Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid: Other M

Vastaus: Metroid: Other M

Floor Walkthrough:ssa sanottiinkin, että pelaaja pääsee lähes koko ajan itse vaikuttamaan missä vaihtaa FPS-moodiin.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Floor Walkthrough:ssa sanottiinkin, että pelaaja pääsee lähes koko ajan itse vaikuttamaan missä vaihtaa FPS-moodiin.

Ei juma, kuullostaa jo liian hyvältä. Pitää vain toivoa, että kapulan kääntö on tehty onnistuneemmin kuin papermarion flipmote/world -temppuilut.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Ei kait se ohjaimen kääntely voi mikään iso rasite olla, paitsi jos sitä on pyöriteltävä koko ajan (ja kaikista demoraporteista päätellen huolta ei ole). Kyllä siihen ehtii tottumaan, ainut huoli kohdistuu ehkä pelin mahdolliseen lineaarisuuteen. Eihän Metroid nyt mikään putkijuoksu saa olla, mutta tuskin tulee olemaankaan. Saas vielä nähdä miten sarja saadaan taivutettua raskaampaan tarinan kerrontaan.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Pääsimme tutustumaan peliin hieman etukäteen, ja tässä mietteitäni.

Pelin alkaessa tuli n. 15 minuuttia videota ja kerran kun käskettiin painaa nappia, jatkui videot. Meinasi jäädä testaaminen tähän.
En ole Metroideja pelannut NES:in jälkeen, joten ei voi oikein vertailla. Vaikutti ihan kivalta. Alussa pienehkö tutoriaali Samuksen liikkeistä ja sitten pelaamaan. Itseäni aluksi häiritsi automaattitähtäys mutta siihenkin tottui ja tuttuja hypi/pompi kohtia tuli heti eteen.

En tiedä oliko aikaisemmin, mutta tässä pelissä Samuksella on myös first person view, jossa tarkastellaan ympäristöä vihjeiden löytämiseksi ja ammutaan mm. raketteja tähtäimen kautta. Peliähän ohjataan poikittain olevalla wiimotella, ja FPV-modeen pääsee halutessaan osoittamalla motella telkkarin ruutua.
Tottumattomana wiimoten käyttäjänä ei vaihdokset sujuneet niin kuin ilmeisesti pitäisi, vaan aikaa tuhlautui aina sormien uudelleen asetteluun kuvakulmavaihdoksen jälkeen. Tämän huomasi energiamittarin nopeana laskuna kun sähläsin nappuloiden kanssa ja ötökät sillä aikaa rouskuttivat jalkojani.

Pienen testailun aikana itseäni häiritsi suunnattomasti Samuksen liian nopea juoksuvauhti. Tavallisessa liikkumisessa mentiin sellaista vauhtia, että kun tuli uuteen huoneeseen ja siellä olikin otökkäparvi, liiallisen vauhdin takia löydät itsesi aina parven keskeltä ennen kuin tajuat alkaa ammuskelemaan.

Toinen asia, mihin sitten lopetinkin pelaamisen, oli pelivinkkien näyttäminen mielestäni ihan väärään aikaan. Tulin huoneeseen jossa oli kolme isompaa ötökkää. Ötökät alkoivat hyökkäillä ja samaan aikaan tuli vinkki miten ötökät listitään. Vinkki meni ihan ohi, kun yritin kovasti päästä ötököitä karkuun, ja kun vihdoi löysin rauhallisemman nurkan, vihjettä ei enää tullutkaan. Kuolin näiden ötököiden jalkoihin.

