Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Heh, et ole ainoa. Näin pari sinistä merikonttia kodin lähellä, mieleen tuli pieni hippaailu ja konttien kerääminen parempaan talteen. Olisikohan aika pitää taukoa pelistä...

+1 Taloyhtiössä alkoi juuri sopivasti viime kuussa iso putkiremppa ja sitä varten ovat tuoneet muutaman kontin työntekijöitä varten tuohon pihalle. Aina ohi mennessä tulee mieleen, että mitähän resursseja tuosta saikaan...

Oma kokemus (50% suoritettuna) on ollut kaksijakoinen. Ensimmäiset 20-30 tuntia tuntuivat (prologia lukuunottamatta) aivan muulta kuin MGS:ltä. Tuntui, että tuo osa on suunnattu täysin pelisarjaan toistaiseksi tutustumattomiin pelaajiin. Oikeastaan tuntui, että olisi pelannut hieman paremmin tehtyä ja 3. persoonaan muutettua FarCry:ta. Tuolla saa toki casual gamerin tyytyväiseksi. Sen jälkeen on tarinan rooli kasvanut jatkuvasti ja itse ainakin odotan mielenkiinnolla miten homma paketoidaan lopullisesti. Muutamia huteja peli sisältää, mutta kun 95% homma on ollut hauskaa, niin en ainakaan toistaiseksi jaksa valittaa noista. Katsotaan uudestaan kun tarina on lopullisesti paketissa.

...okei, on sanottava etten vieläkään ymmärrä Kieferin valintaa ja Snaken vähäpuheisuutta. Useampaan kertaan on tullut outoja tilanteita kun Snake on vain seisonut hiljaa, vaikka tilanne olisi vaatinut pomolta kunnon jyrähtämistä.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Lyhyitä tunnelmia läpäisyn jälkeen:
Erityisesti Chapter 2:n jälkeen ei ole yllättävää miten homma jakaa porukkaa.

Systeemitasolla varmasti monipuolisimpia ja diipeimpiä pelejä mitä löytyy. 3:n ja 4:n viitoittama tie jatkuu s.e. variaatioita tehtävien tekemiseen alkaa olla loputtomasti. Fox Enginestä ja yleisestä presentaatiosta tietysti plussat, mutta tämä ei ollut yllättävää GZ:n jälkeen. Afghanistan & Angola ehdottomasti sarjan hienoimmat ympäristöt, ja saivat myös kiinnostumaan todellisesta viitekehyksestä. Tehtävistä jäivät erityisen positiivisina mieleen:

- Where do the Bees Sleep?
- Hellbound
- Code Talker
- Skull Face & Sahelanthropus
- Shining Lights, Even in Death
- Quiet Exit (kun tajusi vaihtoehdot tämän tekemiseen)

Bossien eräänlainen "puuttuminen" on kenties pieni pettymys - sarjan aiemman historian huomioon ottaen yllättävää miten Skull Face saatiin pakettiin. Hyvänä puolena se, että kaikkia ei ollut edes pakko tehdä, ja taas kerran ne loputtomat vaihtoehdot (Supply drop Quietin päälle oma suosikki).

Tarinankerronnan epäsuoruus ja niukkuus sen sijaan oli kovinkin yllättävää - tässä on sekä hyviä että huonoja puolia, riippuen perspektiivistä. Omissa kirjoissa huonoihin voi lukea sen, että pacing vääjäämättä kärsii. Chapter 2 tuntuu enemmän epilogilta kuin "toiselta puolikkaalta". Peli olisi voinut ehkä vahvemmin rohkaista kasetteihin (vaikka kaikki tulikin kuunneltua), sillä hommat voivat varmasti vaikuttaa kohtalaisen irrallisille ilman.

Positiivista sen sijaan kaikesta siitä, mitä ei sanottu suoraan mutta piti itsenäisesti selvittää, ja joka herätti ajatuksia. Erityisesti meta-sisältö - Quietin ja oikeastaan myös itse Big Bossin "menetys". Toisena isompana teemana (jo 3:sssa alkanut) pohdinta siitä, miten suhteellista ja mieletöntä hyvän ja pahan määrittäminen oikeastaan on. Venom Snaken demonisoituminen ei realisoitunut missään vaiheessa - vai tapahtuiko se oikeastaan jatkuvasti, kätkettynä hyvänmieliseen tukikohtaan, jota (itsekin aika bonkers) Huey kritisoi hulluiksi terroristeiksi? Lopuksi, kielen merkityksen tuominen esille on minusta yleisesti hienoa ja ajatuksia herättävää, vaikka tietysti Orwell-vaikute on päivänselvä. Tarinana siis hyvin erilainen kuin mitä ennakkoon kuviteltiin. Eikö tämä ole aidointa Hideoa?
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Mitä nyt pitää tehdä kun ei tule uusia side opseja? Itsellä nyt tehty 135/157 eikä enää tulee uusia tehtäviä... Vaikka se naisääni sanoi että side ops updated...

Vedä tarinaa eteenpäin? Todennäköisesti iDroid vain sanoo että tullut uusia repeat side-opeseja.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Vedä tarinaa eteenpäin? Todennäköisesti iDroid vain sanoo että tullut uusia repeat side-opeseja.

