Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear Solid 2: Substance

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unreal-Hawk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Unreal-Hawk

New Member
Kauan odotettu MGSX saapui vihdoinkin, tosin nimi muutti muotoaan MGS2: Substance'ksi ja se on multiplatform. Kuinkas monelta tämä mestariteos löytyy? Kauanko pelitunteja pääjuonen kanssa/monessa tunnissa meni läpi? VR suoritusprosentti? Dogtageja?

Pakko sanoa, vaikka usean kerran pelasin PS2-version läpi, jaksaa Substance innostaa. Vaikka tämä ei ollutkaan uusi Metal Gear Solid, kuten moni toivoi ja hartaasti odotti, ei tämä ainakaan minua haittaa. Pelattavaa on MGS2: Sons of Liberty PS2-versioon nähden, reilusti yli 10 kertainen määrä. Vaikka olisi pelannut/omistanut Sons of Liberty'n kannattaa tämä lisätä omaan pelihyllyyn.

Mietteitä pelistä?

Noin puoltoista tuntia tuota pelanneena, ihan kivalta on vaikuttanut. Välillä tuntuu vain siltä, että tuota peliä tulee pelattua enimmäkseen kartan kautta, kun itse peli näkymä on vähän liian suppea. Ampuminen on kans aika outoa, ensin etsitään oikea ampuma paikka, sitten fps tilaan, tähtäämään ja ampumaan, sitten kun vielä huomaa olevansa huonossa ampuma paikassa, niin pitää mennäkkin takas normaaliin tilaan ja siirtyä. Splinter cellissä on lähes täydelliset kontrollit, tähän verrattuna. Ehkäpä tämä vaati vielä pikkaisen totuttelua, tätä ennen olen pelannut joskus kymmenen vuotta sitten Metal gear: solid snakea.

Grafiikat on kyllä aika vanhanaikaiset, mutta äänet ja musiikit on kyllä hienot. Välianimaatiot on kyllä taidokkaasti toteutettu.

pääjuoneen meni 10tuntii enkä ollut koskaan ennen peliä pelannut. VR tehtäviä olen tähän mennessä vetänyt yhteensä 30%. raidenilla 100% ninjalla 100% snakella 20%.

Vähän petyin MGS2:een. Olin odottanut enemmän. Mielestäni peliä on täytetty liikaa väliepisodeilla ja erilaisilla selostuksilla. Grafiikka ja välianimaatiot ovat kauniita, mutta...

Jotain siis puuttuu. Olisikohan toimintaa. Toisaalta pelin mahtavat VR-lisäpelit eivät ole vielä kunnolla "auenneet", joten odotan inspiraatiota.

Ongelma tietenkin on, että olen juuri pelannut pelejä Splinter Cell, Medal of Honor ja Hitman2. Kaikki ovat melko suoraviivaisia toimintapelejä, joissa pelin täytettä eivät ole pilanneet liialliset väliselostukset.

Ehkä MGS2:kin avautuu minulle ajan myötä. Silti jotain puuttuu...

PS2-versioon verrattuna ohjaus oli hieman vaikeampaa, pitkän aikaa sai totutella ja etsiä sopivaa näppäinkonfiguraatiota, mutta sitten se lähti rullaamaan. Tanker-osiota on tahkottu kaikilla valittavissa olevilla vaikeustasoilla ja dog tageja kerätty, työmatkan jälkeen on tarkoitus aloittaa koko peli. VR-tehtävät ovat vielä jääneet väliin.

Raidenilla 100% ja Raiden <Ninja> 100%. X Raidenilla pitäisi vielä jaksaa se 5 tehtävän putki. Tosin vielä on Snake ja Pliskin vaiheessa. Dogtageja jo 100 (Stealth ja Bandana Tankerilla ja ruskea peruukki [Vaikutus sama kuin bandanalla] Plantissa). Tanker pelattu kaikilla vaikeustasoilla läpi (EE oli kyllä aikamoista vääntöä...). Kontrollit toimii kunnon tahkoamisen jälkeen kuin unelma, mutta oli se tottuminen "työn ja tuskan" takana.

Olen lähes varma, että alkuperäsestä MGS2:sta leikattiin ainakin yksi välivideo pois erään Jenkkilässä tapahtuneen sekamelskan vuoksi. Sisältää spoilerin pelin pelaamattomille, joten jos joku pelin jo läpäissyt voisi maalata alla olevan tekstin ja kertoa kuinka asia on.

Eli juu, siinä kohdassa kun Arsenal lähtee jylläämään kohti New Yorkin keskustaa välidemo pätkäsee MGS2:ssa aika ikävän näköisesti. Kun arsenal alittaa jonkun sillan kuva sumenee ja yhtäkkiä ollaankin keskustassa. Näin myös substancessa?

Jos en nyt väärin muista, niin se törmäys näkyisi Substancessa. Heikko muisti, etenkin kun olen katsonut ne 2 kertaa, muutoin skipannut.

Peliä on tullut tahkottua opiskelun kustannuksella jo useampi tunti. Kuitenkin eräs asia hämää. Joko olen missannut ohjekirjasta (jota en ole kovinkaan tarkasti jaksanut lukea) jonkin tärkeän osan tai sitten olen vain tyhmä, mutta muissa peleissä voi pelin lopettaa painamalla start tai back -nappia, mutta tässä pääsee vain codeciin tai pausettamaan. Onko siis mahdollista "lopettaa peli" muulla tavoin kuin hyppäämällä järveen?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sonixx
Peliä on tullut tahkottua opiskelun kustannuksella jo useampi tunti. Kuitenkin eräs asia hämää. Joko olen missannut ohjekirjasta (jota en ole kovinkaan tarkasti jaksanut lukea) jonkin tärkeän osan tai sitten olen vain tyhmä, mutta muissa peleissä voi pelin lopettaa painamalla start tai back -nappia, mutta tässä pääsee vain codeciin tai pausettamaan. Onko siis mahdollista "lopettaa peli" muulla tavoin kuin hyppäämällä järveen?

