Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect: Andromeda

Aha no se on sit just niin.
En oikein ymmärrä miksi tulet ensin avautumaan pitkän viestin jostain ties mistä agendoista ja sitten kun tulee keskustelua niin jatko on sitten tätä luokkaa. Onko ideana siis vain heittää joku oma "oikea" kommentti sekaan ja poistua vähin äänin?

Olihan sen tarkoitus olla trilogia juu, ja varmasti olisi hahmot ja maailma kehittynyt pelien myötä. Mutta kyllä se alkuperäisen trilogian rakkas lähti jo siitä ensimmäisestä pelistä joka löi naamalle niin vakuttavan galaxyn, ikimuistoiset hahmot, varsinkin pahikset ja juonen joka jättää edelleenkin suurimman osan peleistä varjoonsa. Itseasiassa näissä asioissa jatko-osat ottaa takapakkia ja vain se että tarina jatkuu pelistä toiseen ja omat päätökset vaikutti asioihin piti tämän niin loistavasti yhdessä, en usko että se olisi läheskään niin suositu jos ME 2 olisi ollut ensimmäinen peli, pohjustus ekassa osassa vaan oli niin vahva että halusi pysyä matkassa mukana.
Kakkosta nyt olisikin todella vaikea laittaa ensimmäiseksi peliksi kun se on selvästi rakennettu väliosaksi. Toisaalta siinä on myös todella hieno se tiiminrakennus-idea, joten olisi sekin voinut yhtä lailla saada porukan pelisarjan pariin.

Omalla kohdalla ykkösen alku syö aina intoa. Joku vuosi sitten yritin pelailla peliä uusiksi mutta ei sitten jaksanut. Citadel on niin hidasta settiä että ei vain jaksanut sitä löntystelyä ympäriinsä siellä.

Pelimekaniikat siinä ehkä eniten junnaa, jonka vuoksi se löntystelykin on niin tuskaista. Kenties remake korjaa tätä osiota?

No, ykkönen lienee ehkä lopulta minunkin mielestäni se paras mutta on Andromeda yhä pelillisesti ylivoimaisin. Loogisista syistä tietenkin, onhan se uudempi ja sillä on aiempien pelien opit takanaan. Yleensä ottaen en kuitenkaan haluaisi edes valita vain yhtä trilogiasta vaan kyllä se kuuluu olla trilogia. Andromedaa en taas sotkisi ollenkaan alkuperäisiin, vaan sen olisi pitänyt olla oma trilogiansa uudessa galaksissa.

Tämä peli oli aika keskinkertainen avaus uudelle trilogialle ja varmaan oli turha lähteä jatkamaan sitä kun ihmiset on vaikea saada enään välittämään mistään kun ensimmäinen osa jätti niin kylmäksi.

Toivottavasti uusi peli aloittaa uudella tarinalla, uusi yritys niin sanotusti ja ei yritä palata Shepardin aikoihin ja matkustaa nostalgian avulla.
En tiedä oliko peli keskinkertainen vai oliko odotukset vain liian kovat tuolle nimikkeelle. Eri nimellä peli olisi voinut saada paljon paremman vastaanoton kun ei vertailtaisi suoraan aiempiin.

Andromedahan kai nimenomaan yritti sitä ettei palata Shepardiin ja nostalgiaan.

Ihan mielenkiintoinen video miten naisista tehtiin ei niin kauniita tässä pelissä


En katsonut vielä videota mutta kommentoin nyt itse aiheen osalta:

Ongelmako on siis se, että pelissä on rumempia naisia kuin voisi olla? Pelaako monikin pelejä naisten katselun vuoksi? Siihen tarpeeseen löytyy helpompiakin konsteja netistä.

Yleensä ottaen en muista että Andromedassa olisi ollut sen enempää "ei kauniita" hahmoja kuin muissakaan peleissä yleensä.

Pitääpäs kuitenkin vilkaista tuota videota kun ehtii. Silläkin uhalla että on tehty kärpäsestä härkänen ja koko jutulla ei ole mitään pohjaa. Mutta jos yhtään on asiallisen oloinen video eikä mitään suu vaahdossa ragettamista niin mielelläni katson mikä on ideana. Mutta jos on sitä tyypillistä raivoamista, joka on tehty vain klikkien perässä niin voin jo nyt sanoa että en tule videota katsomaan. Asia pitää osata esittää asiallisesti, varsinkin jos kyseessä on oikeasti sellainen asia, josta kritisoitavaa löytyy.

