Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miksi minä aion boikotoida tulevia Narnia-elokuvia:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elvis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Elvis

New Member
koska C.S.Lewisin alkuperäisteokset ovat varsin ohuesti naamioitua kristillistä propagandaa. Jossa lapset joutuvat helvettiin tai kirmaavat kohti kuolemaa päästäkseen taivaaseen.

Koska minusta on surullista, että fantasia-elokuvissa ei edetä pois siitä tympeästä Tolkien/Lewis- klisesopasta josta jo jotkut fantasiakirjailijat ovat onneksi päässeet eteenpäin.

Koska propaganda, on se sitten kuinka viihdyttävää tahansa vaatii erillaisen maailmankuvan omaavia henkilöitä reagoimaan siihen, aion tehdä oman mitättömän eleeni boikotoimalla kyseisiä elokuvia.

Ja odotan anti-Lewisin, eli Philip Pullmannin Maailmankaikkeuden tomun valkokangassovitusta.

Vastaus: Miksi minä aion boikotoida tulevia Narnia-elokuvia:

no huh huh... vielä kun selität tarkemmin tuon propaganda-pointin, niin ollaan tyytyväisiä. Tuli kyllä tuosta kirmaamisesta mieleen ihan muu kuin kristinuskonto... ja jos tuommoinen elokuvallinen juonikerronta ei kiinnosta, niin aika monta leffaa jää silloin väliin.

Mielenkiintoinen ketju kaiken kaikkiaan... jos nyt näin varhain luin oikein niin tämä jäi hieman häiritsemään:

Koska minusta on surullista, että fantasia-elokuvissa ei edetä pois siitä tympeästä Tolkien/Lewis- klisesopasta josta jo jotkut fantasiakirjailijat ovat onneksi päässeet eteenpäin.

Tolkienin ja Lewisin (jotka olivat muuten parhaimpia ystäviä aikoinaan) on vähän paha päästä ulos tuosta ns. kliseesopasta erittäin hyvästä syystä tosin, joten siis en voi ymmärtää (tiedän kyllä mitä tarkoitat, mutta tuo teksti on päin seiniä) tuota lausetta, sillä syytät fantasiaelokuva (tai niiden tekijöitä?) siitä, että Tolkien/Lewis ovat niin kovasti viljelleet noita "juttujaan"... *köh*... pashat - minen ny jaksa kiistellä mistään. Kerro vaan - kenen tässä nyt sitten on vika (tuossa yllä siis) :D

Eli lisäselvennystä: Narnia-sarja on teoksena kirjailinsa omasta kristillisestä vakaumuksesta syntynyt, lapsille suunnattu tarina, jossa ohuen fantasiakerroksen alla elää nykypäivän standardeilla katsoen kiusallinen uskonnollinen sanoma (pienetkin synnit vievät helvettiin, elämä maan päällä pakollisena välivaiheena ennen taivaaseen pääsyä, naisten ja miesten roolit etc...). En siis innostu ajatuksesta, että Narnian "ilosanomaa" julistetaan taas uudessa muodossa - nyt siis elokuvana. Siksi boikotti. Propagandaksi Narnian tekee sen eufenistinen luonne: kristillinen sanoma on vain muutettu "toisen nimiseksi".

Puutuit myös aiheellisesti oikeakielisyyteeni, eli selvennyksesi: Tolkien & Lewis eivät ole teoksiaan luodessaan tietenkään syyllistyneet "klisesopan" keittoon, sen ovat tehneet heidän jälkeläisensä jotka eivät tunnu pääsevän eroon miesten luomista fantasia-normeista. Surullista on se, että ainakaan tällä hetkellä Hollywood ei tunne houkutusta tarttua niihin älykkäisiin ja omaperäisiin fantasiateoksiin joita on luotu nimettyjen herrojen tuotannon jälkeen ja heistä huolimatta. OK?

Elvis sanoi:
Ja odotan anti-Lewisin, eli Philip Pullmannin Maailmankaikkeuden tomun valkokangassovitusta.

Universumien tomu siis :)
Onko tuosta muuten suunnitteilla elokuvia? Aivan uskomattoman hyvä trilogia.

Kiistämättä sen kummemmin Narnia-kirjojen luonnetta en malta olla toteamatta että melkoinen osa maailmassa julkaistusta kirjallisuudesta / elokuvista on tavalla tai toisella tulkittavissa milloin minkäkin aatteen propagandaksi. Kannattanee myös muistaa, että kristinuskon keskeiset opinkappaleet on itse asiassa melko suoraan plagioitu paljon vanhemmista "pakanallisista" uskonnoista.

Länsimaissa jokaisella ihmisellä on tietenkin täysi vapaus "boikotoida" mitä tahansa tuotetta tai palvelua. Itse en sen kummemmin ajatellut Narnia-elokuvia boikotoida, mutta enpä tiedä sitäkään tuleeko noita koskaan katsottua.

Se on totta, että maailmasta löytyisi monin verroin kiinnostavampaakin fantasiakirjallisuutta, mutta elokuvia (ainakin tuolla budjetilla) tehtäessä vaakakupissa painavat ensisijaisesti kaupalliset arvot.

