Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miksi elokuvat toistavat aina samaa kaavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huono traileri on mielestäni sellainen, jossa paljastetaan liikaa elokuvan juonesta. Esim. The Italian Jobin (Remake) trailerin nähtyäni, joka kesti ainakin 5 minuuttia, olo oli semmoinen, että eipä tarvi totakaan leffaa kattoon lähteä, eiköhän se ollu siinä. No, en kyllä muutenkaan olisi kyseistä elokuvaa mennyt katsomaan..

Mä en koskaan lue vuokraleffojen takakansia, koska usein niissä kerrotaan koko tarina. Sama juttu on monissa trailereissa. Jälkeenpäin niitä on kyllä ihan hauska katsella.

Prisoner sanoi:
Mä en koskaan lue vuokraleffojen takakansia, koska usein niissä kerrotaan koko tarina. Sama juttu on monissa trailereissa. Jälkeenpäin niitä on kyllä ihan hauska katsella.

Juuri noin minäkin teen. En lue kansia ennen leffan katsomista, mutta elokuvan katsottuaan kansi on aina mielenkiintoista lukea. Näkee minkälainen kuva elokuvasta on annettu kannessa.

Leo Stenbuck sanoi:
Huono traileri on mielestäni sellainen, jossa paljastetaan liikaa elokuvan juonesta.

Olen samaa mieltä. Hyvin usein trailerit näyttävät ja kertovat elokuvasta niin paljon, että itse elokuva jää lähes merkityksettömäksi. Itse tekisin varmaankin lyhyen trailerin, joka kertoisi hyvin vähän, mutta herättäisi silti mielenkiinnon.
Tälläinen traileri ei kyllä varmaankaan toisi yhtä paljon katsojia kuin nämä tämänhetkiset trailerit, mutta tekisi elokuvasta vähän nautittavamman. Muutenkin, "hyvät" trailerit ovat tärkeimpiä niille elokuville, jotka eivät ole kovinkaan hyviä.

Trailerit tuntuvat liian mahtipontisilta ja se hehkutus tuntuu usein lähinnä naurettavalta. Ei siinä mitään, tykkään käydä katsomassa paljon elokuvia, joten harva elokuva menettää minut katsojana trailerinsa takia, vaikka kyllä sitäkin sattuu.

Trailerit antavat tarkoituksella huonon kuvan elokuvasta, vaikka myönnettäköön, että se on trailerin tekijöille edullista. Katsoja vaan saattaa pettyä elokuvaan, jos on katsonut traileria väärin silmin.

Rife sanoi:
Olen samaa mieltä. Hyvin usein trailerit näyttävät ja kertovat elokuvasta niin paljon, että itse elokuva jää lähes merkityksettömäksi.
Heh. oletkos nähnyt Halloween elokuvan trailerin. :D

Knight sanoi:
Mutta joo, trailereiden tarkoitus on saada jengi leffaan vaikka millä tavalla. Siksi siitä pitää tehdä vauhdikas, hauska ja kaikin puolin vetävä.
Eikö ne ole juuri tuollaisia? Kyllä ainakin suurin osa toimintaleffojen trailereista on juuri tuollaisia, ethän sinäkään olisi muuten mennyt katsomaan The Day After Tomorrowia. Traileri oli hyvä mutta leffa aivan järkyttävää katsottavaa. Noinhan se menee, ei niille mainos ihmisille makseta että ne kertoisi onko se elokuva hyvä vai ei, vaikka olisi aivan paskakin niin ne väsää siihen mainokseen niin paljon rahaa että jopa se paskakin näyttää hyvältä. Onneksi tätäkään ei tapahtunut niin paljon vielä musta-valkoisten elokuvien aikana, juuri nytkin tulee hyvä mv-leffa tv2:lta, Kauhun hetkiä, pääosassa Humphrey Bogart, ja niin viihdyttävä leffa ja tuskin tämän traileriin käytettiin miljoonia.

Kolmannen asteen yhteyden (Close Encounters of the Third Kind, 1977) DVD:llä oleva traileri on muuten niin totaalisen kökkö, että on pieni ihme, että elokuvan on yleensä joku nähnyt. Kaipa se on toiminut sillon 70-luvulla...