Varmasti hyvä peli, mutta itse tarvitsen rahallisen ympäristön ja manuaalien lukemisen että pääsee näin monen vuoden tauon jälkeen mukaan kontrolleihin. :)
 
Vastaus: Metroid: Other M

Vähän pääsin myös testaamaan ja ajatuksiakin herätti. Välivideot oli laadukkaan oloisia ja tuli ihan square enix mieleen. Ääninäyttely ja fiilis oli kohdallaan. Itse pelin perusmekaniikka oli aika kankea. Juoksunopeus suhteessa tiloihin ja näkymään oli vähän liian iso (kuten Kojo myös totesi) ja autoaim ammuskelut meni juostessa edestakaisin nappia näpyttäen. Tuo normi autoaim ammuskelu oli raivostuttavan tylsää ainakin pelin alussa perus sittiäisiä vastaan. Lento ötököitä saikin jo vähän enemmän metsästää. Perus näkymässä taistelua tuskin pystyy viemään skilliksi touhuksi, mutta se tähtäysruutu (kun tähdätään motella) voi tuoda peliin syvyyttä, kun esim. loppareissa sen käyttöön pakotettiin. Vähän outoja ongelmia kyllä oli. Esim. Oven aukaisemiseksi piti skannata yksi paneeli, mutta ovi ei auennut. Juoksu paneelille ja kaikkia nappeja näpyttämään, eikä mitään tietenkään tapahdu. Sitten yritin vain juosta paneelia päin ja kolmannella juoksukerralla ovi aukesi.

Oikein yllätti kuinka hiotun oloisia nuo välivideot oli. Ei siis mitään super HD kamaa, mutta ohjattu hyvin.

Ja varautukaa tahditettavaan pelityyliin. Siis ensin juoksua ja autoaim ammuskelua. Sitten kun aalto on ohi, niin ohjuskirurgiaa loppareiden herkkiin kohtiin first person -näkymästä. Ja sitten taas juoksua tulittaen.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Tässäpä minun mietteitäni ko. pelistä:
NC - Metroid: Other M - Ennakko

Rottamopon kanssa mennään lähes samoin miettein, paitsi että hän ei tainnut kokea ristiohjainta 3D:ssä mitenkään ongelmallisena, kun taas omaa peli-iloa - vaikka kokenut pelaaja olenkin - se söi välillä rutkasti.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Hyvän dokumentin olet laatinut koivari.

Ja kyllä tuo ristiohjain vähän kummastutti. En kuitenkaan ehtinyt testaamaan niin perin pohjin, että olisin edes pystynyt ymmärtämään miksi yhdistelmä on mote tähtäys - ristiohjain, oli peliin buukattu. Ristiohjain todellakin tuntui omituiselta vaihtoehdolta ja se yhdistettynä tuon tähtäys moodin tatittomuuteen (eli ei voinut liikkua, vain katsella ympärilleen ja tähtäillä) pistää pakostakin miettimään, että jokin ajatus taustalla oli. Jos se oli rytmitys, niin ei välttämättä sen arvoinen juttu, että pelaajalle annetaan eteen rajoitus pelimekaniikan suhteen.

Platformeri tyylisissä osuuksissa häiritsi juurikin ristiohjaimen akseliston selvä läsnäolo. Syvyys vaikutelma kävi vähän turhaksi noissa kohdissa, kun ilmansuunnat tarjoiltiin ristiohjaimen akseliston mukaisesti töksähtelevästi, eikä hahmoanimaatiolla ollut tähän mitään lisättävää.

En vain tosiaan ehtinyt tätä peliä käymään läpi niin perusteellisesti, mutta aikalailla samoja asioita pisti silmääni kuin sinun ennakko arvostelussasi Koivari. Nähtäväksi jääkin, mikä on se perimmäinen syy Nunchan puuttumiseen ja että tuleeko se lopullisesti puuttumaan.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Metroid: Other M Review - IGN

Metroid: Other M Review - Gamespot

Ai että kun näyttää hyvältä. Kiva kuulla että tarinaan on oikeasti panostettu. En nyt tältä odota mitään ensimmäisen Primen tai Super metroidin tyylistä mestariteosta, mutta noita kahta nyt on aika vaikea ylittää mitenkään.

