Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear Solid: Master Collection

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Nimi: Metal Gear Solid: Master Collection Vol.1
Kehittäjä: Konami
Julkaisija: Konami
Alustat: PS4, PS5, Xbox Series, Switch, PC
Lajityyppi: Kolmannen persoonan tominta hiippailu
Julkaisu: 24.10.2023
Kotisivut: https://www.konami.com/mg/mc/eu/en/
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/metal-gear-solid-master-collection-vol-1




[Pelit]
Metal Gear (MSX)
Metal Gear 2: Solid Snake (MSX)
Metal Gear Solid (Including VR Missions / Special Missions)
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (HD Collection version)
Metal Gear Solid 3: Snake Eater (HD Collection version)
Metal Gear (NES/FC version)
Snake's Revenge (NES)

[Videot]
Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel
Metal Gear Solid 2: Digital Graphic Novel

[Digitaaliset kirjat]
Metal Gear Solid: Screenplay Book
Metal Gear Solid: Master Book
Metal Gear Solid 2: Screenplay Book
Metal Gear Solid 2: Master Book
Metal Gear Solid 3: Screenplay Book
Metal Gear Solid 3: Master Book
Metal Gear & Metal Gear 2: Screenplay Book
Metal Gear & Metal Gear 2: Master Book

Alkuperäinen hiiviskelytoimintasarja tekee paluun. METAL GEAR SOLID: MASTER COLLECTION Vol. 1 kokoaa METAL GEAR -pelikokemuksen alkuvaiheet samaan pakettiin. Soluttaudu vihollislinnoituksiin eri puolilla maailmaa, suorita tehtäväsi hiiviskelemällä ja koe METAL GEAR -sarjan jännittävä ja elokuvamainen tarina.

Ei varmasti tarvitse esitellä tätä pelisarjaa. Se on hiippailupelien isä, joka toi jännittävän agenttiseikkailun kotisohvalle. Jos tätä nyt ei ole onnistuttu ryssimään, niin menee satavarmasti ostoon. Pitkään oli oma suosikkipelisarja, mutta iän karttuessa on alkanut huomaamaan miten heikosti jotkut asiat näissä on juonen osalta tehty ja juonenkäänteet ampuu välillä yli niin että heilahtaa. Pelattavuus on silti täyttä rautaa. Omat suosikkipelit tästä kokoelmasta ovat MGS 1 ja 3.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle tämä on peliharrastukseni merkittävimpiä pelisarjoja, ja tämän sarjan nostalgista arvoa tuskin mikään peli enää jatkossa pääse samoille tasoille. Muistan olleeni sellainen 11 vanha kun ensimmäisen kerran iskin MGS PS1 aikoihin ja vaikka vaillinaisella englannilla vielä mentiin niin ymmärsin kaikki juonenkäänteet pääpiirteittäin. Mutta se tunnelma, musiikki, itselle tämä oli ensimmäinen peli, jossa oli elokuvamaisia välivideoita ja jännittäviä kohtauksia. Se tuntui kuin interaktiiviselta hollywood toimintaelokuvalta.

Seuraavassa MGS1 ja syitä miksi se on edelleen kaikkien aikojen paras peli. Omassa listassa. Älä lue spoileria jos et ole pelannut peliä läpi!

Ja sitten ne Kojiman mausteet. Panikoin Psycho Mantisin kohdalla ja luulin pelin, telkkarin tai konsolin sekoilleen kun yhtäkkiä kesken taistelun kanava meni av-video tilaan. Minulla itsellä oli pieni 14" kuvaputkitelkkari, jossa oli juuri samankaltainen, vihreällä tekstillä yläkulmassa teksti "video". Enhän minä siinä tilanteessa ymmärtänyt mistä oli kyse ja rupesin ihmettelemään miksi siinä lukee "hideo". Mikä hiton hideo?! Eikös sen pitäisi olla video ja nyt siinä lukee hideo. Mitä helvettiä. Vaihtelen telkkarin kanavia edestakaisin epätoivoisena ymmärtämättä mitä tapahtuu jonka jälkeen näppäile kaikkia nappeja mitä vaan käden ulottuville tulee, kunnes kuva palasi takaisin. En vieläkään tajunnut mitä tapahtui.

