Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Calathia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Metroid Prime 3

Viikonlopulla ostin wiin ja pitihän se Metroidikin hommata. Eilisen päivän kerkesin pelata ja hienolta peliltä vaikuttaa. Ohjaussysteemi toimii tässä kuin unelma. :D Vois tarinoida enemmänkin, kunhan saa peliä vähän pelailtua ensin..

Malefieus sanoi:
Kiitokset Vouchereista, erityisesti Solid Vegetalle jolta niitä tulikin suurin osa. Vielä olisi 8 jäljellä jos joku sattuu tarvitsemaan. Nyt on sitten viimein pelattu peli läpi kaikilla kolmella vaikeusasteella eikä se Hypermode nyt mitenkään erityisen vaikea ollut. Kuolin vain kerran, lähinnä omasta huolimattomuudesta viimeisessä lopparissa, mutta kyllä se vähän haastetta lisäsi peliin. Ainakin olin huomaavinani joillain loppareilla uusia hyökkäystapoja mitä ei helpommilla vaikeusasteilla tullut vastaan. Normal tuntui ainakin Hypermoden jälkeen naurettavan helpolta, mutta kaitpa tuo aloittelijoille sopii paremmin. Vouchereita löysin pelistä yhteensä 26, noita ei kait ole tuota enenmpää? Ai niin, suosittelen hankkimaan sen "All Troopers Survived" creditin sitten normalilla, hypermodella se on lievästi tuskastuttavan vaikea hommata.

Joo kiitti vaan itsellesi. Mulla on noita Crediittejä jo tarvittava määrä, ettei enää mulle tarvi lähettää. Hypermodessa taitaa olla kyse vain kärsivällisyydestä kun noi lopparit kestää vähän enemmän kuritusta.

Mahdanko olla ainoa joka on havainnut primeiden kanssa seuraavan efektin: Pomot ovat yleensä sen verran pahoja että niiden pieksemisen menee 3-5 yrityskertaa ja tähän prosessiin liittyy yleensä jossain vaiheessa zoikkarin heittäminen seinään?

Nuchukkihan tossa meni pas2 kun erästä pomoa yritin hakata. Ja nyt jumataan tossa tellus pomossa vai mikä lie on siellä valhalla coressa.

Muuten peli kyllä maistuu erittäin mainiosti ja hakkaisi muuten prime1:n mutta turhan lineaarinen on minun makuuni. Tässä ei ole käytännössä (eikä muissakaan primeissä joka on mielestäni suuuuuuuuuuuuuuuri miinus) lainkaan salareittejä/kenttiä kun esim Super Metroidissa niitä oli 20-80% koko tasosta. Lisäksi tuo kääntymisen hitaus on ainakin pomotaisteluissa aivan raivostuttavaa. Mielestäni tähän olisi pitänyt sisällyttää jokou 180' pikakääntyminen tyyliin RE4.

Siitä en myöskään pidä että Hypermoodi kuluttaa energiaa. Ei siinä mitään jos moodi olisi vapaaehtoinen, mutta joissa pomotaisteluissa niitä pitää piestä vain hypermoodissa joka meinaa käytännössä sitä että sulla on n.4 energia tankkia vähemmän! Itseäni hatuttaa tämä melkoisesti koska pomotaistelut vaikeutuu aivan hemmetisti.

Tulipahan avauduttua vaikka aivan helkutin hyvä peli on kyseessä :p
Ja musiikki on aivan mahtavaa

9½ / 10

Solid Vegeta sanoi:
Joo kiitti vaan itsellesi. Mulla on noita Crediittejä jo tarvittava määrä, ettei enää mulle tarvi lähettää. Hypermodessa taitaa olla kyse vain kärsivällisyydestä kun noi lopparit kestää vähän enemmän kuritusta.

Mä en tajuu. Veteraanillakin on jo pomot tuskaa, tuskin uskallan kokeillakkaan hypermoodia :) Ja pidän itseäni kuitenkin suht hyvänä veteraanipelaajana...