Ei helkkari :D Mainiota viihdettä taas.

Viva la Resistance!
Liittykää Narnian vastaiseen maanalaiseen armeijaan! :D
Kaikki mukaan!

Elvis sanoi:
Viva la Resistance!
Liittykää Narnian vastaiseen maanalaiseen armeijaan! :D
Kaikki mukaan!
---

Oletko miettinyt miten peloissaan elokuvayhtiöt olisivatkaan, jos tietäisivät hankkeestasi? Ei sen puoleen, että boikotin varsinaisesti tarvisi hyödyttää mitään (itsekkin boikotoin TKL:lää, koska 27 korvattiin 21:sellä), mutta tämä menee jo vähän yli. Oletko miettinyt, että TSH:t ovat melkoista probagandaa ("Pahuus nousee idästä!")? Ja KonsoliFIN on manipuloinut monia ostamaan uusia konsoleita pahoilta suuryhtiöiltä? Ei ihan kaikkea kannata boikotoida.

PS. Luulin, että tuo viesti pilkkaa tätä ketjua, kunnes luin kirjoittajan.

*immuuni kristilliselle propagandalle*

Eihän sille mitään mahda, että kirjailijan oman elämän tragediat väistämättä suodattuvat tekstiin tavalla tai toisella. Lienet katsonut elokuvan Varjojen Maat (jos muistan suomennuksen nimen oikein), missä "Hannibal" Hopkins esittää tosielämän Lewisiä? Ehkä tuo olisi katsomisen arvoinen, uskonnoilisuus ei ole pääosassa.

Tolkienia on myös syytetty siitä, että trilogiasta löytyy viitteitä toiseen maailmansotaan. Itse hän on tämän kiistänyt, mutta minäkin olen kyllä noita kohtia tekstistä löytänyt. Kyseessä on siis tiedostamaton "tapahtumien siirto" tosielämän tapahtumista.

Näin jälkipolvien edustajina olemme hieman ylivertaisessa asemassa näitä kirjoja arvostellessamme, kun vertailupohjana on kaikki sittemmin kirjoitettu. Kirjat pitäisi aina suhteuttaa niiden kirjoitusajankohtaan ja suorittaa vertailuja sen ajan kirjallisuuteen.

Kun on kahlannut läpi molempien herrojen elämäkerrat ja lukenut heidän kirjallisuuttaan alkuperäiskielellä ja suomennuksina, sekä paljon muuta artikkelinpoikasta herroista, niin voi ehkä osittain allekirjoittaa väitteen, että Lewis oli suhteellisen katkera ja ehkäpä tietyllä tasolla jopa kateellinen Tolkienin kirjojen saavuttamasta suosiosta.

Ehkä toveri olisi ystävää parempi sana näistä herroista puhuttaessa? Tolkien ei ollut helppo ihminen lähestyä. Kirjailijat kyllä päästävät parhaiten lähelleen kirjoissaan. Tosielämän läheiset ihmissuhteet ovat vaikeasti ylläpidettäviä, kun työt ja kirjat vievät kaiken ajan.

Nyt vain on kerta kaikkiaan Hollywoodissa buumi tehdä jälleen kerran uudelleen "varmoja" hittejä, kuten nyt vaikkapa King Kong, josta siitäkin on ne "Elämää Suuremmat" mv-filmit ja se 70-luvun filmatisointi jo ennestään. Narniat eivät myöskään ole mikään uusi aihe.

Jäämme odottamaan mm. Gulliverin matkoja, Liisaa Ihmemaassa (McGeen versiota ;), sekä Lovecraftia isolle kankaalle, Hollywood-tuotantona. Tai sitten ei. "Hulluuden Vuoret" voisi kyllä olla pirun hienokin, jos siinä nyt ei joka ikistä kliseetä otettaisi pullosta esiin.

Varoitus: Kirjoitus saattaa sisältää sarkasmia ja ironiaa.

Jumala sanoi:
*immuuni kristilliselle propagandalle*
Katoin nickin ja repesin.

EDIT #1:
Heh, nyt tuossa lukee: "viestin lähetti alunperin jumala". Scaryyyyy~

:p

Jari Tomppo sanoi:
Kannattanee myös muistaa, että kristinuskon keskeiset opinkappaleet on itse asiassa melko suoraan plagioitu paljon vanhemmista "pakanallisista" uskonnoista.

Itse asiassa ei ole, mutta se ei ole tässä aiheena ja käsittelyssä menisi hetki jos toinenkin.

Narnialla on kristillistä sanomaa piilossa. Raamatussa yksi Jeesuksen kuva on juurikin leijona eli "Juudan jalopeura". Onneksi tarinasta voi nauttia myös hyvänä satuna miettimättä mahdollisia kirjoittajan innoituksen lähteitä.