Joo nyt huomasin kun kuuntelin kaikki keltaisella merkityt nauhat, niin yksi uusi tehtävä aukesi. Täytyypä se tehdä ja katsoa tuleeko sitten uusia side opseja tehtäväksi...
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Huomenna julkaistaan MGS V Online? Vastaanpa itelle että kyllä:)
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Helmee, josko online puoli pelastaisi tämän pelin pettymykseltä. [emoji4]
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Helmee, josko online puoli pelastaisi tämän pelin pettymykseltä. [emoji4]

Ei todennäköisesti pelasta.

Onlinessa on järkyttäviä bugea ja vikoja... esim ei klaanisysteemiä, ei survivalia, microtransactioneja, CQC toimii 4m päästä, animaatio glitchejä...

No mutta pakko pelaa.

Ketään vailla peli seuraa PS4:llä? Lisätkää PSN: t0nin0t niin kattellaan huomenna! :)
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Noin 50% pelattu. Eilen meni läpi eka osa. Palaan asiaan kunhan peli on pelattu kokonaan. Mutta ei kai tämä nyt näin huono ole, mitä täällä on sanottu?
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Omasta mielestä tämä oli loistava peli. Noin 60 tuntia siinä meni ja siitä 60 tunnista 58 oli täyttä rautaa.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Lyhyesti sanottuna: Perus sandbox hiippailuna varsin jees. Metal gearina kohtuu heikko esitys.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Lyhyesti sanottuna: Perus sandbox hiippailuna varsin jees. Metal gearina kohtuu heikko esitys.

Varsinkin pelin lopputwistin takia aika petetty olo, pahempi kuin MGS2 Raidenin jälkeen.Samalla ärsyttää tuo että kuka vaan voisi olla Big Boss,sama kuin sanoisi että kukaan vaan voi voittaa 100m:llä olympia kultaa
.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Varsinkin pelin lopputwistin takia aika petetty olo, pahempi kuin MGS2 Raidenin jälkeen.Samalla ärsyttää tuo että kuka vaan voisi olla Big Boss,sama kuin sanoisi että kukaan vaan voi voittaa 100m:llä olympia kultaa
.

Miten niin kuka vain? Medic oli Big Bossin yksi parhaimmista sotilaista ja oli tämän takia sovelias hommaan
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Jeesiä? Olen suorittanut kaikki keltaiset side-opsit sekä kaikki päätehtävät (numeroon 42 asti). Tästä huolimatta peli ei anna minun edetä tarinassa - ts. "Missions" valikossa ei ole lainkaan uutta tehtävää. Pitäisikö nyt sitten seuraavaksi höylätä vanhoja tehtäviä S-rankille, että saan avattua loput päätehtävät vai mistä kiikastaa?
 
Olen suorittanut kaikki keltaiset side-opsit sekä kaikki päätehtävät (numeroon 42 asti). Tästä huolimatta peli ei anna minun edetä tarinassa - ts. "Missions" valikossa ei ole lainkaan uutta tehtävää. Pitäisikö nyt sitten seuraavaksi höylätä vanhoja tehtäviä S-rankille, että saan avattua loput päätehtävät vai mistä kiikastaa?
Ite en pelannut mitään uusiksi, enkä todellakaan saanut mitään S-rankeja mutta kaikki kasetit kuuntelin aina ja omia joukkoja lähetin tehtäville jatkuvalla syötöllä. Tuolla tavalla aukesi kaikki pääjuonen tehtävät ml. ns. True Ending -tehtävä.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Lyhyesti sanottuna: Perus sandbox hiippailuna varsin jees. Metal gearina kohtuu heikko esitys.

Ihan kuriositeettina, mitä pidät yleisesti "perus sandbox hiippailuna"? Onhan tämä (imo) aika kaukana miljoonasta Ubisoft-pelistä (vaikka joistakin toki pidän).

Viitaten aiempaan viestiin,
voin hyvin ymmärtää tämän tunteen kulttuurishokkina faneille (joihin itsekin lukeudun) enkä sano että tuo mielipide on väärä.

Koko paketti antoi sanattomasti ymmärtää että kukin on pelaajana itse vastuussa syvempien pelimekaniikkojen ja tarinan taustatietojen löytämisestä, sekä yleisesti pärjäämisestä - Venom Snake opettelee myös. En epäile ettetkö ole tätä tehnyt, mutta ainakin itse koin tämän palkitsevaksi tavalla joka selvästi ylitti vanhemmat osat. Minusta Hideo on mennyt (hienoista aiemmista osista) eteenpäin - en tässä vaiheessa haluaisi toista MGS3:sta.

