Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear - Mitä, missä, milloin? (HUOM! SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!)

Ukkosenjumala

New Member
Olen erästä projektia varten keräämässä vähän tietoa ja ajatuksia Hideo Kojiman Metal Gear-maailmasta. Ajatuksena olisi koota sitten jonkin sortin esseekin tuosta kaiken kansan ihmeteltäväksi. Ydinajatus ei ole kehitellä pelisarjan historiikkia, sen voi kuka tahansa lukea vaikka Wikipediasta, vaan enemmän pohdintaa mikä tekee sarjasta sen mitä se on. Miksi sitä rakastetaan tai vihataan? Kuinka se saa ison miehen heittämään ohjaimen tuskastuneena seinään tai itkemään?

Tähän ketjuun siis voi heittää ajatuksia ja muistoja matkan varrelta ihan mistä tahansa pelistä, oli kyse sitten pelimekaniikasta tai juonista.

Ja tähän väliin SPOILERIVAROITUS! Jotta keskustelu olisi sujuvaa ja helppoa, niin toivoisin että ei käytetä spoileritägejä. Jos jollakulla on jokin pelisarjan osa pelaamatta, niin ei vedetä hernettä nenään jos sattuu lukemaan väärän pätkän. Itselläkin on jotain sarjan osia pelaamatta, mutta antaa palaa. Perehdyn asiaan myöhemmin.

Ja syksyn aikana postaan vaikka PDF-muodossa esseen tähän ketjuun, jos en muuta kanavaa keksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Nostetaas tätäkin ja laitetaan vähän esimerkkiä minkälaisia juttuja haen.

Isoin juttu itselle ehdottomasti on Kojiman luoma maailma. Vaikka pelin hahmot välillä (lue: aina) ampuu yli, niin silti on säilynyt jonkin sortin uskottavuus. Se varmaan kumpuaa siitä, että peli on solmittu loimeen joka pohjautuu todellisen elämän tapahtumiin. Oli kyseessä sitten Kuuban ohjuskriisi tai Afganistanin sota.

Yllä mainittuun kun yhdistetään yliampuvat ja elämää suuremmat hahmot ja juonet, niin toimintapelaajien saippuaooppera on valmis.

Tilanteita ja tapahtumia jotka on jääneet mieleen on taas hemmetin paljon. Snake Eaterissa taistelu The Endiä vastaan on yksi kaikkien aikojen hienoimmista bosseista ikinä. Snake Eater on muuten sarjan paras peli tähän mennessä. Snake Plisskenin kohtaaminen Sons of Libertyssa pelasti koko pelin. Guns of The Patrotsin loppu mikroaaltouunitunneleineen (Tässä piti huutaa "Paina Sneik paina!" ) ja nyrkkitappelu jättiläismäisen sukellusveneen tornin katolla.

Mites teillä?
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Ensimmäisestä osasta jäi yksi vaikuttava pelikokemus mieleen, joka voi olla osittain väärinkin, koska siitä on jo monta vuotta luonnollisesti. Olin pelannut pleikkarilla muutamia pelejä ja niissä ei ollut hyödynnetty padin vibratoimintoa (tai en ollut tajunnut sitä asetuksista laittaa päälle). Itse asiassa en edes tiennyt koko vibratoiminnon olemassaoloa. Sitten pelasin Metal Gear Solidia ja tuli kohtaus, jossa Snake oli jossain lumisella kentällä/tukikohdassa??. Rupes soimaan vaikuttava musiikki ja kuulumaan etäisesti helikopterin ääni. Padin rupes väriseen ja kopterin lähestyessä yhä voimakkaammin. Musiikkiin ja tietoon kohta alkavasta isosta taistelusta yhdistettynä ensikertaa koettu vibran lisätunne oli mahtava. Mahdanko muistaa oikein?
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Visuaalisesti tyylikkäin pomotaistelu koko sarjassa on ehdottomasti Snake Eaterin mittelö Bossia vastaan. Oi sitä riemun tunnetta, kun viimein hoksasi miten Bossin "aseistariisunta-CQC" torjutaan ja käännetään Bossia vastaan, sen jälkeen kolme trankkukutia takaraivoon ja kiireesti jemmaan odottamaan seuraavaa mahdollisuutta.

Ja kyllä, Guns of the Patriotsin mikroaaltouunitunneli oli ekalla kerralla sen verran mielenkiintoinen kokemus, että päässä soi aina tuota kohtaa pelattaessa "Juokse villi lapsi".. :D

On kyllä harmi, että plagiointiskandaalin vuoksi GotP:ssa ei enää voitu käyttää TAPPYn säveltämää MGS-tunnaria, Harry Gregson-Williamsin paikoin übereeppiset Hollywood-soundtrackit kun ovat (IMHO) parhaimpien videopelimusiikkien joukossa.
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Ensimmäisestä osasta jäi yksi vaikuttava pelikokemus mieleen, joka voi olla osittain väärinkin, koska siitä on jo monta vuotta luonnollisesti. Olin pelannut pleikkarilla muutamia pelejä ja niissä ei ollut hyödynnetty padin vibratoimintoa (tai en ollut tajunnut sitä asetuksista laittaa päälle). Itse asiassa en edes tiennyt koko vibratoiminnon olemassaoloa. Sitten pelasin Metal Gear Solidia ja tuli kohtaus, jossa Snake oli jossain lumisella kentällä/tukikohdassa??. Rupes soimaan vaikuttava musiikki ja kuulumaan etäisesti helikopterin ääni. Padin rupes väriseen ja kopterin lähestyessä yhä voimakkaammin. Musiikkiin ja tietoon kohta alkavasta isosta taistelusta yhdistettynä ensikertaa koettu vibran lisätunne oli mahtava. Mahdanko muistaa oikein?

Tuota kohtaa en itse muista, mutta tuosta tuli mieleen Psycho Mantis ja ohjaimen portin vaihto. Käsittämättömän hieno idea, itseltä olin sen vaan spoilannut. Eka MGS tuli pelattua vasta Snake Eaterin jälkeen ja kaveri tosta aikoinaan vouhkasi aika paljon.
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Sananen sarjan vanilta. Pakko kyllä myöntää heti: en ole Portable Opsia koskaan pelannut (koska PSP), muut pelit on kyllä vähintäänkin ns. korkattu. Twin Snakesia ei lasketa, eikä sitä yhtä turhaa epävirallista Metal Gear kakkosta.

Ensimmäinen kokemus tulee joskus kultaiselta -90 luvulta. Peli oli joko Metal Gear tai Metal Gear 2: Solid Snake. (Molempia myöhemmin kokeiltu HD-collectionin ansiosta) Joka tapauksessa peli oli todella hämmentävä ja vaikea, jäi kesken. Ei lähellekään täysi-ikäisen päähän vaan mahtunut tarpeaksi kielitaitoa, ymmärrystä tai malttia pelata ko. peliä. Mieleenpainuvin muistoni onkin tuosta pelistä se kun kaverin kanssa pelattiin, ja kaveri jotenkin löi päänsä yhden TV-tason lasioven kulmaan. Verta ja sairaalareissu seurauksena.

Sitten hyppäämme alkuperäisen PlayStationin-aikaan ja Metal Gear Solidiin. Erään taistelutoverin kanssa peliä jauhettiin, tunteja, ehkäpä jopa päiviä. Ei varmaan tuolloinkaan päästy loppuun asti, yhdessä. Tosin toveri tuon sitten läpäisi jossain vaiheessa keskenään ja informoi asiasta ylpeänä koulussa. Ei vieläkään muistiinpainuva kokemus.

PS2 ja Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Ensimmäinen MG(S) sarjan peli, jonka läpäisin. Tämäkin tapahtuma sijoittuu niin kauas menneisyyteen, ettei selkeää muistikuvaa tapahtumasta ole, muutakuin legendaariset Fatman, Vamp, Plisskin & Solidus-loppumähinä. Peli oli lainattu. Nii ja se laivajuttu oli kans tosi jees.

PS2 ja Snake Eater. Peliä jälleen jauhettiin kaverin kanssa, tunteja. Silloinkaan ei peliä läpäisty, koska The Sorrow jotenkin vain oli ohittamaton. Vaikka todellisuudessa ehkä se helpoin "pomotaistelu" ikinä. The End yksi parhaista vastuksista! (Niinkuin täälläkin todettu). Myöhemmin lopulta peliä jauhettu HD-collectionin muodossa, viimeinkin loppuun asti. On ne tikapuut vieläkin vaan perkeleen korkeet! "Time paradox" heitetty läpällä lukemattomat kerrat ja Raikovin Raidenmaisuutta, (tosin venäjäläisten patronyymin mukaan Ivanin toinen nimi, Raidenovitch, kääntyy karusti suomeksi: Raidenin poika) kummasteltu.

Uusi aika, uudet kujeet, vehkeet ja pelit. MGS4: Guns Of The Patriots. Omissa kirjoissa paras pelielokuva on kirkkaasti MGS4. Ensimmäinen itse oikeasti omistettu MGS. Peli läpäisty ja kyyneleet silmissä katsottu Snaken ja Big Bossin loppuhuipennusta. Okei, ehkä se tappelu Liquidia vastaan oli kans aika jees. Kuitenkin ehkä se hämmentävin kokemus oli kuulla Big Bossin "hengissä" olemisesta. Ja Sunny on vaan tosi söpö.

Peace Walker. Tekemistä riittää niin maan jumalattomasti. Päästä nyt pelaamaan oikealla Big Bossilla ja sulkeutua laatikkoon ihanan Paz:in kanssa ;) Viimeisimpänä läpäisty MGS ja tuoreimmassa muistissa. Pelin AINOA miinus täytyy olla ne hoilaavat jättikokoiset vehkeet, prkl sitä ujellusta!

Legacy Collectionin putoamista postilaatikosta, MGS:Vn ja lottovoiton odottelua sarjan osalta.... Kaksi noista tapahtuu varmasti.

Gees, long shit Sherlock !!
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Sunny oli aivan helvetin ärsyttävä änkyttävä penikka. Ei mulla muuta.
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Et tässä kolme suosikki pahista.
1.Revolver Oselot
2.The End
3.Vamp
Enemmänkin olisi kerrotavaa metalgeareista,
kirjoitan sitten seuraavalla kerralla enemmän.:)
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Pitää sitä kai pienenä fanipoikana tulla tänne vähän raapustelemaan. Muistan kun vuonna 2001 ensimmäisen kerran laitoin pleikkariin Metal Gear Solidin (tietenkin venäjältä piraattina rahdattu) ja ärsyynnyin. Kerta kaikkiaan ihmiset, se vitutuksen määrä peliä tuolloin pelatessani oli valtaisa. Peli ei ollut järin sopiva niin nuorelle junnulle. Silti sitä tahkottiin, koska ei silloin annettu periksi niin helposti vaikka peli olisi ollut hieman astetta hankalampi. Pelistä päällimmäisenä jäi mieleen etenkin Psycho Mantis ja Sniper Wolf (voi Otacon raasu).
Otacon parasta puhuttaessa, myös Naomin kuolema nelosessa on jäänyt mieleen.

Noh, ensimmäisen osan jälkeen meni kauan ennen kuin älysin palata sarjan pariin. Toinen osa meni täysin ohi ja vasta kolmannen ilmestyessä kiinnostuin jälleen. Hyvä, että kiinnostuin. Snake Eater oli mieletön kokemus kaikkine ominaisuuksineen. Naamioituminen oli tehty hyvin ja esimerkiksi ruoan metsästäminen oli mielenkiintoinen lisä. The End.

Sitten tuli MGS4, joka on minulla tuoreimpana muistissa, koska en halua laskea Risingia kaanoniin mukaan, enkä ole Peace Walkeria pelannut. Kun tämä sarjan neljäs osa julkaistiin, olin jo sen verran fanipoikautunut, että pitihän se heti julkaisussa ostaa. Lukittauduin kotiini ja käynnistin pelin, enkä muuten kyennyt sammuttamaan konsolia kertaakaan, ennen kuin loppuvideo oli päättynyt. Onhan Guns of the Patriots paljolti yhtä välivideoiden juhlaa, mikä tietenkin karsi jonkin verran pelaajia pois, mutta minulle Vanhan Käärmeen seikkailut upposivat ja syvälle. Mieleenpainuvimmista hetkistä on pakko mainita ainakin jo mainitut mikroaaltotunneli, sekä viimeinen man to man -henkinen taisto Liquid Ocelotin kanssa. Päällimmäisenä mieleen jäi ehdottomasti Shadow Moses ja se hetki, kun soimaan lähti The Best Is Yet To Come.

MGS4:n jälkeen olen myös yrittänyt tutustua Sons of Libertyyn, mutta se vaan ei ota osuakseen. Metal Gear Rising taas oli aivan oma pelinsä, enkä halua sotkea sitä tähän muisteloon tätä enempää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Tuota, muistattehan ne spoilertagit. Simulaation viestissä on yksi suhteellisen suuri spoileri MGS4:ään liittyen.
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Tuota, muistattehan ne spoilertagit. Simulaation viestissä on yksi suhteellisen suuri spoileri MGS4:ään liittyen.

Mietin kyllä pitkään, että pitäisikö tuo heittää spoilereihin, mutta aloitusviestissä pyydettiin spoilertägittömyyttä tähän keskusteluun sujuvuuden vuoksi. Voisin ne tuohon toisaalta yhteen kohtaan ainakin heittää.

Unohdin mainita viestissäni Kojiman huumorintajusta. Esimerkkinä toimikoon jokaisessa pelissä vilisevät easter eggit (joita luojan kiitos löytyi myös Risingista). On niin järjettömän viihdyttävää nähdä vaikkapa vartijoiden tekevän jotain kummallista jos sattuu vilkaisemaan oikeaan aikaan.
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin?

Tuota, muistattehan ne spoilertagit. Simulaation viestissä on yksi suhteellisen suuri spoileri MGS4:ään liittyen.

Kyllä se ihan oikein meni ilman tägejä, koska minä pyysin niin ja asiasta varoitettiin aloitusviestissä. Pitänee alkaa spoilerivaroitus pukkaamaan sitten aina välillä.

EDIT: Modet hoi, pistäkääs tohon otsikkoon vaikka teksti "SPOILERIVAROITUS - LUE ENSIMMÄINEN VIESTI".
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin? (HUOM! SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!)

Tossa katselin ekan Metal Gearin läpipeluuvideon, koska olin laiska ja en jaksanut alkaa hankaamaan itse läpi. (Plus dedis pukkaa päälle, niin aikaakaan ei olisi.) Aikalailla peruspaketti on jo tossa kasassa. Codec piippaa, Snakella paidan etutaskussa tupakka-aski, miinoja, lasertunnistimia ja kameroita väistellään. Myös aseiden keräily kentältä, vartijoiden väistely ja stealth killitkin mukana. Juoni ei vielä huimaa monimutkaisuudellaa, mutta kyllä tossa selkeästi näkyy missä pelin juuret mekaniikan puolella on ja kaikki pelisarjan tärkeimmät hahmot tulee nimellä vastaan jo alkumetreillä. Pelimekaniikkaa ja ennen kaikkea kameraa on vaan viilattu aina konsolisukupolvien välillä paremmaksi ja toimivammaksi. Viimeisin iso muutos MGS1-3:n isomeerisesta kuvakulmasta MGS4;n yliolan kuvaan, joka kyllä vilahti jo MGS3:n erikoisversiossa, mutta ei ollut minusta yhtä toimiva kuin nelosessa.

Huomenna tsiikataan sitten Metal Gear 2: Solid Snake. MG, MG2 sekä monta muuta MSX-pelin läpipeluuvideota löytyy Youtubesta nimimerkin oldskoolgamertje videoista.
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin? (HUOM! SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!)

Tossa katselin ekan Metal Gearin läpipeluuvideon, koska olin laiska ja en jaksanut alkaa hankaamaan itse läpi.

Jos oikeasti haluaa miettiä mikä tekä tekee pelisarjasta mitä ne ovat, niin mielestäni ne pitäisi myös ehdottomasti itse pelata läpi. Muuten homma menee niinsanotusti vituik#$.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin? (HUOM! SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!)

