Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime 2: Echoes

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

GeeKuus sanoi:
Ekan kerran kun Primen käynnisti, oli pakko jäädä kuuntelemaan sitä loistavaa alkumusaa! Ja muutkin kappaleet oli loistavia


Itse sitä jumittuu joka ainoa kerta hetkeksi kuuntelemaan sitä alkuthemeä taimikäonkaan, sekä Echoessissa että Prime ykkösessä.

Sarjassamme positiivisiä yllätyksiä: Super Metroidista on lainattu pari parhainta tunnelman nostattaja tunnaria juuri sopiviin kohtiin.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

7 tankkia, 120 ohjusta, 150 valoammusta ja sain juuri
Dark Visorin.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

nakkihuuli sanoi:
onko toi echoes erilainen ku se eka mp?.. meinaan vaa ettei se eka osa napannu

No jos eka Prime ei napannut, niin ei nappaa kyllä sitten kakkonenkaan. Ei ne nyt niin erilaisia ole.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Pikaisella pelaamisella loistavaltahan tämäkin vaikuttaa. Jo kertaalleen scannattujen objektien värinmuutos on ihan tervetullut uudistus. Jos vikoja hakemalla haetaan niin alkumusiikki ei pääse ykkösosan tasolle.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Kehtaisin n. 6 pelatun tunnin jälkeen väittää Echoesia tämän vuoden parhaaksi Cube-peliksi. Ja eikä se multiformaattilistallakaan kovin pohjalla ainakaan omasta mielestäni ole.

Kuulostaa ehkä hassulta, mutta pelasin ensimmäisen Primen läpi sellaista haipakkaa että pelinautinto ei ollut maksimaalista. Echoes on mitä mainioin joulunodotuspeli ja sitä tulee illassa pelattua aina tunti, joskus parikin. Skannailen tietty kaikki kohteet ja perehdyn tarinaan niin huolellisesti kuin suinkin.

Tässä pieni kyssäri pelissä edemmäs ehtineille:

Saako tässä Samukselle puvun, joka suojaa Dark Aetherin tappavalta ilmastolta? En ole lukenut arvosteluja spoilausten pelossa, mutta tämän haluaisin tietää...
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Superior sanoi:
Saako tässä Samukselle puvun, joka suojaa Dark Aetherin tappavalta ilmastolta? En ole lukenut arvosteluja spoilausten pelossa, mutta tämän haluaisin tietää...
Dark Suit. Se ei suojaa kokonaan, mutta lievittää sitä vaikutusta. Täysin suojaavaa pukua ei taida olla.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Niinpä, loistava peli. Itse opin arvostamaan MP:tä vasta pelattuani sen läpi, joten Echoes tulee tarpeeseen =)
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Tulipa sitten tykitettyä se läpi melko tarkkaan viikossa, siitä huolimatta että aikaa tuli tuhrattua myös mm. töihin, pikkujouluihin ja muihin epäoleellisuuksiin. Ja eiköhän Echoes päädy San Andreasin kanssa ainakin oman vuoden parhaat -listani kärkipaikalle.

Peliaikaa kertyi 21:35 (oikeastihan aika paljon enemmän, aika ei kuitenkaan kulje kun lukee logeja, selaa karttoja tai lataa talletuksen kuoleman yllätettyä), ja onnistuinpa tällä kertaa saamaan 100%:n skannit heti ensimmäisellä pelikierroksella. Itemeitä tarttui mukaan vain 92%, saapi nähdä jaksaako niitä varten vielä palata viimeisestä savesta taaksepäin vai hakeeko vasta hard-kierroksella. Olisikohan taas mahdollista päästä näkemään sankarittaremme bikineissä jos pelaa tarpeeksi tiukan loppuajan...

Periaatteessahan peli on aika same oldia verrattuna ensimmäiseen Metroid Primeen, mutta se on lähinnä kehu. Komeita maisemia, tunnelmallista musiikkia ja paljon tutkimista. Sinänsä rohkea mutta toimiva resepti on jalostettu monipuolisemmaksi. Peli ei kalpene vertailussa ykkösen rinnalla, mutta ei toki tunnu enää ihan yhtä tuoreeltakaan. Tiedä sitten johtuuko se siitä, että ykkösen kanssa tuli kokeiltua sequence breakkausta ja muuta hieman erikoisempaa ja haastavampaa, mutta Echoes tuntui lopulta ehkä myös yllättävänkin helpolta, toivottavasti hard-taso antaa taas hammastenkiristystä :-)

Nintendon perinteisiin pelisarjoihin on alkanut oikeasti hiipiä viime aikoina jopa yksinkertaista juonentynkää suoraviivaisten "kerää 12 avainta maailman pelastamiseksi" -tekosyiden sijasta, ja niinpä Echoeskin taitaa olla juoneltaan painavin Metroid-peli. Ei mitään kovin hienostunutta, mutta jotain kuitenkin. Toisaalta eipä minua useimmissa peleissä juoni erityisemmin kiinnostakaan, vaan se miten hauska niitä on pelata.

Plussaa erityisesti ykköseen verrattuna:

+ Merkittävästi parannettu Scan Visor. Koko objektin värittäminen skannausstatuksen mukaan on ilman muuta selkeämpää kuin pieni logo hotspotissa. Lisäsi skannailua ainakin omalta osaltani, ja hyvä niin.
+ Paljon enemmän paljon parempia ja monipuolisempia puzzleja, erityisesti enemmän morph ballia.
+ Hurjasti monipuolisempia moniosaisia bosseja. Pari ihan oikeasti erilaista ja hienoa tapausta suoran räiskimisen sijasta, erinomaisen hauskoja pelattavia.
+ Peli tuntuu pitemmältä (nopeammasta läpipeluuajasta huolimatta, taisi vain ykkönen opettaa tavoille). Kunhan kunnollisia speedruneja alkaa tulla selvinnee onko näin myös oikeasti.
+ Tekniikkaa viilattu. Latausajat hisseissä ja ovissa selvästi lyhyemmät, ja erityisesti ykkösessä välillä häirinneitä Samusin puvun textureita on parannettu.

Ja jotain kritiikkiäkin:

- Pari rasittavaakin bossia mahtuu mukaan. Ei vaikeita, vaan enemmän tai vähemmän rasittavia kovin tarkan suoritusmarginaalinsa tai suuren toistomääränsä vuoksi.
- Kuvittelenko vain vai ovatko savepointit harvemmassa kuin ykkösessä?
- Välillä tuntuu kuin etenemisreittejä olisi rajoitettu hieman keinotekoisestikin Metroid Fusionin tyyliin, mikä saattaa myöhemmin vaikeuttaa sequence breakingia. Onneksi ei kuitenkaan niin usein ja jäykästi kuin Fusionissa.
- Menut voisivat olla havainnollisemmat.
- Ei 50Hz:n tukea. Joo, saatiin varmaan peli vähän aikaisemmin sen vuoksi, mutta kyllä ottaisin mieluummin sen 20% paremman pystyresoluution. Monin paikoin, esim. kypärän reunoissa, on paljon selkeämpää aliasoitumista 60Hz:llä kuin 50Hz:llä (käyttäen ykköstä referenssinä). Mahdollisesti auttaisi myös muutamiin framerateongelmiin kiireisimmissä visiirikohtauksissa. Jos myöhemmin esim. Player's Choice -versioon tehdään 50Hz:n tuki on se kyllä ostettava.

Ja muutamia spoilaavia huomioita:
Paljon vanhoja perinteitä on heitetty rohkeasti ja ennakkoluulottomasti romukoppaan, ja viholliskatrasta ja aseistusta myöten suunniteltu asioita kokonaan uusiksi. Kraid, Ridley, Wave Beam, Ice Beam, Plasma Beam ja kaverit loistavat poissaolollaan ensimmäistä kertaa sitten... No jaa, valtaosa näistä on varmasti ollut kaikissa muissa aiemmissa peleissä paitsi Metroid II:ssa, jonka toisaalta pyrin alitajuntaisesti unohtamaan koska se on mielestäni ainoa oikeasti huono sarjan peli. Jopa itse Metroidit ovat muuten aika sivuosassa Echoesissa.

Screw you attackin paluu on kiva. Sen potentiaalia ei tosin käytetä aivan loppuun ja kuvakulman äkillinen vaihtuminen saattaa välillä hämätä, mutta silloin kun sille on käyttöä se on melkoisen komea.

Rezbittien aiheuttama puvun aateekoon sekoaminen ja sen jälkeen tehtävä boottaus ovat erinomaisen hauskoja, ainakin IT-alan ihmisen näkökantilta. Niin se tulevaisuudessakin taitaa olla boottaus kaikkien ongelmien ykköslääke.

Ja kun joku kysyi sitä aiemmin, niin pelissä saa lopulta myös Light Suitin, joka suojaa pimeän puolen syövyttävältä ilmastolta ja lammikoiltakin.

Summa summarum: Jos ykkönen kolisi kolahtaa ilman muuta tämäkin. Jos ykkösestä ei välittänyt ei kannata odottaa ihmeitä tältäkään. Suoraviivaista räiskettä tai monisyistä juonta odottavat laittakoot rahansa muualle.

Ja loppuun vielä ihan oikea varoitus! Pelissä on olemassa pari ilkeää bugia, joilla voi saada savensa läpipeluukelvottomaan kuntoon, mutta onneksi en itse törmännyt asiaan. Tässä kai pahin:
Sanctuaryn Main Researchissa jos ampuu yhdenkin äänilukon ääniemitterin mutta poistuu huoneesta ampumatta kaikkia ei ole mahdollista saada lukkoa enää auki. Tässä vaiheessa on siis syytä välttää savettamista, koska muuten on edessä alusta aloittaminen.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

kysympäs vaikeustasosta kun täällä on moni sanonut että peli on sopivan vaikea kun taas (köh köh) tiltissä sanottiin että vaikeustaso on kova niin mitenköhän peli mahtaa minulta sujua?
vertaukseksi voidaan sanoa että prime ykkönen on pelattu normalilla läpi ja ekan kerran kuolin vasta ripleyssä.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

pelle sanoi:
vertaukseksi voidaan sanoa että prime ykkönen on pelattu normalilla läpi ja ekan kerran kuolin vasta ripleyssä.

Eiköhän tuo sinulle aika helppo ole.

Itse pidän Metroid Prime 2:n korkean vaikeustason rummutusta lähinnä outona. Ainoa, mikä mielestäni peliin tuo jonkin verran lisävaikeutta, on tallennushuoneiden vähyys ykkösosaan verrattuna.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

No sen verran suuntaa antavaa, että kuolemaan pelissä ei kyllä hyvin usein pääse. Oikeastaan hyvä niin, niin ei tarvitse olla varpaillaan jatkuvasti vaan voi seikkailla rauhassa ja miettiä tilannetta.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Pelin alkupuolella kävi minulle sellainen sähellys, että huoneeseen ja sieltä pois pääsi vain Dark Beam -ovesta. Saavuin huoneeseen, mutta ammuskelin kaikki Dark Beam -ammukset huoneessa ollessani. En siis päässyt enää eteen eikä taaksepäin. Eikun uudestaan Reset-nappulan kautta yrittämään aloittaen edellisestä Save Stationistä.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

FelisLeo sanoi:
Pelin alkupuolella kävi minulle sellainen sähellys, että huoneeseen ja sieltä pois pääsi vain Dark Beam -ovesta. Saavuin huoneeseen, mutta ammuskelin kaikki Dark Beam -ammukset huoneessa ollessani. En siis päässyt enää eteen eikä taaksepäin. Eikun uudestaan Reset-nappulan kautta yrittämään aloittaen edellisestä Save Stationistä.

Noita aseita pystyy käyttämään vielä senkin jälkeen, kun niistä on panokset loppu. Yksittäisiä ammuksia voi ampua, kun lataa Samuksen tykin :)

Mutta joo, peliä onkin tultu jo pelattua melko pitkälle. Harmittaa vain se, kun tavarat ja skannit löytyvät paljon helpommin kuin MP1:ssä. Ainakin omasta mielestäni tämä tiputtaa hieman uudelleenpelaamisarvoa. Moninpelistä en sano mitään, kun sitä en ole hirveämmin kerennyt kokeilla.

Ja kysymys pelin jo läpi pelanneille:
Onko pelistä vielä kuinka paljon menemättä, kun nyt minun pitäisi ruveta etsimään niitä yhdeksää avainta päästäkseni Sky Templeen?
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Dazher sanoi:
Ja kysymys pelin jo läpi pelanneille:
Onko pelistä vielä kuinka paljon menemättä, kun nyt minun pitäisi ruveta etsimään niitä yhdeksää avainta päästäkseni Sky Templeen?
Tilanne on käytännössä sama kuin ykkösessä oli kahdentoista artifaktin etsimisessä Impact Crateriin pääsemiseksi. Ykkönen näkyy olevan tuttu, joten eiköhän tuo sano tarpeeksi siitä missä vaiheessa peli on.
Mitä pelin uudelleenpeluuarvoon tulee, jos sequence breaking kiinnostaa niin myös Echoesista on ehditty löytää jo muutama melkoisen radikaali temppu, joilla pystyy laittamaan etenemisreittejä hieman uuteen uskoon. Ja tällä kertaa näitä jippoja ei ole yritetty tilkitä PAL-versiossa, koska se julkaistiin niin samaan aikaan NTSC-version kanssa.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Vihdoin tuli tämäkin hommattua. Peliä olen jo ensimmäiseen pomoon ehtinyt pelata ja siinä lähti sitten henki ensimmäisen kerran. Synkistely on mieleen, kun tutkii kuolleiden sotilaiden logeja ja muutenkin peli tuntuu hiukan painostavalta. Se että skannattavat esineet/asiat näkyvät scan visorissa selvästi on hyvä uudistus sillä nyt tiirailee enemmän kaikkea mahdollista.
 
Vastaus: Metroid Prime 2: Echoes

Nyt on loppupomo edessä. Vaikealta tuntuu, mutta yrittämisellä onnistuu. Yhden beam ammo updaten katsoin Gamefaqs.comista, kun tuntui ettei ammukset vaan riitä. Hyvä peli tähän mennessä (n.19h pelattu), muttei pärjää ensimmäiselle Primelle. Johtuu siitä, ettei 3-d maailma ja Samus säväytä niin paljoan, kuin ykkösosassa. Rinnakkaismaailmojen takia tuntui välillä tosi eksyneeltä, kun ei tiennyt aina mitä tehdä, ennenkuin Hint-system näytti minne mennä. Plussa vielä todella hienoista taustoista, käytävistä ja arkkitehtuurista. Todella scifimäinen ja "Oho" meininkiä. Hyvä peli ;) 9+/10
 
Ylös Bottom