Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

MikroBitin XBOX juttu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Prisoner
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jag tänker at artikkeln var om att modda ens Xbox.

Ruotsiahan en osaa pätkääkään, mutta ehkä tuossa on pari sanaa oikein.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NCO
ja siitä puhuttiin vielä aika positiiviseen sävyyn.

Niin.. olisihan se älytöntä, jos alan lehti ei käsittelisi asiaa. Kyllä autolehdetkin puhuu autojen virittelystä vaikka niillä pääseekin virittelyn jälkeen hurjaa ylinopeutta. Joo.. tää vertaus tais olla lainattu jostain muusta threadista. Mutta kuitenkin.. taas kerran hyvä muistutus siitä, että mod-asioita voidaan ja tulisikin käsitellä ilman, että kannatetaan niiden avulla harjoitettavaa pirtatismia. Artikkelissa oli hyvä kannanotto avoimempien standardien puolesta.
 
Prisoner: Olet aivan oikeassa siinä, että mod-asiat olisivat jotenkin tabuja. Kyllä niistä saa keskustella ja ottaa kantaa, kunhan pysytään ns. valkoisella puolella. Modaamisella on monia vaarattomia tarkoitusperiä, kuten esimerkiksi import-pelaaminen, mistä keskusteleminen on sallittua täällä. Mutta uskaltaisin väittää, että tällä hetkellä suurin osa modin hankkineista käyttää sitä muuhun kuin täysin lailliseen toimintaan. Piraattikopioita vastaan tulisi taistella kaikin mahdollisin keinoin, jotta peliala ei joutuisi yhtään syvemmälle suohon asian kanssa. Sen takia olemme toisaalta varsin tiukkoja modaamista koskevien keskustelujen suhteen ja emmekä hyväksy esimerkiksi modaamiseen rohkaisevien keskustelujen käymistä keskustelupalstoillamme.

Mitä MikroBitin juttuun tulee, olen hieman hämmästynyt siitä, että kyseinen lehti käsittelee konsoliasioita. Tästä ovat monet lehden tilaajatkin ihmeissään. Onhan Xbox PC-arkkitehtuurin päälle kasattu pelikone, mutta silti vierastan ajatusta PC-alaa käsittelevastä lehdestä, joka pureutuu näinkin paljon yhden konsolin toimintoihin. Minkä takia ei samantien kirjoitettaisi kattavaa artikkelia PlayStation 2:n kiintolevystä, Linux Kitistä ja laitteen mahdollisuuksista korvata normaali PC?
 
Jeps. Sori, jos keskustelu meni liian rohkaisevaksi. Tarkoitus oli vain antaa vinkki mielenkiintoisesta artikkelista, joka julkaistiin ihan yleisesti hyväksytyssä lehdessä...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Prisoner: Olet aivan oikeassa siinä, että mod-asiat olisivat jotenkin tabuja. Kyllä niistä saa keskustella ja ottaa kantaa, kunhan pysytään ns. valkoisella puolella. Modaamisella on monia vaarattomia tarkoitusperiä

Jotkut moderaattorit tuntuvat olevan kanssasi eri mieltä. Täältä ei ole kovinkaan vaikea löytää threadeja jotka on lukittu koska niissä on mainittu maagiset kolme kirjainta "mod" liittyen esimerkiksi Linuxiin. Eräskin threadi lukittiin kun siinä kysyttiin Xboxin USB-adaptereista näppäimistön kytkemistä varten, josta tuli toiselle lukijalle mieleen Linux ja siitä Mod. Jenkeissähän USB-adapterin näppäimistöä varten voi tilata suoraan Microsoftilta (se on "ilmainen" mutta "toimitus" maksaa jotain 6 dollaria)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Minkä takia ei samantien kirjoitettaisi kattavaa artikkelia
PlayStation 2:n kiintolevystä, Linux Kitistä ja laitteen mahdollisuuksista korvata normaali PC? [/B]
Itse asiassa olen hieman ihmeissäni siitä, jos tuosta PS2:n Linux-kitistä ei koskaan ole Mikrobitissä mainittu. Heikot mahdollisuudet korvata normaali PC johtuvat siitä, että PS2 on niin kuppanen vehje prosessoriteholtaan yms., ettei siitä juuri kummoista PC:tä saa.

