Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

Omenanraato

Well-Known Member
#1
Avataan vihdoin tällainenkin keskustelu, kun ajopelejä alkaa pikkuhiljaa ilmestymään PS4:lle.

Eli onkos ihmisillä kokemuksia tuosta "virallisesta" Thrustmasterin T300RS ratista.

Itsellä nyt G27 ja tuntuisi että on karsea shokki vaihtaa tuohon. Varsinkin kun ei ole edes halpa.

- ratti ilmeisesti kumia, nyt tottunut nahkaan.
- ratin voima ilmeisesti selkeästi pienempi kuin T500:ssa.
- polkimet vaikuttaa surkeilta.

Eli tekeekö tuolla mitään? Ilmeisesti tuohon saa kiinni myös minkä vain ratin, eli esim F1 ratin ja mitkä vaan polkimet, vaihdekepit jne valmistajan vaihtoehdoista. Toimiiko ne myös PS4:n kanssa?

Entäs sitten se T500:n? Toimiiko nelosessa ja jos toimii, niin miksi ei sijoittaisi 50e ja ostaisi suoraan sen?

Nyt tosiaan PS3:n kaverina G27 käsijarru modauksella, joten en oikein keksi miten voisi päivittää PS4 yhteensopivaksi ratin, siten ettei se tuntuisi paluulta huonompaan.

Kokemuksia kaivataan siis Thrustmasterin rateista!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

finbaek

Active Member
#2
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Omalta osaltani lopulta ajattelin asian niin, että T300RS on minun uusi "DFGT" siinä mielessä, että palvelee vuosia eteenpäin, helposti läpi ainakin tämän konsolisukupolven. Niin sitten ostin T300RS:n ja päivittelin muutenkin ajonurkkaukseni. Ja sitten tulikin tieto, että odotettu Pcars lykkääntyy viidellä kuukaudella. :eek: Kai se on odoteltava Driveclubin Plussa, että saa edes jonkinlaisen tuntuman uuteen rattiin.

Toki testasin pintapuolisesti T300RS:n liittämällä sen PS4:ään. Ratti on kovahkoa kumiseosta - tosin paljon paremman tuntuinen verrattuna vanhan DFGT:n paljon muovisempaan rattikehään. Seurasin kalibroinnin: hiljaista voimaa, belttivetoinen kun on. Vääntelin, kääntelin, testasin vaihdeläpät ja luovin PS4:n valikoissa koska ratti antaa siihen mahdollisuuden. Vaikutelma: uskottavasti uutta sukupolvea! Sen verran läppävaihteista, että ovat paljon tukevammat/tarkemmat liikeradaltaan verrattuna G27-rattiini, jossa oli ärsyttävästi hieman eroavaisuutta vasemman ja oikean vaihtajan liikeradoissa.

Polkimista en osaa sanoa mitään, mutta jäävät varmasti esim. G27:n polkimien varjoon. Odottelenkin parhaillaan Ameriikan maalta kaapelinpätkää, joka yhdistäisi G27:n polkimet tuohon T300RS:ään - siitä voin laittaa kokemuksia myöhemmin.

Voimapalaute om T300RS:ssä on säyseämpi. Inside Sim Racing selvittää videossaan tuotakin eroa tuossa alempana.

T500 toimii PS4:llä. Ainoa miinus minun mielestäni tuossa ratissa on runko-osassa olevat vaihtajat, jotka eivät käänny ratin mukana.

Ensimmäinen kunnon T300RS-arvostelu:
http://www.citizengame.co.uk/Review-detail/thrustmaster-t300-rs-wheel-accessories
The T300 RS is the first force feedback wheel for the PlayStation 4. However, the first PS4 software to support it will not be released until October 2014. Therefore, this review is of the T300 RS’ PlayStation 3 and PC functionality. Citizen Game will publish a second article in October to review the product’s performance on PS4.

In the world of sim-racing, Thrustmaster has been steadily climbing up the order of leading hardware manufacturers. Until recently, the high-end racing wheel market has been dominated by Logitech and Fanatec, but the new T300 RS might just be the best wheel yet. This £369.99 peripheral is pricey, but you definitely get what you pay for.

The T300 RS is an official PlayStation product, as well as supporting the PC, so the wheel has an attractive design sporting the familiar PS logo and symbol buttons. Most interestingly, the PS4 Share and Options buttons appear on the face of the rim, allowing you to navigate all of the PS4 menus when the first games for that platform supported by this wheel are released in October.