Itsekkin kysäsin tuota samaa asiaa toisessa topicissa ja vastaukseksi sain, joko itsarilla tai tylysti virrat pois. Kummallinen kömmähdys tekijöilta jättää tuollainen asia pois.

Eilen sitten lopulta pääsin pelin läpi, pelattuani sitä, nolot 19 ja puolituntia. :eek: Ja kyllä, ei siinä lopussa ole tuollaista törmäystä ole, kuten tuolla ylempänä tiedustellaan. Itsekkin ajattelin, että varmaan sellainen on alumperin ollut, kun se kohta nyt vaikuttaa niin puutteelliselta.

Itseäni vielä yllätti se, että siinä lopussa näytettiin jotain tunnuslaattaa, jossa luki pelaajan nimi. Minä kun luulin että ne välipätkät on video tiedostoja, eikä koneen omalla grafiikka piirillä pyörittämiä demoja.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
...
Itseäni vielä yllätti se, että siinä lopussa näytettiin jotain tunnuslaattaa, jossa luki pelaajan nimi. Minä kun luulin että ne välipätkät on video tiedostoja, eikä koneen omalla grafiikka piirillä pyörittämiä demoja.

Onko pelissä sama ominaisuus kuin PS2 MGS:SOL versiossa, eli välianimaatioita voi rajoitetusti zoomailla ja liikuttaa?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Onko pelissä sama ominaisuus kuin PS2 MGS:SOL versiossa, eli välianimaatioita voi rajoitetusti zoomailla ja liikuttaa?

Tuota ei tullut tietystikkään kokeiltua, kun pelkäsin että se hyppää animaation ohi jos menee tekemään jotain ohjaimella. Ainakin radio keskustelujen aikana voi hiukan liikuttaa ja zoomailla.

Lisää typeriä kysymyksiä pelisarjan uudelta ystävältä:
1) Problem solved

2) Problem solved

3) Kaikenlaisissa välianimaatioissa ja promopätkissä Snake on juoksennellyt rynnäkkökiväärin kanssa. Itse omistin parhaimmillaan USPn.

Onko tämä peli täynnä kaikenlaista tavaraa (kuten aseet), minkä aukaisemiseksi tulee läpäistä peli eri tasoilla yms. vastaavaa?

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa

Eilen huomasin, että oikealla liipasimella voi zoomata ja oikealla tatilla liikutella, mutta mikään ihmeellinen tuo ominaisuus ei ole, eli kuvakulma ei voi muuttaa.

Mikähän idea mahtaa olla kirkkaalla napilla päävalikossa? Sitä kun painaa, niin kuulu laukaus ja ruutu välähtää. :hitme:

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Mikähän idea mahtaa olla kirkkaalla napilla päävalikossa? Sitä kun painaa, niin kuulu laukaus ja ruutu välähtää. :hitme:
En ole täysin varma asiasta, mutta luulen että se tallettaa muutokset options-valikossa. En sitten tiedä onko sillä muuta tarkoitusta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sonixx
Lisää typeriä kysymyksiä pelisarjan uudelta ystävältä:
1) Problem solved

2) Problem solved

3) Kaikenlaisissa välianimaatioissa ja promopätkissä Snake on juoksennellyt rynnäkkökiväärin kanssa. Itse omistin parhaimmillaan USPn.

Onko tämä peli täynnä kaikenlaista tavaraa (kuten aseet), minkä aukaisemiseksi tulee läpäistä peli eri tasoilla yms. vastaavaa?

3) Kehittäjien kikkailua. Kuten lienet huomannut, Snake ei juokse itse pelissä (Tanker) missään pätkässä kivääri ojossa, vaan Socomin kanssa. Vain noissa esittelyvideoissa on kiväärit.

4) Ei. Kerää Dog Tageja, niin saa unlockattua kivaa tavaraa. HUOM.! Tankerin ja Plantin DT:itä ei lasketa yhteen, molemmissa on omansa. Molemmissa vasta 90 DT:n kohdalla alkaa vasta aukeamaan tavaraa.

Tänään sitten kolahti luukusta Substance (erikoiskiitokset pelin kunnosta hänelle, joka pelin kanssani Racing Evoluzioneen vaihtoi, peli on todellakin kuin uusi, ei naarmun naarmua)...

45min pelattu ja ihan kivalta tuo vaikuttaa, mutta välivideoiden määrä ihmetyttää, olen päässyt varmaan pelaamaan n. 10-15 min. Tosin mitäpä tuosta, interaktiivinen elokuva. Kivaa.

Varmasti alkaa vielä tästä parantumaan kun pääsee kunnolla pelin juoneen mukaan, hitaastihan hyvää tule. Ei siltikään imaise mukaansa kuin Splinter Cell, jota pelasin ensimmäiseltä istumalta varmaankin kolme tuntia...

Tulen sitten, kun on pelitunteja takana kertomaan enemmän mielipiteitäni...hyvältä kuitenkin tuntuu.

Nyt mökille.

Ylös Bottom