal-tasollakin mukavasti haastetta.

Mielenrauhaa tuskin saan, ennen kuin peli on ainakin kerran läpi. Ja tällä hetkellä en ihmettele yhtään, kun tilastojen mukaan joidenkin sanottiin pelanneen ME2:n boksilla 30+ kertaa läpi. Juonenkäänteitä on niin paljon - ties kuinka monta variaatiota on olemassa.

Pakko ottaa parit pelit ennen duuneja.

Yksi spoileri, johon haluaisin vastauksen:

Ashley ilmestyi juttelemaan, kun suoritin tehtävän, jossa ötökkäparvi oli lamaannuttanut jonkin siirtokunnan ja sinne piti mennä putsailemaan (lopussa iso Pretorian-ötökkä). En onnistunut saamaan Ashleytä mukaan tiimiin, vaikka kokeilin kaikkia vaihtoehtoja keskusteluissa. Tiimivalintaruudussa yksi tolppa onkin harmaana, onko se merkki siitä, että menetin yhden mahdollisen värväyksen (Ashleyn)? Huom. haluan vain lyhyen vastauksen kysymykseen, en taustoitusta mitä myöhemmin saattaa tapahtua. Ashleyhän sanoi, ettei voi koskaan liittyä tiimiini, koska olen Cerberuksen leivissä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Hiukka härihtee kun pelisä ei tule mukana ohjekirjaa tai sen kummemmin ohjeita esim. paragon/renegade-valinnoista taikka niitten vaikutuksista. Sama noihin planeettaskannauksiin liittyen. Eipä silti, kyllähän nuo pääteltävissä oli mutta kuitenki.

Täytyy sanua notta o hyvä peli! Tulee sillain kivalla tavalla mieleen ne lukuisat pelit silloin joskus Atari ST-aikoihin kun pelissä oli useita minipelejä juuri samaan tyyliin kuin tässä (plaeettaskannaukset, aluksen liikuttelu galaksikartalla, mahdollisuus hiippailla avaruusaluksessa ja jutskailla miehistön kanssa). Ehkäpä nostalgian myötä vielä aavistuksen hienompi kokemus :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Tällä hetkellä tehtäviä on niin paljon kartalla, ettei oikein tiedä mihin niistä tarttuisi. Tähän liittyen eräs kysymys: ovathan kaikki tehtävät saatavilla niin kauan kunnes ne suorittaa, ettei ole mitään aikarajaa? Kyseessä siis näiden värvättyjen liittolaisten "toivetehtäviä". Näistä suorittanut tähän mennessä neljä kappaletta ja kaikki ovat olleet todella hienosti toteutettuja. Normal-tasollakin mukavasti haastetta.

Suosittelen noihin lojaaliustehtäviin panostamaan, sillä niillä on vaikutusta pelitapahtumiin loppupuolella, eikä niitä ehdi välttämättä suorittamaan ennen loppuhuipennusta, jos vetkuilee suoraan päätehtävien kimppuun aina kun mahdollista.

Yksi spoileri, johon haluaisin vastauksen:

Ashley ilmestyi juttelemaan, kun suoritin tehtävän, jossa ötökkäparvi oli lamaannuttanut jonkin siirtokunnan ja sinne piti mennä putsailemaan (lopussa iso Pretorian-ötökkä). En onnistunut saamaan Ashleytä mukaan tiimiin, vaikka kokeilin kaikkia vaihtoehtoja keskusteluissa. Tiimivalintaruudussa yksi tolppa onkin harmaana, onko se merkki siitä, että menetin yhden mahdollisen värväyksen (Ashleyn)? Huom. haluan vain lyhyen vastauksen kysymykseen, en taustoitusta mitä myöhemmin saattaa tapahtua. Ashleyhän sanoi, ettei voi koskaan liittyä tiimiini, koska olen Cerberuksen leivissä.

