Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metallica Olympiastadionilla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WeePee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oli taas vähän huonosti järjestetty jonostus. Porukka ohittelee toisia ja loppujenlopuksi kaikki ohittelee kaikkia. Noh, 13.00 olin jo jonottamassa ja aika kauas jouduin. Sain järkkäreiltä jonkun rannekkeen, millä pääsi aitaukseen lavan eteen. Paikka oli täydellinen, viisi metri kauemmaksi lavan keskipisteestä. Näkyvyys täydellinen.

Kaksi ensimmäistä bändiä oli kyllä uskomatonta skeidaa. Slipknot oli odotetun huono ja Lostprophets vielä huonompi. Luulin, että lämppäreiden tarkoitus on nostaa fiilistä, mutta laski kyllä ihan nollille. Ecstasy of Gold kuitenkin noista fiilikset takaisin ja Blackend oli juuri niin hyvä alotus kun olisi voinut kuvitella. Jotain tällästä veti:

Blackened (oli ihan jumalattoman kova)
Fuel (odotetun huono, livenä kuitenkin siedettävä)
Harvester of Sorrow
Wellcome home (sanitarium) (Fade to blackkia jäin kaipaamaan)
Frantic (mielummin jotain vanhaa)
For Whom The Bell Tolls (toimii aina)
I Disappear (Metallican paskin biisi, livenä kuitenkin siedettävä myös)
St. Anger (sama kuin frantic)
Sad But True (liian keskinkertainen)
Creeping Death (DIE DIE DIE, vittu kun rokkas)
Battery (loistava)
Wherever I May Roam (liian keskinkertainen)
Nothing Else Matters (hittibiisi tai ei, silti julmetun hyvä)
Master of Puppets (yleisö kympillä mukana, ainakin kentältä käsin kuultuna. Mahtava)
One (uskomaton räjähdeshow ja perkeleen hyvä biisi)
Enter Sandman
Jump In The Fire (oisin mielummin kuullut KEA:lta vaikka Hit The Lightsin tai Whiplashin, mutta toimii silti)
Seek And Destroy (täydellinen lopetus. Ääni jäi tähän biisiin ja enää kuuluu vain pihinää)

Kentältä tosiaan tuntui, että yleisö olisi todella hyvin mukana. Mitä sanoo katsomossa olleet? Hyvä maku jäi loppupeleissä suuhun, vaikka pari biisiä olisin mielelläni vaihtanut muihin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Kaksi ensimmäistä bändiä oli kyllä uskomatonta skeidaa. Slipknot oli odotetun huono ja Lostprophets vielä huonompi. Luulin, että lämppäreiden tarkoitus on nostaa fiilistä, mutta laski kyllä ihan nollille.

Jos ei vaan pidä niin ei pidä. Eilen illalla tuli maikkarin uutisissa juttua tuosta konsertista, ja silloin rupesi todella harmittamaan kun en päässyt lähtemään :(

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Oli taas vähän huonosti järjestetty jonostus. Porukka ohittelee toisia ja loppujenlopuksi kaikki ohittelee kaikkia. Noh, 13.00 olin jo jonottamassa ja aika kauas jouduin.

Uutisista näki todellakin miten huonosti se oli järjestetty, joku haastateltava kertoi että oli ollut jonon perällä eli noin kahden kilometrin päässä, no sellasta se on kun paikalla on n. 45 000 ihmistä :)
 
Jonoa syntyy kun ei osata käyttää päätä vaan mennään kiltisti sinne missä muutkin seisoo. Porukkaa otettiin sisään vajaa 10:stä eri portista, mutta kaikki tunki kahteen ekaan. Itse jonotin noin minuutin kun vaivauduin mäen kävelemään ensin mäen päälle katsomaan mikä on homman nimi. Olisi järkkäritkin voineet hiukan yleisöä informoida kun kerran kävelivät mäkeä edestakaisin koko ajan.

Järjestysmiehiltä saatiin kavereiden kanssa rannekkeet eteen vähän ennen Slipknottia ja sekös riemastutti.

