Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect: Andromeda

Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Itse vähän ihmettelen tätä ennakkokritiikin määrää tässä. Vähän tuntuu siltä, että iso osa faneista peilaa tätä nyt vähän liikaa sinne alkuperäisen trilogian suuntaan ja näkee pelin "huonona" ja "ei Mass Effectin omaisena" sen takia, että asioita on muutettu ja lähdetty tekemään eri tavalla. Eikö olisi jo aika jättää se Shepard-trilogia ja suhtautua tähän niin, että nyt on uudet hahmot, uusi galaksi ja uudistetut pelimekaniikat?

Tietysti se Shepard-trilogia on varmasti monella kultaisena mielessä hienoine muistoineen, mutta eikö sitä voisi olla avoin uusia kujeita kohtaan sen sijaan, että peilaa kaikkea vain siihen, kuinka asiat olivat 5-10 vuotta sitten? Ei se sitä Shepardin tarinaa huononna, vaikka nyt peliä onkin muutettu ja tiettyjä juttuja tehdään eri tavalla! En muutenkaan oikein ymmärrä kritiikkiä tarinaa ja hahmoja kohtaan ensimmäisen 3-4 tunnin perusteella tämän kokoluokan pelissä!

Ei se Shepardin trilogiakaan mikään täydellinen ollut! Jälkikäteen ajateltuna minusta se oli hienosta tarinastaan huolimatta hieman liian tiukasti ohjattu "putki", jossa sitä tutkimista oli ainakin kahdessa jälkimmäisessä osassa vähänlaisesti. Valinnoilla ei lopulta ollutkaan niin paljon merkitystä, kuin aluksi olisi voinut kuvitella ja Shepard henkilönä oli aikalailla kahdenlainen: joko paragon tai renegade ilman juuri minkäänlaista välimallia. Tähän peliin on nyt koitettu luoda puheiden perusteella enemmän mahdollisuuksia roolipelata ja rakentaa sitä omaa hahmoa ja tuotu sitä etsimisen ja löytämisen riemua mukaan. Ollaan oikeasti koitettu tuoda mukaan sitä tuntua, että ollaan siellä vieraassa galaksissa ja jokainen nurkan ja kulman taka on ennalta kartoittamaton. Kaikki eivät toki näin isoista avoimista maailmoista tykkää, mutta itse koen sen erittäin mielenkiintoisena ja viihdyttävänä. Minusta on mukavaa, kun voin rauhalliseen tahtiin ihmetellä, että "mitähän tuolla on?" ja tutkiskella sen sijaan, että minut ohjataan käytännössä kädestä pitäen juonitehtävältä toiselle.

Mitä jos koittaisitte edes hetkeksi "unohtaa" sen Shepardin trilogian ja suhtautua tähän avoimin mielin? Nyt on uudet hahmot, uusi galaksi ja uudet pelimekaniikat. Avoimin mielin kohti uudistettua Mass Effectiä sen sijaan, että kaiken pitäisi olla kuin Shepardin aikana!


Itselläni ei ole kokemusta MS trilogista jotenkin lähdinkin tyhjältä pöydältä. Odotin peliltä paljon, kun itse tykkään scifi aiheisista peleistä. Tämä ei vain iskenyt 4 tunnin jälkeen, annan toki vielä toisen mahdollisuuden, tässä vielä pääsee pelaamaan EA accessilla 6h. Itse vertasin peliä W3seen, koska se oli minulle mahtava roolipeli kokemusta. MSAssa hahmoista ei jaksa välittää yhtään, dialogi on huonohko, tuntuu et on ihan samantekevää mitä Ryder sanoo. Ekojen tuntien aikana törmäsin samaan bugiin, planeetalla Y Ryderini joutui kiinni "juoksuhikkaan" :D. Eli katosivat hiekkaan. Onneks jetpack pelasti :D.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Toivottavasti tässä ei ole mitään vanhoihin peleihin viittaavaa, vaan täysin uutta seikkailua. En ymmärrä tätä ihmisten porua aina ja joka kerta kun tulee uus peli johonkin sarjaan. Kaiken pitäisi olla sitä samaa settiä kun aikaisemminkin.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Ensimmäiset 4-5h takana ja onhan tämä nyt paras Mass Effect ainakin sen perusteella mitä olen itse pelannut. Kaikki on viilattu paljon paremmaksi kuin alkuperäisessä trilogiassa ja uusi auto on fantastinen leikkikalu.Female Ryder vaikuttaa paljon mielenkiintoisemmalta kuin Shepard ikinä oli. Hahmo editoria en halunnut käyttää koska siihen olisi tuhlaantunut turhaa peliaikaa mutta se vaikutti todella monipuoliselta, eka läpipeluu default hahmolla siis. Kritiikkiä ei ole antaa mistään asiasta ainakaan alun perusteella, pre order pysyy ja vielä täytyy toinen 5h setti ottaa kun aikaa on jälellä niin saa vähän paremman kuvan pelin "open worldistä" Pistäkää nyt ihmeessä edes testaukseen jos mahdollisuus on kun ei se juuri mitään maksa.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Rq9zqLP.gif