Horizonilla tavattavaa vanhaa tiimikaveria ei voi värvätä tiimiin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Toisaalta aina ei ole ehdotonta paremmuusjärjestystä: esimerkiksi tarkkuuskivääreissä pitää valita tehokkaamman pulttilukon ja vähemmän tehokkaan semiautomaatin väliltä.
Tässä piilee mielestäni suuri osa totuutta. Roolipelaajathan ovat kautta aikojen tottuneet tarkastelemaan aseita taulukoiden läpi, kun taas räiskintäpeleissä uusia aseita vaan tulee vastaan ja pelaaja sitten kokeilemalla huomaa millainen pyssy on kyseessä. Mässykakkosessa ollaan menty räiskintäpelien suuntaan tässä(kin) asiassa ja aseista on tehty erilaisia, ei välttämättä aina toinen toistaan parempia. Samoin kuin tarkkuuskivääreissä, esim. pistooleissa on selkeästi henkilökohtainen valinta valitseeko hitaan ja tehokkaan hand cannonin vaiko nopeamman "tavallisen" pistoolin. Peli ei tule sinulle suoraan kertomaan kumpi sinun nyt pitäisi valita, vaan joudut itse tekemään sen valinnan. Myös muiden aseluokkien aseissa on eroja vahingon lisäksi lipaskoolla, tulinopeudella ja sillä paljonko pystyy ammuksia yhteensä kantamaan. Nyrkkisääntönä voinee pitää, että pelin edetessä tarttuu mukaan tehokkaampaa tykkiä, mutta joku voi pitää parempana alkupään pyssyä, jolla voi roiskia enemmän "sinne päin", kun taas tehopyssyt vaativat yleensä tarkempaa kontrollia.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Suosittelen noihin lojaaliustehtäviin panostamaan, sillä niillä on vaikutusta pelitapahtumiin loppupuolella, eikä niitä ehdi välttämättä suorittamaan ennen loppuhuipennusta, jos vetkuilee suoraan päätehtävien kimppuun aina kun mahdollista.

Juu, itse suosittelen tekemään vain kaikki pelin pää/sivutehtävät, juuri varsinkin lojaalisuuteen liittyvät. Mihinkään ei ole varsinaisesti "kiire", joten oman tahtiin.

Eräänlainen "point-of-no-return" -kohta (eli mitä ennen kannattaa olla kaikki ready) on
omega 4 relay
(oikeastaan vain nimi, ei niinkään spoilaa). Eli sinne vasta kun on varma että tiimi, alus ym ovat iskussa. Juuri nyt en muista, että "jatkuuko" peli (sivutehtävät ym) lopputekstien jälkeen..
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Juu, itse suosittelen tekemään vain kaikki pelin pää/sivutehtävät, juuri varsinkin lojaalisuuteen liittyvät. Mihinkään ei ole varsinaisesti "kiire", joten oman tahtiin.

Eräänlainen "point-of-no-return" -kohta (eli mitä ennen kannattaa olla kaikki ready) on
omega 4 relay
(oikeastaan vain nimi, ei niinkään spoilaa). Eli sinne vasta kun on varma että tiimi, alus ym ovat iskussa.
En lähde sen enempiä asiaa spoilaamaan, mutta siinä missä tuo Cobrettin spoilereissa oleva tehtävä on oikeasti "point-of-no-return", vuoristorata alkaa oikeasti rullaamaan jo aiemmin. Spoilereissa tehtävän nimi, jonka ei pitäisi kauheasti spoilata:

Reaper IFF

Juuri nyt en muista, että "jatkuuko" peli (sivutehtävät ym) lopputekstien jälkeen..
Sivutehtäviä voi juu tehdä vielä pääjuonen jälkeen, mikäli Shepard selviää hengissä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Nyrkkisääntönä voinee pitää, että pelin edetessä tarttuu mukaan tehokkaampaa tykkiä, mutta joku voi pitää parempana alkupään pyssyä, jolla voi roiskia enemmän "sinne päin", kun taas tehopyssyt vaativat yleensä tarkempaa kontrollia.
En ole tuollaista ite huomannut. Aseet ja tekniikka on kehittyneet, mutta ihan samanlaiselta se präiskiminen on koko ajan tuntunut. Vihut vaan kellistyy jatkuvasti helpommin, kun Shepard kavereineen tekee yhä vain enemmän lämää. (Eli kuten podcastissakin sanoin, Normal-vaikeustasolla peli tuntuu suorastaan helpolta - jopa tällaiselle tumpelolle.)

Ainoat selkeät erot olen huomannut Heavy Weapon -sarjan aseissa. Tosin niistäkin löytyi varsin nopeasti se oma suosikki, ja muita on tullut käytettyä lähinnä sen verran, että se yksi saavutus kilahti tilille.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

En ole tuollaista ite huomannut. Aseet ja tekniikka on kehittyneet, mutta ihan samanlaiselta se präiskiminen on koko ajan tuntunut. Vihut vaan kellistyy jatkuvasti helpommin, kun Shepard kavereineen tekee yhä vain enemmän lämää. (Eli kuten podcastissakin sanoin, Normal-vaikeustasolla peli tuntuu suorastaan helpolta - jopa tällaiselle tumpelolle.)