Entäpä sitten loppumatsi? Painiskelin varmaan puolisen tuntia enkä ymmärtänyt mitä tein väärin. Sitten jossain vaiheessa tajusin soitella Colonel Cambellille, ja en tajunnut silloin hienoista vihjeistä mitään. Sitten kun tulee selkeä kehoitus, että "laita se ohjain porttiin 2", niin olin että eihän se nyt näin voi olla, eihän mikään peli toimi niin! No jossain vaiheessa luovutin ja kokeilin pelata toisella portilla, ja kas kummaa, homma helpottui.

Otetaan vielä loppuun se kliimaksi, Master Millerin kusetus pelin alusta alkaen. Minä kuuluin siihen hölmöön kastiin, nuori kun olin, että minulle kaikki valkeni vasta aivan lopussa. Se hetki kun "Snake, you've been talking to.." "ME! Dear brother" muistan edelleen sen hämmentyneen, täysin puijattuna ja shokissa olevana tuijotin vaan suu auki että miten tämä kusetus on edes mahdollista? Noh, loppumatsi on tietenkin tunteiden sekamelskaa kostoksi tästä julmeasta kusetuksesta.

Muistoja, joita mikään muu peli ei ole saanut samalla tavalla aikaan. FF7 on tarjonnut myös hienoja muistoja, mutta MGS1 on peli jonka pariin voi palata kyllästymättä. Olen jo vuosikausia seurannut twitchistä tiettyä streamaaja, jolla on kaikki tieto, kaikki historia MGS-pelin taustoista ja aina vaan sitä sattuu jäämään katsomaan tämän läpipeluuta, kerta toisensa jälkeen. Joskus löytyy joku uusi tieto josta ei ollut tietoinen, tai joku hauska pieni easter egg, jota Kojima on jättänyt peleihinsä tarkoituksella.

Mutta muutaman päivän päästä MGS1 saa vihdoin myös uudelle konsolille. Aika palata Shadow Mosesiin.
 
Kyllä tulee muistoja mieleen tästä paketista, erityisesti Snake Eaterista. Yläasteella kun kouluaamuna pelasi peliä ja ne hiton pitkät välivideot eivät meinanneet loppua millään, kyttäät kelloa että ehditkö kouluun :p Ah mitä muistoja.
 
-- pitkä selitys ja spoileri pomosta --
Tuo kyseinen kikka siinä oli sellainen että en tiedä mikä siinä oli mutta itse en hämmentynyt siitä mitenkään. En ollut siis kuullut siitä mistään (ei silloin mitään nettejä tms. samalla lailla ollut) mutta silti olin vain että "jaa, vai tämmöinen tapaus" ja tein kuten pyydettiin/ohjattiin.

Tuntui gimmickiltä :D

Mutta muuten yhdyn kaikkeen sanomaasi: huikea kokemus. Tuo kyseinen pomo ei vain ollut minulle oikein mitenkään erikoinen kun se juttu siinä ei tuntunut jostain syystä mitenkään muulta kuin turhalta kikkailulta.

Olin muistaakseni kahdeksannella luokalla silloin.

Melkeinpä kaikki muut pomot on parempia kuin tuo vaikka moni niistä onkin vähemmän erikoisia, ainakin muuten kuin pomon persoonan osalta.

Master Miller -hommassa kävi kyllä minulla samoin. Eihän sellaista odottanut.
 
Mitenköhän tässä on muuten hoidettu se eräs codec keskustelu MGS 1.

Tarkoitan siis sitä missä pitää katsoa kotelon takakannesta se Merylin taajuus.

Tuo on kyllä samalla nerokas ja hyvin yksinkertainen kikka joka on jäänyt mieleen hyvin vahvasti koska painin tuon kanssa niin kauan aikoinaan.
 
Mitenköhän tässä on muuten hoidettu se eräs codec keskustelu MGS 1.

Tarkoitan siis sitä missä pitää katsoa kotelon takakannesta se Merylin taajuus.

Tuo on kyllä samalla nerokas ja hyvin yksinkertainen kikka joka on jäänyt mieleen hyvin vahvasti koska painin tuon kanssa niin kauan aikoinaan.
No sehän on tietty hoidettu niin että digi-pelaajia rangaistaan ja vain me fyysisiä ostavat yli-ihmiset pääsemme jatkamaan peliä tuosta vielä eteenkin päin :D
 
Mitenköhän tässä on muuten hoidettu se eräs codec keskustelu MGS 1.

Tarkoitan siis sitä missä pitää katsoa kotelon takakannesta se Merylin taajuus.

Tuo on kyllä samalla nerokas ja hyvin yksinkertainen kikka joka on jäänyt mieleen hyvin vahvasti koska painin tuon kanssa niin kauan aikoinaan.
Ainakin PS3:lle ja PSP:lle (ja Vitalle) saatavilla olevassa alkuperäisen pelin digiportissa on digimanuaali, josta tämä löytyy.
 
Mitenköhän tässä on muuten hoidettu se eräs codec keskustelu MGS 1.

Tarkoitan siis sitä missä pitää katsoa kotelon takakannesta se Merylin taajuus.

Tuo on kyllä samalla nerokas ja hyvin yksinkertainen kikka joka on jäänyt mieleen hyvin vahvasti koska painin tuon kanssa niin kauan aikoinaan.
Pelissä on "pelin sisäinen ohjekirja" bonuksena mistä tuon numeron saa selville.

Minulle tämä paketti ei oikein iske. Videoiden perusteella tämä ei eroa juuri ollenkaan niistä edellisistä HD-paketeista. Jengi on muutenkin vähän sitä mieltä, että tämä on vain vanhan kierrätystä, mutta toki uuden sukupolven pelaajat pääsevät näihin nyt helpommin käsiksi.
 
Videoiden perusteella tämä ei eroa juuri ollenkaan niistä edellisistä HD-paketeista. Jengi on muutenkin vähän sitä mieltä, että tämä on vain vanhan kierrätystä, mutta toki uuden sukupolven pelaajat pääsevät näihin nyt helpommin käsiksi.

Onhan se tavallaan huvittavaa kuinka ilmoitettujen tietojen perusteella nämä on switchilla 30fps joten mgs2:n ps2 versiossa on parempi ruudunpäivitys.
 
Huomenna sitten tämäkin ilmestyy. Lähinnä odottelen porttauksen tasosta arvioita ja myös mikä versio kannattaa ostaa. Konsoli versio saattaa olla järkevämämpi tämän kokoelman kohdalla koska ei pysty hyödyntämään PC:n ominaisuuksia kuten ultrawide resoluutio, korkeammat frameratet tai isompi resoluutio. Toki modata niitä voi mutta veikkaan että nämä pelit on niin vahvasti tehty näiden rajoitusten mukaan että modaaaminen rikkoo ne pahasti.

Jos jollakulla tätä jo on niin kommenttia vaan käänmnösten laadusta. Onko esim. HD versioiden ongelmat korjattu jne.

EDIT: Arvosteluja. Kaikki eivät tietenkään lämpene mutta ilmeisen hyvät versiot on tiedossa jos ei välitä siitä miten pelit on tuotu saataville. Eli kokoelma sisältää viisi eri "peliä" 1-3 muodostaa omat pelinsä, MG1 ja 2 yhden pelin ja lisäsisältö on viides peli, sen sijaan että kaikki olisi saman kokoelman sisällä.


 
Viimeksi muokattu:
Tämä tulee hommattua jossain vaiheessa ykkösen ja NES-pelien takia. MGS 2 & 3 vanhat HD-versiot omistan jo tuplana pleikkarille ja boksille, joten niitä ei ole kova hinku päästä pelaamaan. Twins Snakesin paluu olisi saanut minut ostamaan tämän heti julkaisupäivänä, koska en ole sitä aiemmin pelannut enkä jaksa sitä varten hommata GameCubea.

Toivottavasti tokassa kokoelmassa saataisiin nelonen, Peace Walker ja vitonen + Portable Ops ja Ghost Babel samaan pakettiin. Erityisesti nelonen olisi kiva vapauttaa PS3:sen kynsistä ja tuoda se kaikille alustoille saataville.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se tavallaan huvittavaa kuinka ilmoitettujen tietojen perusteella nämä on switchilla 30fps joten mgs2:n ps2 versiossa on parempi ruudunpäivitys.
MGS 2 en ole löytänyt mitään testiä FPS osalta mutta ainakin MGS 3 FPS on sielä 20 paikkeilla vain enimmäkseen

 
Itse ostin kokoelman PC:lle kun kohtuu hintaan sai. Muita en ole ehtinyt kokeilla mutta Metal Gear (MSX) tuli juuri pelattua lävitse. 2h 30min siinä meni easy tasolla.

Peli tullut joskus aikoinaan pelattua lävitse ja ihmeen hyvin sitä muisti osan asioista ja suurimman osan mitä ei muistanut pysyi päättelemään radio keskusteluista. Pari kertaa kuitenkin oli pakko katsoa että mitähän vittua nyt taas kun oli niin mystisiä juttuja.

Paljon kyllä huomaa että MGS lainasi tältä peliltä ja myös sen jatko-osalta juttuja ja toteutti ne vaan 3D maailmassa. Suosittelen kyllä tätä kaikille ainakin kokeilemaan jos ei muuta ja näkemään itse mistä se kaikki alkoi. Easy tasolla peli on kohtalaisen anteeksiantava kun rationeita ja panoksia saa tuplaten normaali tasoon nähden. Peli ei myöskään ole kauhean iso joten vaikka jää vähän jumiin niin yleensä suht nopeasti löytää reitin. Toki jos ei vaan homma aukea niin sit on pakko katsoa netistä koska tämä peli ei ihan kauheasti kädestä pitele.


Nyt sitten sen huomattavasti paremman MG pelin MG:Solid Snake kimppuun.
 
Itse ostin kokoelman PC:lle kun kohtuu hintaan sai. Muita en ole ehtinyt kokeilla mutta Metal Gear (MSX) tuli juuri pelattua lävitse. 2h 30min siinä meni easy tasolla.

Peli tullut joskus aikoinaan pelattua lävitse ja ihmeen hyvin sitä muisti osan asioista ja suurimman osan mitä ei muistanut pysyi päättelemään radio keskusteluista. Pari kertaa kuitenkin oli pakko katsoa että mitähän vittua nyt taas kun oli niin mystisiä juttuja.

Paljon kyllä huomaa että MGS lainasi tältä peliltä ja myös sen jatko-osalta juttuja ja toteutti ne vaan 3D maailmassa. Suosittelen kyllä tätä kaikille ainakin kokeilemaan jos ei muuta ja näkemään itse mistä se kaikki alkoi. Easy tasolla peli on kohtalaisen anteeksiantava kun rationeita ja panoksia saa tuplaten normaali tasoon nähden. Peli ei myöskään ole kauhean iso joten vaikka jää vähän jumiin niin yleensä suht nopeasti löytää reitin. Toki jos ei vaan homma aukea niin sit on pakko katsoa netistä koska tämä peli ei ihan kauheasti kädestä pitele.


Nyt sitten sen huomattavasti paremman MG pelin MG:Solid Snake kimppuun.

Ihan mielenkiinnosta ja mistä ja mihin hintaan sait ”kohtuuhintaan”?
60€ on aivan järjetön hinta tästä paketista.
 
40€ Instant Gaming.

Ihan hyvä. Odottelen kun tuosta vielä kympin tippuu kun ilmeisesti on vähän keskeneräinenkin vielä:
 
Ihan hyvä. Odottelen kun tuosta vielä kympin tippuu kun ilmeisesti on vähän keskeneräinenkin vielä:

Joo mitä itse katsoin tota listaa niin aika mitättömiä puutteita omalle kohdalle. Kivahan se on että ne korjataan mutta ei vaikuttanut osto aikeisiin. Kunhan pääsee näitä klassikoita pelaamaan ilman että tarvii kaivaa joku ikivanha kone kaapista. :D
 
Ylös Bottom