UnitedLameElver-size_restricted.gif

Zqcri3V.gif


061da65793.gif
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Ensimmäiset 4-5h takana ja onhan tämä nyt paras Mass Effect ainakin sen perusteella mitä olen itse pelannut. Kaikki on viilattu paljon paremmaksi kuin alkuperäisessä trilogiassa ja uusi auto on fantastinen leikkikalu.Female Ryder vaikuttaa paljon mielenkiintoisemmalta kuin Shepard ikinä oli. Hahmo editoria en halunnut käyttää koska siihen olisi tuhlaantunut turhaa peliaikaa mutta se vaikutti todella monipuoliselta, eka läpipeluu default hahmolla siis. Kritiikkiä ei ole antaa mistään asiasta ainakaan alun perusteella, pre order pysyy ja vielä täytyy toinen 5h setti ottaa kun aikaa on jälellä niin saa vähän paremman kuvan pelin "open worldistä" Pistäkää nyt ihmeessä edes testaukseen jos mahdollisuus on kun ei se juuri mitään maksa.
Mistä voia kokeilla? Ite pelaan pleikkarilla
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Noniin, vajaa neljä tuntia takana ja trialin seinä tuli vastaan. Tässä muutamia ajatuksia pelin PC-versiosta, jota pelaan täsmälleen minimivaatimukset täyttävällä kokoonpanolla.

Pelattavuus taistelun ulkopuolella on erittäin onnistunut. Rakettireppu on todella hienosti toteutettu: sillä pääsee joka paikkaan, eikä näkymättömiä seiniä ole löytynyt. Jos putoat rotkoon, peli jatkuu heti ilman lataustaukoa. Nomad-ajoneuvo on myös hauska peli, vaikka välillä tuntuu että se istuu vähän liiankin tiukasti maassa. Ensimmäiset maailmat vaikuttivat sopivan laajoilta, tekemistä, tutkimista ja vaihtoehtoisia reittejä on aivan riittävästi. Avaruussiirtymät on toteutettu hienosti, ne luovat hyvän siellä olemisen tunteen, mutta toisaalta hitaat animaatiot saattavat jossain ärsyttää viimeistään uudelleenpeluukerroilla. Skannausta on alun perusteella aika paljon, mutta "tasohyppelyyn" yhdistettynä ei vielä häiritsevän paljon.

Taistelussa liikkuvuus on myös toimivaa, ja sujuvasti toimivasta suojajärjestelmästä tulee reilusti plussaa: hahmo hakeutuu suojaan itsenäisesti, eikä jää siihen jumiin. Painotus on kuitenkin liikaa räiskinnässä. Toki pelin edetessä pääsee käsiksi profiileihin ja lukuisiin taitoihin, mutta taktinen elementti jää väistämättä heikoksi squadin yksinkertaistetun hallinnan vuoksi. En myöskään pidä ollenkaan siitä, että esimerkiksi ammusvariantit on moninpelimäisesti rajoitettu muutamaan lippaaseen, eli niitä ei enää voi aktivoida koko tehtävän ajaksi. Tyhmää kiristystä yksinpelissä!