Toinen ikävä puoli PS2:ssa on, että sen arkkitehtuurissa ei ole juuri yhteistä PC:n kanssa. Sille joutuu siis kääntämään itse aivan kaikki ohjelmat mitä haluaa käyttää. XBoxissa taas toimivat suoraan lähes kaikki valmiiksi käännetyt (x86) Linux-ohjelmat koska arkkitehtuuri on sama. Joitakin ohjelmia ei edes voi itse kääntää (seti@home esimerkiksi)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz

Mitä MikroBitin juttuun tulee, olen hieman hämmästynyt siitä, että kyseinen lehti käsittelee konsoliasioita.

Kyllähän MikroBitti on iät ja ajat käsitellyt konsoliasioita. Muistan jo vuonna 1991 lukeneeni Bitin mukana tulleita konsoliliitteitä. Ja MB:n alkuaikoina tietokoneet oli käytännössä pelikoneita tai ainakin pääpaino lehdellä oli peleissä. Myös ohjelmointi- ja rakenteluoppaita sekä virittelyvinkkejä on tuossa lehdessä ollut aina. XBOX juttu lämmitti mukavasti mieltä ja sopi mainiosti lehden linjaan.

MB:n alkuaikoina pelejä myös kopioitiin surutta ja niitä myös monet innostuivat tuolloin itse tekemään, kun sekin oli vapaata. MikroBitin kaltaiset julkaisut ovat varmasti innostaneet monia tutustumaan lähemmin peleihin ja koneisiin, joilla niitä pelataan. Tällaisen kiinnostuksen ja juuri näiden ihmisten pohjalta koko pelibisnes on syntynyt.

Muutenkin koko valitus siitä, että pelibisnes kuolee just kohta piratismin takia kuulostaa aivan pelifirmojen rahanahneelta pupulta. Käsittääkseni alalla menee erittäin hyvin ja siellä täällä tahkotaan jopa hävyttömän suuria voittoja. Mutta EN siltikään kannata piratismia enkä houkuttele ketään modauspuuhiin sen takia. En vain pidä siitä, että mielenkiintoisista asioista keskustelu kielletään sen takia, että isot firmat aivopesee ihmisiä sensuuriin.

Mutta joo.. se siitä. Kunnioitan palvelun linjaa ja yritän keskittyä pelkästään pelikeskusteluihin.

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/09/hakkerit/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö BBS:n modi-politiikan takana ole pikemminkin halu pysyä maahantuojien yms. kanssa hyvissä väleissä. Sieltähän ne arvostelupelit, palkinnot, kutsut tilaisuuksiin ja muut tulevat. Muuten kai olisi järkevää sallia modi-keskustelu, kun niillä kuitenkin voi tehdä paljon muutakin kuin pelata kopioita. Silloinkin toki olisi syytä poistaa selvät piratismiviestit.

Ei sinänsä paljoa väliä itselle, oli keskustelu sitten sallittua tai kiellettyä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan frozen9999
pitaisko ihmisten ostaa surkeita/keskinkertaisia peleja etta firma ei menis miinukselle ?

Hawkin Capcom oli vain esimerkki. Kyllä pelimarkkinoilla vallitsee tällä hetkellä sellainen tilanne, mikä ajaa varsinkin pienemmät pelijulkaisijat ja pelinkehittäjät taloudelliseen ahdinkoon. Electronic Arts on ainoa, jolla pyyhkii todella hyvin ja yhtiö kykenee jatkuvasti vain parantamaan asemaansa. Tämä ei valitettavasti päde kovin moneen muuhun yhtiöön -- jos yhteenkään.

Pienempien julkaisijoiden varovaisuus taas johtaa siihen, että monet potentiaaliset peliprojektit jäävät tyystin ilman julkaisijaa ja eivät koskaan pääse kauppojen hyllyille. Tästä seuraa pelimarkkinoiden vääristyminen, kun uusia ideoita ei uskalleta tuoda markkinoille huonon myynnin pelossa, vaan panostetaan jättielokuvan nimeä kantaviin keskinkertaisiin oheistuotteisiin, jotka valitettavasti uppoavat nykysukupolveen kuin veitsi voihin.

On aivan turha väittää, että pelimarkkinoilla menee hyvin. Piratismi imee vuosittain aivan järjettömiä määriä rahaa alalta. Niska limassa vuosikausia työskennelleet, miljoonia uhranneet pelitalot ansaitsevat osansa hankkimastasi pelistä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
On aivan turha väittää, että pelimarkkinoilla menee hyvin. Piratismi imee vuosittain aivan järjettömiä määriä rahaa alalta. Niska limassa vuosikausia työskennelleet, miljoonia uhranneet pelitalot ansaitsevat osansa hankkimastasi pelistä.
Ei mene kovin hyvin, mutta ei se pääasiallinen syy piratismissa ole.