Sitten itse keikkaan:

Lostprophets oli oikeasti huono, soundit oli täysin puuroa, laulu ei ajoittain kuulunut ollenkaan. En ollut heitä aiemmin kuullut, enkä tämän perusteella jatkossa haluakaan. Bändi soitti täysin itselleen, vaikka yrittivätkin väkinäisen oloisesti pomppia. Oikeastaan ihmetytti, mitä varten he tuolla olivat kun ei kerran kiinnosta. Uskottavuus nolla. Lämppäri olikin kylppäri.

Slipknot oli varsin hyvä, ei silti niin hyvä kuin Hartwallilla pari vuotta sitten. Ehkä bändi ei oikein sovi stadionin olosuhteisiin, pimeä halli on parempi (ja tietty yleisö, jolla ei ole ennakkoluuloja ja joka on tullut itse bändiä katsomaan).
Bändillä oli hyvä meininki ja alkoi yleisökin hiukan heräämään, omat fiilikset kohosi kyllä korkealle. Soundit tosin oli hiukan (varsinkin alussa) huonot.

Metallica oli vedossa, bändillä tuntui olevan hauskaa niinkuin yleisölläkin. Tutut hitit tuli ja sounditkin oli kunnossa. Hetfield on edelleen helvetin karismaattinen nokkamies ja Trujillo on selkeästi tuonut lisää potkua bändiin. Ekaa kertaa poistuin stadionkeikalta ehdottoman tyytyväisenä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllähän tuo keikka oli mahtava lähinnä Metallican ansiosta. Slipknot oli kyllä vaisumpi kuin mitä odotin, lähinnä kun olin kattonut niiden live dvd:n, joka oli kyllä loistava. He vielä soittivat niin kovaa, ettei laulusta oikein tahtonut kuulla mitään, mikä on kyllä harmiksi monen bändin vika. My Plagueta jäin kaipaamaan, mutteivat ne kai sitä soittaneet. Muut kaikki hyvät sieltä tulikin.
Metallican alkuintron tullessa alkokin sitten todella syttymään ja aloitus oli loistava blackaned biisillä. Muutaman biisin olisi kyllä saanut jättää pois ja jotain muuta tilalle esim fuel, I Disappear esim Until It sleeps ois ollu kova uudemmilta levyiltä. Mutta ihan hyvä näinkin. Master Of Puppets oli ehdoton lempparini ja kybällä kolahti myös Battery, One, Seek & Destroy. Loistava keikka ja täytyy varmaan tulla uudestaankin katsomaan. \m/ :D
 
Jeps. Keskustelun aloittajakin pääsi konserttiin vaivatta, kun lomat oli sopivasti kyseiselle viikonlopulle.
Itse en kauaa ehtinyt jonottaa, vaan pääsin sisään n.10min jonottamisen jälkeen (röyhkeästi jonon väliin tietenkin). Toisin kun eräs kaverini joka oli stadionilla jo viidelta jonottamassa ja pääsi vasta mun jälkeen sisään.
Lämppäreistä missasin Lostprohetsin, mutta se ei haitannut sillä aavistelin, että stadion on liian suuri bändille. Tosin heidän keikkansa keväällä Nosturissa oli hyvä. Huoh sitten Slipknot... ei prkl vaan tommonen "musiikki" tipu tälle hemmolle millään. Pakko kumminkin kehua rumpalin soittamista. Helvetinmoista tykitystä tuplabasareilla. Tuntu fillit ihan kehossa asti.
Metallican alkuintro videoineen nosti fiiliksen kattoon. Ja Blackened. Parhaimpia kohtia mielestäni: Onen intro ja loppu pommeineen ja raketteineen, Nothing Else Matters ja kaikki kovat Sad But Truesta alkaen ja viimeisenä Seek&Destroyn yleisö huudatus. Varmaan kuului hyvin ulos Stadikalta.. Tony Trujillo vaikutti välillä koomiselta tanssiessaan jotain menninkäistanssia.

Lopputulos: Ääni käheänä poistuin Stadikalta ja yhtä kokemusta rikkaampana. Ainoa oikeastaan jäi kismittämään, kun en ottanut korvatulppia himasta mukaan. 2e oli vaan älytön hinta. Noh kuulo sentään ei enempään heikentynyt.
 
Tulpat oli allekirjoittaneella päässä encoreen asti. Sitten piti saada kuulla yleisönkin mylvintää :)
Eikä kyllä tinnittänyt sen jälkeen...
Tosin olimme kentällä miksauspöntön kohdalla vasta, jossa äänenpaine ei ollut enää niin paha.
Helvetin hyvä keikka.
 
Mulla oli tulpat lämppärien ajan, mutta Metallica piti kuulla kunnolla. Ihme kyllä yllättävän hyvin korvat kesti, vaikka olin 5m päässä lavasta. Perjantai-iltana soi hieman, mutta lauantaina tuntui jo ihan normaalilta.
 
Oliko siellä myös jokin ilotulituskin? Missä välissä? Ite olin kans noin 5 metrin päästä lavalta, enkä kyllä moista huomannut, ehkä olin "liian" lähellä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan WeePee
Ainoa oikeastaan jäi kismittämään, kun en ottanut korvatulppia himasta mukaan. 2e oli vaan älytön hinta. Noh kuulo sentään ei enempään heikentynyt.

On tuo kyllä hirveä summa korvatulpista, kun kotimaisten huippu bändien keikoilla tuollaisia saa ilmatteiksi. Eikä keikasta tule ilman tulppia yhtään mitään, ääni on kauhen kuulosta ilman tulppia.
 
Varmaan kannattaisi hakea apteekista sitten halvemmalla... Kieltämättä 2 on todella paljon, mutta parempi maksaa tuon verran, kuin kärsiä tinnituksesta lopun ikäänsä...
 
Sielläkö ihan myytiin tulppia? Järkkärit jakoi niitä ilmaiseksi, ainakin kentän etuosassa ja varmaan muuallakin kentällä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sarine
Eikä keikasta tule ilman tulppia yhtään mitään, ääni on kauhen kuulosta ilman tulppia.

Päin vastoin. Tulppien kanssahan se vasta karulta kuulostaakin. Esimerkiksi sen ekan bändin aikana (jonka nimen olen jo unohtanut) ei laulua kuulunut tulppien kanssa ollenkaan. Slipknotiltakin aika huonosti. Metallicalla soundit olivat kyllä 10 kertaa paremmat, mutta ei sitä silti kehdannut tulppien kanssa kuuntelemaan.

www.metallica.com :sta löytyy muuten videopätkä Helsingin keikasta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Päin vastoin. Tulppien kanssahan se vasta karulta kuulostaakin. Esimerkiksi sen ekan bändin aikana (jonka nimen olen jo unohtanut) ei laulua kuulunut tulppien kanssa ollenkaan. Slipknotiltakin aika huonosti. Metallicalla soundit olivat kyllä 10 kertaa paremmat, mutta ei sitä silti kehdannut tulppien kanssa kuuntelemaan.

Mitä itse olen testannut Kotiteollisuuden ja Mokoman kanssa niin kyllä siitä laulusta saa paljon paremmin selvää tulpilla varsinkin eturivissä, tietenkin stadioni keikka on varmasti erilainen. Slipknotin aiemmalla keikalle suomessa käytin myös tulppia ja kuulu loistavasti laulu ja muut soundit.
 
Toki tuokin riippuu täysin tulpista ja sijainnista suhteessa äänentoistoon. Halvoilla apteekkitulpilla mikä vaan kuulostaa huonolta ja jos em. keikalla istui jossain A-katsomossa, oli äänen laatu kuulemma todella heikko.
Alpinen joulukuusilla miksauskopin tuntumalta soundit vaikuttivat täydellisiltä :)
 
Ylös Bottom