The wheel also features rim-mounted paddle-shifters, a welcome change from the static ones on the last Thrustmaster PlayStation wheel, the T500RS, which didn’t turn with the wheel and often required you to take a hand off to change gear. The shape of the T300 rim is fantastic too. It fits perfectly in your hands and is more than comfortable enough for long driving sessions. The only disappointment with the rim is the rubber around the edge, which feels slightly toy-like if you’ve previously been used to Fanatec products and their lush alcantara finish.

However, the real star of the show is the T300 RS’ force feedback. This is by far the smoothest and most quiet wheel that I have ever used. The wheel uses a brushless motor and a dual-belt delivery system to generate steering forces and vibrations from the road, rumble strips and so on. The result is astonishing. Even in the summer heat in my suntrap of an apartment, the fans hardly ever come on. Compared to the constant whirring of the fans on Fanatec and Logitech wheels, the silence of the T300 RS is remarkable.

The feedback itself is the best I have ever experienced outside of industrial motorsport simulators. Most sim-racing wheels for the home never quite feel real. This is because you can feel the mechanisms inside the wheel through your hands as the forces kick in. This is commonly described as a ‘notching’ sensation and is mostly associated with gear-driven systems, but most belt-driven wheels aren’t super smooth either. This is where the T300 RS leads miles ahead of the chasing pack. Forces are delivered so quickly and so smoothly, that you feel constantly immersed and connected to the road. You are never thinking about the wheel mechanism, because you can never feel it. This is the best force feedback currently on the market.

Thrustmaster also sells optional wheel rims for players with more specific sim-racing interests, both licensed by Ferrari. The Ferrari F1 wheel currently sells for around £100 on Amazon, with the 458 Challenge wheel selling for around £70. You can also purchase a version of the T300RS which comes with the 458 Challenge wheel instead of the PlayStation branded one.

You can swap between rims easily using the Quick Release system, although this isn’t the same race-car accurate mechanism you get on Fanatec’s ClubSport products. Instead, you must unscrew the wheel from the base using Thrustmaster’s threaded centre column. This makes it a 5 minute job to change rims, rather than the 5 second job it is to swap rims with Fanatec’s ClubSport line, but this is a very minor issue.

The bigger issue is the T300 RS’ mounting options. In addition to a standard table clamp, you can also hardmount this wheel to a wheelstand or racing seat using screws. In theory, the mounting holes on the T300 RS are in the same position as the ones on Thrustmaster’s previous wheel, the T500 RS. My Fanatec CSL Seat has mounting positions that support that previous wheel, so it should have been easy to attach the new T300 RS. However, the shape of the base unit has changed from the T500 to the T300, so while the mounting points are in roughly the same place, the dimensions of the base mean that it is now impossible to mount it directly to my seat. Therefore I used a combination of the CSL Seat and an old WheelStandPro in order to play with the T300 RS. If you own a seat that is supposed to be ready for Thrustmaster wheels, just be aware that the T300 RS’ new base design might make it more difficult to mount than you expect.

The other problem with the T300 RS is the pedals that ship with the wheel. It comes with a basic two pedal set (no clutch) that leaves a lot to be desired. The easiest comparison is to the Logitech Driving Force GT pedals. They do the job, but are of mostly plastic construction and are very soft to press. There is no adjustability to make the brake pedal more stiff, so you’re left with a fairly unsatisfactory experience as far as the pedals go. Happily, if you’re playing on PC, you can use this wheel with any pedals you like, so I’d stick with the far superior Fanatec CSR Elite Pedals or ClubSport Pedals if you already own either of these. On the PlayStation though, you’re stuck with the basic two pedal set, unless you already own the old T500 RS pedals, or you fork out extra cash for the optional T3PA Pedals, which leads us nicely into the accessories on sale for this wheel.

T3PA Pedals Add-on

Thrustmaster’s optional three pedal set retails for just under £100 and that feels like the right price. Compared to the soft and slightly cheap feeling pedals that come with the T300RS, these are a massive improvement. The brake pedal stiffness can be adjusted using the included ‘Conical Brake Mod’ which is easy to install. This adds a piece of thick rubber to the rear of the pedal, reducing its travel and increasing the force required to reach maximum braking. For the price, this is a good solution, but it’s a long way short of the load cell and potentiometer adjustments possible on Fanatec’s leading pedal sets. The T3PA Pedals also use a lot of plastic in their construction and therefore don’t feel as sturdy as Fanatec’s metal offerings. That said, they also sell for a much lower price, so some savings clearly had to be made in the materials.

You can also use the old Thrustmaster T500 RS pedals with the new T300 RS wheel, but these aren’t for sale separately unless you can find a used set on eBay. Therefore, the T3PA Pedals are really the only way for new Thrustmaster users to have a clutch pedal and a better braking experience on PlayStation. If you’re serious about sim-racing and you only play on console then you really should add these to your T300 RS. It’s worth it for the improved brake stiffness alone. If you’re on PC though, you can use Fanatec pedals with this wheel, so you may want to pay the extra £50 for a set of CSR Elites instead.

TH8A Shifter Add-on

Putting it simply, this might be the coolest piece of sim-racing equipment you can buy. The TH8A Shifter is a masterpiece. If you can afford the price of this entirely optional extra, then don’t hesitate. This gated shifter is a fantastic piece of kit that feels more like shifting in a real car than any other I have used. The satisfaction of a perfectly timed gear change, or a series of smooth downshifts has never been replicated as well as this in sim-racing before.

The ergonomics are superb and it really looks and feels like the H-pattern shifters from classic sports cars that motoring journalists love to wax lyrical about. Combine this with the T3PA Pedals to use the clutch too and you’ll be having the ultimate sim-racing experience. It really is that good.

The only problem, and it’s a minor one, is that is takes too long to switch it into sequential mode. The process involves taking the shifter apart and putting it back together in a different configuration. You get the hang of it after a few goes at changing it, but there really ought to have been a more elegant solution. That said, if you have a bit of extra cash in your sim-racing budget, this is a must-have accessory.

The verdict

The T300 RS is the best force feedback wheel you can buy for the PlayStation 3 and the only one so far for the PlayStation 4. If you play all of your racing games on PS3 right now and are thinking about upgrading for DriveClub and Project CARS in October, then the T300 RS should definitely be on your shopping list.

Unfortunately the pedals will be an issue for hardcore sim-racers, so you will need to budget an extra £90 for the T3PA Pedals on top of the wheel’s £369.99 asking price to get the best experience. If you’re not sure whether the pedals will be an issue for you, I would still recommend buying the wheel. The bundled pedals still do a solid job and you can always upgrade to the T3PA Pedals later on if you’re looking for that extra bit of realism. Then there’s the extra rims like the Ferrari F1 Wheel and the incredible TH8A Shifter to add-on later too.

The T300 RS is a welcome addition to the market for high-end sim-racing wheels and it’s right up there with the best of them. You’d have to work very hard to find a better wheel.

Inside Sim Racing testaa T300RS:n PS3:lla:

[video=youtube_share;mk1ofKBzCgU]http://youtu.be/mk1ofKBzCgU[/video]
 

Omenanraato

Well-Known Member
#3
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Noin minäkin akattelisin jos mulla olis DFGT, mutta kun on G27, joka sekään ei maksanut lähellekään t300RS:n hintaa, niin kyllä aika hurjasti hirvittää hintalaatusuhde. Eri juttu ois jos ajopenkis ois kiinni DFGT, tai jos T300RS maksais sen 100e.
 

finbaek

Active Member
#4
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Tarkennan vielä, miksi vertasin T300RS:ää DFGT:n elinkaareen:
Kyllä mulla G27 on, mutta se oli näköjään sittenkin välivaihe, joka kesti GT5:n loppuajan ja GT6:n . Nimittäin DFGT:n ostin heti sen ilmestyttyä markkinoille, vuonna 2007.
 
#5
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Muutama tunti Driveclubia on tullu tuolla T300RS ratilla ajeltua ja olen ollut tyytyväinen. Edellinen oli juurikin DFGT ja on tuo Thrustmaster sitä parempi, toki pitääkin olla kun hintaakin on reilusti enemmän.
Ratin pinta on melko kovaa muovimaista kumia, mutta ihan hyväntuntuinen, G27:sta ei ole kokemusta, joten en osaa siihen verrata.
Polkimet on myös paremman tuntuiset kuin edelliset, jarrupoljin on aavistuksen jäykempi kuin kaasu.
Ratin puhallin antaa ääntä jonkin verran, tuo ei minua haittaa koska pelaan yleensä aina kuulokkeet päässä.
 
#6
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Tietääkseni tuo T300RS on aikalailla sama ratti kuin Thrustmaster TX, paitsi TX:n mukana tule halvemman oloinen muoviratti. Muoviratin saa kyllä vaihdettua GTE-rattiin mikä näyttää olevan periaatteessa sama kuin tuo T300RS:ään normaalisti kuuluva ratti.

Itselläni nyt siis on tuo TX GTE-ratilla. Aiemmin on ollut tuo DFGT ja G27.

Tosiaan jos tykkää vaihdella vaihteita kepillä ja on tottunut kunnoliseen käsijarruun, niin niitä voi tulla ikävä tuon t300rs:n kanssa.
Mutta force feedpäkit tässä TX:ssä on reilusti paremmat kuin G27.
Voima riittää hyvin omiin tarpeisiini. G27:n jos sääti niin ettei voimien leikkautumista tapahdu koko aikaa, tuntui se aika voimattomalta.
TX:llä onnistuu luisuttelukin niin kuin oikealla autolla, kun moottori jaksaa vispata rattia tarpeeksi nopeasti.
Niin ja varsinkin pikku jutut välittyy tällä TX:llä paremmin. G27:n mekanismissa on sen verran väljää, että vähän muokattu dfgt:kin tuntui paremmalta.(otin väljt pois rattaiden välistä)

t500:sta minulla ei ole kokemuksia, mutta kuulemma t500:nen on hitusen voimakkaampi, mutta hitaampi.
Tuntuu kuulemma vaimennetummalta kuin TX. Eli vastustaa nopeussa liikkeissä ja hävittää pienempiä yksityiskohtia. Tätä vaimennus ainakin aiheuttaa jos sitä itse lisää säädöistä.

Tuo GTE-ratti omiin kätösiin tuntuu paremmalta kuin G27, vaikka kumia onkin.(Paremman muotoinen)
Polkimet eivät minusta ihan toivottomat olleet, vaikka halvallahan ne on tehty. Itse liimasin jarrun alle vaahtomuovia, että vähän jäykistyisi.
 
#7
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Eikös tuo TX ole Xbox Onen ratti, eikä toimi PS4:ssä?
 
#8
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Joo, näin on. Ja toimii se myös pc:llä.

Puhuin TX ratista, koska se näyttäisi olevan sama ratti kuin tuo T300RS.
Eli thrustmaster on tehnyt PS4:lle ja Xbox onelle omat versiot tuosta ratista.
 

Omenanraato

Well-Known Member
#9
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Jotenkin vain tuntuu hullulta, että ratin lähin vertailukohta on yli 200e halvempi DFGT, eikä hieman halvempi G27. Joten en edelleen ymmärrä tuota hintalaatusuhdetta, vai onko tosiaan PS4 se juttu jonka avulla voidaan hinta hilata pilviin.
 

finbaek

Active Member
#10
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Jotenkin vain tuntuu hullulta, että ratin lähin vertailukohta on yli 200e halvempi DFGT, eikä hieman halvempi G27. Joten en edelleen ymmärrä tuota hintalaatusuhdetta, vai onko tosiaan PS4 se juttu jonka avulla voidaan hinta hilata pilviin.
Tuo T300RS todellakin tuntuu laadukkaalta, kun sen käsiinsä saa, pl. polkimet. Ja eikös `ihminen´ tuossa ylempänä verrannut uutta T:tä juurikin G27:aan?


Ja muuten,

G27 maksoi alkumetreillään v.2010 esim. briteissä 330 puntaa (yli 400 euroa).
http://www.techradar.com/reviews/gaming/gaming-accessories/logitech-g27-664453/review
 

finbaek

Active Member
#11
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Juurikin tällä hetkellä joku striimaa T300RS driftausta H-vaihtajalla tuolla PS4:n live-osiossa @ GT5/GT6.
 

Omenanraato

Well-Known Member
#12
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Ja muuten,

G27 maksoi alkumetreillään v.2010 esim. briteissä 330 puntaa (yli 400 euroa).
http://www.techradar.com/reviews/gaming/gaming-accessories/logitech-g27-664453/review
Toki alkumetreillään, mutta kyllä ainakin paperilla pidän G27:aa ihan eri tason laitteena kuin T300:sta. Itselläkin G27 ollut jo 4 vuotta ja maksoin alle 200e silloin siitä. Eikä noi huippuratitkaan niin kauheasti ole siitä muuttuneet.

Mutta asiaan..

Jos ostaisin tuon T300:n, minulla olisi mahdollisuus saada välikappaleella toimimaan G27:n polkimet? Entä vaihdekepin (jolloin myös käsijarru toimisi).
Ja jos ostan tuon "ferrari" ratin, niin toimiiko se täysin PS4:ssa, paitsi että PS näppäimen jne käyttöön täytyisi sitten käyttää ohjainta?
 
