Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid: Other M

Vastaus: Metroid: Other M

Itse pidän Super Metroidia yhtenä kaikkien aikojen parhaimpana ja tunnelmallisimpana videopelinä. Olinkin aika innoissani kun kuulin että MOM tulee jatkamaan sitä ihan oikeaa Metroid tarinaa, eikä enää tarvitse yrittää kiinnostua Prime sarjan phazon -mömmöön perustuviin juonikuvioihin. Primet olivat hyvinkin kelpoja pelejä jotka pelasi kertaalleen läpi, mutta tarina oli niissä mielestäni aika sekundaa.

MOM:ssa varsinkin alkupuolella tarina olikin hyvinkin kiinnostava, mutta täytyy sanoa että se mitä loppupuolella tapahtui penkiltä tiputtanut, kuten Super Metroidissa 16 vuotta sitten.

Muutenkin itselle jäi MOM:sta lievästi pettynyt fiilis, lähinnä seuraavista syistä:

-Liian lineaarinen, kokoajan tiesi minne seuraavaksi pitää mennä. Harhailu ja tutkiminen kuuluu Metroid -peliin!
-Tarina ei loppujen lopuksi ollutkaan niin kiinnostava, ehkä vika oli omissa liian kovissa odotuksissa.
-Suurin miinus oli mielestäni kuitenkin se, että peli loppui kesken, luulin olevani vasta puolivälissä tarinaa kun lopputekstit alkoivatkin rullata (no onneksi sentään senkin jälkeen vielä tapahtui, ja Phantoon oli kyllä erittäin positivvinen ylläri!).
-Peli on ehkä hieman liian helppo, esim. suurin osa pomoista hoitui ekalla yrittämällä, mikä on mielestäni "epämetroidmaista".

Miinuksia on siis vähän, mutta ne ovat todella merkittäviä. Silti kyseessä on erittäin laadukas peli, vaikka pelkkiä miinuksia luettelinkin. Rankkaisin pelin johonkin kolmen ja neljän tähden väliin.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Trophy ei piristänyt päivääni. Siinäpä se suurin miinus tälle pelille. Mikäpä sen hienompaa kun suolata pomo, joka sitten tiputtaa sen tavaran siihen keskelle, aijai sentään... COMEON!! näitä pelejä pelataan juuri siksi!!! Mutta kun ei niin ei.

Muuten pidin pelistä ihan tälläisenään, vaikka sen kesto ja lineaarisuus olivatkin uutta. Ei puhettakaan Prime-sarjan eeppisyydestä, vaan omanlaisensa "1,5 tunnin toiminta leffa". Musiikit jännää ujellusta S/NES tyyliin eikä mitään Prime trilogian eeppistä oopperaa.
Pelattavuudelta ainakin minusta toimii tosi hyvin, kunhan kapulan heittely alkaa rullaamaan. Peukalo toki on aika koetuksella, kun liikkuminen on portaattomalla ristillä tehtävä kuten ennen muinoin.
Ei pitäisi verrata muihin sarjan peleihin mutta tunnettuna kasari-skidi-metroid-jumalana on tämä pakko kuitenkin rankata ja aikalailla sinne häntäpäähän.

Miksei Samus voinut haistattaa jo heti kättelyssä pitkiä "et saa käyttää" käskyille, koska kuitenkin omasi kaikki maholliset kyvyt jo alusta alkaen. -Tyhmää
Pointsit pelille HARD-modesta, joka avautuu kun pelin läpäisee kerran
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metroid: Other M

Pointsit pelille HARD-modesta, joka avautuu kun pelin läpäisee kerran
Tarkennuksena tähän, että HARD-mode avautuu vasta kun pelin läpäisee siten että kerää 100% varusteista, joka muuten oli ehkä liian helppoa kun niiden sijainnit näkyy kartalla. Super Metroidissa oli ehkä parasta (ja samalla rasittavaa) etsiä sillä scanner visionilla varusteita ympäri Zebesiä, mutta muistan vieläkin sen palkitsevuuden tunteen kun sen viimeinen missile tank löysyi Norfairin laavan alta
 
Vastaus: Metroid: Other M

Miksei Samus voinut haistattaa jo heti kättelyssä pitkiä "et saa käyttää" käskyille, koska kuitenkin omasi kaikki maholliset kyvyt jo alusta alkaen. -Tyhmää

