Vastaus: Microsoft rahastaa ilman lupaa
Ghegs sanoi:
En ole vielä törmännyt palveluun jonka katkeaisi sillä että jättää laskun maksamatta. Jonkin verran tulee oltua tekemisissä ihmisten kanssa, jotka ovat halunneet vaikka lopettaa lehden kestotilauksensa jättämällä vain laskun maksamatta. Ja sitten ihmetellään ja huudetaan kun lasku onkin mennyt eteenpäin perintätoimistolle.
Nyrkkisääntö: Jos olet saanut laskun jonka alkuperästä et tiedä tai jota et muista syistä aio maksaa, siitä pitää aina ilmoittaa laskun lähettäjälle. "Poissa silmistä - poissa mielestä" -taktiikka on erittäin kehno valinta.
Mutta se että Microsoft muutti korttisi voimassaoloaikaa omin päin on vähintäänkin omalaatuinen ratkaisu, ja ihan tuon yksityiskohdan takia homma saattaa mennä kumpaan suuntaan vaan.
Lasku on hiukan väärä käsite kun mitään sellaista ei ole näkynyt mailissa vaikka Liven käyttöoikeussopimuksen mukaan sellainen pitäisi tulla. Mihin voi reklamoida ja mistä jos laskua en ole nähnyt?
http://www.xbox.com/fi-FI/live/termsofuse.htm
"Yhteenveto Laskutustililtä tehdyistä maksuista lähetetään sähköpostikuitt(e)ina käyttäjän ensimmäisen Xbox Live sisäänkirjautumisen yhteydessä ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Käyttäjää hyväksyy sen, että mainitut sähköpostikuitit ovat ainoa Laskutustiliä koskeva erittely, joka Microsoftin on toimitettava käyttäjälle. "
IMHO Ei pelkkä ilmoitus siitä että yritetään veloittaa kortilta jonka tiedot on väärin ole mikään lasku.
Todennäköisesti kone hoitaa voimassaoloajan päivityksen automaattisesti kun se Liveen ilmoitetun kortin voimassaoloaika oli 09/04 (Liveen rekisteröidytty ulkomuistista joskus vuoden 2004 alussa) ja uuden kortin 09/05. Uuden korttini sain siis viime syksynä ja sen tietoja ms:lle ei ole ilmotettu. En ole live-palveluakaan käyttänyt kuukausiin.
Muuta keinoa Suomalaisella englanninkielen taidottomalla ei olekkaan perua palvelua kuin jättää luottokorttitiedot uusimatta. Suomen MS:ään kun ottaa yhteyttä niin kehoittavat soittamaan xboxin tukinumeroon ja pahoittelevat että englannilla pitää päästä alkuun. Jeah. Sehän auttaakin paljon henkilöä joka ei kieltä osaa.
IMHO Kuluttajasuojalain mukaan Suomessa suomeksi markkinoidulle tuotteelle pitää saada tukea suomeksi. Tämähän ei Liven kohdalla pidä paikkaansa. Tuurilla voit saada suomea puhuvan henkilön luurin päähän. Vaatii kuitenkin aika paljon lontoon ymmärtämistä että pääset edes puhekosketukseen henkilön kanssa.
Omalta osalta gamertag on nyt suljettu ja reklamaatio tehty Luottokunnalle. Tappiota ei siis pitäisi itselle tulla (toistaiseksi). Periaateesta tässä on kyse. Englanti kyllä taittuu niin paljon että saan asioista valitettua mutta miten palvelun peruuttamisen hoitaa ihminen joka ei pysty tulemaan toimeen Englannilla. Ja niitä Suomesta löytyy. Varmasti myös Live-pelaajista...
Antaa isojen jyllätä vaan, niinhän se maailma toimii
Edit:
Toki tämä on omaa tyhmyyttä. En edes muistanut koko Live-tunnuksen olemassaoloa ennen kuin MS aloitti hetki sitten pommittaa korttitietojen päivittämisestä kertovalla maililla. Silloin yritin katsella Support sivustoja saamatta sieltä mitään irti ja homma unohtui loman ajaksi. Nyt sitten kun tosiaan katseli visan tietoja niin olivat jo veloittaaneet. Mielenkiintoista on muuten se että vielä veloittamisen jälkeenkin pyysivät maililla (1.1 tullut) täydentämään luottokorttitiedot
![Confused :confused: :confused:](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f615.png)