#13
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Jotenkin vain tuntuu hullulta, että ratin lähin vertailukohta on yli 200e halvempi DFGT, eikä hieman halvempi G27. Joten en edelleen ymmärrä tuota hintalaatusuhdetta, vai onko tosiaan PS4 se juttu jonka avulla voidaan hinta hilata pilviin.
Tässä "Niin ja varsinkin pikku jutut välittyy tällä TX:llä paremmin. G27:n mekanismissa on sen verran väljää, että vähän muokattu dfgt:kin tuntui paremmalta.(otin väljt pois rattaiden välistä)" vertailin rattien force feedbackkejä vaan noitten "Pikku juttujen" osalta.
Muutenhan G27 on sulavampi ja nopeammin pyörivä kuin tuo DFGT.

Jos vertaa G27:aa ja t300rs:ää, niin G27 hinta näyttää olevan uutena 300€ ja T300RS 350€.
G27 tulee vaihde keppi ja kytkimellä varustetut ja muutenkin vähän paremmat polkimet.
T300RS:ssä näitä ei tule, mutta T300RS:ssä on paljon paremmat force feedbackit.

Hintalaatu suhde riippuu vähän siitä, että mitä pitää tärkeänä.
Itselleni ffb:it oli pää asia ja sen takia T300RS hintalaatu suhde on minun mielestä parempi.
Riippuu tietysti myös pelistä, että miten paljoa tuosta hyvästä ffb:stä on iloa.
Jos peli antaa hyvää yksityiskohtaista ffb:iä, niin hyvä ratti tuo sen esille.
Jos ei, niin ainut ilo tulee sitten suuremmasta voimasta ja pyörimis nopeudesta.

T300RS:ää ja T500 jos vertailee, niin ffb:ien osalta ollaan suurin piirtein tasoissa. Jotkut tykkää enemmän toisesta ja jotkut toisesta.
T500:ssa enemmän voimaa, mutta vaimennetumman oloinen. Tämän taisinkin jo sanoa.
T500:ssa tulee sitten paremmat polkimet, joissa on myös kytkin. Vaihdekeppiä ei tietääkseni mukana tule.
 

Omenanraato

Well-Known Member
#14
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Kyllä ajopeleissä myös polkimet ovat aivan älyttömän suuressa roolissa, jotta ei mene on/off ajeluksi, ja siksi hieman kauhistelen nimenomaan noita polkimia. Ne kun näyttää ja arvosteluiden perusteella myös on vähän kuin DFGT ratin polkimet upgreidattuna metallisiksi ja hieman paremmaksi.

Toki itse ratti ja forcet on oleellinen osa, mutta ainakin mulla on G27 ollut kaikkea muuta kuin väljä miltään osin tuntumassaan. Kyllä itsellä ainakin kokonaisuus menee aika tasan 33% polkimet, 33% ratti, 33% ffb. Ja G27:ssa kaikki on balanssissa, kun taas tässä tuntuu ettei oikein mikään ole ihan kohdillaan täysin.
Pääseekös tuollaista jossain testaamaan? Ei ainakaan sokkona uskalla ostaa ja aika tärkeä kriteeri olisi kyllä G27 polkimien saaminen kiinni ja F1 ratin kiinnittäminen.
 
#15
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Tuossa on ylimääräinen liitin vaihdekepille. Eli jos siihen väliin jostain adapterin keksii niin voi toimia.

Itsellänihän juurikin on käytössä nuo G27 polkimet ja keppi tuon TX ratin kanssa :)
PC:llä oli helpohko saada toimimaan, kun kytki vaan molemma ratit tietokoneeseen ja valitsi pelistä erikseen, että mikä poljin ja nappi ja keppi tekee mitäkin.
 

Omenanraato

Well-Known Member
#16
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Tuossa on ylimääräinen liitin vaihdekepille. Eli jos siihen väliin jostain adapterin keksii niin voi toimia.

Itsellänihän juurikin on käytössä nuo G27 polkimet ja keppi tuon TX ratin kanssa :)
PC:llä oli helpohko saada toimimaan, kun kytki vaan molemma ratit tietokoneeseen ja valitsi pelistä erikseen, että mikä poljin ja nappi ja keppi tekee mitäkin.
Mutta toimiiko PS`4:n kanssa, tai TX:n tapauksessa xboxin kanssa? Esim siis G27:n polkimet (jarru/kaasu riittäis) jos jonkun adapterin löytäis? Vai toimiiko ne sitten vain PC:llä?
 