Tiivistettynä kuulemma "Metroid fusion 3d:nä", ja koska itse pidän Fusionia yhtenä parhaista metroid-sarjan peleistä uskon kyllä nauttivani pelistä todella paljon.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Hivenen kerkesin tätä tyyppäämään, kun tuli viikonlopuksi perille ja vasta tänään sain arvostelijalle sitten lähtemään. Mutta positiivinen maku jäi kyllä pelistä noin 5h testauksen perusteella. Hyvin kätevästi tuo muutos mene kun hypätään motella tähtäämiseen. Muutamaan otteeseen jäin jumiin, mutta ihmettelyn jälkeen löytyi sitten taas reitit, mihin piti mennä. Ja aina tuli fiilis, jopas olin tyhmä kun en tajunnut :D Jäi tuokin mieleen, että kun peliä jatkoin niin kertasi siihen asti tapahtuneet tekstillisesti. Hyvä systeemi, jos pitää pidempää taukoa.

Välivideoitahan tuossa alussa ainakin oli ja tarinaa kujettivat etiä päin. Hyvältä kokonaisuudelta kyllä vaikutti kaikin puolin, nyt kun rauhassa sai keskittyä. Ohjaukseen totuin nopeasti. Tosin ihmetyttää, miksi ristiohjain ohjauksen ovat tähän tehneet, eikä esim nutsukan tatilla saa ohjailla. No toimii tuo kyllä noinkin.


Nappasin noin 15min alusta videolle ja nähtävissä KonsoliFINin youtube kanavalla. En media osioon saanut tuota vielä siirrettyä. Ja pari pätkää "pelaamisestakin" jäivät näkyjään perille menemättä.

YouTube - Metroid: Other M First 15 minutes [Wii]
 
Vastaus: Metroid: Other M

Ohjaukseen totuin nopeasti. Tosin ihmetyttää, miksi ristiohjain ohjauksen ovat tähän tehneet, eikä esim nutsukan tatilla saa ohjailla. No toimii tuo kyllä noinkin.

Kun miettii pelimekaniikan kannalta, niin jos nuncha olisi toisessa kädessä, pitäisi motea pitää toisessa kädessä niin, että se jo osoittaa about ruudun suuntaan ja tähtäystilaa ei voisi siis käynnistää ruutuun osoittamalla. Toki jokin nappi voisi käynnistää tähtäilutilan, mutta toisaalta tämä tekniikka tekee siitä jotenkin konkreettisemman. Joudut siis tekemään keinotekoisen aseen esille vedon, joka sinänsä oli ihan hauska idea. Epäilen, että nuncha puuttuu juurikin tuosta syystä. Sitä en sitten tiedä, että oliko loppuviimein oikea ratkaisu. Olisi pitänyt vähän enemmän ehtiä tutustumaan.
 
Vastaus: Metroid: Other M

*Snif* Mahtava peli. Muistin taas miksi kannattaa olla Nintendo-poika.
Omia mietteitä (HUOM! SPOILERIT OVAT SYYSTÄKIN NAPPIEN ALLA, ÄLÄ KURKKAA ELLEI PELI OLE LÄPI!):

- Kontrolleja ehdin kauhistella muutaman minuutin tutoriaalissa ja olin hieman ”:S”. Bottle Shipillä kuitenkin huomasin ensimmäisien tuntien aikana kuinka mainiosti hommat hoituu ja rakastuin niihin toden teolla <3.

- Vaikeustaso on varsin kiva, ei liian helppo, muttei myöskään liian vaikea. Joihinkin (mini-)Bosseihin saattoi tosin kupsahtaa muutaman kerran, mutta yleensä niiden heikkoudet huomasi varsin nopeasti seuraavilla yrityksillä.
Hard mode on kyllä nimensä veroinen.

- Ääninäyttely on pääosin hyvää vaikka joidenkin kohtausten monotonisuus ylittää hyvän maun rajan.
Olen kuitenkin hyvin vakuuttunut Samusin ja Adamin hyvästely-kohtauksen toteuttamiseen. Kuulosti oikein kivalta.

