Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ULVI
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Taas parin vuoden jälkeen tämän pariin.. käytännössä uutena pelinä vielä, vaikka kolmas kerta jo menossa ( kiitos nokkakolari tukkirekan kanssa oharilla=aivovamma).
Tää peli ei kyllä vanhene näköjään, edelleen top3 peli ever, seurana TLoU 1 ja 2 sekä RDR2.
Oon tainnu lukea jotain huhuja MGS 6 viime aikoina. Vai olikohan se alkuperäisen Metal Gearin remake?
 
Nostellaan nyt tätäkin ketjua neljän vuoden tauon jälkeen.

Oma historia tämän pelin suhteen on sellainen, että tuli ostettua vuonna 2015 täysin vailla mitään kokemuspohjaa pelisarjasta tai mitään hajua mistä on kyse. Silloin en pitkälle pötkinyt, en oikein päässyt sisään pelisysteemeihin, eikä tietenkään ollut mitään käryä mitä tapahtuu ja kuka kukin on. Samalla tulin lopputulokseen, että olen yksinkertaisesti huono stealth-peleissä ja peli hyllylle.

Viime vuonna syttyi jostain syystä joku halu pelata kaikki MGS:t läpi ja silloin hurahdin sarjaan ja viimeisenä myös tähän peliin. Tuli pelattua tämä viime vuoden loppupuolella aikalailla totaalisesti läpi ja nyt alle vuosi tämän jälkeen poistin save-filen ja aloitin alusta jälleen. Jotenkin uskomatonta, että edelleen vuonna 2024 omiin näppeihin tämä on ohjattavuudeltaan kaikkien aikojen paras ja sujuvin peli. Hahmon ohjaaminen on pirun responsiivista, eikä ihan vastaavaa ole tullut vastaan itse pelaamissani peleissä.

Ymmärrän kyllä, että aikanaan pelin vastaanotto oli todella ristiriitainen (ei ehkä kriitikkojen vaan superfanien keskuudessa) koska se on niin erilainen kuin aiemmat ja siihen päälle vielä kaikki draama Konamin ja Kojiman välillä. Missä on kaikki cutscenet, missä codecit, miksi peli ottaa itsensä niin tosissaan, missä kaikki korni hassutteluhuumori, miksi se on niin synkkä ja karu, miksi pelin rakenne on niin kummallinen jne... Ymmärrettävää kyllä, että sarjan alkuperäisemmät fanit saattoivat olla pettyneitä jos odottivat jotain samankaltaisempaa kuin ensimmäiset neljä osaa olivat mutta itseäni näin myöhäisherännäisenä se ei haitannut, kun ei ollut ehtinyt syntymään samanlaista tunnesidettä vanhoihin kuten varmasti vuosia ja vuosia fanittaneilla oli. Tarinakin mielestäni parempi kuin maine on vaikka tietyiltä osin selvästi kiirehditty. Tarinasta nauttiminen tosin vaatii mielestäni ehdottomasti ajan löytämisen kasettien kuunteluun ja jos niitä ei kuuntele, niin voi olla kyllä aika pettynyt siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Tekisi niin mieli tutustua tähän pelisarjaan, mutta olen saanut suosituksia että kannattaa aloittaa nämä julkaisujärjestyksessä. Tuo PS5 collection on vielä turhan kallis ja siihen on vissiin tulossa joku päivitys, jonka pitäisi parantaa jotain.

Erityisesti tämä uusin osa kiinnostaa. Stealthpelit on aina mieleeni, vaikken ole kovin hyvä niissä :D

Vai pitäiskö vaan hypätä suoraan Ground Zeroon ja sitten tähän? Vai pelaisinko kuitenkin ekaksi nuo aikaisemmat.. Kolmannesta pelistä on myös tulossa remake, että siitäkin voisi aloittaa.

Ei vain tiedä mitä tekisi :D
 
Pelattavuudeltaanhan tämä on ihan timanttia ja pitänyt aina. Tarinakin olisi hyvä ja mielenkiintoinen jos Kojima olisi saanut kunnolla aikaa viimeistellä sen, pidin siitä että voi kasetteja kuunnellen tutustua hahmoihin ja muuta. Toki ne spoilerit tehtävän alussa kun kerrotaan ketkä hahmot on mukana aina on ihan hemmetin outoja.

Isoin miinus itselle tulee siitä itse Metal Gearista, se on ihan liian kuumottava kun sellainen pilvenpiirtäjän kokoinen otus joka pitää outoa ääntä jahtaa sua. Aiheutti ihan hemmetisti traumoja. :D
 
Toki ne spoilerit tehtävän alussa kun kerrotaan ketkä hahmot on mukana aina on ihan hemmetin outoja.
Itellä oli tapana aina katsoa väkisin muualle tehtävien alussa, kun ne nimet tykitettiin ruudulle. Näin onnistui aika hyvin välttymään niiltä. Ymmärrän, että Kojima laittoi ihan Konamille vittuillakseen nimensä joka nurkkaan pelissä ja ilmeisesti Japanissa on yleisesti aika erilainen kulttuuri mitä tulee spoilereihin (siellä esim. elokuvat ja tv-sarjat saattaa täydellisesti spoilata jonkun asian ja se ei ole mikään ongelma koska tärkeämpää on se miten siihen pisteeseen päästiin, eikä lopputulema) mutta silti erikoinen ratkaisu ne tekstit tehtävien alussa.
 
Tarinakin mielestäni parempi kuin maine on vaikka tietyiltä osin selvästi kiirehditty. Tarinasta nauttiminen tosin vaatii mielestäni ehdottomasti ajan löytämisen kasettien kuunteluun ja jos niitä ei kuuntele, niin voi olla kyllä aika pettynyt siihen.

Jos et ole jo katsonut episode 51 videota niin se on tuolla spoiler tagin takana.
Tuossa on siis pelin oikea lopetus joka on tehty yhdistelemällä konseptitaidetta ja osittain valmiita välivideoita.
Itse ostin aikoinaan sen collectors editionin jossa tuo tuli extra blu-raylla ja vasta sen katsomisen jälkeen olin tyytyväinen pelin lopetukseen.
Tosin vieläkin jotkut jaksaa väittää kuinka peliä ei julkaistu keskeneräisenä vaikka siitä ihan selvästi puuttui yks kokonainen tapahtuma paikka ja se oikea lopetus jota ilman muutama tärkeä asia jää täysin ilman päätöstä.

 
Ennen Phantom Painia kyllä itse suosittelisin kokemaan järjestyksessä ainakin MGS1, MGS3, Peace Walkerin ja tietysti ns. intron vitoselle Ground Zeroesin että saa kokemuksesta sen huikeuden irti mitä itse sarjan kohdalla koin ja tarinankaari on kyllä aivan upea eli paljon olet asioista täysin kuutamolla jos suoraan hyppää PP.n
 
Ennen Phantom Painia kyllä itse suosittelisin kokemaan järjestyksessä ainakin MGS1, MGS3, Peace Walkerin ja tietysti ns. intron vitoselle Ground Zeroesin että saa kokemuksesta sen huikeuden irti mitä itse sarjan kohdalla koin ja tarinankaari on kyllä aivan upea eli paljon olet asioista täysin kuutamolla jos suoraan hyppää PP.n

Myös Metal Gear 1 ja 2 tarinoihin kannattaa tutustua koska pelin loppu perustuu siihen että tietää niiden alkuperäisten MSX pelien juuret.
 
Tosin vieläkin jotkut jaksaa väittää kuinka peliä ei julkaistu keskeneräisenä vaikka siitä ihan selvästi puuttui yks kokonainen tapahtuma paikka ja se oikea lopetus jota ilman muutama tärkeä asia jää täysin ilman päätöstä.
Joo tämä on kyllä hyvä pointti ja samaa mieltä. Tosin on myös porukkaa, jotka huutavat kuinka täydellisen keskeneräinen peli on ja mielestäni se ei ole niin keskeneräinen kuin porukka väittää. Luulenpa, että monille on käynyt niin, että ovat pelanneet ensimmäisiin hämäyslopputeksteihin asti kuuntelematta yhtään kasettia ja näin ollen hämmentyneenä huutelevat kuinka mitään ei ratkaistu. Totta kai pelin rakenne on niin kummallinen, että tämän ymmärtää mutta aika paljon sisältöä jää kokematta tällä pelitavalla.
 
Ihan hyvin kyllä tästä MGS V myös aloittaa, jos siltä tuntuu. Pelaaminen aika avoimessa maailmassa tässä on pääosassa ja juoni aika paljon vähemmällä. Käytännössä Far Cry tyylisten outpostien tyhjentämistä, mutta noin 10x paremmin tehty ja sitten lisäksi on oman basen sekä varusteiden kehittämistä.

Toki Ground Zeroes pohjustaa tarinaa ja on ihan hyvä demo mekaanikoista, mutta on kapean alueen takia hieman haastavampi mitä Phantom Pain. GZ toki hieman muistuttaa Splinter Celliä..

Aikasemmat MGS pelit ovat sitten vähän enemmän sellaisia vakooja elokuvia, sekä paremmin hiottuja kokonaisuuksia. Varsinkin siihen aikaa olivat monissa asioissa edelläkävijöitä, mutta toki sen jälkeen niitä asioita on sitten koettu uudestaan muiden pelien parissa. Ja ei ne välttämättä tänä päivänä uusille pelaajille enää yhtä lailla ole uutta ja hienoa, mikä oli kuitenkin myös yksi monista vahvuuksista pelisarjassa aika pitkään.
 
Itse lopetin näiden pelaamisen nelosen jälkeen. Ostin kyllä vitosen, mutta en jostain syystä jaksanut sitä kovin kauaa pelata, ja peli vaihtoikin nooeasti omistajaa. Vaikka loistavia pelejä nämä ovat, niin en kyllä ikinä oikein saanut tarinasta selvää. Ne ovat todella sekavia. Tai sitten olen vain vähän yksinkertainen.

Parhaat muistot on kyllä PS1-ajoilta eka MGS. Ja kyllä, tiedän pelisarjan alkaneen jo kauan ennen Solidia. Pelasin sen oikeasti miljoona kertaa läpi, ja se oikeastaan aloitti meikäläisellä pienen speedrun-buumin. Tekisi kyllä mieli kovasti ladata tuo uudelleen, mutta vähän pelkään ettei aika ole kohdellut tätä hyvin. Muistan yhä ne ne MGS4:n fläsärit! Olin ihan liekeissä! Kun edes saisi Twin Snakesin Switchille! Ärsyttää, että menin joskus myymään sen rahan puutteessa.
 
Imo vitonen on sarjan paras osa kolmosen ohella. Tarina tosiaan on vähän niin ja näin ja tuntui, että loppu jäi jotenkin kesken tai oli hätiköiden tehty. Tästä taisikin olla jotain juttua, että Konami hoputti Kojiman viimeistelemään pelin ja tämän takia sen on vähän kummallinen.

Mutta gameplay tässä on aivan omaa luokkaansa koko sarjassa. Tuo vaan toimii niin valtavan hyvin, että noi outpostit on tollaisia vapaampia tässä. Pääsee nuo kaikki eri mekaniikat oikeuksiinsa.
 
Eikös tässä ollut niin että ensimmäisten lopputekstien jälkeen
vedettiin sama baletti uusiksi mutta vain vaikeampana?
 
Eikös tässä ollut niin että ensimmäisten lopputekstien jälkeen
vedettiin sama baletti uusiksi mutta vain vaikeampana?
Käytännössä niitä ei ole pakko pelata vaan voi keskittyä siihen uuteen sisältöön. Joskus ne unlock-ehdot on vähän kummalliset miten tarinaa kykenee edistämään mutta niitä vaikeutettuja versioita vanhoista tehtävistä ei ole pakko pelata muistaakseni yhtäkään
 
Juttujahan on että Kojimalta lähti budjetti käsistä ja sen takia Konami hoputti pelin viimeistelyä ja koko act 3 jouduttiin leikkaamaan pelistä pois. Sitähän ei kukaan tiedä mikä se todellinen syy on että tämä jouduttiin tekemään. No lopputulos oli kuitenkin se että peli oli arvostelu menestys ja myyntimenestys ollen sarjan parhaiten myynyt peli. Mitään faktaahan lopullisista myyntiluvuista ei ole mutta 4kk julkaisun jälkeen oli myynyt jo 6 miljoonaa.

Sääli että sukset meni ristiin ja sarja on nyt aika kuollut, vaikka Konami sitä yrittääkin herätellä. Mutta toisaalta Kojima on saanut toteuttaa omaa visiotaan ja saatiin Death Stranding ja pian toinen osa.
 
Ylös Bottom