Koska Samusin on seurattava komentavan upseerin ohjeita. Tiedän ettei Samus ole enää federaatioin palveluksessa, mutta kuitenkin suostuu mukaan federaation tehtävään eli on väliaikaisesti heidän palveluksessaan. Eli toisinsanoen Samus on palkattu ja hänen on tottakai noudatettava käskyjä, jos haluaa tienestinsä. Aivan kuten Samus varmasti on aina toiminut. Aina Samusilla on joku pomo. Rahaa vastaanhan hän ammattiaan suorittaa. Monet tehtävät vain ovat olleet vapaampimuotoisia, koska nämä toimeksiantajat eivät ole itse osallistuneet tehtäviin. Nyt Samus on mukana tiimissä, jolloin on noudatettava tiettyä armeijalle tyypillistä protokollaa ja nokkimisjärjestystä. Muuten tulisi ylimääräisiä ongelmia, joka ei olisi kyseisessä tilanteessa kenenkään edun mukaista. On tyydyttävä kompromissiin.

Sinänsä en näe suurta vikaa tässäkään tavassa rajoittaa aseita, mutta ei se yhtä hauskaa ole. Oikeastihan tämä on loogisempi kuin se, että Samus taas kerran hukkaisi aseensa ja löytää ne mistä sattuu. Mutta muutama typeryys tähän liittyen löytyy, sillä joidenkin taitojen rajoittaminen on kyllä juonellisesti aivan turhaa. Aseet ovat vaarallisia, mutta miksi rajoittaa muita taitoja? Joka tapauksessa näinkin tämä on loogisempaa kuin aiempi tapa. Tosin aiempi tapa oli hauskempi ja kyllä mielestäni peleissä saa olla pelillisiä ratkaisuja kuten taitojen löytäminen, medipackit sun muut. Ei niistä mielestäni pidä valittaa epäloogisena niin kauan kun ne tekevät pelistä ja sen rakenteesta mielekkäämmän. Vanha tapa aseiden löytämiseksi on kyllä paljon jännempi. Ja voi sitä tyydytystä kun löytää uuden taidon käyttöönsä. Nyt sitä ei ole lähellekään samassa määrin.

Yksi asia jäi "arvostelussani" vielä sanomatta. En näe ääninäyttelyssä mitään vikaa. Se ei ole aivan loistavaa, mutta oikeasti hyvää. Varsinkin pelitasolla. Ja minä pidän erityisesti Samusin ääninäyttelystä. Siitä mitä eniten on haukuttu. Siis on ihan käsittämätöntä miten tämä peli saa kuraa niskaansa mitä kummallisemmista asioita ja kuinka eri mieltä itse olenkaan niistä muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta. En ole kyllä vastaavaan koskaan törmännyt. Tuntuu aivan käsittämättömältä mistä ihmiset valituksenaiheensa löytävät. Mutta mielipiteet ovat mielipiteitä ja kuten sanoin niin minä pidän pelistä, ajatelkoot muut mitä ajattelevat.

Eihän peli täydellinen ole ja voisin päätyä johonkin neljän tai neljän ja puolen tähden tienoille arvosanassani, sillä peli ei vain voi yltää Superin ja ensimmäisen Primen tasolle jo pelkän konseptinsa takia. Mutta siinä ei ole mitään vikaa. Jos erilaisia konsepteja ei olisi, kaikki junnaisi paikoillaan. Ja kaikki mielenkinkiintoisista konsepteista ei vain voi aina olla edellisiä parempia. Siksikö ne pitäisi jättää käyttämättä, vaikka muuten ovatkin hyviä ja uudenlaisia? Tämä sama pätee kaikkeen muuhunkin. Elokuviin, musiikkiin. Ja samoja kommentteja kuulee myös siltä puolelta. Jos uusi levy ei ole automaattisesti parempi kuin bändin edellinen, tulkitaan se epäonnistumiseksi, Vaikka se olisikin uudella konseptilla tehty ja omalla erilaisella tavallaan hyvä ja tuore. Jos aina tehdään uusi Superi tai Prime saadaan vain samanlaisia pelejä. Tämä peli on erilainen tuulahdus sarjaan ja samaa kaipaisin muiltakin sarjoilta, vaikkei pelit sitten parhaiden osien tasolle yltäisikään. Se on osa suurempaa kokonaisuutta sarjassa ja erilaiset, mutta silti hyvät osat nostavat koko sarjan tasoa kokonaisuutena korkeammalle. Jokainen uusi peli ei voi olla parempi edeltäjäänsä jokaisella osa-alueella. Paitsi jos se on pohjimmiltaan sitä samaa, mutta parempana. Jos tehdään jotain erilaista, se vaatii uudenlaisen konseptin, johon eivät kaikki samat asiat sovi. Nyt näen Metroid-sarjan entistä vaihtelevampana ja laajempialaisena. Mielestäni Other M on tehnyt sarjan kokonaisuudelle hyvää. Mutta en halua jatkossakaan että jumitetaan samaan kaavaan. Joten mielummin myös jotain uutta kuin vain lisää pelkkää Other M:ää. Miksei sitäkin kunhan ei liikaa.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Siis on ihan käsittämätöntä miten tämä peli saa kuraa niskaansa mitä kummallisemmista asioita ja kuinka eri mieltä itse olenkaan niistä muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta. En ole kyllä vastaavaan koskaan törmännyt. Tuntuu aivan käsittämättömältä mistä ihmiset valituksenaiheensa löytävät. Mutta mielipiteet ovat mielipiteitä ja kuten sanoin niin minä pidän pelistä, ajatelkoot muut mitä ajattelevat.

Tämä viimeinen mielipide on erityisen tärkeä ja tuntuu ihmisiltä, etenkin pelejä pelaavilta aika ajoin unohtuvan. Saa niistä "huonoista" peleistä tykätä vaikka muut niitä vihaisivat yli kaiken, ja toisaalta saa olla pitämättä peleistä joita kaikki muut rakastavat.

Pakko sanoa, että jos itselläni ei olisi tarkoitus rustata arvostelua Other M:stä, olisin sen jo jättänyt kesken. Kuulun ehdottomasti siihen joukkoon, joka ei vaan saa tästä irti mitään kovin erityistä. Sen verran on tullut pelattua parempia toimintapelejä ja parempia Metroid -pelejä, että vaikka kuinka yrittäisin katsoa läpi sormien sitä jäätävää paskan määrää jota Other M tarjoaa, en saa esille kuin keskinkertaisen pelin. Kunnon vuodatukset ja perustelut pienelle vihalleni jätän kuitenkin arvosteluun asti, ja vielä on tarkoitus peliä pelatakin, joten kenties mieli muuttuu vielä. 7 tunnin pelaamisen jälkeen se on jo tosin aikalailla myöhäistä.

...juoniasetelma ja ääninäyttely nyt muutenkin tuntuvat olevan ne eniten parjatut asiat, jotka minua vähiten häiritsevät tässä.

Ei vaan ole mun peli. Samankaltaiseen, mutta parempaan toimintaan on tarjolla Ninja Gaiden Black, ja jos haluan Metroid-tyyppistä pelaamista, otan Metroid -sarjan miellyttävämpiä osia tai Xbox Live Arcaden aivan erinomaisen Shadow Complexin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metroid: Other M

Nyt täytyy kyllä tokaista että onpas paskin peli mitä on pitkiin aikoihin tullut pelattua. Miten tällaista kuraa voidaan edes päästää markkinoille? Huomaa, ettei Ninjalla ollut hajuakaan, miten Metroid peli tehdään oikein. Turhaakin turhemmat pixel huntit, putkijuoksentelu, triggerscenet, älytön energy-part tank, mitä vttua? En tiedä missä puskassa Miamoto on ollut, mutta miksei hän pitänyt tarkempaa silmää Ninjan tekosista? Ja mikä ikävintä, itse metroidin henki puuttuu tästä kokonaan. Itseasiassa tätä peliä ei tunnistaisi metroidiksi ilman samusta, pelin fiiliksestä tuleekin lähinnä mieleen halo sekä alien syndrome. Tästä puuttuu henki, musiikki, itse pelin järkevyys. No, tämä peli tulee kuitenkin väkisin pelattua läpi vain siksi että se on Metroid. Mutta täytyy sanoa, että jos tässä ei olisi Samus tämä peli ei herättäisi minkäänlaista mielenkiintoa.