*Sshh* älä laita tämmöstä. Videossa saattaa olla vääränlaisia mielipiteitä ja agendaa.
Hyvin sanottu. Nämä tällaiset videot juuri sitä toisenlaista agendaa.

Mielipiteensä pelistä voi toki muodostaa klikkiotsikoiden ja kohuvideoiden perusteellakin, mutta tuskinpa niiden avulla saa kovin hyvää kokonaiskuvaa. Ja vaikeahan se on enää sen jälkeen nähdä niitä hyviä puoliakaan, kun on jo vakaasti päätetty, että peli on paska.
Juurikin näin. Ihmetyttää ihmiset, jotka eivät tunnu tavallaan muodostavan edes omaa mielipidettä vaan se otetaan jostain muualta valmiina tai jos se muodostetaankin, saattaa se olla muodostettu niin vajaalla tai suppealla katsauksella ettei sillä ole oikein mitään kunnollista pohjaa.

Itse olen ajatellut tehdä arvostelun eräästä tuotteesta jo vaikka kuinka kauan mutta en ole tehnyt koska en mielestäni ole tarpeeksi käyttänyt sitä. Samalla tapaa en halua muodostaa mielipiteitä asioista, joista minulla ei ole ensikäden kokemusta.

Niin sanottu "pelaamatta paskaa" on siis hyvin lähellä "väärää mielipidettä" jos sellaisia siis voi olla olemassa.
 
Ihan mielenkiintoinen video miten naisista tehtiin ei niin kauniita tässä pelissä

Mun mielestä Cora on varsin näpsäkän näköinen, mutta se oma oletus nais hahmo on kyllä karsea.
Onneksi pelissä kuitenkin on hahmo editori jolla mä olen jo kahdesti onnistunut tekemään omaa silmää miellyttävän mimmin ja kummankin kuva löytyy kun selaa ketjua hieman ylemmäs.
Toisaalta mulla vissiin on outo naismaku sillä jopa ekassa mass effectissa käytin sitä default femsheppiä pienillä muutoksilla koko trilogian ajan.

-> Tasa-arvon työntäminen esimerkiksi Asarien ja Kroganien kulttuuriin.

Sitten myös mass effect 3 on kamalaa feministi propagandaa ja julistaa kuinka naiset on parempia kuin miehet.
Ai miten niin?

Priority: Sur'Kesh tehtävässä käydään pelastamassa naaras krogan ja lopussa kun Wrex tarjoaa kättä sille auttaakseen niin muija nappaa haulikon Wrexin kädestä ja ampuu kaksi vihollista todeten "I can handle myself, Wrex".
Aiemmin myös toteaa "Wrex can't keep his hands off from fertile females" joten Wrex ajattelee vaan seksiä kuten kaikki muutkin miehet.

Noin helppoa on löytää omiin ajatuksiin sopivaa agendaa jos vaan haluaa vaikka sitä ei oikeasti olisi olemassakaan.
 
En oikein ymmärrä miksi tulet ensin avautumaan pitkän viestin jostain ties mistä agendoista ja sitten kun tulee keskustelua niin jatko on sitten tätä luokkaa. Onko ideana siis vain heittää joku oma "oikea" kommentti sekaan ja poistua vähin äänin?

En nähnyt tarpeelliseksi jatkaa "keskustelua" kanssasi. Tulet tänne julistamaan omaa näkemystäsi oikeana, samalla tuomiten toisen (=minun) kirjoituksen koska se ei mene samoja latuja sinun näkemyksesi kanssa. Keskustelun taso ei todellakaan päätä huimaa, jos mainitsemaani listaan vastaus on "en voi allekirjoittaa näitä" eikä mitään muuta. Eihän se ole enää edes mielipideasia, mikäli esimerkiksi pelisuunnittelija tehtailee vihamielisiä twiittejä eetteriin. Tosin olihan sulla se huima argumentti, että toisessa ketjussa ei ymmärretty toistemme kirjoituksista mitään. Jännä juttu, miten sitä ei jaksa Runebergille vastata.