Calathia sanoi:
Mä en tajuu. Veteraanillakin on jo pomot tuskaa, tuskin uskallan kokeillakkaan hypermoodia :) Ja pidän itseäni kuitenkin suht hyvänä veteraanipelaajana...

Itse taas pidin Prime 3:sta sarjan helpoimpana ja minun makuuni oli liiankin helppo. Prime 2 on ehdottomasti vaikein näistä (imo). Hypermodesta sen verran (siis ei siitä vaikeusasteesta), että kait kuitenkin olet huomannut, ettet itse ota käytännössä yhtään vahinkoa niin kauan kun olet hypermodessa? Lisäksi myös hypermodessa pysymistä voi pitkittää maksimissaan pysymään päällä sen 25s ja ainakin itse totesin tämän varsin hyödylliseksi hypermode-vaikeusasteella pelatessa. Tietenkin vaaraksi muodostuu commandojen nakkelemat phazon-kranaatit kun olet hypermodessa, ne kun voi viedä hengen hyvin nopeaa, mutta pientä varovaisuutta mukaan ja ei mitään ongelmaa.

Viimein pääsin minäkin Veteran-tasolla läpi ajassa 17:48 ja prosentilla 82. Vain ensimmäisen Seedin pomoa voi kutsua vaikeaksi ja muuten peli sujui mukavan sutjakkaasti.

Hieno kokemus, jollaisia toivon lisää Wiille ja olenkin jo ennakkotilannut Medal of Honor: Heroes 2 ja Brothers In Arms: Road To Hill 30.

Calathia sanoi:

Ei se hypermode siis todellakaan ole helppo. Omat virheet korostuu melkoisesti, meinasin kuolla jopa alun Meta Ridley taisteluun. Etenemistä auttaa kun yrittää etsiä kaikki mahdolliset power upit ennen pomotaisteluita. Sitten kun antaa hypermoodin korruptoitua niin sitä voi käyttää luovasti.

Valhallan pomolla tarkoitat kai Metroid Hatcheria. Nämä on todella helppo tappaa kun hankkii ensin X-ray visorin ja Nova beamin. Sitten vaan X-ray visor päälle ja ammut keltaisena hohtavaa aluetta. Kuolema koittaa Hatcherille parilla laukauksella. Sama combo kelpaa normi metroidien ja Pirate Commandojen lahtaamiseen.

Itsellä eka kerta Veteranilla noin 16h ja 100%, sitten Normalilla 9h ja 100%. Nyt Hypermode menossa noin 20% kerätty. Kaikki skannaukset myös. Itselleni toi sadan prosentin suoritus on pakko tehdä (päässä vikaa). Prime sarjassa se on paljon helpompi kuin muissa Metroideissa, joissa en ole tainnut sitä saavuttaakaan.

Solid Vegeta sanoi:
Ei se hypermode siis todellakaan ole helppo. Omat virheet korostuu melkoisesti, meinasin kuolla jopa alun Meta Ridley taisteluun. Etenemistä auttaa kun yrittää etsiä kaikki mahdolliset power upit ennen pomotaisteluita. Sitten kun antaa hypermoodin korruptoitua niin sitä voi käyttää luovasti.

Hypermode on se taso joka olisi pitänyt olla auki alusta alkaen. Itse näen Game Over-ruutua aika kovalla prosentilla hypermode-tasolla, itse hypermoodia ei tule käytettyä tarpeeksi. "piu piu piu" pyssykkä ei oikein tapa piraatteja, jotka hypertelee. Tosin peliä vaikeuttaa sekin etten keräile lisäroinaa. Muutama energiatankki on tullut napattua, mutta esim. ohjuksia en ole keräillyt (10 taitaa olla, siitäkin puolet voi vielä nipistää pois ;)) Seuraavalla kerralla sitten ei kerätä mitään ylimääräistä
2 energiatankkia taitaa olla aika pakollisia, jos en väärin muista?

Mutta hei, itselleni kovin peli koskaan. Ei voi muutakuin kiittää Retroa Prime-sarjan teosta. Hemmetin suuri Kiitos ja syvä kumarrus heille! Heidän seuraavaa peliä todella innolla odottaen!

