Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä on parhain shoot'em up PS2:elle?

Kunnon shoot 'em upia oon viimeks pelannut varmaan amigalla tai super nintendolla joskus 10 vuotta sitten, ja nyt tuli hirveä hinku saada sellainen. Noi Gradius 3&4 on vissiin aika kökköjä, 5:sta ja uutta R-typeä odotellessa ajattelin tsekata Psyvariarin. Kiinnostais silti tietää, onko pelissä yhtäaikainen kaksinpeli?
 
Re: Psyvariar julkaistu

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ghegs
Xplosiv teki sittenkin kulttuuriteon ja sai julkaistua Psyvariarin. Peli tipahti postilaatikosta jo maanantaina ja ilokseni huomasin että kerrankin kaikki on käännöksessä niinkuin pitää: 60hz moodi ja mahdollisuus kääntää kuva kyljelleen meille Taten ihannoijille. Tätä tulee varmasti pelattua.

Minkälainen peli on noin laadun puolesta verrattuna muihin pelaamiisi shoot 'em upeihin? Onko vaikeakin?

Tosin 15 punnan hintaan ei ole kysymystäkään, ettenkö PAL-Psyvariaria hankkisi. Kumma kun moni mielenkiintoinen japanilaisjulkaisu ehtii Eurooppaan vasta halpispainoksena. Mutta ei auta valittaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cavalera
Kiinnostais silti tietää, onko pelissä yhtäaikainen kaksinpeli?

Kaksi pelaajaa pystyy pelaamaan samaan aikaan, juu. Ei Gradius 3/4:ssä mitään vikaa ole, jos halvalla saat niin kannattaa napata mukaan.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan saintbert

Minkälainen peli on noin laadun puolesta verrattuna muihin pelaamiisi shoot 'em upeihin? Onko vaikeakin?

Tätä pitää hiukan pohjustaa. Eli kuten useimmat varmaan tietävätkin, pelin ideana on BUZZ. Jos väistelet ammuksia tarpeeksi läheltä, täytät energiapalkkia, joka täyttyessään antaa sinulle hetkellisen suojan ja samalla nostaa leveliä. Tiettyjen levelien jälkeen alus muuttuu tehokkaammaksi.

Ainoastaan ensimmäinen taso on vakio, kaikki muut on valittavissa mielen mukaan. Ensimmäisen tason jälkeen ruutuun tulee tasonvalinta, josta, riippuen millä levelillä olet, on maksimissaan neljä valittavaa tasoa tyyliin 2A-2B-2C-2D (Easy-Normal-Hard-VeryHard). Ensimmäisessä tasossa olen onnistunut pääsemään levelille 18, mutta en siltikään ole saanut auki 2D:tä. Kaikki tasot joissa olet käynyt (lue: olet saanut auki) lisätään Replay-moodiin, jossa niitä voi harjoitella mielensä mukaan.

Peli on siis tismalleen niin hankala kuin omat taitosi. Toisella pelikerrallani sain jo lopputekstit ruutuun kun menin helpointa reittiä, mutta sen jälkeen olen vain yrittänyt saada vaikeampia tasoja auki. Tätä hankaloittaa se, että luonnollisesti olen tottunut tuhoamaan viholliset heti kun ne näkyvät ruudulla. Nyt se ei kannata, koska muuten ne eivät ehdi ampumaan enkä siis pysty saamaan leveleitä. Peukalon nostaminen on yllättävän vaikeata. ;)

Muttajoo. Hinta-laatusuhteessa ei ole mitään valittamista. Ja Xplosiv oli laittanut paketin mukaan vielä lompakon lahjana. :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ghegs
Tätä pitää hiukan pohjustaa. Eli kuten useimmat varmaan tietävätkin, pelin ideana on BUZZ. Jos väistelet ammuksia tarpeeksi läheltä, täytät energiapalkkia, joka täyttyessään antaa sinulle hetkellisen suojan ja samalla nostaa leveliä. Tiettyjen levelien jälkeen alus muuttuu tehokkaammaksi.

Systeemi on tuttu. Peli kuulostaa Ikarugan kaltaiselta taktiselta (lajityypin rajoissa) ammuskelulta, kun taas itseäni on tähän mennessä innostanut lähinnä tuhosinfonia tyyliin DDPDOJ.

Kuinka monta kenttää on läpäistävä ennen lopputekstejä? Olen lukenut moitteita kenttien lyhyydestä, eli kuinka kauan läpipeluuseen kuluu?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan saintbert
Kuinka monta kenttää on läpäistävä ennen lopputekstejä? Olen lukenut moitteita kenttien lyhyydestä, eli kuinka kauan läpipeluuseen kuluu?

Totatota. Pelissä lukee että "taistele tiesi kahdeksan tason läpi", mutta muistelen että siihen ainoaan läpipeluuseeni riitti viisi. Ehkä tähänkin vaikuttaa se, kuinka korkealla levelillä olet. Itse tasot ovat aika lyhyitä, pari hassua minuuttia tavallisia vihulaisia ja toinen samanlainen pomoon. Ei haittaa; mielummin paljon (pelissä on kuitenkin vajaa 20 tasoa, kaikkia ei vain näe yhdellä pelikerralla) ja lyhyitä tasoja kuin vähän ja pitkiä, tämänlainen pelirakenne innostaa ainakin minua enemmän.

Mmmm....rRootage. Kuinka ikävöinkään sinua uudessa, tietokoneettomassa kämpässäni.
 
Ehdin jokusen kuvitteellisen krediitin kuluttaa Psyvariarin parissa viikonloppuna. Peli on ensinäkemällä kovin rujon näköinen, mutta onneksi ruutu täyttyy pian räiskeestä. Tosin oma alus maastoutuu valitettavan usein efektitykitykseen niin, että sitä on vaikea paikantaa.

Buzz-idea on erinomainen. Useinhan räiskinnöissä riittää, että väistelee ammukset. Niin pitää tehdä tässäkin, mutta mahdollisimman läheltä vihollistulta, jotta buzz-pisteitä ropisee tilille. Reaktiokyky pannaan siis kovaan testiin.

Haastetta on myös siinä että saa pelattua kaikki kentät läpi. Ensimmäinen läpipeluuni oli neljän kentän mittainen, mikä ei lyhyeen kestoonsakaan nähden täysin tyydyttänyt. Mielenkiintoa peliä kohtaan riittänee siis pitkään.

Palatakseni threadin otsikkoon, PS2:n parhaan shoot 'em upin tittelin vie mielestäni Psyvariarin jälkeenkin DDPDOJ. Vaikka se on kaikkea muuta kuin omaperäinen, ovat kaikki elementit kenttien pituuksia myöten tasapainossa.

Jos import ei maita, on Psyvariar varmasti parhaita vaihtoehtoja. Teknisen toteutuksen puolesta on turha toivoa suuria. Grafiikka on 3D:tä, mutta kaukana vaikkapa Ikarugan loistosta. Positiivista on se, että vaikka kyseessä on halpisjulkaisu, on pelissä kunnon kannet ja ohjeläpyskä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ghegs
rRootage. Kuinka ikävöinkään sinua uudessa, tietokoneettomassa kämpässäni.
rRootage on kieltämättä hauska omalla karulla tavallaan. Myös Warning Forever on melko viihdyttävä.

Mutta ne siis PC-puolella. Tuota PS2:n Psyviaria voisi jossain välissä testata ihan uteliaisuuttaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
rRootage on kieltämättä hauska omalla karulla tavallaan. Myös Warning Forever on melko viihdyttävä.

rRootage + PSX USB Converter + Dual Shock 2 = täydellisyys.

Psyvariar on osaltani hitusen jäänyt, kun postiluukusta saapui Thunder Force V. Todella addiktiivista. Oikeasti. Palaan Psyvariarin pariin kunhan TFV on valloitettu, palan halusta vetää tämän pelin läpi yhdellä krediitillä.
 
Yllätyksekseni bongasin Helsingin Akateemisen hyllystä PAL-Psyvariarin hintaan 24e. Luottokortittomat, mars sinne.
 
Jos toi Shoot em up tarkoittaa sellasia kuin mohit niin ehdottomasti moh: rising sun vaikken sitä vielä ole pelannutkaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gangster75
Jos toi Shoot em up tarkoittaa sellasia kuin mohit niin ehdottomasti moh: rising sun vaikken sitä vielä ole pelannutkaan.

Ei. EI. Lue vaikka PS2Finin arvostelu Dodonpachi Dai-Ou-Jousta. Siinä on shoot'em-up. Nimityksellä tarkoitetaan siis (yleensä) 2D-räiskintöjä tyyliin Gradius tai R-Type. Space Invaders on hitusen mielikuvitusta käyttämällä shoot'em-up.
 
NewsFlash

R-Type Final -traileri 19.01.2004

Eidos on julkaissut trailerin maaliskuussa julkaistavasta R-Type Finalista.
Perinteisestä 2D-räiskinnästä löytyy yli sata alusta, joita voi muutella mieleisekseen erilaisilla maalauksilla ja aseilla. Kaksinpelissä voivat molemmat pelaajat käyttää muistikortille tallennettuja omia aluksiaan.


R-Type Final -traileri, zipattu wmv-tiedosto (9,4 Mt)
 
R-type kiinnostaa kyllä kovasti, maaliskuussa vissiin tulossa. Onkohan uudesta Gradiuksesta mitään tietoa, tammikuussa piti alunperin ilmestyä?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cavalera
R-type kiinnostaa kyllä kovasti, maaliskuussa vissiin tulossa. Onkohan uudesta Gradiuksesta mitään tietoa, tammikuussa piti alunperin ilmestyä?
Gradius V:n jenkkijulkaisu myöhästyi keväälle ja Gamers Dayssa Konami ilmoitti pelin myöhästyvän vielä lisää ainakin alkukesään.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Oliver
Gradius V:n jenkkijulkaisu myöhästyi keväälle ja Gamers Dayssa Konami ilmoitti pelin myöhästyvän vielä lisää ainakin alkukesään.

Voi kökkö. No ehkä r-type hellittää räiskintänälkää odotellessa.
 
Uusimmassa OPS2M:ssa (42) on R-Type Finalin pelattava demo. Mukana ensimmäinen kenttä ja kolme alusta sekä tuikitärkeät 60hz moodi ja mahdollisuus liikutella ruutua haluamaansa asentoon.

Ilkeitä huhuja olen kuullut että PAL-versiosta pudotettaisiin pois n. 40 alusta alkuperäisen sadan valikoimasta. Toivottavasti näin ei ole, muuten täytyy napata rapakon toiselta puolelta pian julkaistava jenkkiversio.
 
Ahaa, Buzz on jossain toisessakin pelissä. Shikigami no Shiro 2:sessa on sama systeemi, mutta ampumalla vastustajan mahdollisimman läheltä saa pistekertoimia, ei leveleitä.
 
NewsFlash

Traileri Neo Contrasta 29.02.2004

Konamin shoot 'em up -pelisarja Contra, kokee suuren muutoksen siirtyessään 2D-ympäristöstä 3D-maailmaan tulevan Neo Contran myötä. Trailerista päätellen lajityypin ystävien ei tarvitse kuitenkaan olla kovin huolissaan, sillä perusideana on edelleen ampua kaikkea liikkuvaa ja liikkumatonta.

Neo Contran pitäisi ilmestyä PlayStation 2:lle loppuvuodesta.


Linkki traileriin ja muutama kuva löytyvät uutisista.
 
Kun missään kotimaisessa nettikaupassa ei näkynyt R-Type Finalia ennakkotilattavana niin kävinpä Helsingin Dosesta varmistamassa että peli on todellakin tulossa myös tänne. Onhan se tulossa, mutta hintana oli 54 euroa. Jenkeissä ja muualla Euroopassa sillähän on ollut halpapeli-hinta.

Haluan kuitenkin tukea Metro3D:tä pelin julkaisusta joten tilaan omani Play.comin kautta, jossa se maksaa vain £17.99.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ghegs
Kun missään kotimaisessa nettikaupassa ei näkynyt R-Type Finalia ennakkotilattavana niin kävinpä Helsingin Dosesta varmistamassa että peli on todellakin tulossa myös tänne. Onhan se tulossa, mutta hintana oli 54 euroa. Jenkeissä ja muualla Euroopassa sillähän on ollut halpapeli-hinta.

Onko tuossa euroversiossa nyt sitten sisältö sama kuin muissakin, ettei niitä aluksia puutu?
 
Ylös Bottom