C. S. Lewis oli kyllä yksi viime vuosisadan omaperäisimmistä laajasti tunnetuista voimakkaasti kristinuskoon julkisesti sitoutuneista ajattelijoista. Narnian boikotoiminen kristillisenä propagandana on kuitenkin omituinen ratkaisu siinä mielessä, että meidän länsimainen kulttuurimme on joka tapauksessa kristinuskon läpikyllästämä ja kristinuskon maailmankuva puskee läpi suunnilleen kaikessa länsimaisessa viihteessä enemmän tai vähemmän selvämuotoisena. Kannattaisi mielummin ottaa "kristillinen propaganda" yleissivistyksen kannalta kuin boikotoida sitä. Propagandan luonteeseen kuuluu, että sitä ei voi tiedostaa propagandaksi, jos ei tunne sen ideologisia lähteitä.

sunnpeople sanoi:
Eihän sille mitään mahda, että kirjailijan oman elämän tragediat väistämättä suodattuvat tekstiin tavalla tai toisella. Lienet katsonut elokuvan Varjojen Maat (jos muistan suomennuksen nimen oikein), missä "Hannibal" Hopkins esittää tosielämän Lewisiä? Ehkä tuo olisi katsomisen arvoinen, uskonnoilisuus ei ole pääosassa.

On muuten hemmetin hyvä leffa ja kertoo kyllä Lewisistä melkoisen paljon.

Jumala sanoi:

Ei ollut mikään yllätys, että nyt alkoi linkkien viskominen.

EDIT: keskustelu muuttuu linkkien viskomisessa "keskusteluksi", koska harva jaksaa ryhtyä seikkaperäisesti syventymään jokaiseen heitettyyn saittiin. Ja samalla linkkien viskoja itse pääsee tuntimäärissä mitattuna paljon helpommalla kuin niihin syventyjä. Siksi ei lupaa keskustelulle hyvää, jos se ALKAA linkkien viskomisella.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Olen samaa mieltä noista linkeistä. Kannattaisi referoida se linkin keskeinen sisältö muille valmiiksi, jos siihen haluaa vedota ja sitten vielä lähdeviitteeksi linkki kiinnostuneille. Kun ruodittavana on tämän kaliiberin kirjailijat, niin uskon kyllä, että kiinnostuneet varmasti ottavat mielellään vastaan lisätietoa, vaarana vain on sivuraiteille lipsuminen. Linkeissä on harvemmin enää mitään muistuttamassa alkuperäisestä aiheesta.

Jos nyt lähdetään tarkastelemaan Astrid Lindgrenin Veljeni Leijonanmieltä, niin huomataan, että kuolemaa sivuavasta aiheesta voidaan tehdä hyvää fantasiaa ilman suoria viittauksia kristilliseen mytologiaan. Tuskin lienee sattumaa viittaus leijonaan tässäkin kirjassa.

Leijona symbolina oli kyllä pikemminkin osa juutalaista mytologiaa, joka sitten vain ympättiin ns. "Raamattuun", tuonne VT:n puolelle. Mikään kristillisyyden kulmakivi se siis ei ole. Rastoille tämä puoli on tärkeämpi merkityksessä "Juudean Leijona".

Kellopeli Appelsiini-filmatisoinnissa saatiin raamatun kertomuksiinkin uutta henkeä. Lewsin ajan englannissa kirkko ja uskonnollisuus on ollut kiinteä osa kulttuuria, mutta myös arkipäivää. Sitä on imetty jo äidinmaidossa ja kasteessa. Joka sunnuntaiset kirkossakäynnit ovat olleet rutiini, josta ei ole lipsumista. Lewisin oma suhde uskontoon oli hyvin anarkitstinen ja sinä aikana shokeeraavaa. Hänen ajatustensa muuttuessa uskon suhteen, heijastuvat nämä muutokset myös kirjoihin.

Tässä vaiheessa oma keskittyminen hieman herpaantuu, olin päätymässä johonkin tulokseen tällä johdattelulla, mutta ehkä joku muu jatkaa.

Joka tapauksessa erilaisten -ismien kieltäminen on lähinnä merkki pelosta. Pelätään, että esim, jokin kommunisimin keskeinen opinkappale pääsee vaikuttamaan omaan ajatteluun. Sitä vähemmän on ennakkoluuloja, mitä paremmin on tutustunut pelkäämäänsä aiheeseen. Kristinusko on usko muitten joukossa ja omaa monen muun uskonnon tapaan teesin omasta erinomaisuudestaan. Haa! Nyt muistan, mitä piti mainita :D Luther maallisti kristinuskon ja se pureskeltiin niin valmiiksi, että kenekään ei varmistikaan tarvitse pohdiskella teesejä tai pohtia kristillistä mytologiaa! Katoliset ja Lewisin ajan englantilaiset eivät päässeet näin helpolla. Tuon ajan ihmisille nämä kätketyt mystiset elementit eivät näyttäytyneet sellaisina peikkoina, joina ne nyt koetaan, kun missään kirjoissa ei ole mitään vastaavaa tarjolla.

Viimeksi muokannut moderaattori:

...
Aloitan kohta ketjun "Miksi minä aion boikotoida konsolifiniä". ;)

gefilus A sanoi:
...
Aloitan kohta ketjun "Miksi minä aion boikotoida konsolifiniä". ;)

Joo, ihme tärkeileviä pässejä täynnä koko pulju :)

Ylös Bottom