Mutkun sadalla prosentilla näkee hienot loppuvideot. Oikeasti täytyy kyllä kunnioittaa teitäkin jotka pärjäätte vähemmällä romumäärällä.

Edit: ohjuksilla on minun mielestäni tässä pelissä vähemmän virkaa kuin edeltäjissä.

Solid Vegeta sanoi:
Mutkun sadalla prosentilla näkee hienot loppuvideot. Oikeasti täytyy kyllä kunnioittaa teitäkin jotka pärjäätte vähemmällä romumäärällä.

Veteranilla 100% kerätty, joten videot nähty. Kyllähän tuo tulee kaluttua vielä Hyperilläkin 100%:sti ja normaalilla myös. Skanneja jäi harmittavasti saamatta 5 ekalta kiekalta. Tosin pari enää puuttuu.

Loppuvideot olivat itselläni vain toissijainen syy roinan keräämiselle. Pääasiallinen syy oli ihan etsimisen ilo. Minusta ilman tätä ja vaikkapa kaikkien tärkeiden skannien etsimistä Metroid jää vähän puolitiehen. Tuo etsiminen ja kaiken löytäminen on kuitenkin yksi pelin hienouksista.

Solid Vegeta sanoi:
ohjuksilla on minun mielestäni tässä pelissä vähemmän virkaa kuin edeltäjissä.[/I]

Metroid Prime -pelien ongelma on koko ajan ollut se, että ohjukset ovat lähes hyödyttömiä.

Joo keposesti helpoin Prime tähän mennessä. Kerran kuolin tuohon Mogenar Golemiin, mutta muuten on ollut helppoa kauraa Veteranilla. Normalilla peli-ilo olisi ollut kyllä vähän hakusessa.

Tähän mennessä bossit eivät myöskään ole ollut ihan edeltäjiensä tasolla, mutta tutkimisen ja seikkailemisen ilo on vieläkin vahvasti tallella. Mahtava peli ainakin tähän asti ollut.

FelisLeo sanoi:
Metroid Prime -pelien ongelma on koko ajan ollut se, että ohjukset ovat lähes hyödyttömiä.
Ykkösessä ei todellakaan olleet. Supermissilet piti kyllä huolen reilusta ohjuskulutuksesta. Echoesissakin noita kului jonkun verran. Tässä Corruptionissa taas tuntuu beam rämpytyksellä saavan nopeimmin ja tarkimmin vahinkoa aikaan. Ohjuksia ei tullut koko pelin aikana juuri käytettyä. Kerättävät ohjuslaajennukset kattaa kuitenkin 50% kaikista esineistä, joten Retrolta todellinen moka että niille eivät mitään käyttöä keksineet.

Solid Vegeta, ei ollut tuo pomo minkä sanoit vaan se pallo jossa hilluu niitä robottipuluja siinä ympärillä hirveet määrät. Ja kaikki mahdolliset energiatankin olen yrittänyt koluta mutta ei mulla ole muistaakseni kuin 6 tai 7 (Mielestäni energiatankkeja saa todella lineaarisesti eikä siten että ne pitäisi jotenkin erityisesti löytää, mikä on minustra sääli) . Mut joo, siin en nyt varsinaisesti mikään käsi ole ymmärtääkseni, mutta en näköjään paraskaan :D

Ostimpa tässä välissä Xbox360:nkin mutta silti on sen pelaaminen jäänyt vähemmällä kun tämä Metroid kutkuttaa ilta toisensa jälkeen :rolleyes:

Calathia sanoi:
Solid Vegeta, ei ollut tuo pomo minkä sanoit vaan se pallo jossa hilluu niitä robottipuluja siinä ympärillä hirveet määrät. Ja kaikki mahdolliset energiatankin olen yrittänyt koluta mutta ei mulla ole muistaakseni kuin 6 tai 7 (Mielestäni energiatankkeja saa todella lineaarisesti eikä siten että ne pitäisi jotenkin erityisesti löytää, mikä on minustra sääli) . Mut joo, siin en nyt varsinaisesti mikään käsi ole ymmärtääkseni, mutta en näköjään paraskaan :D

Ostimpa tässä välissä Xbox360:nkin mutta silti on sen pelaaminen jäänyt vähemmällä kun tämä Metroid kutkuttaa ilta toisensa jälkeen :rolleyes:

Joo, elikkä kyseessä onkin sitten Helios. Ehkä tästä on jotain apua.