Miten ostettavat pelit valitaan? Todennäköisesti luet artikkelin, katsot trailerin ja mahdollisesti pelikuvaa. Jo siinä vaiheessa teet sen päätöksen, kannattaako peli hommata. Pelaamatta paskaa on ihan yhtä hyvä toteamus kuin pelaaminen laput silmillä. Ohessa pari videota, joissa ei kommentaattoria. Jotenkin uskoisin erottavani näistä videoista sen paskan pelin, vaikken itse ole pelaamassa.




Mielipiteensä pelistä voi toki muodostaa klikkiotsikoiden ja kohuvideoiden perusteellakin, mutta tuskinpa niiden avulla saa kovin hyvää kokonaiskuvaa. Ja vaikeahan se on enää sen jälkeen nähdä niitä hyviä puoliakaan, kun on jo vakaasti päätetty, että peli on paska.

Ei Andromeda minunkaan mielestäni yllä alkuperäisen trilogian tasolle (nostalgialla on osuutta asiaan), mutta kyllähän se selkeästi mainettaan parempi on. Sellainen 3/5 peli. Varsinkin taistelusysteemi oli hyvä, kun "buildia" pystyi muuttamaan mielensä mukaan eikä yhteen taistelutyyliin ei tarvinut lukittautua.

Kenenkäs mukaan se mielipide muodostuu, jos katsoo videoista ainoastaan sellaisia, joissa ei ole kommentaattoria? En minä ainakaan jaksa katsella sellaisia pelivideoita, jossa joku mölöttää päälle. Videosta voi muodostaa oman näkemyksensä siitä, että kannattaako kyseinen peli ostaa. Lisää voi halutessaan lukea eri paikoista, että ovatko esimerkiksi muut nähneet samoja asioita pelissä.

Sitten myös mass effect 3 on kamalaa feministi propagandaa ja julistaa kuinka naiset on parempia kuin miehet.
Ai miten niin?

Priority: Sur'Kesh tehtävässä käydään pelastamassa naaras krogan ja lopussa kun Wrex tarjoaa kättä sille auttaakseen niin muija nappaa haulikon Wrexin kädestä ja ampuu kaksi vihollista todeten "I can handle myself, Wrex".
Aiemmin myös toteaa "Wrex can't keep his hands off from fertile females" joten Wrex ajattelee vaan seksiä kuten kaikki muutkin miehet.

Noin helppoa on löytää omiin ajatuksiin sopivaa agendaa jos vaan haluaa vaikka sitä ei oikeasti olisi olemassakaan.

No nyt oli jo vähän heikkoa hakemista. Toisaalta ME3 on kyllä sarjan heikoin osa, mutta ei mainitsemastasi syystä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Alkaa keskustelu saada taas niin päällekäyviä sävyjä, että lopettakaa hyvän sään aikana, ennen kuin tarvitsee lähettää porukkaa toisille foorumille etsimään uutta tanssikaveria näihin jatkuviin nahisteluihin.
 
Alkaa keskustelu saada taas niin päällekäyviä sävyjä, että lopettakaa hyvän sään aikana, ennen kuin tarvitsee lähettää porukkaa toisille foorumille etsimään uutta tanssikaveria näihin jatkuviin nahisteluihin.

Tosi on. Pahoittelut kaikille omasta puolestani suolletusta ryönästä.
 
En nähnyt tarpeelliseksi jatkaa "keskustelua" kanssasi. Tulet tänne julistamaan omaa näkemystäsi oikeana, samalla tuomiten toisen (=minun) kirjoituksen koska se ei mene samoja latuja sinun näkemyksesi kanssa.
Nyt kannattaisi lukea mihin itse aluksi vastasit, sillä yhtä lailla dumasit pellen kirjoituksen omallasi koska se ei vastannut sinun "latujasi".

Keskustelun taso ei todellakaan päätä huimaa, jos mainitsemaani listaan vastaus on "en voi allekirjoittaa näitä" eikä mitään muuta.
Se siis tarkoitti että en ole huomannut samoja asioita, joten en voi niistä olla samaa mieltä. Mielestäni se on ihan ok kommenttia mainitsemistasi asioista siinä missä täällä on keskusteltu vaikkapa siitä tykkääkö Makosta vai ei. Ollaan siis eri mieltä ja sen kirjoitin.