#18
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Xboxin tai PS4:n kanssa toimivuudesta en tiedä.
Tosin jos kytkimelle ei tarvetta, niin luulisin että pärjäisit noilla mukana tulevilla polkimilla.
Noiden suurin heikkous on ehkä kuitenkin laatuvaikutelma. Ei niinkään toiminnallinen huonous.

Kaasupoljin tuntuu olevan vähän G27:n kaasua jäykempi ja vähän lyhempi liikkeinen.
Jarrupoljin tuntuu tuossa liikkeen alussa jäykemmältä kuin G27, mutta lopusta tai progressiosta en osaa sanoa, kun alun jälkeen alkaa nuo omat viritelmät vaikuttaa. (Molempien jarruihin olen laittanut vaahtomuovia jarruttamaan polkimen loppu liikettä.)
 
#19
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Omenanraadolle voisin vastata ihan omakohtaisesta kokemuksesta, tosin X0 puolelta, että olen itse pitkäaikainen logitech G25 ja G27 käyttäjä, enkä enää Thrustmasterin ratin jälkeen vaihtaisi IKINÄ noihin ratteihin. Erot paperilla ovat pienet ja hintaero voi tuolloin kauhistuttaa, eikä laite näytillä ollessaankaan herätä vielä selitystä hintalapulle. Vasta ajossa ero tulee esiin, sillä kuvastavinta on, että Assetto Corsassa parhaimmillaan kierrosajat parani sekunnilla. Samat asetukset yms. Tuntuma vain on NIIN paljon parempi. Polkimetkin, kuten jo aiemmin sanottua, ovat huonot vain ulkoisesti. Tarkat, riittävällä vastuksella ja varmatoimiset. Hieman köykäiset, mutta itselläni ne oli pultattu penkkiin. Nykyään käytössä T3PA pedaalit, koska jarrussa mekaaninen vastus.
Täytyy muistaa näissä Thrustmasterin rateissa, että koko roska on modulaarinen.
-Ratti ei istu omaan makuun -> vaihda GTE tai F1 tilalle
-tarvitset kytkimen -> osta T3PA pedaalit, jotka on muuten markkinoiden parhaat
-Tarvitset vaihdekepin ->TH8A kepin

Ymmärrettävästi voi valittaa, että koko paketin uusimalla tulee siitä myös kallis, mutta mikäli tuotteiden taso olisi pidetty samalla tasolla, kuin nyt, niin loppusumma olisi auttamatta useimmille liian kallis. Suuri osa tulee kuitenkin toimeen tuolla perusvarustelulla.
Niin ja noissa Thrustmasterin rateissa on myös tärinämoottorit remmiforcejen lisäksi, toisin kuin Logitechin tuotteissa, joten ne tuottaa paljon uskottavamman palautteen. Tämän erityisesti huomaa Forza Horizon 2:sta pelatessa.
Suuremmin forcejen erilaisuudesta en viitsi edes alkaa selittämään. Hammasratasforcet eivät pärjää millään tasolla remmiversiolle. Myöskään tuota logitechin keskialueen kuollutta aluetta ei remmillä ole. Itseäni tuo häiritsi valtavasti iRacingissa, sillä siinä pienetkin virheet kostautuu.

Tämä siis käyttökokemuksena sellaiselta, joka on 80-luvulta asti hakannut kaikkia mahdollisia pelejä, joissa simuloidaan(mieluumin mahdollisimman tarkasti) moottoriajoneuvoja.
Itse siis suosittelen hands-down hankkimaan thrustmasterin kotiin. Ongelma on toki tuo alustarajoite. Itselleni tulee tuo PS4 versio sitten uuden GT:n myötä ja silloin vaihtelen runkoja ajopenkkiin. Huono ratkaisu, mutta Sony ja MS eivät varmasti salli yhteensopivuutta rattiensa kesken. 3rd party adapterit vievät yleensä forcet mennessään, joten ne ei ole ratkaisu.
 

Omenanraato

Well-Known Member
#20
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle ja kaikki muukin PS4-ratteihin liittyvä keskustelu

Pakko kai se on jossain vaiheessa myytävä g27 pois, tosin tuskin kukaan enää sitä ostaa haluaa.

Tuossa 300:ssa on siis myös mahdollisuus ratin ja polkimien pulttaukseen? Se kun on kohtuu oleellista ajopenkin kanssa.

Ois kiva saada joku vahvistus myös miten F1 ratti toimii ps4:n kanssa.
 
Ylös Bottom