Uskoisin, että tuossa vaikuttaa nimenomaan se vaikeustaso. Mitä enemmän vihollisilla on suojia ja panssareita, sitä enemmän tulee kiinnittää huomiota käytettyihin aseisiin ja muuhun taktikointiin. Semiautomaattinen snaipperikin oli melkoinen lahja tiettyihin tilanteisiin Adept-komentajalle. Helposti napsuu vähän kovemmat vihut hätätilanteissa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Jahas, että Biowarella tehty mestariratkaisu: pelissä itsessään näyttää siltä, että voi tehdä erillisiä toisistaan riippumattomia tallennuksia (kaiken varalle), mutta todellisuudessa ne ovatkin kaikki yhdessä ja samassa tiedostossa, jolloin kaikki korruptoituvat kerralla sopivan jäätymisen yhteydessä. Erittäin hieno ominaisuus, tuskin maltan odottaa omien tallennusteni korruptoitumista... :mad:
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Takana jo 40 pelituntia eikä loppua näy. Tai itse asiassa jotain häiritseviä merkkejä päinvastaisesta on jo horisontissa havaittavissa, mutta hyvin olen onnistunut kuitenkin ne tähän asti sivuuttamaan. Itse olen pelannut naispuolisella renegade Shepardilla, enkä oikein näe mitään muuta parempaa tapaa tämän pelin kokemiseen. Se vaan on niin toimivaa tällaisissa scifi puitteissa pelata tuollaisella naishahmolla, jolla on enemmän munaa kuin yhdelläkään miehellä. Tai jollain alienilla.

Sitten itse asiaan, eli tuohon DLC sisältöön. Hirveän tarkasti en ole spoilaantumisen pelossa uskaltanut muualta netistä tietoa hakea, joten pitää kysellä täällä. Onko tuo Lair of the Shadow Broker sellainen, että se olisi suotavaa pelata vasta päätarinan läpäisyn jälkeen?
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Jahas, että Biowarella tehty mestariratkaisu: pelissä itsessään näyttää siltä, että voi tehdä erillisiä toisistaan riippumattomia tallennuksia (kaiken varalle), mutta todellisuudessa ne ovatkin kaikki yhdessä ja samassa tiedostossa, jolloin kaikki korruptoituvat kerralla sopivan jäätymisen yhteydessä.

Oho, kohtuullisen outo ratkaisu.. Kehoitan kyllä kaikkia ottamaan sen pienen muistitikun PS3:n viereen, johon nyt heti jokainen kopioi oman save-tietonsa. Ainakaan ei tarvitse alusta aloittaa jos pahin käy.. Ainakin niin kauan kun Bioware reagoi tähän.

Viestiketjun mukaan monella peli jäätynyt (ja sitä kautta save-tieto) Shadow Broker -tehtävään mentäessä (tai jossain siellä). Tuota ehkä kannattaa ainakin hetki välttää.. Mutta tuskin on ainoa paikka.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Pelitunteja takana noin 20 ja kyllähän tämä on ihan puhdasta parhautta. Ensimmäinen Mass Effect tuli pelattua pari vuotta sitten PC:llä läpi pariinkin kertaan, joten osasin odottaa kakkoselta paljon, mutta tämähän on ylittänyt kaikki odotukset. Upea maailma, mielenkiintoiset hahmot, mukaansatempaava tarina... Tässä on vain kaikki tehty oikein. Alkaa kyllä epäilyttää että miten ihmeessä syksyllä tuleva kolmonen voi enää tätä ylittää, mutta toivotaan parasta...

Ykkösen pelasin alunperin läpi miespuolisena täysparagonina, koska olen sen verran nynny, että melkin joka roolipelissä tulee oltua hirveä ylihyvis. Toisen läpipeluun suoritin kuitenkin naispuolisena renegadena, ja varauksista huolimatta badass-roolin vetäminen osoittautuikin helvetin hauskaksi. Niinpä aloitin kakkosen sitten suoraan tuolla vanhalla renegadella, ja hauskaa on ollut, vaikkei omatunto kestäkään tehdä kaikkia valintoja renegadena. Plussaa siitä, että peli mahdollistaakin erinomaisesti myös tällaisen renegade-päähän nojaavan, mutta kuitenkin sankarillisen hahmon pelaamisen.

