Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime 2: Echoes

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Tämä voisi olla kuitenkin hyvä suuntaus. Jos pelit eivät enää tukisi 50 hertsin tilaa, ehkä televisiovalmistajat ymmärtäisivät laittaa 60 hertsin tuen kaikkiin televisioihin (käsittääkseni joissain täysin uusissakaan malleissa ei sitä ole). Pelit saapuisivat nopeammin Eurooppaan, koska 60 -> 50 -käännöstyötä ei tarvittaisi. Lisäksi päänsärky ynnä muut "50 hertsin sairaudet" voisivat merkittävästi vähentyä.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Ei voi muuta sanoa kuin että hemmetin hyvä juttu! Tällaiset suuret muutokset aina vähän kirpaisevat, mutta joskushan ne on tehtävä. Jos tämä tulisi kaikkiin peleihin ja näinollen pelien julkaisut täällä päin nopeutuvat niin olisin kyllä onnessani :cool:

Lisäksi pääsisi tosiaan tuosta typerästä 50Hz rääpäleestä eroon..
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Calathia sanoi:
Ei voi muuta sanoa kuin että hemmetin hyvä juttu! Tällaiset suuret muutokset aina vähän kirpaisevat, mutta joskushan ne on tehtävä. Jos tämä tulisi kaikkiin peleihin ja näinollen pelien julkaisut täällä päin nopeutuvat niin olisin kyllä onnessani :cool:

Lisäksi pääsisi tosiaan tuosta typerästä 50Hz rääpäleestä eroon..


eikö siitä nyt muuten eroon pääse?
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

On ihmetelty miksi Metroid Primen jatko-osasta on niin vähän puhuttu täällä ja muuallakin, vertaa esim Halo 2 ja GTA: SA. Itselle peli on kuitenkin aivan itsestään selvä ostos enkä ole nähnyt juuri mitään syytä hypettää sitä esim. tällä foorumilla.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

FatDiamond sanoi:
On ihmetelty miksi Metroid Primen jatko-osasta on niin vähän puhuttu täällä ja muuallakin, vertaa esim Halo 2 ja GTA: SA. Itselle peli on kuitenkin aivan itsestään selvä ostos enkä ole nähnyt juuri mitään syytä hypettää sitä esim. tällä foorumilla.

Samma här. Eipä pahemmin tarvi hypettää itsestään selvää hankintaa. ;)
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Minäkin lasken päiviä ihan kaikessa hiljaisuudessa. Sitten kun on ensimmäiset pelikokemukset koettu voin shokista toivuttuani tulla hypettämään.

Harmi kun ei ole vielä varaa ostaa videotykkiä. :(
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Ihmettelenpä vain miksi useimmat pitävät automaattisesti 60Hz:n tilaa parempana. Meidän televisiojärjestelmämme on kuitenkin käytännössä joka suhteessa parempi kuin amerriikkalaisten ja japanialaisten, paitsi analogisignaalikäsittelijöiden ja absoluuttisen sävelkorvan omistajien kannalta, mutta näillä ei ole merkitystä pelikonsolien kanssa.

Menemättä liiaksi detaljeihin, 50Hz:llä pystyresoluutio on parempi kuin 60Hz:llä, niin paljon parempi että isommilla televisioilla se on ihan silmin nähtävissä. Tästä myös johtuu se, että laiskasti konvertoiduissa peleissä on ne kuuluisat sururaidat ylä- ja alareunassa (tosin minä pidän esim. Final Fantasy X:n mustista palkeista, koska ne mahdollistavat paljon isomman kuvan laajakuvatelevisiossa). Pelien nopeuden ei tarvitse olla erilainen, on hyvin helppoa tehdä systeemi alusta asti päivitystaajuusriippumattomaksi, jolloin pelin nopeus on sama niin 60Hz:llä kuin 50Hz:lläkin. Näin osattiin tehdä jo 1970-luvulla Atari VCS/2600:n kanssa, onko taito unohtunut vai tekijät vain laiskistuneet?

Metroid Prime on yksi esimerkki hyvin tehdystä PAL-konversiosta. Sen 50Hz:n moodissa ei ole surureunoja, eli parempi pystyresoluutio hyödynnetty kokonaan, ja pelin nopeus on sama. 50fps vs. 60fps -päivityseroa ei käytännössä huomaa (25 vs. 30 -eron huomaisi, mutta Metroid Prime pyörii täydellä nopeudella). Peli siis yksinkertaisesti näyttää 50Hz:llä paremmalta.

Suunnilleen ainoana huonompana puolena 50Hz on päivitystaajuutena sen verran pienempi kuin 60Hz, että jos ei omista 100Hz:n televisiota on värinä näkyvämpää.

Eli ainakin minä ottaisin koska tahansa ennemmin hyvin tehdyn 50Hz:n konversion tarjoaman paremman pystyresoluution kuin 60Hz:n päivitystaajuuden. Käytännössä ainoa peli, jota pelaan 60Hz:llä on Super Smash Bros Melee, koska sen 50Hz:n konversio on hyvin huonosti tehty. Joitakin pelin osioita on raa'asti tahdistettu 60Hz:iin, ja lopputulos on hyvin suttuinen nykiminen 50Hz:llä. Samasta syystä GB Playeria kannattaa käyttää vain 60Hz:llä, Gameboyn näyttö on aina ollut vain 60Hz.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

sph sanoi:
Ihmettelenpä vain miksi useimmat pitävät automaattisesti 60Hz:n tilaa parempana. Meidän televisiojärjestelmämme on kuitenkin käytännössä joka suhteessa parempi kuin amerriikkalaisten ja japanialaisten, paitsi analogisignaalikäsittelijöiden ja absoluuttisen sävelkorvan omistajien kannalta, mutta näillä ei ole merkitystä pelikonsolien kanssa.

Onhan PAL parempi, sitä ei voi kiistää. Mutta pelin kääntäminen signaalista toiseen ei ole niin helppo juttu kuin maalikot luulevat. Nintendo ei varmankaan saanut peliä optimoitua millään 50 Hz:lle, joten 60 Hz:lla mennään. Kääntäminen NTSC:stä PAL:iin on yleisesti ottaen se syy, miksi euroopan pelit ovat niin paljon myöhemmässä verrattuna jenkkiversioihin.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Teppo_Holmqvist sanoi:
Onhan PAL parempi, sitä ei voi kiistää. Mutta pelin kääntäminen signaalista toiseen ei ole niin helppo juttu kuin maalikot luulevat. Nintendo ei varmankaan saanut peliä optimoitua millään 50 Hz:lle, joten 60 Hz:lla mennään.
Itse signaalistahan ei tarvitse tietää tuon taivaallista, konsoli hoitaa sen puolen ihan itse. 60Hz -> 50Hz -muunnoksessahan oleelliset asiat ovat:

- Resoluutio ja muisti. Täyden PAL-resoluution kuva vie myös enemmän muistia kuin täyden NTSC-resoluution kuva. Erityisesti PS2:lla voi muistinkäyttöä olla optimoitu sen verran tiukasti, ettei ole varaa suurentaa resoluutiota.
- Grafiikan skaalautuvuus eri resoluutiolle. Tämä ei ole 3D:n kanssa ollut ongelma koskaan, se tapahtuu automaattisesti. Grafiikan bittikarttaelementit joutuu periaatteessa skaalaamaan uusiksi, jos ei halua 50Hz:llä aavistuksen litistyneitä kuvia, mutta olisiko siitä käytännössä haittaa pelin ollessa 99% 3D:tä vähintään tekniseltä kantilta? Hyvin suuri osa peleistä on jättänyt 16:9-tukensakin puolitiehen, jolloin suuri osa erityisesti 2D-elementeistä ja vaikkapa menuista on pahasti litistyneitä vaikka itse pelissä anamorfisuus hyvin toimisikin.
- Pelin nopeus. Tämä on helppo toteutettava, jos engineä ei tehdä alusta asti hardkoodatusti vain yhdelle päivitysnopeudelle. Koordinaatistossa liikkumisessa jo yksinkertainen 1.2-kerroin riittää tekemään eron 60:n ja 50:n välillä jos voidaan luottaa frameraten tasaisuuteen.

Kannattaa myös muistaa, että päivitysnopeuden hidastaminen 60:stä kuvasta 50:een (tai 30:stä 25:een) lisää yhtä framea kohti käytössä olevaa laskentatehon määrää, eli on täysin mahdollista että 60Hz:n moodissa framerate hidastelee ajoittain mutta 50Hz:n moodissa ei. Eli periaattessa 50Hz:llä pyörivä peli pitäisi olla jopa helpompi toteuttaa kunnolla kuin 60Hz:llä.

Veikkaan, että tässä tapauksessa joko aikataulu on ottanut liian tiukalle ja kunnolla hoidettu 50Hz-konversio olisi viivästyttänyt Euroopan julkaisua, tai sitten pelin teknologiapuolella on tehty teknisesti arveluttavia (huonosti suunniteltuja?) ratkaisuja ja synkronisoitu liikaa asioita 60Hz:iin, jolloin muunnos aiheuttaisi aivan liikaa päänvaivaa. Yhtä kaikki, mielestäni pelien enginet pitäisi alusta asti suunnitella tukemaan eri päivitystaajuuksia ja resoluutioita. PC-puolellahan näin on käytännössä pakkokin tehdä, mutta se on kokonaan toinen juttu se.

Teppo_Holmqvist sanoi:
Kääntäminen NTSC:stä PAL:iin on yleisesti ottaen se syy, miksi euroopan pelit ovat niin paljon myöhemmässä verrattuna jenkkiversioihin.
Minä sanoisin syyksi kääntämistä neljälle-viidelle Euroopan kielelle. Erityisesti Saksassa ja Ranskassa ei paljon julkaista pelejä, joita ei ole käännetty sikäläisille kielille. Pelkkä tekniikkakonversio on naurettavan simppeli homma viiden kielikäännöksen mukaan integroinnin rinnalla. Tästähän syystä mm. Playstationin loistava Chrono Cross jäi Euroopassa kokonaan vaille julkaisua, kielikäännöksiä pidettiin pelin käyttämälle murresysteemille liian vaikeina. Kyllähän se englanniksikin myisi, mutta monissa osin Eurooppaa ollaan ainakin päättävillä tahoilla vielä liian fakkiintuneita vanhoihin tottumuksiin.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

sph sanoi:
Itse signaalistahan ei tarvitse tietää tuon taivaallista, konsoli hoitaa sen puolen ihan itse. 60Hz -> 50Hz -muunnoksessahan oleelliset asiat ovat:

Enginet ovat (käsittääkseni) yleensä hardkoodattuja yhdelle järjestelmälle johtuen aika- ja tehokkuussyistä. Juuri tämän takia se PAL-koodiin vääntäminen on ikävää hommaa jossa mukaan useasti uusia bugejakin (mm. Worms 3D, F-Zero GX, PN 03). Bugit tulevat yksinkertaisesti siksi, että kun sitä käännettävää koodia on paljon, myös vahinkoja tapahtuu paljon. Lisäksi PAL-käännökseen ei laiteta samanlaista hartautta / miesmäärä kuin NTSC-versioon. Eurooppahan on pieni markkina-alue verrattuna muuhun maailmaan ja Nintendo itsekin pitää Eurooppaa huonoimpana alueenaan.

sph sanoi:
Tästähän syystä mm. Playstationin loistava Chrono Cross jäi Euroopassa kokonaan vaille julkaisua, kielikäännöksiä pidettiin pelin käyttämälle murresysteemille liian vaikeina.

Minä taas sain kuulla että Chrono Cross kaatui siihen, että kun Eurooppaa ja Australiaa varten olisi pitänyt painattaa uusi erä, se ei olisi millään tullut tarpeeksi kustannustehokkaaksi (liian pieni, kustannukset kasvavat, liian paljon, tuotetta jää varastoon). Chrono Crosshan ei ollut (valitettavasti) Squaren suurimpia hittejä eikä sille voinut odottaa myöskään suurta menestystä Euroopassa. Uskoisin kuitenkin että kumpikin syy oli aika pitkälle taustalla.

sph sanoi:
Kyllähän se englanniksikin myisi, mutta monissa osin Eurooppaa ollaan ainakin päättävillä tahoilla vielä liian fakkiintuneita vanhoihin tottumuksiin.

Englanniksi myyminen ei toimisi, koska esimerkiksi Ranskassa ihmiset eivät todellakaan edes osaa englantia. Saksassa nyt osataan nyt jonkin verran, mutta ei englantia todellakaan opeteta Länsi- ja Keski-Euroopassa samalla hartaudella kuin pohjoismaissa. Siksi käännökset ovat pakollisia.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Teppo_Holmqvist sanoi:
Enginet ovat (käsittääkseni) yleensä hardkoodattuja yhdelle järjestelmälle johtuen aika- ja tehokkuussyistä. Juuri tämän takia se PAL-koodiin vääntäminen on ikävää hommaa jossa mukaan useasti uusia bugejakin
Olen edelleen sitä mieltä, että jos 50Hz-version tekeminen on oikeasti kovin työlästä on tehty hyvin huonoja suunnitteluratkaisuja varhaisessa vaiheessa. Jos peliä on koskaan edes ajateltu julkaistavaksi myös Euroopassa luulisi olevan järkevää ottaa tällaisia asioita huomioon. Ainoa mieleentuleva tehokkuushyöty vain 60Hz:n tukemisesta olisi tuo mainittu muisti, jota säästyisi framebuffereista ehkä parisenkymmentä prosenttia. Tosin enpä pidä mahdottomana sitäkään, että asioista tarkemmin tietämättömät ylemmät tahot sanelevat joitain teknisiä rajoituksia ja vaikeuttavat siten myöhempää kehitystyötä.

Teppo_Holmqvist sanoi:
Eurooppahan on pieni markkina-alue verrattuna muuhun maailmaan ja Nintendo itsekin pitää Eurooppaa huonoimpana alueenaan.
Euroopan pitäisi markkina-alueena olla kolmas suuri alue Japanin ja Pohjois-Amerikan rinnalla, mutta pelikulttuurissa ja pelimakupainotuksissa on toki isojakin eroja. Raakojen konsolikantalukujen perusteella Amerikka olisi suurin (PS2+Xbox+Cube viime vuodenvaihteen tietojen mukaan 45 miljoonaa), Eurooppa hyvänä kakkosena (sama tieto 31 miljoonaa) ja Japani sitten kolmantena (21 miljoonaa).

Euroopassahan Gamecuben asema suhteessa Xboxiin pitäisi olla vieläpä maasta riippuen hieman vahvempi kuin Amerikassa, jossa mustavihreä laatikko on myynyt kohtuullisen hyvin, joten sikäli ihmetyttää mikäli Nintendo tosiaan pitää Eurooppaa heikkona alueenaan.

Teppo_Holmqvist sanoi:
Chrono Crosshan ei ollut (valitettavasti) Squaren suurimpia hittejä eikä sille voinut odottaa myöskään suurta menestystä Euroopassa. Uskoisin kuitenkin että kumpikin syy oli aika pitkälle taustalla.
Ainakin peli myi tarpeeksi hyvin saadakseen Amerikassa Greatest Hits -julkaisun, joten ei se nyt ainakaan flopannut. No, ainakin import-markkinat ovat kukoistaneet, itsekin hankin modin Playstationiini alunperin pelkästään Chrono Crossin vuoksi.

Mutta tämä alkaa jo pahasti eksyä alkuperäisestä aiheesta, joten toteanpa vielä että Metroid Prime 2 on vuoden ylivoimaisesti eniten odottamani peli, ja sai myös kunnian olla ensimmäinen täysihintainen peli jonka ennakkotilasin.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Minulle Metroid Prime 2: Echoes on selvästi tämän vuoden eniten odottamani konsolipeli. Vaikka olenkin tutkaillut runsaasti ruutukuvia, lukenut hype-ennakkoja ja uskaltautunut lataamaan jopa muutaman videon, olen silti yrittänyt väistää pahimmat spoilerit mitä tulee etenkin pelin juoneen. Echoes käyttää tarinankerronnassaan paljon enemmän välianimaatioita hyväkseen kuin alkuperäinen Prime. Tarina pysynee näin hyvin koossa ja pelaamiseen muodostuu lisää mielenkiintoa. Täytyy tosin sanoa, että Primen palapelimäinen juonen kokoaminen skannatuista lokikirjoista oli sekin erittäin mielenkiintoista puuhaa.

Hieman alle kuukausi vielä ja sitten pääsee katsomaan vetääkö peli edelliselle vertoja. Onneksi telkkariasiat ovat itselläni kunnossa. :)
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Ykköstä vasta perjantaina päästyä pelaamaan täytyy virittäytyä nyt itsekin jatko-osan odotukseen. :) Tässä kuussa tuntuu mannaa satelevan.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Jumala sanoi:
Tässä kuussa tuntuu mannaa satelevan.

heh :), kyllä näin on. Xboxin puolelle tulossa niin paljon odotettuja pelejä. GameCubelle nyt vielä tämäkin. :) Huhhuh, mitä rahanmenoa tuottaa tämä marraskuu. Onneksi en omista PS2:sta.. :D
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Jos en nyt ole väärässä, niin pitäisi ilmaantua kauppoihin 26.11
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Ois pikkunen kysymys

Aina gc pelatessani olen valinnut 60Hz moden ja on toiminu .
Ja sitten kun kokeilin 60Hz modea ps2:lla se oli mustavalkoinen.
Mitä luulette toimisikohan echoes minulla?
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Garam sanoi:
Ois pikkunen kysymys

Aina gc pelatessani olen valinnut 60Hz moden ja on toiminu .
Ja sitten kun kokeilin 60Hz modea ps2:lla se oli mustavalkoinen.
Mitä luulette toimisikohan echoes minulla?

Milläs piuhoilla sulla on koneet ollut kiinni, kai olet käyttänyt samaa telkkaria, ja samaa television scart-paikkaa. Jos pelit on toiminut sinulla Cubella niin kyllä toikin toimii, jos Cube on samalla lailla kiinnitetty telkkariin kuin noissa aikaisemmin onnistuneissa pelailuissa.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Garam sanoi:
Ois pikkunen kysymys

Aina gc pelatessani olen valinnut 60Hz moden ja on toiminu .
Ja sitten kun kokeilin 60Hz modea ps2:lla se oli mustavalkoinen.
Mitä luulette toimisikohan echoes minulla?

Syystä tai toisesta, GC:llä ja Xboxilla 60hz-tilassa ei ole mitään ongelmia, mutta PS2:lla asia on toisin (oli siis mustavalkoinen) ja hoitui omalla kohdalla vain RGB-piuhalla. Vika on varmatenkin jossainpäin softaa tai PS2:n koodauksessa, tiedä häntä.
 
Ylös Bottom