Isoin ongelma on pelin epätasainen viimeistely; vähintään puoli vuotta lisää kehitysaikaa olisi tullut tarpeeseen. Heti pelin alusta paistaa läpi keskeneräisyys ja epätasaisuus grafiikoissa, dialogissa ja suorituskyvyssä. Selkeimmin tämän huomaa siinä miten peli pyörii vanhahkolla PC:llä: heti ensimmäisessä huoneessa jossa hahmolla pääsee liikkumaan, fps vaihtelee 60 (VSYNC päällä) ja 25 välillä medium-grafiikka-asetuksilla. Välinäytöksissä vaihteluväli oli grafiikan laadusta riippumatta 15-250(!). Toisaalta pari isompaa hubialuetta pyörii hyvin tasaisesti high-asetuksilla, eikä pelin toisen planeetan suuret avoimet alueet ja Nomad-ajelukaan aiheuta suuria ongelmia. Graafisesti peli vaikuttaa myös keskeneräiseltä: välillä se näyttää rumemmalta kuin ME3, ja välillä (planeettojen pinnalla) todella hienolta. Ihmiskasvoisten hahmojen (ihmiset ja asarit) kasvoanimaatiot ovat naurettavan huonoja (spoilerivaroitus), mutta muiden lajien kuten salarianien ja kroganien animaatioissa ei ole mitään moittimista. Ihmisten silmät ovat elottomia, ja animaatiot näyttävät todella keskeneräisiltä. Hahmoeditoria selasin vajaa puoli tuntia, mutta en ainakaan vielä saanut sillä mitään tyydyttävää aikaan.

Tarinasta ei parin tunnin pelaamisen perusteella voi tehdä johtopäätöksiä, mutta se jäi kiinnostavaan kohtaan, ja kerronta vahvistui selkeästi ensimmäisistä välinäytöksistä eteenpäin. Toisaalta aloitus oli liian kiirehtivä, ja muutama ensimmäinen käänne on tökkivästi kerrottu. Andromedaan siirtyminen on iso juttu, joten sille ja varsinkin kryounesta heräämiselle olisi voinut antaa enemmän tilaa ja aikaa pelin alusta. Dialogin käsikirjoitus on toistaiseksi keskimäärin huonointa mitä olen ME-sarjassa kuullut, eivätkä nukeilta näyttävät hahmot juuri auta immersion syntymisessä. Sarah Ryder vaikutti kuitenkin mielenkiintoiselta päähenkilöltä, enemmän tiettyyn suuntaan kirjoitetulta hahmolta kuin pelaajan avatarilta (jollainen Shepard oli).

Soundtrack vaikuttaa trialin perusteella melko hyvältä. Vanhaa ME-soundia en kuullut; äänimaailmassa kuuluvat aluksi eeppinen orkesteri ja Destinyn mieleen tuovat puhaltimet. Päävalikon musiikista tuli kuitenkin ensimmäisenä mieleen Jerry Goldsmithin Star Trek -musiikki, mikä ei liene ollenkaan sattumaa.

[video=youtube;A3jjwZLkKx4]https://www.youtube.com/watch?v=A3jjwZLkKx4[/video]

Tämän perusteella en Access-alesta huolimatta ennakkotilaa peliä, sillä viimeistelemättömyys ja oman PC:n suorituskyky jättävät toivomisen varaa. Peli jätti kuitenkin melko positiivisen ensimaun, eikä kokemus ollut onneksi ihan niin negatiivinen kuin muutaman ensikatsauksen lukemalla olisi voinut odottaa. Jään siis odottelemaan korjaavia päivityksiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Myös täällä Andromeda on tarjonnut hupia :p


[video=youtube;6zUilV_oemg]https://www.youtube.com/watch?v=6zUilV_oemg&feature=youtu.be[/video]

Seinfeldin släppibasso oli täydellinen lopetus videolle. That's gold, Jerry! Gold! [Tarinasisältöä pelin alusta]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Myös täällä Andromeda on tarjonnut hupia :p

video

Seinfeldin släppibasso oli täydellinen lopetus videolle. That's gold, Jerry! Gold!

Hassu video mutta sisältää ison spoilerin pelin alusta -> kannattaa näistä varoittaa ettei tule kellekään paha mieli.

Oma suosikki alla (ei spoilereita, laitoin piiloon tilan säästämiseksi):
wKduUYz.gif
HZ9N1m.gif
Ja lisäksi tämä video kasvoanimaatioista vuodelta 2003(!) tuo hyvin esiin että BioWarella ei ole ollut taitoa tai aikaa koodata Frostbiteä kunnolla:

[video=youtube;Bdbhr2pZUgg]https://www.youtube.com/watch?v=Bdbhr2pZUgg[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Jos pelin on ennakkotilannut storesta, ja haluaakin peruuttaa se, saako siitä rahat takas, edes lompakkoon? Tämä näyttää nyt itelleni sen verran alelaaripeliltä että ei ole mielenkiintoa pelata, mikä on harmi kun aikasemmat mässyt kuulu top-pelien joukkoon
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Jos pelin on ennakkotilannut storesta, ja haluaakin peruuttaa se, saako siitä rahat takas, edes lompakkoon? Tämä näyttää nyt itelleni sen verran alelaaripeliltä että ei ole mielenkiintoa pelata, mikä on harmi kun aikasemmat mässyt kuulu top-pelien joukkoon

PlayStation Storen peruutuskäytäntö:

Digitaalisen sisällön ennakkotilauksen voi peruuttaa milloin tahansa ennen julkaisupäivää. Jos sisältö on jo julkaistu, ostoksen voi peruuttaa 14 päivän kuluessa ennakkotilauksen maksamisesta, jos sisällön latausta tai suoratoistoa laitteeseen ei vielä ole aloitettu. Lisätietoa ennakkotilauksen peruuttamisesta on täällä.

Hassu video mutta sisältää ison spoilerin pelin alusta -> kannattaa näistä varoittaa ettei tule kellekään paha mieli.
Tein lisämaininnan. Tosin tästä huolimatta suosittelen jokaista katsomaan ko. videon. Tai oikeastaan parempi on katsoa Giant Bombin kahden tunnin stream (missä mm. sama osuus ilmeni). Tämä ihan sen takia ettei sokeana osta/ennakkotilaa peliä.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Jos pelin on ennakkotilannut storesta, ja haluaakin peruuttaa se, saako siitä rahat takas, edes lompakkoon?
Jos et ole aloittanut latausta millekään siihen ennakkotilaukseen kuuluvalle tuotteelle, rahat on mahdollista saada takaisin. Sen sijaan jos vaikka edes teeman tai muun turhanpäiväisen ennakkotilaajan edun olet ladannut, ostos on sinetöity.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Onhan tuo Gaffin ketju aivan loistavaa viihdettä, en kyllä muista että mikään peli olisi saanut tällaista tunteiden vuoristorataa aikaiseksi. Jengillä törmää ennakko-odotukset karuun B-studion luomaan todellisuuteen.

[video=youtube;XA07hLF-3tE]https://www.youtube.com/watch?v=XA07hLF-3tE[/video]


Saisimpa vielä tämän windowsin käynnistyslogon tilalle niin elämä olisi lähes täydellistä :D:

[video=youtube;ZTNXdA40pnU]https://www.youtube.com/watch?v=ZTNXdA40pnU[/video]
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Ennakkomaistiaiset EA Access kautta:

Huonot puolet: Hyi helvetti, onneksi en tilannut. Huomaa heti, että pelin tuotti BioWaren B-studio Edmontonista, eikä se Dragon Agen ja Mass Effectin mestari Montrealista. Kasvoanimaatiot ihmisillä hirveitä, valehtelematta ME1 on parempi. Dialogi on uskomatonta kuraa. Juoni vähän päälle liimattu.


Hyvät puolet: Paikoitellen grafiikka on aivan hiton mahtavaa. Taistelu toimii mielestäni erittäin hyvin. Olisi hyvä peli, jos ei olisi Mass Effect IP:tä. Jos moninpeli on yhtä hauskaa ja toimivaa kuin pelin taisteluosuudet, se voi olla tämän pelin pelastaja.

Loppufiilikset: Keskeneräinen sci-fi action-peli. Mass Effectin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

ME:A ja ME1 kasvoanimaatioita <- teknistä eroa 10 vuotta, ei uskoisi. Ashley näyttää enemmän ihmiseltä, kuin tämän kuminaamat.
 
Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Jos pelin on ennakkotilannut storesta, ja haluaakin peruuttaa se, saako siitä rahat takas, edes lompakkoon? Tämä näyttää nyt itelleni sen verran alelaaripeliltä että ei ole mielenkiintoa pelata, mikä on harmi kun aikasemmat mässyt kuulu top-pelien joukkoon

Vaikka ei olis ennakkotilaustuote, niin rahat saa aina takaisin jos et ole peliä alkanut lataan. Jos haluat tilille menee joitakin päiviä, mutta lompakkoon saa välittömästi puhelun jälkeen Sonyn tukeen.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Pari tuntia peliä takana ja toverien Aphex ja Pawe viestit kiteyttävät omatkin fiilikset aika hyvin.