Toinen ääripää on esim. Gladiaattorin (Gladiator, 2000) trailerit, jotka on selkeästi suunnattu eri katsojaryhmille. "Onkos tämän nyt romanttinen draama vai verta tihkuvaa äijäilyä?".

Vastaus: Miksi elokuvat toistavat aina samaa kaavaa?

Teinielokuvien musiikit ärsyttää. Lähes joka teinihuumorileffassa on taustalla jotain kevyttä rokkia tyyliin " 'coz it's true, that's what I like 'bout you" Hoksaatte varmaan mitä meinaan?

Miksi tietyt radiokanavat ja TV-kanavat suoltavat aina vaan sitä samaa huttua?

Samasta syystä. Joku henkilö on todennut, että se myy. Massat ovat riittävän tyhmiä maksamaan tästä hutusta. Joku keksi kauan sitten tehdä trailerin, kuten se nykyään käsitetään, ja jonka mainostamaa elokuvaan ihmiset menivät (trailerin takia tahi ei) katsomaan. Tätä on sitten kopioitu.

Simppa sanoi:
Miksi tietyt radiokanavat ja TV-kanavat suoltavat aina vaan sitä samaa huttua?

Samasta syystä. Joku henkilö on todennut, että se myy.

Siksi on olemassa semmoisiakin kuin 'vaihtoehtoja'. Kuinka moni esimerkiksi täällä tunnustaa kuuntelevansa kuunnelmia? (niin, niitä joita tulee radiosta)

En kuuntele kuunnelmia. Ehkä siksi, etten muutenkaan kuuntele radiota koskaan. Mutta itse asiassa siitä lähtien kun kuulin, että Linnunrata -sarja on alunperin tullut ulos kuunnelmana niin olen sen halunnut kuulla.

Ja takakansien ohella myös suomennokset joskus paljastavat liikaa elokuvasta. Esim. 'muukalainen tulevaisuudesta' tms. nimellä suomennettu elokuva kertoi ihan liikaa. En nyt englanninkielistä nimeä muista, mutta ei se kertonut halaistua sanaa muukalaisesta tulevaisuudesta. Elokuva olisi voinu olla jännempi, ellei tuota olisi tiennyt etukäteen.

Niin, ja itsekin halusin nähdä day after tomorrowin trailerin nähtyäni, mutta näitä luettuani mieli sitten muuttui :D

Hitman_47 sanoi:
Teinielokuvien musiikit ärsyttää. Lähes joka teinihuumorileffassa on taustalla jotain kevyttä rokkia tyyliin " 'coz it's true, that's what I like 'bout you" Hoksaatte varmaan mitä meinaan?

Tiedetään. Blink-182:sta. Teinikomediat ovat muutenkin aina samaa kökköä. Päähenkilö on epäsuosittu tyttö/poika, joka haluaisi olla suosittu, mutta ilkeä cheerleader johtaja inhoaa häntä ja...

Elokuvien tekijöitä kiinnostaa vain ja ainoastaan raha - eli lipputulot. Tälle ammattikunnalle on aivan sama spoilaako traileri liian paljon vai antaako se väärän kuvan. Kunhan se saa vain ihmiset ostamaan teatterilippunsa.

Yleistähän on, että traileriin leikataan eräänlainen juoni aivan eri kohdista elokuvaa. Annetaan dialogeille uusi merkitys.

Paras tapa on välttää spoilauksia on olla ainakin komedioiden kohdalla katsomatta trailerit. Ne hyvät naurut on monesti naurettu jo moneen kertaan muiden elokuvien mainoksien aikaan. On hyvinkin totta, että jos muistaa trailerin ulkoa, ei ole kovin vaikea yhdistää tulevia tapahtumia itse elokuvan aikana.

Usein hyvistä elokuvista tulee huono traileri - sellainen tasapaksu, joka ei kerro juuri mitään. Tällaiset tapaukset ratsastavat pitkälti nimellä (ohjaaja, tuottaja, näyttelijä, jatko-osa jne.)

Ylös Bottom