Silloin kun Helios rullaa pallona sen voi pysäyttää Screw Attackilla (jos haluaa). On myös helppo väistää sivuhypyillä. Ammu koko ajan kohti palloa, osa voi osua Heliokseen.
Seeker Missileä pitää käyttää kun Helios näyttää viisi kohdetta kerralla. Tämän jälkeen Helios pudottaa suojat. (jos osuu seekerillä siis) Mene hypermodeen ja anna palaa.
Sitten on se hyökkäys jossa pitää tuhota kohde kerrallaan Helioksen käynnistämät energiapallot. Tällöin on helppo ampua vain Heliosta hypermodessa. Suojat tippuu nopeasti.
Helioksen muuttuessa humanoidimaiseen muotoon ammu olkapäissä ja polvissa olevat maalit. Ammu vaikka yksi jalka ja mene sen jälkeen hypermodeen ja ammu Heliosta niin sen suojat kuluvat.
Aina kun Helioksen suojat ovat poissa, käytä Hypermodea, erityisesti Charge Shottia.
Sitten vaan toistoa kunnes Helios kuolee.
Hypermode hyökkäyksillä saa helposti Helioksen suojat pois useimpien hyökkäyksien aikana. Corruption-tilaa käyttämällä kerkeää vielä verottamaan energioitakin melko paljon. Tästä on hyötyä varsinkin hypermoodi-vaikeusasteella.
9 energiatankkia on tässä vaiheessa mahdollista olla. Niin montaa ei kyllä tarvitse.

Edit: Ykkösessä ohjuksia tuli käytettyä ainakin Super Missilen, Ice Spreaderin ja Wavebusterin (Ghostbusters tyyliin) kanssa. Echoessiakin käytin aika paljon noita Combo hyökkäyksiä. Niiden puute häiritsee tässä hieman.

Viimeksi muokannut moderaattori:

En ole Metroideihin aiemmin tutustunut ja hypetyksen uhrina hankin tämän Corruptionin Wiille. Ohjaus pelaa hienosti ja grafiikkaa on ihan nättiä. Mutta en ihan oikeasti jaksa ymmärtää että mistä tämä älytön hehkutus. Ensinnäkin aseet ovat harvinaisen ponnettomia, etenkin ohjukset. Osa ongelmista on todella rasittavia ja ainakin allekirjoittaneella ehti palaa käämit useampaan otteeseen. Samoja kenttiä joutuu ravaamaan uudelleen edestakaisin ja viholliset generoituvat uudelleen kun käyt jossain muualla kääntymässä. Välianimaatioita ei voi kiriä pois vaan ne pitää katsoa kokonaan joka kerta. Huima soturi vaihtaa olomuotoaan välillä palloksi ja saa käyttöönsä huiman aseen, pienen räjähteen joka on tuhovoimaltaan kiinalaisen luokkaa. Osa "grappling pointeista" on juuri sen verran kaukana että ne kyllä näkyvät ikoneilla varustettuna mutta niihin ei pääse kiinni, kuinkas sattuikaan. Pelin vaikeustaso heittelee huimasti, perusviholliset ovat pääsääntöisesti tykinruokaa, mutta muutama pomovihollinen pistää taas v-käyrän nousemaan. Tähän asti ei ole ainakaan vielä tullut sellaista fiilistä että pelihahmo olisi oikeasti "bad ass" kuten jossain Halossa vaan enemmänkin aina altavastaaja heti kun isot pojat tulevat kehiin. Kovasti mainostettu Wii Remoten hyödyntäminen ongelmaselvittelyssä on pääsääntöisesti vipujen kääntelyä ja vastaavaa. Ainakaan vielä ei ole tullut vastaan yhtään tehtävää jossa olisi joutunut esim. tasapainoilemaan Wii Remotella tai muutenkaan monipuolisemmin käyttämään sitä hyväksi.