Tälle iltaa sain sitten katseltua Metal Gear 2: Solid Snaken läpipeluuvideon. Lyhyesti kommentoiden kakkososa toi sarjaan mukaan käytännössä kaikki pelitekniset jutut, joista sarja tunnetaan. Myös jotain juonellisia maneereja tuli käyttöön myös, mutta vielä puuttuu se Metal Gear Solidin mukanaan tuoma fiilis sillä puolen. Seuraavaksi muistin virkistykseksi työn alle ekan MGS:n videot, joka sitten kyllä useimmille räjäytti potin. Itselle se oli vasta MGS3, koska MGS2 oli eka peli josta sarjasta pelasin. MGS tuli väännettyä vasta kun sen sai PS Storesta.

Jos oikeasti haluaa miettiä mikä tekä tekee pelisarjasta mitä ne ovat, niin mielestäni ne pitäisi myös ehdottomasti itse pelata läpi. Muuten homma menee niinsanotusti vituik#$.
No tää on semmonen muna vai kana-väittely vähän. Yliopistotasolla saakka väitellään väitellään vastaavista asioista esimerkkinä vaikkapa antropologia. Siellä kädenvääntönä on kumpi on oikea tapa tutkia kohdetta; osallistumalla vai tarkkailemalla ulkoa eli aasinsiltana pelaamalla vai katsomalla videoita :D

Molemmilla on omat etunsa ja oikeaa tapaa ei ole. Mutta suoraan jos sanotaan, niin MG2:sta ei tee yhtään mieli ton videon perusteella pelata. Ihan liikaa edestakaisin ravaamista, josta en pahemmin peleissä välitä. Useimmiten ne tuo vain keinotekoisesti lisäpituutta peleihin ja MG2:n kohdalla se näyttää pahasti siltä.
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin? (HUOM! SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!)

Oma ensikosketus sarjaan tuli ensimmäisen kerran kun olin tietämättäni nessille lainannut naapurilta Metal Gearin (taisi olla 2. luokalla kun tätä tuli pelailtua), peli oli tosiaan liian vaikea eikä malttia hiippailuun ollut joten peli palautui hyvin pikaiseen naapurille ja lainaan tilalle double dragon 2.

No sitten kuluikin noin 5 vuotta (muistaakseni 7 luokalla) ja päädyin yökylään pitkäaikaiselle kaverille joka sanoi saaneensa itselleen lainaan jonkun kovasti kehutun toiminta hiippailu pelin (MGS). Alku illasta linnottauduttiin sitten kaverin huoneeseen eväiden kera ja lopputekstit pyöri ruudulla seuraavana aamuna. Ei vaan pystynyt lopettamaan peliä kesken ja se loppukahina rexin huipulla solid vs liquid oli jotain mitä vain elokuvissa oli aiemmin nähnyt. Loppu tekstien avaraluonto teemaan saattelemana peli tuli päätökseen mutta kipinä sarjaa kohtaan oli vasta syttynyt.

Sen jälkeen tullut aina hankittua julkaisupäivänä sarjan pelit ja pelailtua läpi. 2 osan raidenilla pelaaminen oli suuri järkytys enkä ole peliin kajonnut kuin kerran alkuperäisen läpipeluun jälkeen (rising upposi mutta tässä Raiden edelleen takkuilee itselle).

Snake Eater tuli juuri uunista ulos kun olin armeijassa, joten 3 viikon gineksen jälkeen tulikin lähinnä vaan koukattua "paineiden poistossa" silloisella tyttöystävällä ja sitten loppu viikonloppu kotosalla peli läpi pelaillessa :D

MGS 4 oli kertynyt aivan liikaa odotuksia, peli on tullu pelailtua läpi tähän mennessä 3 kertaa, joskus se on taas uudestaan vedettävä mutta silti siitä jää aina jotain puuttumaan. Lopulta siis ps1 metal gear solid on se joka meikään osui ja upposi sen jälkeen 2. sijan jakaa snake eater ja portable ops. 3. sija onkin sitten peace walker.
 
Vastaus: Metal Gear - Mitä, missä, milloin? (HUOM! SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!)

Dedis häämöttää tämän kanssa, mutta vielä ehtii. Edelleenkin ajatuksia, kommentteja, anekdootteja yms. saa kirjoitella. Ennekaikkea kuitenkin syitä miksi Metal Gear- ja Metal Gear Solid-pelisarja on teidän mielestä noussut siihen asemaan pelihistoriassa missä se nyt on.
 
Ylös Bottom