Huikein juttu on se miten MGSV:n lopun (Chap. 45, 46, 51) luonnostaan (myös allekirjoittaneelle) aiheuttamat menetyksen ja haikeuden tunteet ovat viemässä pelaajat Kapteeni Ahabin saappaisiin

http://www.gamesradar.com/hunt-closure-metal-gear-solid-5-its-biggest-fans-white-whale/

Ja, uskomattomampaa vielä, jotain on jopa saatu irti

http://www.gamesradar.com/mgs-5-fans-are-trying-decode-secret-game-hidden-code/

Tämä on minusta hienoa riippumatta siitä löytyykö mitään "merkittävää" - luultavasti ei. Nyt katsomaan josko se robotti kaatuisi myös Extremellä.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Ite en pelannut mitään uusiksi, enkä todellakaan saanut mitään S-rankeja mutta kaikki kasetit kuuntelin aina ja omia joukkoja lähetin tehtäville jatkuvalla syötöllä. Tuolla tavalla aukesi kaikki pääjuonen tehtävät ml. ns. True Ending -tehtävä.
Argh jos tarinan eteneminen on nyt kiinni joukkojen lähettämisestä ja/tai kasettien kuuntelusta. Kuinka paljon tätä peliä on oikein pitkitetty turhalla tauhkalla! Aivan kuin tässä ei ole tarpeeksi puurtamista, kun jokainen pää- & sivutehtävä on muutenkin toistensa kopio. AAAAARGH!
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Ihan kuriositeettina, mitä pidät yleisesti "perus sandbox hiippailuna"?

En oikeastaan mitään, mutta tämä voisi ihan yhtä hyvin olla vaikka splinter cell. Minulle metal gearit on olleet metal geareita juurikin tarinan kuljetuksen ja välivideoiden ansiosta kun taas vaikka monien kehumat splinter cellit on olleet sitä mitä tämä uusin metal gearikin eli minimaalinen tarina ja ennen tehtävää sanotaan pari sanaa siitä mitä on odotettavissa. Joo kasetteja tuli kuunneltua ja varsinkin codetalker on niin unettava puhuja ettei mitään rajaa eikä nuo muutenkaan ole mikään korvike edes codec keskusteluille.

Ja kun kerran otit ubin pelit aiheeksi niin tässähän vasta onkin kunnon copy/paste menoa. Täysin samoissa paikoissa käydään pelastamassa tai tappamassa joku. Jopa AC sarjan peleissä sentään tapetaan joku eri paikassa, mutta tässä tuntuu olevan kummassakin kartassa ehkä viisi paikkaa joihin aina mennään tekemään toinen noista kahdesta asiasta. Entäs sitten ne lukuisat "eliminate tank unit / heavy infantry / whatever" side opsit? Kerran kun pelasin niin eri nimellä oleva heavyjen hoitelu oli täysin samassa paikassa missä se juuri äsken suorittamani.

Entäs tavaroiden ja mother basen kehitys ja suoraan kännyköiden freemium peleistä revityt pakotetut odottamiset? Ai sait viimein R&D porukan sille tasolle, että voit tehdä tämän raketinheittimen. Odota kaksi tuntia.
Joo enhän mä sitä olisi halunnutkaan seuraavaan tehtävään mukaan. No menenpä vaikka koneelle katsomaan pornoa siksi aikaa kun pojat ruuvailee launcheria kasaan.
Jossain freemium peleissä tuon odottamisen voi ohittaa mikromaksuilla joka tietenkin on pelkkää ahneutta, mutta tässä ei ole niitäkään joten tuo on pelkkää typeryyttä.

Trailerithan lupaa aika perus mgs settiä. Totuus vaan on aika karu kun tajuaa, että niissä traikuissa oli aika pitkälti jokainen pelin välivideo joissa jotain tapahtuu ja kaikki loppu pelistä on joko niitä "pelasta / tapa tuo" tehtäviä tai muuta itseääntoistavaa random settiä tai sitten odotat, että pojat saa uuden aseen tai basen laajennuksen tehtyä.
Peace walkerissa oli sama mekaniikka, mutta siinä oli kunnolla myös sitä tarinaa jota mgs peliltä odotti ja sitä tämä ei tarjoa.

Ja kuten tämäkin aihe osoittaa niin moni on aivan hukassa sen suhteen miten pelissä saa lisää tarina tehtäviä auki chapter 2:n lopussa. Itse pelasin vaan lisää side opseja kunnes seuraava tehtävä aukesi. Jollain foorumeilla sanotaan, että myös mother basen kehittäminen vaikuttaa tuohon. Jotkut sanoo, että täytyy kuunnella kaikki keltaisella merkityt kasetit (itse en kuunnellut) jne. Aika lahjakkaasti ollaan sössitty tuokin homma. Niin ja se pois leikattu "mission 51" vielä tuohon päälle. Eihän se olisikaan tuonut kuin uuden alueen ja selittänyt kaksi isoa asiaa jotka jää nyt täysin auki.

Jeps ehdoton GOTY.
Tämä siis metal gear uskov...fanin mielipide joka on pelannut jokaisen tehtävän ja side opsin läpi.
Ennen kuin kukaan kysyy, että jos peli on noin paska niin miksi pelasin noinkin paljon niin vastaus on se sama, että peli on metal gearina kohtuu paska, mutta jonain perus sandbox hiippailuna varsin jees. Ihan kuten ridge racer: unbounded on ihan ok arcade kaahailu, mutta niin paska ridge racer, että itse en laske sitä edes sarjan peliksi.
 
Ylös Bottom