MP Corruption ihan kiva peli kaikin puolin, mutta se on omasta mielestäni vähän sellainen väliinputoaja. Se ei ole kunnon FPS, aseet ova siihen liian ponnettomat. Se ei myöskään ole kunnon puzzle-peli, suuri osa ongelmista on vain aktivoitavien kytkimien tai vastaavien etsimistä. Ongelmat tuntuvat usein myös todella keinotekoisilta. Metroid on outo kombinaatio eri pelityyppejä, siinä on vähän Haloa, Marble Madnessia ja ehkä vähän Final Fantasyn vaikutteitakin. Oma kouluarvosanani tälle pelille olisi lähempänä seiskaa kuin kymppiä, mutta makuja on monia kuten arvosteluistakin on voinut lukea. Itse olen "old school"-pelaaja joten senkin takia on aina vaikeampaa löytää pelejä joita oikeasti jaksaisi tahkota.

Mites nuo friend voucherit toimii? Saa pistää tulemaan jos ylimääräisiä löytyy..

KovisSR sanoi:

Heh luin tässä taannoin lähes samanlaisen kirjoituksen Kainuun Sanomien peliarvostelu osiossa (:p ) ja ymmärrän tavallaan näkökantasi. Corruption on lähimpänä trilogiasta FPS-pelejä tosin vieläkin tarpeeksi kaukana siitä saastasta. Ohjaus varsinkin lisää tunnetta, että nyt pitäisi päästä räiskimään vihuja paloiksi.

Mutta Metroidit ovat kuitenkin ennenkaikkea seikkailupelejä. Viholliskohtaamiset ovat lähinnä sauma jossa pääsee paranneltua Samusta testaamaan ja monestihan viholliset kaatuvat vain tietyllä aseella tai taktiikalla. Eli mitään "räiskintää" sanan hengessä ei pelistä löydy. Yksinäisyys ja kuten sanoit "voimattomuus" ovat aina osa Metroideja. Lopussa toki Samus on kunnon teräslikka ja vääryydet saa kostaa yleensä aika tyydyttävästi.

Paikkojen koluaminen, salarien etsiminen, tunnelmointi, puzzlet ja audiovisuaalinen hekuma ovat ne Metroidien vahvimmat puolet. FPS-fani turhautuu peliin varmasti jos muunlainen pelaaminen ei nappaa.

Itsekin tosin kaipasin peliin hieman enemmän hiljaisia hetkiä ja vähemmän Piraattien savustamista. Välidemot, lisääntynyt vihollismäärä ja helppous verrattuna edeltäjiin on varmasti osa Nipan uutta linjausta, jossa yritetään saada enemmän pelaajia sarjojen kimppuun. Eivät ne tätä peliä pilanneet todellakaan, mutta olen enemmän "Echoes"-mies kuin "Corruption" -häiskä. Pieksee Corruption silti 99% tämän vuoden peleistä silmät kiinni.

Pelasin sitten lopulta tuon lopputaistelun läpi. Ajattelin jos kerran vielä kokeilisi.

KovisSR sanoi:
Tähän asti ei ole ainakaan vielä tullut sellaista fiilistä että pelihahmo olisi oikeasti "bad ass" kuten jossain Halossa vaan enemmänkin aina altavastaaja heti kun isot pojat tulevat kehiin.
Homma on Metroidien kohdalla sellainen, että Samuksen täytyykin olla altavastaaja. Metroidit ovat olleet seikkailupelejä, mutta Corruptionissa seikkailua on selvästi korvattu toiminnalla, mikä sotkee genreasetelmia ja mistä seuraa juuri tuollaisia ajatuksia ja oletuksia sarjasta. Metroidien ideana on aina ollut se, että Samus on yksin valtavassa maailmassa ja nimenomaan seikkailee, ei räiski jenkkityyliin mässäilemällä.

Ylös Bottom