Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]
Itselläni ei ole kokemusta MS trilogista jotenkin lähdinkin tyhjältä pöydältä. Odotin peliltä paljon, kun itse tykkään scifi aiheisista peleistä. Tämä ei vain iskenyt 4 tunnin jälkeen, annan toki vielä toisen mahdollisuuden, tässä vielä pääsee pelaamaan EA accessilla 6h. Itse vertasin peliä W3seen, koska se oli minulle mahtava roolipeli kokemusta. MSAssa hahmoista ei jaksa välittää yhtään, dialogi on huonohko, tuntuu et on ihan samantekevää mitä Ryder sanoo. Ekojen tuntien aikana törmäsin samaan bugiin, planeetalla Y Ryderini joutui kiinni "juoksuhikkaan" . Eli katosivat hiekkaan. Onneks jetpack pelasti .
Itse vähän ihmettelen tätä ennakkokritiikin määrää tässä. Vähän tuntuu siltä, että iso osa faneista peilaa tätä nyt vähän liikaa sinne alkuperäisen trilogian suuntaan ja näkee pelin "huonona" ja "ei Mass Effectin omaisena" sen takia, että asioita on muutettu ja lähdetty tekemään eri tavalla. Eikö olisi jo aika jättää se Shepard-trilogia ja suhtautua tähän niin, että nyt on uudet hahmot, uusi galaksi ja uudistetut pelimekaniikat?
Tietysti se Shepard-trilogia on varmasti monella kultaisena mielessä hienoine muistoineen, mutta eikö sitä voisi olla avoin uusia kujeita kohtaan sen sijaan, että peilaa kaikkea vain siihen, kuinka asiat olivat 5-10 vuotta sitten? Ei se sitä Shepardin tarinaa huononna, vaikka nyt peliä onkin muutettu ja tiettyjä juttuja tehdään eri tavalla! En muutenkaan oikein ymmärrä kritiikkiä tarinaa ja hahmoja kohtaan ensimmäisen 3-4 tunnin perusteella tämän kokoluokan pelissä!
Ei se Shepardin trilogiakaan mikään täydellinen ollut! Jälkikäteen ajateltuna minusta se oli hienosta tarinastaan huolimatta hieman liian tiukasti ohjattu "putki", jossa sitä tutkimista oli ainakin kahdessa jälkimmäisessä osassa vähänlaisesti. Valinnoilla ei lopulta ollutkaan niin paljon merkitystä, kuin aluksi olisi voinut kuvitella ja Shepard henkilönä oli aikalailla kahdenlainen: joko paragon tai renegade ilman juuri minkäänlaista välimallia. Tähän peliin on nyt koitettu luoda puheiden perusteella enemmän mahdollisuuksia roolipelata ja rakentaa sitä omaa hahmoa ja tuotu sitä etsimisen ja löytämisen riemua mukaan. Ollaan oikeasti koitettu tuoda mukaan sitä tuntua, että ollaan siellä vieraassa galaksissa ja jokainen nurkan ja kulman taka on ennalta kartoittamaton. Kaikki eivät toki näin isoista avoimista maailmoista tykkää, mutta itse koen sen erittäin mielenkiintoisena ja viihdyttävänä. Minusta on mukavaa, kun voin rauhalliseen tahtiin ihmetellä, että "mitähän tuolla on?" ja tutkiskella sen sijaan, että minut ohjataan käytännössä kädestä pitäen juonitehtävältä toiselle.
Mitä jos koittaisitte edes hetkeksi "unohtaa" sen Shepardin trilogian ja suhtautua tähän avoimin mielin? Nyt on uudet hahmot, uusi galaksi ja uudet pelimekaniikat. Avoimin mielin kohti uudistettua Mass Effectiä sen sijaan, että kaiken pitäisi olla kuin Shepardin aikana!
Itselläni ei ole kokemusta MS trilogista jotenkin lähdinkin tyhjältä pöydältä. Odotin peliltä paljon, kun itse tykkään scifi aiheisista peleistä. Tämä ei vain iskenyt 4 tunnin jälkeen, annan toki vielä toisen mahdollisuuden, tässä vielä pääsee pelaamaan EA accessilla 6h. Itse vertasin peliä W3seen, koska se oli minulle mahtava roolipeli kokemusta. MSAssa hahmoista ei jaksa välittää yhtään, dialogi on huonohko, tuntuu et on ihan samantekevää mitä Ryder sanoo. Ekojen tuntien aikana törmäsin samaan bugiin, planeetalla Y Ryderini joutui kiinni "juoksuhikkaan" . Eli katosivat hiekkaan. Onneks jetpack pelasti .