- Musiikit ovat ehkä se asia mihin olen kaikista pettynein koko pelissä. Toki tapahtumat sijoittuvat avaruusalukselle, jotenka Brinstarin kaltaiseen <3 -svengailuun ei päästä, mutta silti. Jos totta puhutaan niin päähän ei jäänyt kertaakaan soimaan yhtäkään uutta kipaletta.

- Itemit ovat kivasti levitetty ympäri mestoja ja niiden etsiminen on hyvin jees.

- Tarinaa:
Tarina oli paljon parempi mitä odotin, sillä Samuksen äiti-ongelmiin ei onneksi keskitytty niin paljoa kuin aluksi annettiin ymmärtää. Lisäksi oli hyvin mielenkiintoista nähdä Ridleyn kehitys, sekä miten Manthony Higgs pelastui. MB:n ”koneiden kapina” oli tosissaan ehkä vähän liian Terminator, mut eip se mittään. Lopun Zero Suit –escape oli uuh. <3

- Pomotaistelut:
Mini-Bosseja oli aivan pirusti, joka toi kivaa vaihtelua etenemiseen. Queen Metroid, Nightmare ja Phantoom –tappelut tulivat aivan nurkan takaa jolloin pääni räjähti innostuksesta. Oh mama, oh boi.

Metroidit ovat aina kuuluneet parhaimpien pelien joukkoon ja, kovasta tasosta huolimatta, Other M ei petä. Aivan Super Metroidin tasoiseen loistavuuteen ei päästä, mutta mikäpä nykypäivänä pääsisi? Nuutti kiittää ja kuittaa ja palaa takaisin Wiin äärelle.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Kahden ja puolen tunnin iltarupeama takana ja hyvältä vaikuttaa. Graafisesti Wiin parhaimmistoa ja äänimaailma on kunnossa. Olisin kuitenkin toivonut enemmän tuttuja ääniä tehosteiksi, mutta meneehän se näinkin. Tarinavetoisuus varsinkin ensimmäisen puolen tunnin aikana oli hieman hämmentävää, mutta kyllä se siitä. Kontrollit ovat erikoiset, ja niiden sisäistämiseen menee hetki: enää ei esimerkiksi keräillä kaatuneilta vihollisilta energiaa ja ohjuksia menetettyjen tilalle.

Metroid ei petä. Other M on melkoisen erilainen kuin muut sarjan pelit, mutta se ei laatua vähennä.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Rapia 15h siihen meni ja 100% meni, joten täysi Other M -kokemus tuli hankittua.

No... niin... miten sen nyt... ei se nyt ihan ollut sitä, mitä odotin. Itse olen Metroideissa pitänyt aina eniten paikkojen tutkimisesta ja tavaran keräilystä. Sainhan sitä nytkin, mutta paljon vähemmän kuin olisin halunnut. Esineitä ja asioita ei myöskään voinut skannailla, mikä oli Prime-peleissä todella mielenkiintoista. Viholliset eivät pudottaneet mitään tavaroita, joten erillisten achievementtien tai trophyjen puuttuessa vihut olivat pelkkiä ärsyttäviä hidasteita. Hyvinä puolina oli tietysti grafiikka ja panostus tarinaan.

Mielelläänhän tuon pelasi, mutta arvosanaksi KFIN-asteikolla annan 3-4 tähteä kallistuen kolmen puoleen.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Laitoin tämän viestin kommenttina pelin arvosteluun, mutta laitetaanpa tännekin mietteeni pelistä. Mielipiteitähän tämä tuntuu jakavan:

Kauhean epäluuloinen olen tästä projektista ollut ihan alusta lähtien. En tykkää usein pelien juonista ja Metroid-peli keskittyen juonenkerrontaan kuulosti pelottavalta. Metroidin juoni on toiminut upeasti tähän asti hienovaraisella kerronnalla, jolla pelien juonenkerronnan ongelmat saadaan hienosti kierrettyä ja pelaajalle jätetään mukavasti tulkinnanvaraa. Sellaisesta kerronnasta pidän. Mutta pakko sanoa, että lopulta peli onkin kaikesta huolimatta upea kokemus.

