Laitetaan nyt tänne, ettei mene tuo Horizon: Forbidden West-ketju sivuraiteille, vaikka ihan tämänkään ketjun aiheeseen ei seuraava mietiskely välttämättä kuulu.
Tosiaan tuo Horizon vs Elden Ring-pohdiskelu. Itselle eivät ole koskaan nuo From Softwaren pelit maistuneet millään tavalla. Vaikka niitä roolipeleiksi tituleerataankin, niin aika vähän niissä taitaa sitä "oikeaa roolipelaamista" olla, jossa valitaan niitä hahmon antamia vastauksia keskusteluissa ja vastaavissa. En ensinnäkään ymmärrä, miksi tuollaista peliä "roolipeliksi" kutsutaan. Horizonissa taas noita vastausvaihtoehtoja varmasti tulee olemaan, ensimmäisessä ainakin oli, joten sen näen paljon enemmän roolipelinä. Katselin tuossa eilen jotain muutaman kuukauden wanhaa previikkavideota Elden Ringistä ja minusta kyseinen peli ei näyttänyt kovin kummoiselta. Itse asiassa jaksoin siitä noin 20 minuutin videosta katsoa korkeintaan puolet.
Pelimakuja toki on monia, enkä tässä ole lainkaan sitä sanomassa, etteikö tuosta pelistä saisi olla innoissaan tai kiinnostunut. Itse en vain ymmärrä pelin saamaa hypeä tässä ajankohdassa, kun samoihin aikoihin tulee tosiaan ulos sekä Horizon: Forbidden West ja Gran Turismo 7. Minusta Elden Ring vaan ei näytä tippaakaan kiinnostavalta noihin kahteen muuhun verrattuna. Melko tyhjän oloinen maailma vaikutti siinä olevan ilman sen suurempaa tarinaa ja mörköjä vissiin lahdataan. Vähän vaikuttaisi sellaiselta Dark Soulsin/Bloodbornen/Sekiron kloonilta ja kun noistakaan ei yksikään tuotos ole koskaan kiinnostanut, niin eipä tuo Elden Ring myöskään liikauta mitään viisaria mihinkään suuntaan.
Kuten sanoin, niin jokainen ostaa ja pelaa ne pelit, mitkä haluaa, että ei sillä. En vain itse ymmärrä, miksi joku välttämättä ottaisi Elden Ringin, kun vaihtoehtona on kuitenkin freesimpi ja erilaisempi Horizon. Noita From Softwaren "pakita, väistä, rollaa, lyö ja tee tämä muutaman kymmentä kertaa, niin pomo kaatuu"-pelejä on kuitenkin nähty ihan riittävästi viimeisten vuosien aikana. En arvostele kenenkään pelimakua suoraan, mutta sanon kuitenkin, etten ymmärrä Elden Ringin hehkutusta Horizonin yli.
Omalla kohdalla siis ns. sata kertaa sadasta Horizon: Forbidden West!