Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Microsoft Flight Simulator - valloita maapallo sohvaltasi!

Mut kuten sanottu ni mun pointti on kokoajan ollutkin se, että kun katsot traileria mikä mukamas on pelikuvaa, vaikka kallein pc ei pysty tuolla tasolla pyörittämään, niin siinä näkyy vain se promillen murto-osa pelistä. Ja vain se käsin luotu osuus. Niitä on koko maapallolla tosiaan kymmeniä.
Traileri on juuri siksi bulshittiä, että normaali lennolla vaikkapa nyt sinne Taj Mahaliin näet sen yhden käsintehdyn rakennuksen. Mikään muu 2000km säteellä ei ole alkuunkaan samalla tasolla. Jolloin noi trailerien videot ei ole se mitä on syytä odottaa.
Se ympäröivä maailma on välillä todella karu noissa ympärillä, kuten esim Sydneyssä näkyy.

Parhaiten eroa kuvastaa se Moorea tms. Trailerin kohta ei näytä alkuunkaan siltä miltä pelissä.

Ymmärrän että traileri on jälkeen kerran pahasti harhaanjohtava, verrattuna pelattuun kokemukseen, mutta ei kai kukaan usko jonkun automatiikan pystyvän lähimainkaan käsin tehdyn ja fiksatun graffan tasolle, jotka oli juurikin valikoitu siihen traileriin.

Nyt se näyttää varmaan korkealta ilmasta, kokonaisuutena riittävän saman tyyppiselle, vaikka tarkemmin katsottuna suurin osa rakennuksista ihan vääränlaisia yms. Eli liian tarkasti katsottuna et tunnista kaupunkia, mutta kun katsot kokonaisuutta kauempaa, voit tunnistaa sen. Tietysti tuollakin tasolla algoritmi on varmasti mennyt monessa paikassa vihkoon, eikä aluetta meinaa tunnistaa edes 10 000 jalan korkeudesta.

Trailerit on fiilistelyyn ja markkinoinnin ”game play” videoltakin näkee vain mihin paras kokoonpano pystyy, kun mennään tarkkaan suunnitellusti, eli tuskin vastaa silloinkaan yleistä pelikokemusta.

Traileriksi tuo näytti silti varsin reilulta, koska oli kasattu oikeasta matskusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten jo aikaisemmin sanoin, peli on jo nyt jotain ihan muuta kuin mikään peli pääsee. Muut ei ole edes lähellä siihen vau fiilikseen mitä tämä graafisesti tarjoaa. Huonoimmillaankin on hyvää.

Mutta todella monella on kuvitelma valitettavasti, että peli on tuota mitä trailerilla on. Jos noissa trailerin paikoissa olisi 20sek mittainen pätkä aina, niin koko tuo ilme karisee pois.

Ja tuota ei pyöritä tällä hetkellä mikään kone 4k asetuksilla kunnolla, eikä varsinkaan tuollaisilla graffa-asetuksilla. Edes 30fps. Itse vedin tänään tosiaan Manchesterissa mikä ei ole mikään 3D kaupunki tms ja 1440 resolla mentiin alle 20fps. Vaikka peliä on tehty 8v, ja alphastakin on vuosi. Optimointi on ollut vain grafiikan huononnusta. Niin fakta on se, että grafiikat ei todellakaan tule olemaan tuota ultraa mitä videoissa, eikä 4k. Ja aika varmasti 3D kaupungeissa mennään todella reilusti alle 30fps.

Mulle tää peli on ”se peli” ja vaikka tää on joka päivä älytöntä taistelua bugien, kaatuilun ja jatkuvien muiden ongelmien siivittämämää ja pelaamaan ehtii 1/5 ajasta ni silti tää on parasta mitä tiedän. Yritän vain saada ihmiset ymmärtämään ettei oikeasti odota mitään ihmeitä konsoliversiosta. Ja ei tekisi sitä edes pc versiosta jos on sellaista hankkimassa.
 
Kuten jo aikaisemmin sanoin, peli on jo nyt jotain ihan muuta kuin mikään peli pääsee. Muut ei ole edes lähellä siihen vau fiilikseen mitä tämä graafisesti tarjoaa. Huonoimmillaankin on hyvää.

Mutta todella monella on kuvitelma valitettavasti, että peli on tuota mitä trailerilla on. Jos noissa trailerin paikoissa olisi 20sek mittainen pätkä aina, niin koko tuo ilme karisee pois.

Ja tuota ei pyöritä tällä hetkellä mikään kone 4k asetuksilla kunnolla, eikä varsinkaan tuollaisilla graffa-asetuksilla. Edes 30fps. Itse vedin tänään tosiaan Manchesterissa mikä ei ole mikään 3D kaupunki tms ja 1440 resolla mentiin alle 20fps. Vaikka peliä on tehty 8v, ja alphastakin on vuosi. Optimointi on ollut vain grafiikan huononnusta. Niin fakta on se, että grafiikat ei todellakaan tule olemaan tuota ultraa mitä videoissa, eikä 4k. Ja aika varmasti 3D kaupungeissa mennään todella reilusti alle 30fps.

Mulle tää peli on ”se peli” ja vaikka tää on joka päivä älytöntä taistelua bugien, kaatuilun ja jatkuvien muiden ongelmien siivittämämää ja pelaamaan ehtii 1/5 ajasta ni silti tää on parasta mitä tiedän. Yritän vain saada ihmiset ymmärtämään ettei oikeasti odota mitään ihmeitä konsoliversiosta. Ja ei tekisi sitä edes pc versiosta jos on sellaista hankkimassa.

Mun pointtina oli, että se eka vertailukuva ampui toiseen ääripäähän ja oli siksi ihan yhtä bullshot. Peli ei ole varmaan noi pahasti metsässä kokonaisuutena, kun ei kiinnitä huomiota vain yksityiskohtiin, vaan katsoo esim yksittäisten rakennusten sijaan koko kaupunkia.
 
Eipä jotain Helsinkiä oikein tunnista ilman Landmarks modia jolla saa maamerkit. Vasta siinä vaiheessa hahmottaa missä mikäkin on, eikä silloin haittaa vääränlaiset talot jne, kun ne tietää mikä on missäkin. Mutta ilman sitä olin aivan pihalla siellä.

Tai itselle tutumpi Turku. Kyllä mä kentältä menen minne vain silmämääräisesti. mutta vilkaisen hetkeksi muualle ja en tiedä pätkääkään missä olen, kun kadottaa sen paikan, eikä niitä sit enää tunnistakaan ilman modeja joka tuo siihen ne kriittiset maamerkit.

Tässä pääkaupunkiseudun näkymiä modin kera:
 
Eipä jotain Helsinkiä oikein tunnista ilman Landmarks modia jolla saa maamerkit. Vasta siinä vaiheessa hahmottaa missä mikäkin on, eikä silloin haittaa vääränlaiset talot jne, kun ne tietää mikä on missäkin. Mutta ilman sitä olin aivan pihalla siellä.

Tai itselle tutumpi Turku. Kyllä mä kentältä menen minne vain silmämääräisesti. mutta vilkaisen hetkeksi muualle ja en tiedä pätkääkään missä olen, kun kadottaa sen paikan, eikä niitä sit enää tunnistakaan ilman modeja joka tuo siihen ne kriittiset maamerkit.

Tässä pääkaupunkiseudun näkymiä modin kera:


Tuota just tarkoitin, ei sille algoritmille ole esim Helsingin tai Turun maamerkit mitenkään tärkeitä. Pointtina on tunnistaa, että ”Hei, tuo on Helsinki”, vaikka rakennukset on vääriä ja siitä puuttuu kaikki oikeat maamerkit.

Toisin sanoen, näe metsä, puilta.

Käsin tehdyillä modeilla saa sitten niitä oikeita maamerkkejä.
 
Tuota just tarkoitin, ei sille algoritmille ole esim Helsingin tai Turun maamerkit mitenkään tärkeitä. Pointtina on tunnistaa, että ”Hei, tuo on Helsinki”, vaikka rakennukset on vääriä ja siitä puuttuu kaikki oikeat maamerkit.

Toisin sanoen, näe metsä, puilta.

Käsin tehdyillä modeilla saa sitten niitä oikeita maamerkkejä.
Saa saa, sitä juuri tarkoitin että ilman modeja tuo on todella vajaa kokemus, eikä sitä Helsinkiä nimenomaan tunnista Helsingiksi jos et tiedä missä olet. Ja sitä juuri olen yrittänyt sanoa, että peli ei todellakaan ole sitä mitä trailerit antaa ymmärtää, vaikka trailerin osuus saataisi näyttämään 100% samalta.
 
On tää suomi yhteisö kyllä aivan mieletön. Discordin puolelta löyty kaveri joka teki tän. Toi fiilis ton lentelyn kanssa on nyt ihan mieletön. Vieläpä customoi ton mun special tarpeisiin. Mutta nyt löytyy kaasu, prop, mixture, flaps, gear ja cowl flapsit. ja mikä parasta. Palvelu oli ku Jimmsissä, lapsille karkkia.
1FBC8285-7F2C-4F2A-9B9F-A6A6D9ECC296.jpeg62E86F04-A9B5-4AD2-B6C1-CE1356306C26.jpegEC2D4CA0-5AE0-4CCA-9FE1-2397830C551F.jpegB09541AD-0B9A-4C8C-9DE2-348A3A9CA5EA.jpeg
 
On tää suomi yhteisö kyllä aivan mieletön. Discordin puolelta löyty kaveri joka teki tän. Toi fiilis ton lentelyn kanssa on nyt ihan mieletön. Vieläpä customoi ton mun special tarpeisiin. Mutta nyt löytyy kaasu, prop, mixture, flaps, gear ja cowl flapsit. ja mikä parasta. Palvelu oli ku Jimmsissä, lapsille karkkia.
Näytä liitetiedosto 5808Näytä liitetiedosto 5809Näytä liitetiedosto 5810Näytä liitetiedosto 5811
Oho... kyllä nyt kelpaa lennellä! Huikea homma... onneksi olkoon!
 
Aloin säätää Corstenin reshade asetuksia ja nyt alkaa omaan makuun olla ok. Noi ohjeet ei ihan toiminu. Reshade softasta piti valita se joku prop80 ja sit fxshade libraryt jonka alla oli osa asetuksista. Sit sen magichdr tilalle fakehdr.
Sit väriasetuksista ei löydy tuota joka ohjeessa on, vaan se oli joku prop80_04_selective_color tms, ja niistä nimenomaan se V2, jolla pystyy säätää myös keltavihreää. Nyt saa tuota tien vihreyttä pois kivasti. Näitä voi lennosta säätää millaseksi haluaa. Corsten´s reshade settings • Microsoft Flight Simulator

Ja mä säädin nyt noin 5min. Joku joka ehtii ja jaksaa paneutua, niin tosta saa pirun hyvän.

CDBC72F2-A33D-4DEA-893B-0F052EDBD23D.jpeg3F2F22BB-F5E1-44A6-957F-FA4650A902E0.jpegF7512946-7C4E-47DD-ABBA-04E29A9058FF.jpeg
 
Mielenkiinnolla odotan miltä se näyttää ja miten pyörii, PCllä niin tuskasta pelata, ehkä konsoli optimointi on parempaa.
Ei kai se ole ku graffaslidereita alas. Tässä on syksystä asti Asobon toimesta lyhennetty esimerkiksi puuston piirtoetäisyyttä ja olen aika varma, että Xboxin vuoksi. Talvella vielä oli modeja jotka ohitti rajoitukset, mutta asobo esti ne ja nyt ei pysty enää saamaan kunnolliseksi mitenkään.

ero on siis tätä luokkaa ja nyt keväällä se vielä lyheni.
D1CFAE4F-9F24-4DFC-AD82-8763E9C43FAC.jpeg90AA92ED-9C33-451B-ACF8-920DA2D57B12.jpeg
 
Ei kai se ole ku graffaslidereita alas. Tässä on syksystä asti Asobon toimesta lyhennetty esimerkiksi puuston piirtoetäisyyttä ja olen aika varma, että Xboxin vuoksi. Talvella vielä oli modeja jotka ohitti rajoitukset, mutta asobo esti ne ja nyt ei pysty enää saamaan kunnolliseksi mitenkään.

Tuskin ainoastaan Xboxin vuoksi. Peli ei toiminut kunnolla edes 2080 Super -näytönohjaimella ja varmasti on jouduttu tekemään pieniä muutoksia, että saadaan suorityskykyisempi paketti myös heikommille tietokoneille. Omituista on kuitenkin, että Asobo on estänyt kyseiset modet.
 
Tuskin ainoastaan Xboxin vuoksi. Peli ei toiminut kunnolla edes 2080 Super -näytönohjaimella ja varmasti on jouduttu tekemään pieniä muutoksia, että saadaan suorityskykyisempi paketti myös heikommille tietokoneille. Omituista on kuitenkin, että Asobo on estänyt kyseiset modet.
Tuolla treefix modilla ei ollut mitään vaikutusta fps:ään. Ei siis yhtään. Eikä asobon heikennys tuon suhteen myöskään ilman modeja tuonut parannusta. Joten se ei tuohon voi olla syynä. Erillinen slideri siellä noille siltikin on, nyt vain sieltä ääripäästä rajoitettiin.

Ja nimenomaan juuri tuollainen 2080 on se optimaalisin tälle. Tuota paremmat pyörii vajaateholla. Itsellä 6800xt ja käy 1440p resolla 25-40% kuormituksella ultra graffoilla. Cpu on se mitä tässä tarvitaan. 5800x:llä saan tasaisen 60fps ultra/1440 resolla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on entistä vahvemmat merkit, että Flight Simulator todellakin julkaistaan Xbox Series X/S:lle pian, sillä Tom Warrenin mukaan pelin voi jo ladata Xbox -sovelluksen kautta kyseisille konsoleille:




Huhun mukaan peli julkaistaan jo ensi viikon tiistaina. Virallinen vahvistus saadaan varmasti Xboxin tapahtumassa sunnuntaina.

Toivon todella, että peli olisi optimoitu konsoleille hyvin, sillä olisi mahtavaa päästä suurella televisiolla katselemaan maailmaa. Viime vuoden trailerin perusteella peli voisi pyöriä Xbox Series X:lla jopa 4k-resoluutiolla, mutta luulen, että jotain kompromisseja on jouduttu tekemään puolen vuoden aikana.
 
Nyt on entistä vahvemmat merkit, että Flight Simulator todellakin julkaistaan Xbox Series X/S:lle pian, sillä Tom Warrenin mukaan pelin voi jo ladata Xbox -sovelluksen kautta kyseisille konsoleille:
Myös meidän oma @P33RO onnistui tuossa. Mulla Game Pass -sovellus ei silti tarjonnut kuin pelkkää PC-versiota, vaikka kokeilin sekä iOS- että Android-puhelimella.

Update! Meninkin sanomaan: nyt sain lataukseen itekin.

Update 2! Konsolille ei silti ilmestynyt vielä yhtikäs mitään. Ei näy siellä edes jonossa.
 
Viimeksi muokattu:
30 FPS konsoleilla, ei tietenkään mitenkään yllättävää mutta pettymys silti.


93 gigaa vie bokseilla storen mukaan:

 
Ei perustu faktatietoon mutta itse oletan että toimiva 30fps voi olla vielä ihan hyvä tuossa pelissä. Selväähän se on että konetta kyykyttävä tapaus kyseessä. Olis pclle joskus aikoinaan ostettu joykkarikin mutta tuskin toimii xsx (?)
 
Ylös Bottom