Sinänsä kumma, että Samusin ääninäyttely on saanut osaltaa huonoa kritiikkiä, minusta siinä ei ole mitään vikaa. Mutta vikaa on Samusin kropassa. Miksi oi miksi edes Samusista ei voidan tehdä normaalin naisen näköistä? Tosta barbiekropasta tulee mieleen lähinnä Lara Croft. Ikävää, että kaikki pitää olla niinkuin valtamediassa.

No, tämä on vaan mun murskaava mielipide. Ehkä joku saattaa tästä tykätä?

+ Että on Metroid
+ Samusin ihnimillisyys hahmona
+ Super metroidista ripatut melodiat, silloin kun tässä pelissä ylipäätään musiikkia kuulee

- Naurettavat pixel huntit (Tyyliin etsi tästä kuvasta atomin kokoinen vihreä räkä vihreästä nurmikosta niin cutscene saa jatkua)
- Olematon musiikki, vaan jotain outoa äänimaisemaa
- Turhauttavat "pelaa näin ja näin niin pääset kohtauksesta läpi"
- Aivan liian putkimainen
 
Vastaus: Metroid: Other M

Peli tuntuu jakavan voimakkaasti mielipiteitä. Vähän kuten NES Zelda II: The Adventure of Link. Voisi ajatella, että vaikka peli saa hyvillä mielin Nintendon laatusinetin, olisi Nintendo silti hieman epäonnistunut pelin kanssa.

Kaikesta huolimatta peliä on pakko testata itse!
 
Vastaus: Metroid: Other M

Nyt täytyy kyllä tokaista että onpas paskin peli mitä on pitkiin aikoihin tullut pelattua. Miten tällaista kuraa voidaan edes päästää markkinoille? Huomaa, ettei Ninjalla ollut hajuakaan, miten Metroid peli tehdään oikein. Turhaakin turhemmat pixel huntit, putkijuoksentelu, triggerscenet, älytön energy-part tank, mitä vttua? En tiedä missä puskassa Miamoto on ollut, mutta miksei hän pitänyt tarkempaa silmää Ninjan tekosista? Ja mikä ikävintä, itse metroidin henki puuttuu tästä kokonaan. Itseasiassa tätä peliä ei tunnistaisi metroidiksi ilman samusta, pelin fiiliksestä tuleekin lähinnä mieleen halo sekä alien syndrome. Tästä puuttuu henki, musiikki, itse pelin järkevyys.

- Naurettavat pixel huntit (Tyyliin etsi tästä kuvasta atomin kokoinen vihreä räkä vihreästä nurmikosta niin cutscene saa jatkua)
- Olematon musiikki, vaan jotain outoa äänimaisemaa
- Turhauttavat "pelaa näin ja näin niin pääset kohtauksesta läpi"
- Aivan liian putkimainen

Hyvin pitkälle samaa mieltä Calathian kanssa. Other M:ssä on aivan valtavasti vikoja, ja hyvin vähän mitään pelillistä ideaa tai nautintoa minkä vuoksi niitä kannattaisi sietää. Tämä on sitä perusvanhaa Nintendoa, lykätään ulos tsiljoonas osa vanhasta luottosarjasta ja kyllähän se myy. Ja Other M:stä voi syyttää nimenomaan Nintendoa: he ovat kuitenkin projektin ykkösvetäjä ja Sakamoton johdolla tämä pelinkuvatus on tehty. Samanlaista huttua on tulossa Nintendolta lisää: todennäköisesti Kirby Yarn ja Donkey Kong Country Reruns tulevat olemaan samaa laadutonta vanhoilla Nintendo-nimikkeillä rahastamista ja peli-ilotonta roskaa. Wii ei kaipaa tällaisia pelejä ja Nintendolta ei pitäisi odottaa tällaisia pelejä, eivät Other M:n kaltaiset pohjanoteeraukset voi olla hyväksi kenellekään.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Samanlaista huttua on tulossa Nintendolta lisää: todennäköisesti Kirby Yarn...

HÄPEÄ, sinä uutuspeleistä täysin ulalla oleva otus. Kirby's Epic Yarn on jo nyt saanut osakseen valtavaa ylistystä sen mielikuvituksellisesta kenttäsuunnittelusta ja casual-ystävällisestä pelimekaniikasta.
 
Vastaus: Metroid: Other M

HÄPEÄ, sinä uutuspeleistä täysin ulalla oleva otus. Kirby's Epic Yarn on jo nyt saanut osakseen valtavaa ylistystä sen mielikuvituksellisesta kenttäsuunnittelusta ja casual-ystävällisestä pelimekaniikasta.

Noh noh, huomaa Macheworon lauseen sana "todennäköisesti". Hienoa jos Kirby's Epic Yawn on mahtava peli, mutta yhden pelin ns. huonouden väärin veikkaus ei silti vesitä viestin punaista lankaa.

Ymmärrän toki että on myös pelejä jotka jakavat paljon mielipiteitä, mutta tämä peli ei todellakaan kuulu niihin. En siis suosittele tätä peliä kenellekkään. Jos Metroid himottaa, pelatkaa super metroidia. Vaikka olisitte kuinka monta kertaa pelannut kyseisen pelin läpi, vannon että tulette saamaan kymmeniä kertoja paremman pelinautinnon siitä kuin tästä onnettomasta tekeleestä.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Ymmärrän toki että on myös pelejä jotka jakavat paljon mielipiteitä, mutta tämä peli ei todellakaan kuulu niihin. En siis suosittele tätä peliä kenellekkään. Jos Metroid himottaa, pelatkaa super metroidia. Vaikka olisitte kuinka monta kertaa pelannut kyseisen pelin läpi, vannon että tulette saamaan kymmeniä kertoja paremman pelinautinnon siitä kuin tästä onnettomasta tekeleestä.

Super Metroidista saa monta kertaa paremman pelinautinnon kun lähes mistään nykypelistä, joten miksi siis ylipäänsä pelata mitään nykypelejä?

Et sinä ole mikään sanomaan etteikö peli jakaisi mielipiteitä. Kyllä se jakaa ja se on fakta jonka voi jo pikaisella internetin selailulla todentaa. Jotkut tykkäävät ja jotkut eivät. Niin pelaajista kuin arvostelijoistakin. Silloin se jakaa mielipiteet. Niin yksinkertaista se on. Vaikka sinä et pidä, se ei muuta sitä tosiasiaa että todella monet pelistä myös pitävät ja monet uudet kokeilijat tulevat vielä pitämään.

Ja itse suosittelen peliä ennakkoluulottomille pelaajille, jotka ovat valmiina hyväksymään uudistuksen ja ymmärtävät ettei jokaisen sarjan osan tarvitse olla sitä samaa parempana tai ylipäänsä parempi, jos se vaan tarjoaa jotain uutta omanlaista kokemustaan. Metroid Other M ei ole täydellinen, mutta erittäin hyvä peli. Super Metroidia se ei voita, mutta ei voita moni muukaan peli. Jos mikään. Tekeekö se niistä arvottomia? En voi puhua yleisesti kuten ei pitäisi edellä kirjoittaneenkaan voida, mutta minulle henkilökohtaisesti Metroid Other M on tämän sukupolven huippupelien joukossa ja varmasti on ja tulee olemaan monelle muullekin. Se ei ole virheetön, mutta eivät ne muutkaan huippupelit ole. Liikaa vertailua on turha tehdä erilaisten pelien välillä. Peli on hyvä jos se on hyvä ja sillä selvä. Sama se onko se parempi kuin toinen peli vai ei. Kirjoitin pelistä jo pitkät rimpsut tekstiä ketjuun aiemmin. Käykää ne lukemassa jos kaipaatte mielipidettäni.