Sitten itse asiaan, eli tuohon DLC sisältöön. Hirveän tarkasti en ole spoilaantumisen pelossa uskaltanut muualta netistä tietoa hakea, joten pitää kysellä täällä. Onko tuo Lair of the Shadow Broker sellainen, että se olisi suotavaa pelata vasta päätarinan läpäisyn jälkeen?

Itse pelasin Shadow Brokerin juuri eilen kun oli pakko päästä näkemään miten romanssi Liaran kanssa kehittyy. Kehittyihän se ;), ja muutenkin oli kaikin puolin erinomainen tehtäväpaketti, joten suosittelen! Kakkosen pääjuoneen ei tullut paketin aikana spoilereita, joten ei tarvitse odotella pelin läpäisyyn asti. Tehtävien aikana ja jälkeen tuli kuitenkin muutamia sellaisia repliikkejä, jotka luultavasti muuttuvat jos paketin pelaa vasta pääpelin läpäisyn jälkeen, eli Bioware on kyllä varautunut molempiin mahdollisuuksiin.

EDIT:

Viestiketjun mukaan monella peli jäätynyt (ja sitä kautta save-tieto) Shadow Broker -tehtävään mentäessä (tai jossain siellä). Tuota ehkä kannattaa ainakin hetki välttää.. Mutta tuskin on ainoa paikka.

Itsekin olin tuota ketjua lueskellut ja otin sitten kaiken varalta kopiot tallennuksista ennen Shadow Brokerin aloittamista, mutta minkäänlaisia jäätymisiä tai muitakaan bugeja ei tehtävän aikana esiintynyt.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Viestiketjun mukaan monella peli jäätynyt (ja sitä kautta save-tieto) Shadow Broker -tehtävään mentäessä (tai jossain siellä). Tuota ehkä kannattaa ainakin hetki välttää.. Mutta tuskin on ainoa paikka.

Satunnaista jumittelua esiintyi minulla jo Omegallakin käyskennellässä. Pariin otteeseen luulin, että kone kaatui kun kuva pysähtyi sekunniksi tai pariksi. Muistaakseni tuota ei boxiversiossa ollut. Todella harmillista jos BW on onnistunut kädettämään tämän version kanssa.

Taidan palata pleikkaversion pariin vasta sitten kun olen saanut Insanity-run päätökseen boxilla.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Aloin uudestaa pelaamaan läpi tätä peliä nyt (PC:llä kylläkin) ja täytyy sanoa että Vanguardilla kun pelaa niin taistelut muuttui kertaheitolla pakkopullasta hauskimmaksi puuhaksi ikinä. Soltulla kun napsi vaan suojien takaa vihuja niin puuha muuttui tylsäksi äkkiä mutta Vanguardilla on munaa ihan eri lailla.
Monesti tulee suojan takana käytettyä tiimikaverien powereita suojien riisuntaan ja hetken päästä tulee vaan se fiilis "fuck this" ja sitten ei kun Chargella äksönin keskustaan:D
Harvoin on pelissä niin hyvä fiilis kun saa ison joukon hoideltua tarkasti ketjutetuilla chargeilla varsinkin kun tiimikaverit kerkeevät ryömimään paikalle vasta kun itse olet hoidellut kaikki vihut:)
Ennen oli kiire taisteluista pois tarinan pariin mutta nyt ei malta odottaa että pääsee taas räiskimään.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Kiitos tuosta save ongelma jutusta, samantien varmuuskopiot peleistä! :D

Miten noihin lisäosiin pääsee käsiksi? Ovatko tehtävät suoraan valmiina jossain päin maailmaa kun siin olen sen pelin mukana tulleen koodin paketin asentanut.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Miten noihin lisäosiin pääsee käsiksi? Ovatko tehtävät suoraan valmiina jossain päin maailmaa kun siin olen sen pelin mukana tulleen koodin paketin asentanut.
Kaikki DLC-tehtävät löytyvät tosiaan pitkin ja poikin galaksia. Näkyvät kartalla samalla lailla kuin muutkin isommat tehtävät.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Kaikki DLC-tehtävät löytyvät tosiaan pitkin ja poikin galaksia. Näkyvät kartalla samalla lailla kuin muutkin isommat tehtävät.

Tarkennuksena vielä, että Stolen Memory ja Overlord ovat auki heti kun pääsee Normandyn puikkoihin, mutta Lair of the Shadow Broker aukeaa vasta erään juonitehtävän jälkeen. Shepard saa tästä ilmoituksen postilaatikkoonsa.
 
Ylös Bottom