Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metsästyksen eettiset ongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chavez
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Chavez

New Member
Tässä ketjussa keskustelemme metsästyksen eettisyydestä.

Mielestäni metsästys on järkevää, kunhan kantoja ei rajoiteta liikaa, mutta toisaalta yksilötasolla luulisi olevan selvää, että yleisesti suositeltava toimintamalli antaa mahdollisuuden parantaa vastuunalaisia kontradiktioita.

Toki metsästys ei ole kellekään nykyisessä Suomessa enää pakollista hengissä pysymiseen, sillä ihminen ei tarvitse lihaa, vaan voi elää myös kasvistuotteilla. Mutta toisaalta tälläinen elämä voidaan kyseenalaistaa ottaen huomioon luonnollisuuden.

Eläimethän ovat kokevia ja älykkäitä olentoja, vaikkeivat olekaan aivan ihmisen, varsinkaan minun, tasolla. Eläimet tosin metsästävät toisiaan, mutta kuuluuko nykyihminen mielestäsi enää luonnon luonnolliseen ravintoketjuun?

Keskustelkaamme siis aiheesta asiallisesti ja faktoihin pohjautuen! :)

Vastaus: Metsästyksen eettiset ongelmat

Itse en näe metsästyksessä ongelmaa eettiseltä kannalta. Ja jos muuten asiaa miettii niin metsästys on tärkeässä osassa esimerkiksi hirvikannan järkevissä lukemissa pitämisessä. Ja onhan tuo terve ja järkevä harrastus, luonnossa liikkuminen on aina hyvä asia, tekipä sitä metsästyksen, marjastamisen tai sienestämisen muodossa, tai miksei vaikka ihan muuten vaan.

Itse en kyllä ole metsästystä koskaan harrastanut, varmaan johtuu siitä ettei isäkään noissa hirviporukoissa koskaan pyörinyt vaikka tuttuja sielläkin on (tai sitten siitä että olen liian laiska :-| ). Tuovat aina tuoretta hirvenlihaa lahjaksi, hyvää on.

Ihminen kuuluu yhä luonnon ravintoketjuun ja jos se poistettaisiin siitä niin olisi mahdollista että jotkut eläinkannat pääsisivät kasvamaan haitaksi asti. Sitä paits, jos ammut hirven ja syöt sen niin ehkä jätät syömättä yhden lehmän. Onko siis tuo moraalisesti arveluttavampaa kuin mäkissä käynti? Ei sikäli että suosittelisin kasvissyöntiä kenellekkään.

Huvin vuoksi ja urheilun kannalta metsästäminen on vähän kyseenalaista kyllä mutta jos pistät poskeesi sen mitä saalistat niin eipä tuossa mitään. Ei tässä kuitenkaan olla junasta puhveleita ampumassa enää.

offtopic:
Joskus viisi vuotta takaperin tein tutkimuksen kasvissyönnin lisääntymisen taloudellisista vaikutuksista. Kun kerran olin laskenut niin paljon eri muuttujia työpaikoista saastumiseen niin aloin myös miettiä mitä jos puolet nykyisistä lihansyöjistä alkaisivatkin popsimaan rehuja. Muistaakseni siiä huvissa mm. öljyn kulutus, pohjavesien saastuminen ja metsien hakkaaminen pelloiksi nousisi räjähdysmäisesti. Jos ihmiset lopettaisivat lihansyönnin täysin niin olen melko varma että se toisi sellaisen talouskriisin että palaisimme keskiajalle. Mutta onneksi luontaisia vaistojaan vastaan sotivia ihmisiä on vain vähän : )

offtopic:
Joskus viisi vuotta takaperin tein tutkimuksen kasvissyönnin lisääntymisen taloudellisista vaikutuksista. Kun kerran olin laskenut niin paljon eri muuttujia työpaikoista saastumiseen niin aloin myös miettiä mitä jos puolet nykyisistä lihansyöjistä alkaisivatkin popsimaan rehuja. Muistaakseni siiä huvissa mm. öljyn kulutus, pohjavesien saastuminen ja metsien hakkaaminen pelloiksi nousisi räjähdysmäisesti. Jos ihmiset lopettaisivat lihansyönnin täysin niin olen melko varma että se toisi sellaisen talouskriisin että palaisimme keskiajalle. Mutta onneksi luontaisia vaistojaan vastaan sotivia ihmisiä on vain vähän : )

Minkälaisesta tutkimuksesta oli kyse? Kuulostaa vähän omituiselta, koska lihan syönti, nimenomaan teollisesti kasvatetun lihan syönti kuluttaa peltopinta-alaa sekä vettä enemmän kuin suora kasvissyönti.

Mutta itse metsästys ja metsästetyn lihan syönti on paljonkin eettisempää kuin normaali markettilihan popsiminen. Metsästyksessä on toki varjopuolensa, pahimpina ehkä salametsästys, jota Suomessakin tapahtuu yllättävän paljon. Itsekin varmaan riistaa söisin useammin, mikäli metsästystä harrastaisin, ei vaan koskaan ole herännyt niin kova kiinnostus touhua kohtaan, että olisi hankkinut kortin ja liittynyt johonkin seuraan.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Ihminen on osa luontoa, jos joku yksilö haluaa metsästää niin saa metsästää, en näe mitään moraalista ongelmaa siinä.

Metsästys on hyvä juttu, kuten kaikki ulkona liikkuminen. Ihminen on lopulta vain eläin, joka monen sattuman kautta sattuu olemaan huikeasti muita eläimiä kehittyneempi laji. Hirviporukassa oleva voi saada seurasta ja luvista riippuen 0-∞ kg hirvenlihaa, tavallisimmillaan taitaa vuoden määrä olla 70-150 kg. Suomalainen syö keskimäärin lihaa vuodessa noin 75 kg. Kun itse olin hirviporukassa, ei meidän (4 hlö) tarvinnut ostaa syksyn jälkeen talvella ja keväällä ollenkaan lihaa (joskus tietenkin vaihtelun vuoksi). Vieläpä positiiviseksi puoleksi sain itse ajomiehenä liikuntaa päivässä arviolta 10-20 km ulkoilmassa.

Itseä ärsyttää nuo kalastajat ja kalastusohjelmat, joissa huvin vuoksi kalastetaan ja päästetään pyynnin jälkeen kala takaisin luontoon. Jos ei käytä kalaa ravinnoksi, voi sen suosiolla jättää veteen. Tästä ei tietenkään julkisuudessa puhuta ollenkaan, sillä ei kalalla ole yhtä paljon media-arvoa kuin lehmällä, sialla tai kanalla.

Metsästys on ekstaasia eläimille jos sitä verrataan karjankasvatukseen ja tehotuotantoon. Iso plussa siis erämiehille.

ammuskelu on hauskaa puuhaa mutta jaan sen maalitaulujen kanssa, elukoita en kyllä rupea ampumaan, ostan ne mielummin kaupasta syömistarkoitukseen.

Itse en eläimiä kykene ampumaan, mutta hirvimiehille - ja naisille nostan hattua, eipä tarvitse kopsautella niin hyvälihaiseen eläimeen autolla. :)

Minä en pidä metsästämistä eettisesti arveluttavana, kunhan sitä vain harrastetaan sovittuja sääntöjä noudattaen ja eläinkantoja ylläpitäen. Itse olen käynyt muutaman kerran metsällä ja myös tappanut ja nylkenyt eläimiä joita olen sen jälkeen syönyt.
Kasvissyöntiä en todellakaan katso pahalla, vaimo ja muksut eivät lihatuotteita syö, ja olen sitä mieltä, että jokaisen lihaa syövän ihmisen olisi kyettävä myös sitä tuottava eläin tappamaan.
Lihantuotanto on liian teollista nykyään, eikä monikaan ihminen ajattele syövänsä aikaisemmin hengittämään kyennyttä olentoa. Olis kiva tietää, kuinka moni pystyisi tässä ennen joulua sen vuoden verran kasvatetun possun lahtaamaan ja syömään. Kokemuksesta tiedän, kun mummolassa ennen näin tehtiin, niin sukulaislapset usein jättivät kinkun syömättä, kun olivat edelliskesänä sen kanssa leikkineet.

että jokaisen lihaa syövän ihmisen olisi kyettävä myös sitä tuottava eläin tappamaan.

Ja mitä järkeä siinä olisi? Jotta olisin oikeutettu syömään kinkkua jouluna minun pitäisi tappaa sian ja tehdä siitä kinkkua, muuten en saisi syödä kinkkua jouluna?

Kaikki jotka syövät banaania olisi kyettävä myös sitä kasvattamaan?

Ei mua kiinnosta ollenkaan eläinten tappaminen mutta syön mielellään pihviä.

Ylös Bottom