Nyt kun läpipeluusta on aikaa ei pelistä nouse mieleen kuin yksi suurempi huono puoli ja se on liian suuri lineaarisuus. Lisää vapautta kaipaisin. Nytkin tutkimusta on, mutta moni saattaa hämääntyä seuraamaan (hiukan liiallistakin) kädestäpitelyä, vaikka pelissä pääsee tutkiskelemaan paikkoja jo ennen loppuakin jos vaan haluaa. Tosin rajoitetusti. Lopussa peli muuttuu kuitenkin vapaaksi. Lineaarisempikin lähestyminen toimii, mutta joillekin vanhoille sarjan faneille siinä on varmasti liikaa sulateltavaa. Ja kyllähän minullekin maistuisi se vapaampi Metroid. Mutta älkää hämääntykö joistain kirjoituksista. Täysin lineaarinen tämä peli ei kuitenkaan ole. Tutkimusta löytyy kyllä. Sitä paitsi vapauden suhteen tuntuu että aika on kullannut pelaajien muistot. Eivät Metroidit koskaan varsinaisesti kovin epälineaarisia ole olleet. Tutkimista on ollut toki enemmän kuin uusimmassa osassa.

Olkaa ennakkoluulottomia! Antakaa pelille mahdollisuus. On ilmeisesti mahdollista että se ei iske, koska niin moneen se ei ole iskenyt. Toki itse en tätä osaa käsittää koska tykkään kuin hullu puurosta, mutta niin se vain näyttäisi olevan. On myös mahdollista, että missaatte huippupelin, jos ette tälle anna mahdollisuutta. Minä en suinkaan ole ainoa joka tämän pelin puolesta puhuu vaan tässä nimenomaan on oikea mallitapaus pelistä joka jakaa täysin mielipiteet aivan laidasta laitaan. On lähes mahdoton ennustaa pidätkö juuri sinä pelistä vai et jos oikeasti lähdet ennakkoluulottomasti peliä pelaamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metroid: Other M

Ainakin Myyrmanin Anttilan alekorista löytyi tätä hintaan 20€, varmaan muualtakin voi tätä löytää hyvään hintaan. :)

Pitää yöllä pyyhkiä pölyt Wii:stä ja pistää peli pyörimään.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Löytyi myös Jyväskylän GameStopista reilulla parillakympillä uutena, itsekin sain vasta nyt hommattua.

Kapulan oivaltava käyttötapa on kyllä hieno oivallus, me likes. Alussa ollaan mutta jo tähän asti varsin mukava tapaus. Mulla nyt ei ole "painolastia" vanhoihin Metroideihin, toki useimpia niistä on tullut pelattua mutta en ole katkera uudesta näkökulmasta.
 
Vastaus: Metroid: Other M

Päätinpä taas jälkijunassa ostaa "uuden" pelin, ja tämä osui sitten 16 euron hinnallaan meikäläisen haaviin. Päälle 4 tuntia on pelattuna, ja vain kaksi kohtaa on ollut sellaista tähän mennessä, minkä vuoksi olen netistä joutunut kaivamaan vastausta esiin (ensimmäinen oli se kärpäsen p*skan etsiminen maasta, siinä meni n. 45 minuuttia, ja toinen oli ennen Varia Suitin saamista, kun en vain keksinyt että montusta pääsee eteenpäin).

Pelillisesti tämä peli nappasi heti mukaansa. Pelkällä Wiimotella pelaaminen ei alun harjoitteluosuuden jälkeen ollut enään mitenkään kuraa, ja taisteluiden tempo on omalle kohdalle ainakin hienosti kohdallaan. Väistöliikkeisiin saa vielä toki totutella että se olisi vaistomainen. Varsinkin väistäminen niissä kohdissa kun peli hetkeksi hidastuu sai sapen melkein kiehumaan siellä laavapaikassa, mutta kolmas kerta niin se luonnistui jo.

Ne pienimmät vastukset olisi saanut vallan jättää pois ja isoja senkin edestä olisi saanut lisätä :D vastusten päälle hyppiminen ja viimeistely on hienoa katseltavaa, vaikka se jossain vaiheessa jo tutun oloista kauraa onkin. Etäisesti mieleen tuli God Of War. Tällaista Metroidia kun olisi enemmän saatavilla niin kiitos!

Super Metroid ei ole sytyttänyt mitenkään vielä, vaikka sitä olen kokeillut monen monta kertaa aloittaa, mutta ensimmäisen Primen (vaikka se hidastempoisempi onkin) ja tämän jälkeen tuli se "Pakko pelata vaikken jaksa"- fiilis. En tiedä mikä nappaa, mutta se ainakin lujaa vetää mukanaan.
 
Ylös Bottom