Vaikka tarinan lähtökohdat ovat mielestäni jopa todella mielenkiintoiset, niin homma vähän lässähtää todella elottomiin kasvoanimaatioihin. Keskustelut ja niissä tehdyt valinnat ovat kuitenkin niin suuressa roolissa. Tarina voi siellä taustalla olla vaikka kuinka hyvä, mutta jos sen esitystapa on tämä, niin hieman mielenkiinto kyllä laskee.

Toisaalta taistelu ja liikkuminen toimivat sulavasti. Iso plussa rakettirepusta ja "vapaasta liikkumisesta" planeetan pinnalla. Aika ohjattua se toki näin alussa oli, mutta näki, että tästä se vain laajenee.

Dialogi ei mielestäni ollut niin surkeaa, kun on annettu ymmärtää. Toki välillä vähän kliseista ja niin edelleen, mutta silti eri vastausvaihtoehdot tuntuivat pääosin luontevilta.

Kyllä tätä helposti sen 10 tuntia pelaa. Katsotaan ostofiiliksiä sen jälkeen.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Huomaa heti, että pelin tuotti BioWaren B-studio Edmontonista, eikä se Dragon Agen ja Mass Effectin mestari Montrealista. Kasvoanimaatiot ihmisillä hirveitä, valehtelematta ME1 on parempi. Dialogi on uskomatonta kuraa. Juoni vähän päälle liimattu.
Pieni korjaus: Montreal on se uudempi B-luokan studio, jolle ME:A on ensimmäinen iso peli. Edmontonin studio oli se alkuperäinen.

https://en.wikipedia.org/wiki/BioWare#Structure
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Parin pelitunnin jälkeen on myös yhdyttävä herrojen aiemmin esittämiin kommentteihin.

Sain oman FemRyderini kohtuullisen sähäkän näköiseksi, mutta muut vastaantulijat ovat hätkähdyttävän pallinaamaisia. Hiusanimaatiot ovat myös surkeita. Muuten peli näyttää komealta ja rullaa hyvin. Pari kertaa tosin fps tuntui dippaavan, kun ruudulla oli enemmän säpinää.

Itse tykkäsin alun hengästyttävästä tarina- ja toimintatykityksestä. Ehkä sen rytmitys olisi voinut olla parempi, mutta hyppy tuntemattomuuteen pitääkin alkaa rytinällä.

Saa myös nähdä, miten omat päätökset ja toiminta vaikuttavat tarinankuljetukseen ja muiden reaktioihin. Minulla on ollut tapana pelata ensimmäinen Mass Effect -läpipeluu aina läpensä pahana ja manipuloivana paskiaisena, joka vonkaa kaikkia petiinsä. Tähän mennessä en ole suoraan huomannut suurta muutosta NPC:den käytöksessä.

Tänään sitten eteenpäin ja todennäköisesti tulee illalla early accessin sanelema stoppi.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Kyllä tässä voi previkan perusteella allekirjoittaa ryhmässä esiin tuodut ongelmat ainakin noiden hahmomallien osalta. Ryhmäläiset vaikutti toistaiseksi myös aika yhdentekeviltä (Liam ehkä paras hahmo tähän mennessä), mutta toisaalta alkuperäisillä hahmoilla oli kolme osaa aikaa kasvaa, joten annetaan näillekin aikaa vielä. Itse tarinan alkuasetelma sen sijaan vaikuttaa jo tämän perusteella erittäin mielenkiintoiselta. Tuo previkka vastaa kutakuinkin samaa kuin jos alkuperäinen Massa olisi laitettu poikki siitä Eden Primen loppupuolelta, joten eipä tuon perusteella juonesta voi sen enempää sanoa.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017]

Ihanko oikeasti ihmiset itkevät hahmojen animaatioista ja kasvoista :D ei teille voi kun nauraa. Itse ainakin nautin pelistä sen hahmoista ja tarinasta (Siitä mitä nyt oli tarjolla) hyvinkin paljon. Dialogissa en ole huomannut juuri valittamisen aihetta verrattuna muihin AAA luokan peleihin, ääninäyttely nyt ei jokaisella hahmolla ole huippua mutta ei se koskaan ole peleissä missä on satoja puhuvia hahmoja. Tuli vähän lisää pelattua ja tutkittua sitä planeettaa ja nexusta enemmän ja keskusteltua hahmojen kanssa ja lukien lorea ja tämä on kyllä 100% sitä mitä odotin next generation ME. Se tuntuu ja näyttää ME ja kaikki on vaan isompaa ja parempaa, mitä muutakaan voi toivoa.
 
Ylös Bottom