Sitä paitsi, luulisin, että piratismista aiheutuvat menetykset aiheutuvat tällä hetkellä lähinnä Kaukoidän yms. järjestäytyneestä piratismista. Eli siis näistä levyistä, mitä voi hakea Viipurista ja Tallinnasta (ne kai toimivat modaamattomassakin koneessa). Kotipolttoon sen sijaan ei moni pysty. Siksi argumentti, että modaamistietoja käytettäisiin lähes kokonaan piraattien pelaamiseen, ei mielestäni oikein toimi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
On aivan turha väittää, että pelimarkkinoilla menee hyvin. Piratismi imee vuosittain aivan järjettömiä määriä rahaa alalta. Niska limassa vuosikausia työskennelleet, miljoonia uhranneet pelitalot ansaitsevat osansa hankkimastasi pelistä.

Pelimarkkinoilla pätee samat säännöt kuin muuallakin, suuret firmat syövät pienet. Odotellaan pari vuotta ja meillä on vain yksi iso pelitalo, joka hallitsee. Toivottavasti vaan ei ole sama firma, joka julkaisi xboxin :(

On todella naivia hyökätä piratismin kimppuun väittäen sen olevan pelialan "ahdingon" syy. Koko ala on ajanut itsensä epäterveelliseen tilaan syytäen projekteihin massiivisa summia rahaa ja julkaisemalla vaan jatko-osille jatko-osia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Ei mene kovin hyvin, mutta ei se pääasiallinen syy piratismissa ole.

Sitä paitsi, luulisin, että piratismista aiheutuvat menetykset aiheutuvat tällä hetkellä lähinnä Kaukoidän yms. järjestäytyneestä piratismista. Eli siis näistä levyistä, mitä voi hakea Viipurista ja Tallinnasta (ne kai toimivat modaamattomassakin koneessa). Kotipolttoon sen sijaan ei moni pysty. Siksi argumentti, että modaamistietoja käytettäisiin lähes kokonaan piraattien pelaamiseen, ei mielestäni oikein toimi.

Ei mikään piraatti toimi modaamattomassa koneessa. Mutta piratismia on turha syyttää siitä ettei peliteollisuudella mene kovin hyvin, sillä syyhän lienee siinä että pelikehittäjiä on nykyään niin huikea määrä että voitot jakaantuvat suuremmalle alueelle, ja ainoastaan isoilla hiteillä voidaan tehdä isot rahat.

On muuten sangen yleistä olettaa että jokainen piraattipeli vastaa menetystä pelin myynnissä, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Hyvin harvat piraattipelejä pelaavat täälä länsimaissa oikeasti ostaisivat sen alkuperäisen pelin ellei piraattia olisi saatavilla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Ei mikään piraatti toimi modaamattomassa koneessa. Mutta piratismia on turha syyttää siitä ettei peliteollisuudella mene kovin hyvin, sillä syyhän lienee siinä että pelikehittäjiä on nykyään niin huikea määrä että voitot jakaantuvat suuremmalle alueelle, ja ainoastaan isoilla hiteillä voidaan tehdä isot rahat.

On muuten sangen yleistä olettaa että jokainen piraattipeli vastaa menetystä pelin myynnissä, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Hyvin harvat piraattipelejä pelaavat täälä länsimaissa oikeasti ostaisivat sen alkuperäisen pelin ellei piraattia olisi saatavilla.
Osoittaa kuinka paljon minä tunnen piraattipelien tarkempaa toimintaa. :D

Ja Keiu puhuu asiaa.

Vaikka niitä piraatteja saakin vanhan Neuvostoliiton alueelta, ei sekään ongelma ole kovin suuri. PS2 on liian kallis modata, Gamecubea ei juuri modailla (myydäänkö ko. toreilla GC-pelejä?). Xboxista minulla ei ole tietoa.

Ongelmana edellisellä konesukupolvella (konesukupolvi=Playstation), oli valtava kotipoltto. Kotipolttoa ei nykyisillä tallennusformaateilla pysty helposti tekemään ja siihen mennessä kun se helpottuu, on käsillä jo uudet koneet, joilla on uudet suojaukset.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Ei mikään piraatti toimi modaamattomassa koneessa.
Jaa miksei toimisi? Eihän nuo alkuperäiset levytkään ole kuin pala alumiinia ja muovia. Jos pystyt tekemään samanlaisia lättyjä (eli käytännössä kaksikerroksisia prässättyjä DVD-levyjä) niin mistäköhän se konsoli voisi tietää että kyse ei ole alkuperäisestä.
 
Ylös Bottom