Juonessa ja hahmoissa ei ole kyllä mitään vikaa vaan päinvastoin ne on tehty pääosin upeasti. Toki juonenkerronnasta löytyy myös lähes kaikille peleille tyypillisiä ongelmia, mutta harvassa nekin on. En nyt jaksa alkaa erittelemään, mutta minusta pelin juonessa ei oikein ole selkeitä epäloogisuuksia, vaikka monet niin väittävät. Muutamia arveluttavia kohta kylläkin, mutta ne voivat olla vähän niin ja näin. Ehkä selitettävissä, ehkä ei. Tulkintakysymyksiä. Niistä nyt on turha vetää hernettä nenäänsä. Huonoja puolia pelissä ovat ehkä liiankin suoraviivainen toteutus ja pientä itsensä toistoa pelistä löytyi ajoittain. Pituuttakin olisi voinut olla hiukan lisää. Pelattavuus toimii lähes täydellisesti ja varsinkin väistöliike on kiva lisä peliin. Grafiikat vaihtelevat upeista ajoittain yllättävänkin heikkoihin tekstuureihin. Samanlaista vaihtelua ja yksityiskohtaa ei kuitenkaan löydy kuin Prime-sarjan peleistä.

Täytyy antaa vielä erityismaininta Samusin hahmosta. Todella upeasti rakennettu hahmo ja kerrankin ollaan pelihahmosta rohkeasti tehty oikea ihminen eikä mitään tunteetonta kovista. Itse en näe mitään epäloogista hahmossa. Suoraan sanottuna minusta monien kohdalla hahmon ymmärtämättömyys osoittaa pientä tunnevammaisuutta, mutta tämä ei ole tarkoitettu loukkaamaan ketään. Sellaisen kuvan vain saa varsinkin monista jenkkilähteistä, että ihmiset eivät siedä minkäänlaista tunteilua. Pelien hahmojen pitäisi edelleen olla sillä tasolla kun ne olivat toimintaelokuvissa 80-luvulla. Ja sillä keinoinko pelien pitäisi vielä olla taidetta?

Ei pidä antaa sen hämätä ettei tämä ole yhtä hyvä kuin Super Metroid tai Metroid Prime. Se ei ole tältä peliltä pois vaikka parempiakin Metroideja löytyy varsinkin kun peli esittelee vähän uudelaista näkökantaa pelisarjaan. Kannattaisi olla avoin erilaiselle näkemykselle. Kaikki eivät voi tietenkään tykätä, mutta ainakin saadaan vanhoihin sarjoihin vaihtelua ja kehitystä. Oma arvosana pelille olisi ehkä jopa lähellä viittä tähteä, joka tapauksessa neljän ja viiden välissä. En ole vielä täysin saanut peliä sulateltua. Pieniä ongelmiakin kuitenkin löytyy.

No en tiedä muuta kuin että en muista koska olisi peli yhtä paljon koukuttanut ja koska olisin ollut yhtä vaikuttunut juonesta. Varsinkin Ridley sivujuonne on upea. Sama se mitä muut pelistä ajattelevat. Joitain pelejä ei vain oikein ymmärretä. Vaikea sitä on sanoa kuka on oikeassa. Tiedän vain että itse pidän pelistä paljon.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Laitoin tämän viestin kommenttina pelin arvosteluun, mutta laitetaanpa tännekin mietteeni pelistä.

Täsä oli arvostelu mun mieleen. Rohkea ja erilainen, hyvä! Odotan peliä innolla, myykää tää nyt joku mulle ja äkkiä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom