Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime 2: Echoes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Shaban sanoi:
Kun kentät, ongelmanratkonta ja juoni ovat noin tylsiä, kyseessä on viimevuosien yliarvostetuin peli.
Kentistä ei voi oikeastaan puhua, vaan Metroid Primessä on yksi kokonainen maailma, josta löytyy erilaisia alueita. Ja tylsiä? Mihin tuo väite perustuu, esimerkiksi Tallon Overworld, Phendrana Drifts ja Chozo Ruins ovat äärimmäisen yksityiskohtaisia ja mielenkiintoisia alueita. Phazon Mines tosin on ehkä hieman tylsähkö.

Juoni ei ole elämää suurempi, mutta minä nautin kyllä logien lukemisesta. Osa tarinasta syntyy pelaajan päässä, kun logeissa ei ole kovin yksityiskohtaista tulkintaa tapahtumista.

Ongelmanratkonta on ehkä huonoiten toteutettu osa-alue. En tiedä voiko ongelmanratkaisusta edes puhua, yleensä maailmasta vaan täytyy "nähdä" joku paikka, esine tai asia (joskus X-Ray Visorin tai Thermal Visorin avulla), minkä jälkeen taas pääsee etenemään. Jatko-osassa tosin pitäisi ainakin olla hieman parempia puzzleja.

Pääosa Metroidin viehätyksessä on juuri uusien alueiden löytäminen ja tutkiminen, ja pukupäivitysten metsästäminen. Backtrackingia on aika paljon, mutta on erittäin palkitsevaa, kun ennestään jo tutulta alueelta löytyykin uusimman pukupäivityksen avulla jokin aivan tuntematon paikka. Olen hyvin tietoinen siitä, että läheskään kaikkia Metroid Prime ei miellytä, mutta monet myös pitävät siitä, minä mukaan lukien.

Shaban sanoi:
Kun kentät, ongelmanratkonta ja juoni ovat noin tylsiä, kyseessä on viimevuosien yliarvostetuin peli.

Joo tässä on väärä mielipide. Yliarvostetuimmat pelit ovat olleet halo 1:n ja se edellinen gta. Halo 2:sta ja San Andreasta en ole pelannut enkä niitä ostakkaan. Vois ehkä SA:n lainaa.

Metroid 1:n oli ihan jees, alko vaan ärsyttää se taaksepäin kulkeminen yhdessä vaiheessa, mutta hyvä peli. 2:n lainaan jahka kaveri saa pelattua sen läpi ja odotan ihan kohtuu mukavaa seikkailua ja intensiivistä bossi tappelua.

edit. Nyt meen haukkuu noita yliarvostettuja pelejä niiden omiin ketjuihin.

23% pelattu ja pelikello näyttää 06:34. Hmmm... läpipeluuseen menee siis aikaa siinä rapia 25-30 tuntia ainakin.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt GTAn hehkutusta.

Reilusti päälle 20% complete, jotain viisi tuntia pelattu ja tuntuu kuin olisi ollut Aetherilla jo kuukausia. Uskomatonta.
Jo Prime 1aikoinaan tipautti leuan lattiaan, grafiikka, äänet ja se kuinka hyvin Retro oli onnistunut muuttamaan sivusta kuvatun 2D pelin 3D-FP muotoon ilman että siitä tuli pelkkä köyhä räiskintä.

Ja nyt se kaikki mikä teki Primestä yhden kosmoksen historian hienoimmista pelielämyksistä on täällä taas, entistä parempana.

Se kuinka joku voi haukkua Echoesin juonta köyhäksi, on minun ymmärryskykyni ulottumattomissa. Itse kun nimenomaan nautin vähän epämääräisemmästä kerronnasta joka jättää pelaajan tehtäväksi yhdistää pisteet päässään, eikä tarjoile juonta valmiiksi pureskeltuna vastenmielisenä pullamössönä.

Itse epäilen voiko tätä hyvällätahdolla kutsua FPA-peliksi räiskeen ollessa näin vahvasti pääosassa, mutta Echoesin vertaaminen Doomiin ja kumppaneihin olisi naurettavaa kun otetaan huomioon vaikka se että osa "vihollisista" (ainakin valon puolella) on edelleenkin vain paikallista faunaa joka ei tykkää kun niiden reviirillä rellestetään.

Haastetta on onneksi lisätty, etenkin alussa tahtoo olla kokoajan helisemässä ja jos ei pidä huolta ammustilanteesta turpiin voi tulla myöhemminkin.

Lisäksi on mainittava että Aran on kosmoksen kovin muija :D

frozen9999 sanoi:
luetteleppa ne ominaisuudet mitka ovat niin erikoista etta pitaa sanoa sita FPA peliksi
Yksinkertaisesti se, että Metroid on paljon enemmän seikkailupeli, kuin mikään räiskintä. Ne, jotka hakevat Metroidista jotain räiskintäfiilistä, tyyliin Doom, pettyvät aivan varmasti. Aseilla ampuminen on vain Metroidin yksi elementti, se ei nojaa siihen.

Esim. Eihän ensimmäisestä persoonasta kuvattu tasohyppelypeli x tee siitä vielä räiskintää.

Harmillisesti monet eivät tätä tajua.

edit. Nyt tuli luettua loputkin viestit . Samat asiat tais muut jo sanoa vähän eri sanoin.

Mutta joo, ei kaikki tykkää.

PS. Just sain speed ballin!

Peligenren luokitteleminen käytetyn kuvakulman perusteella on kaikkea muuta kuin järkevää. Otetaanpa esimerkki; Jos Doom 3 olisi kuvattu hahmon selän takaa, mitä genreä se silloin edustaisi? Oikein, edelleen räiskintäpeliä. Mutta jos Metroid Primessa seurattaisiin peliä koko ajan Samuksen olan yli, luulisin useimpien kutsuvan sitä sanalla adventure. Ja sellainen peli käytännössä onkin.

Echoes on muuten rutkasti haastavampi kuin alkuperäinen Prime. Tämähän vie ajatukset ihan sinne Super Metroidiin, joka on kyllä pelkästään positiivinen juttu. :)

Superior sanoi:
Echoes on muuten rutkasti haastavampi kuin alkuperäinen Prime. Tämähän vie ajatukset ihan sinne Super Metroidiin, joka on kyllä pelkästään positiivinen juttu. :)
Mutta silti liian helppo, ainakin tähän asti. Kertaakaan ei ole vielä ollut edes lähellä kuolema ja yli 20% esineistä kerättynä. Hard-moden olisi voinut antaa vaihtoehdoksi heti alussa ja sitten kun on läpäissyt pelin aukeaisi vielä extreme-mode.

Ohjekirjasta: "...Sen tähden peli toimii vain 60Hz näyttötilassa, mikä tekee tästä mahtavasta pelistä entistä paremman!"
Nintendon mukaan 50Hz tuki tekee siis peleistä huonompia :p

Superior sanoi:
Echoes on muuten rutkasti haastavampi kuin alkuperäinen Prime.

Torvus Bogin alakerroksen alimmaisessa paikassa oleva Alpha Blogg on veemäinen siksi, ettei peliään pääsee savettamaan ennen sinne menoa. Kyseessä taitaa vain olla moka suunnittelijoilta, mutta on se silti huomattavan ärsyttävää. Onneksi lunttasin GameFAQsista parit ohjeet niin satuin pääsemään läpi ensimmäisellä yrittämällä ja säästyin pitkästi yli tunnin uusintakierrokselta. Suuri ansio kuuluu Dark Blastille, joka vei Bloggin energioista pitkästi yli puolet yhdellä laukauksella.

Toivottavasti vastaavanlaisia ei ole enää pelin kuluessa.

kaba-edit: heitin tuon spoilerin noiden
-tagien sisään. Ne on ihan näitä juttuja varten olemassa :)

Viimeksi muokannut moderaattori:

FelisLeo sanoi:
...veemäinen siksi, ettei peliään pääsee savettamaan ennen sinne menoa. Kyseessä taitaa vain olla moka suunnittelijoilta, mutta on se silti huomattavan ärsyttävää.
Metroid Primessä oli vähän samanlainen kohta. Phazon Minessa meni kohtuu pitkä pätkä ilman tallennuspaikkaa, kunnes tuli se vastus minkä alta sai power bombin. Siihen menikin sitten pari yritystä, enkä edes hoksannut miten sen lopulta sain hoidettua - "Se vaan kuoli jotenkin". Ei muistaakseni ollut edes varsinaisesti "isompi vastus", mutta ainakin minulle hankala. Pitääkin kokeilla tuota kohtaa uudestaan tässä joku päivä.

Josp sanoi:
enkä edes hoksannut miten sen lopulta sain hoidettua - "Se vaan kuoli jotenkin". Ei muistaakseni ollut edes varsinaisesti "isompi vastus", mutta ainakin minulle hankala.

Kuolee alta viiden sekunnin Wave Busterilla eli sillä superohjusaaltosädehärpäkällä ja säde hakeutuu kohteeseen automaattisesti.

FelisLeo sanoi:
Kuolee alta viiden sekunnin Wave Busterilla eli sillä superohjusaaltosädehärpäkällä ja säde hakeutuu kohteeseen automaattisesti.
En ole millään pelikerralla hakenut Wave Busteria ennen tuota kohtaan, kun olen sitä lähes turhana pitänyt. :eek: Metroid Prime taitaa olla ainoa mitä vastaan sitä olen käyttänyt ja välillä Wave Troopereihin.

Pari päivää ollut muiden kiireiden takia taukoa Echoesin pelaamisesta, mutta eiköhän tänään taas jatketa. :/

Shaban sanoi:
FPS:n tuohon laitoin tarkoituksella. Arvasin, että joku tarttuisi siihen. Itse odotin jonkinmoista seikkailuräiskepeliä, mutta petyin ankarasti. FPA, hei ihan oikeesti...

(myös DOOM3:ssa luetaan logeja, ne tosin ovat oikeasti mielenkiintoisia)

Eikö modejen pitäisi enemmänkin olla valvomassa ettei tämmöistä turhaa riidan lietsontaa tapahdu? Prime nousi suureen nimeen ilman älytöntä hypetystä toisin kuin moni muu peli... Jotkut tykkää ja jotkut ei, mutta valtaosa pelialan ammattilaisista tykkäsi niin paljon että peli komeilee edelleen kaikkienaikojen listan neljännellä sijalla.
http://www.gamerankings.com/itemrankings/simpleratings.asp?rankings=y

Mitäs mieltä muuten olette Echoesin ääniraidasta? Mielestäni aika samaa luokkaa kuin Primessa (eli loistava), mutta musiikki ei tunnu enää niin hyvältä. Ekan kerran kun Primen käynnisti, oli pakko jäädä kuuntelemaan sitä loistavaa alkumusaa! Ja muutkin kappaleet oli loistavia.

Tiedä sitten, olenko turtunut jo tähän scifi-hömppään. ;)

Shaban sanoi:
FPS:n tuohon laitoin tarkoituksella. Arvasin, että joku tarttuisi siihen. Itse odotin jonkinmoista seikkailuräiskepeliä, mutta petyin ankarasti. FPA, hei ihan oikeesti...

(myös DOOM3:ssa luetaan logeja, ne tosin ovat oikeasti mielenkiintoisia)

Voisinpa sanoa melkein "Indeed", mutta sanonkin "Aamen".

Ei lähellekään sen kaiken hypen arvoinen. Peli ei napannut missään vaiheessa minua koukkuunsa.

Haluaisi nähdä tuon televiision mainoksenkin jossain välissä tästä kakkosesta. Tuskin tulee kummiskaan tätä pelattua, kun ei kuutiota tällä hetkellä ole eikä syitä hommaamiseenkaan löydy.

Ihme ininää pelistä ja nyt jopa henkilöltä, jolla ei edes kubea (nothing personal). Sama kuin itse menisin haukkumaan Killzonea tai uutta GTA:ta PS2 -puolelle (vaikka ko. konsolia en enää omistakaan), koska pelien sisältö ei jostain syystä miellytä.

Tietty jokaisella oikeus mielipiteeseensä kuitenkin!

Jumala sanoi:
Ihme ininää pelistä ja nyt jopa henkilöltä, jolla ei edes kubea (nothing personal). Sama kuin itse menisin haukkumaan Killzonea tai uutta GTA:ta PS2 -puolelle (vaikka ko. konsolia en enää omistakaan), koska pelien sisältö ei jostain syystä miellytä.

Tietty jokaisella oikeus mielipiteeseensä kuitenkin!

Blaah, tiedän ettei tähän pitäisi vastata, mutta teen sen nyt kummiskin. Minulla on ollut kuutio. Minä olen pelannut Metroid Primeä. Monen monituista tuntiakin vielä. Eikä se herättänyt mitään OMFG-fiiliksiä minussa. Ja sen takia minä kuution myinkin pois, kun kaikki pelit olivat pettymyksiä. Pitäisikin tuohon Galluppiin vaihtaa tuo "Pahin pettymys". Muttaz, mielipiteitähän nämä. Joillekin se iskee ja joillekin ei. Minä en vain oikein älyttömästi innostunut. Saas nähdä jos antaisi kakkoselle mahdollisuuden joskus, mutta epäilen tosiaankin. Nyt, jatkakaa hypettämistä rauhassa, homiet. :cool:

EDIT: Ja emmehän halua Paavin ja Jumalan välille kinaa, emmehän?

Viimeksi muokannut moderaattori:

tuhnu sanoi:
Kentistä ei voi oikeastaan puhua, vaan Metroid Primessä on yksi kokonainen maailma, josta löytyy erilaisia alueita.

No joo, tylsiä alueita sitten, jotka on liitetty toisiin muistaakseni aikamoisin aasinsilloin (eikös niistä menty toisiin eräänlaisilla hisseillä?).

tmf sanoi:
Joo tässä on väärä mielipide. Yliarvostetuimmat pelit ovat olleet halo 1:n ja se edellinen gta.

Vai että väärä mielipide :) BBS:n tarvitaan kyllä peukkuhymiö. Noh, Halosta samaa mieltä.

Naaahu sanoi:
Prime nousi suureen nimeen ilman älytöntä hypetystä toisin kuin moni muu peli... Jotkut tykkää ja jotkut ei, mutta valtaosa pelialan ammattilaisista tykkäsi niin paljon että peli komeilee edelleen kaikkienaikojen listan neljännellä sijalla.
http://www.gamerankings.com/itemrankings/simpleratings.asp?rankings=y

Ilman hypeä kenties (en seurannut Cubea kovin paljoa ennen tätä peliä, mutta ostin sen mm. tämän takia), mutta uskomattoman korkeita arvosanoja on pelin tason verrattuna saanut. Hyvänä esimerkkinä tuo gamerankingsin älytön arvosana (jota ei kyllä tosiaankaan voi kutsua "kaikkienaikojen listaksi").

En ole lähimainkaan suurin Metroid Primen fani. Ja tiedän miten hölmöä voi olla taistella keskustelupalstoilla ja yrittää lyödä omaa näkemystään läpi toisten mieliin. Se ei tule onnistumaan, kuten ei myöskään se, että minut saataisiin vakuutettua että San Andreas on huikeiden arvosanojensa veroinen peli. :rolleyes:

Mutta rekkautunut tänne olen, lähinnä siksi, että haluan keskustella mielipiteistä muiden asiaa tuntevien pelaajien kanssa. Ja jos jossakin niitä on, niin täällä.

Eli, luulen että kaikkein ennakkoluuluttomimmat ja empaattisimmat pelaajat saivat Metroid Primesta kaikkien vahvimmat sävärit. Japanilaisen ja Amerikkalaisen pelisuunnittelun liittouma sai aikaan joiltakin osiltaan omituisen sekasikiön, jonka monet ideat olivat hyvin originellejä hahmon silmistä kuvatun genren peleihin.

Minä pelaan suurella sydämellä ja haen vuorovaikutteisesta viihteestä elämyksiä; toisin sanoen sellaisia fiiliksiä, jota ei elokuvaa katsomalla voisi ikinä saavuttaa. Metroid Primessa minua kaikista eniten viehätti se, miten onnistuneesti pelaajalle välittyi eeppisen seikkailun tunnelma. Kun jätti taakseen FPS-pelien opit ja kenttäsuunnittelulait, aukesi Tallon IV:n muodossa maailma, jossa kaiken kaikkiaan tuli viihdyttyä reippaasti yli sadan tunnin ajan. keyword: viihdyttyä.

Yksi purnauksen aiheista on ollut ns. tarinaton tarina. Retro tarjosi MP:ssä pelaajille Puzzlen, joka piti koota ja pelaajan tuli yhdistellä eri palaset omassa päässään. Mutta vaikka tämän teki kuinka hyvin, jää aina tulkinnanvaraan ja suuriakin asioita jää pimentoon. Ei ole väärin olla aliarvioimatta pelaajaa ja jättää rautalangat kaappiin. Jos ei skannaile, lue ja mietiskele missaa Primen tunnelmasta leijonasosan. Pikactionin ystävät ovat tässä vaiheessa antamassa Covenanteille turpaan niin että raikaa.

Pelejä tulisi miettiä omina kokemuksinaan eikä alituisesti vertailla muihin genreläisiinsä. Nintendon puheet täysin uudesta Fpa-genrestä olivat puoliksi totta, puoliksi onnistunutta markkinointia. Tuo puolet tulee siitä, että pelissä on oikeasti paljon uusia ja raikkaita ominaisuuksia, joita ei tämän tyypin peleissä saa kovin helposti toimimaan.

Kaikki hyvän pelin ainekset ovat enemmän kuin kohdillaan. Eri asia on, miten pelaaja vastaanottaa ja käsittelee ne omien kokemuksiensa pohjalta. Olemme erilaisia ja se on hiton mukavaa! ;)

Ylös Bottom