Eihän se ole enää edes mielipideasia, mikäli esimerkiksi pelisuunnittelija tehtailee vihamielisiä twiittejä eetteriin.
Ei tietenkään. Sellainen on fakta. Eri asia on kuitenkin että onko sillä merkitystä pelikokemukselle. En käytä twitteriä, joten esim. Andromedaa pelatessa ei sellaiset ole edes käyneet mielessä. Keskityin peliin ja sen pelaamiseen.

Tosin olihan sulla se huima argumentti, että toisessa ketjussa ei ymmärretty toistemme kirjoituksista mitään. Jännä juttu, miten sitä ei jaksa Runebergille vastata.
Se ei ollut argumentti vaan toteamus siitä että olemme ennenkin olleet kovin eri linjoilla.

Miten ostettavat pelit valitaan? Todennäköisesti luet artikkelin, katsot trailerin ja mahdollisesti pelikuvaa. Jo siinä vaiheessa teet sen päätöksen, kannattaako peli hommata.
Tässä ei oltu nyt valitsemassa peliä vaan kritisoimassa ja/tai keskustelemassa sellaisesta. Lisäksi on ihan sama ollaanko valitsemassa peliä vai keskustelemassa siitä, sillä peliä pelanneilla on tietenkin pelistä enemmän omakohtaista kokemusta. Mielipiteellä on siis mielestäni parempi pohja ja uskon mieluummin kirjoittajaa, joka arvostelemaansa tuotetta on jopa kokeillut kuin sitä, joka on vain nähnyt siitä videoita.

Pelaamatta paskaa on ihan yhtä hyvä toteamus kuin pelaaminen laput silmillä. Ohessa pari videota, joissa ei kommentaattoria. Jotenkin uskoisin erottavani näistä videoista sen paskan pelin, vaikken itse ole pelaamassa.
En tiedä etkö ymmärtänyt mitä tarkoitin vai veitkö asian tarkoituksella pois aiheesta mutta tässä ei nyt puhuttu mistään ilmiselvistä tapauksista, joissa vertaillaan vitsillä tehtyä peliä AAA-peliin.

Sivuhuomiona: Sakarin villapaitapeli ei ole edes huono vaan osa kulttuuria :D

Mitä mahdat tarkoittaa "pelaamisella laput silmillä"? Mikäli en pelaajana huomaa mitään mikä häiritsee minua, pelaan siis laput silmillä? Minun pitäisi kaivaa kaikkea taustatutkimusta pelistä ja sen kehityksestä, kehittäjistä ja muusta ennen kuin voin sanoa viihdyinkö pelin parissa?

Pystyisitkö nyt vastaamaan edes johonkin näistä minun kirjoituksistani etkä sivuuttamaan täysin?

Kenenkäs mukaan se mielipide muodostuu, jos katsoo videoista ainoastaan sellaisia, joissa ei ole kommentaattoria? En minä ainakaan jaksa katsella sellaisia pelivideoita, jossa joku mölöttää päälle. Videosta voi muodostaa oman näkemyksensä siitä, että kannattaako kyseinen peli ostaa. Lisää voi halutessaan lukea eri paikoista, että ovatko esimerkiksi muut nähneet samoja asioita pelissä.
Hyviä huomioita. Näin minäkin usein pelien kohdalla teen. Tässä ei nyt vain tosiaan puhuttu pelin hankkimisesta.

No nyt oli jo vähän heikkoa hakemista. Toisaalta ME3 on kyllä sarjan heikoin osa, mutta ei mainitsemastasi syystä.
Pellen kommentin pointti ei ollut hakea pelistä ongelmia vaan demonstroida miten olemattomistakin asioista saa käännettyä ongelmia/agendoja.

Alkaa keskustelu saada taas niin päällekäyviä sävyjä, että lopettakaa hyvän sään aikana, ennen kuin tarvitsee lähettää porukkaa toisille foorumille etsimään uutta tanssikaveria näihin jatkuviin nahisteluihin.
Onko tämä nyt kehoitus lopettaa koko keskustelu vai viedä se asiallisempaan suuntaan?

Omalta osaltani olen yrittänyt olla asiallinen ja toivoisin että tässä edes annettaisiin mahdollisuus keskustelun jatkua.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom