Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes
Teppo_Holmqvist sanoi:
Onhan PAL parempi, sitä ei voi kiistää. Mutta pelin kääntäminen signaalista toiseen ei ole niin helppo juttu kuin maalikot luulevat. Nintendo ei varmankaan saanut peliä optimoitua millään 50 Hz:lle, joten 60 Hz:lla mennään.
Itse signaalistahan ei tarvitse tietää tuon taivaallista, konsoli hoitaa sen puolen ihan itse. 60Hz -> 50Hz -muunnoksessahan oleelliset asiat ovat:
- Resoluutio ja muisti. Täyden PAL-resoluution kuva vie myös enemmän muistia kuin täyden NTSC-resoluution kuva. Erityisesti PS2:lla voi muistinkäyttöä olla optimoitu sen verran tiukasti, ettei ole varaa suurentaa resoluutiota.
- Grafiikan skaalautuvuus eri resoluutiolle. Tämä ei ole 3D:n kanssa ollut ongelma koskaan, se tapahtuu automaattisesti. Grafiikan bittikarttaelementit joutuu periaatteessa skaalaamaan uusiksi, jos ei halua 50Hz:llä aavistuksen litistyneitä kuvia, mutta olisiko siitä käytännössä haittaa pelin ollessa 99% 3D:tä vähintään tekniseltä kantilta? Hyvin suuri osa peleistä on jättänyt 16:9-tukensakin puolitiehen, jolloin suuri osa erityisesti 2D-elementeistä ja vaikkapa menuista on pahasti litistyneitä vaikka itse pelissä anamorfisuus hyvin toimisikin.
- Pelin nopeus. Tämä on helppo toteutettava, jos engineä ei tehdä alusta asti hardkoodatusti vain yhdelle päivitysnopeudelle. Koordinaatistossa liikkumisessa jo yksinkertainen 1.2-kerroin riittää tekemään eron 60:n ja 50:n välillä jos voidaan luottaa frameraten tasaisuuteen.
Kannattaa myös muistaa, että päivitysnopeuden hidastaminen 60:stä kuvasta 50:een (tai 30:stä 25:een) lisää yhtä framea kohti käytössä olevaa laskentatehon määrää, eli on täysin mahdollista että 60Hz:n moodissa framerate hidastelee ajoittain mutta 50Hz:n moodissa ei. Eli periaattessa 50Hz:llä pyörivä peli pitäisi olla jopa
helpompi toteuttaa kunnolla kuin 60Hz:llä.
Veikkaan, että tässä tapauksessa joko aikataulu on ottanut liian tiukalle ja kunnolla hoidettu 50Hz-konversio olisi viivästyttänyt Euroopan julkaisua, tai sitten pelin teknologiapuolella on tehty teknisesti arveluttavia (huonosti suunniteltuja?) ratkaisuja ja synkronisoitu liikaa asioita 60Hz:iin, jolloin muunnos aiheuttaisi aivan liikaa päänvaivaa. Yhtä kaikki, mielestäni pelien enginet pitäisi alusta asti suunnitella tukemaan eri päivitystaajuuksia ja resoluutioita. PC-puolellahan näin on käytännössä pakkokin tehdä, mutta se on kokonaan toinen juttu se.
Teppo_Holmqvist sanoi:
Kääntäminen NTSC:stä PAL:iin on yleisesti ottaen se syy, miksi euroopan pelit ovat niin paljon myöhemmässä verrattuna jenkkiversioihin.
Minä sanoisin syyksi kääntämistä neljälle-viidelle Euroopan kielelle. Erityisesti Saksassa ja Ranskassa ei paljon julkaista pelejä, joita ei ole käännetty sikäläisille kielille. Pelkkä tekniikkakonversio on naurettavan simppeli homma viiden kielikäännöksen mukaan integroinnin rinnalla. Tästähän syystä mm. Playstationin loistava
Chrono Cross jäi Euroopassa kokonaan vaille julkaisua, kielikäännöksiä pidettiin pelin käyttämälle murresysteemille liian vaikeina. Kyllähän se englanniksikin myisi, mutta monissa osin Eurooppaa ollaan ainakin päättävillä tahoilla vielä liian fakkiintuneita vanhoihin tottumuksiin.