Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Millaisia kamera-asetuksia käytät peleissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enrarliz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Millaisia kamera-asetuksia käytät?

• Normaali

Äänet: 16 53,3%
  • Invert Y

Äänet: 12 40,0%
  • Invert X

Äänet: 0 0,0%
  • Invert Y & X

Äänet: 2 6,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    30

Enrarliz

Active Member
Alan Wake 2 -ketjussa oli mielenkiintoista keskustelun alkua kamera kontrolleista, joten päätin tehdä aiheesta kyselyn.

Itse kuulun invert Y kastiin. En tiedä juontaako juurensa N64 aikaan, koska muistelen että silloin pelaamissani peleissä kamera olisi ollut oletuksena invert Y asetuksilla.
Muutamia pelejä olen joutunut väkisin pelaamaan "normaaleilla" kamera asetuksilla, koska valintaa kameran akselien käännölle ei ole ollut. Ja oli muuten lähellä, että peli jäisi kesken. Muistaakseni ensimmäinen Sly Cooper oli ainakin tälläinen peli.

Tämän akselin käännön teen siis ohjaimella pelatessa. Jos pelaan PC:llä näppäimistöllä ja hiirellä, niin hiiren akseleita en vaan voi kääntää.

Aina normaalilla.
Lentopeleissä luonnollisesti Y niin, että alaspäin vääntäminen nostaa koneen nokan kohti taivasta.
Yllättävän monessa ps2 ajan pelissä on aina jompikumpi inverttinä väkisin ja jossain taisi olla jopa niin, että kameran käytössä Y oli invertinä, mutta sitten jossain turretti osiossa ei.

Alan Wake 2 -ketjussa oli mielenkiintoista keskustelun alkua kamera kontrolleista, joten päätin tehdä aiheesta kyselyn.

Itse kuulun invert Y kastiin. En tiedä juontaako juurensa N64 aikaan, koska muistelen että silloin pelaamissani peleissä kamera olisi ollut oletuksena invert Y asetuksilla.
Muutamia pelejä olen joutunut väkisin pelaamaan "normaaleilla" kamera asetuksilla, koska valintaa kameran akselien käännölle ei ole ollut. Ja oli muuten lähellä, että peli jäisi kesken. Muistaakseni ensimmäinen Sly Cooper oli ainakin tälläinen peli.

Tämän akselin käännön teen siis ohjaimella pelatessa. Jos pelaan PC:llä näppäimistöllä ja hiirellä, niin hiiren akseleita en vaan voi kääntää.
Sama täällä. Invert Y.

Peleistä joista puuttuu invert Y, minulle tulee aina ensin mieleen Beyond good & evil, alkuperäinen ja vuoden 2011 HD remaster. Niissä on kyllä invert, mutta vain on/off eli Y+X tai ei mitään. Vuoden 2024 20th anniversary edition BG&E tämä on vihdoinkin korjattu, ja ehkä jopa kattavimmat invert-valikot mitä minä olen peleissä nähnyt. En onneksi nyt muista missä pelissä oli (ehkä Cyberpunk 2077 ?), että myös valikon kursori oli sitten myös invert Y, eikä voinut vaihtaa vain sen asetusta. Aina pitäisi olla täysin muokattavissa.

Aina normaalilla.
Lentopeleissä luonnollisesti Y niin, että alaspäin vääntäminen nostaa koneen nokan kohti taivasta.
Yllättävän monessa ps2 ajan pelissä on aina jompikumpi inverttinä väkisin ja jossain taisi olla jopa niin, että kameran käytössä Y oli invertinä, mutta sitten jossain turretti osiossa ei.
Tuossahan se on se yleisin selitys inverttien ja "normaalien" eroista; "Normit" vääntää ohjainta ylös ja alas, invertit kallistaa niitä eteenpäin ja taaksepäin. Ja iso osa "normeista" tavallaan sisäistää tämän konseptin lentäessä, että eteenpäin on alas ja taaksepäin on ylös.

Minä henkilökohtaisesti ikään "lennän" myös jalat maassa, kun pelaan pädillä. Ja taas hiirellä pelatessa, minä liikuttelen tähtäintä / kursoria ylös ja alas ruudulla, ja eteenpäin on ylös. Ja pädillä sama valikoissa ja karttaruudussa, liikuta kursoria ylös ja alas. Mutta jos kartta (tai tekstiä) onkin pelimaailmassa seinällä oleva esine, jota katselen hahmolla, niin olen edelleen invert. Jos taas näitä objekteja "klikatessa" siirrytään erilliseen ikäänkuin lukittun katselutilaan, tapahtuu jonkinlainen "ruumiista irtautuminen", ja koen ne kuin ne olisivat valikko tai erillinen karttaruutu ja olen taas "normaali". Outoa.

Minä mietin samaa jo y-axis invertin kanssa :D
Kun fps-pelejä ja muita pelejä missä tähdätään alkoi tulla konsoleille niin oli aina oletuksena tuo invert y-axis päällä. Ne jotka ovat ps1, ps2, xbox yms. aikaan pelanneet ovat alusta asti oppineet pelaamaan inverttinä ja se on jäänyt lihasmuistiin. En kyllä itse muista milloin tuo tähtääminen muuttui tuohon ”normaaliin” peleissä

Kun fps-pelejä ja muita pelejä missä tähdätään alkoi tulla konsoleille niin oli aina oletuksena tuo invert y-axis päällä. Ne jotka ovat ps1, ps2, xbox yms. aikaan pelanneet ovat alusta asti oppineet pelaamaan inverttinä ja se on jäänyt lihasmuistiin. En kyllä itse muista milloin tuo tähtääminen muuttui tuohon ”normaaliin” peleissä

Minusta se invert Y oli kyllä hanurista silloinkin, ja esim Goldeneye 007 oli itselleni vähemmän kultainen peli koska en pitänyt kontrolleista. Sitä en muista milloin nykyinen normaali yleistyi, mutta liekkö ollut joskus PS2 aikoihin.

En kyllä muista että esim. Halossa olisin pelannut noin tai sitten en vain muista. Kauheasti en kyllä fps-pelejä konsoleilla pelannutkaan koska eihän ekalla pleikkarilla ollut vielä (alussa) edes tatteja, joissa invertoida mitään. :D Sitten kun tulivat ja jotain Ape Escapea hehkutettiin niin en pitänyt minään.

Jossain kohtaa ne tatit tuli meillekin mutta muistelen että pitkään ihmettelin että missä niitä muka tarvitsee kun yleensä ristiohjain oli parempi niissä peleissä mitä tuli itse pelattua.

Mutta menee off topiciksi. Oma mutuni vain tosiaan on että en muista että olisi ollut jotenkin yleistä niissä fps-peleissä mitä pelasin.

En kyllä muista että esim. Halossa olisin pelannut noin tai sitten en vain muista. Kauheasti en kyllä fps-pelejä konsoleilla pelannutkaan koska eihän ekalla pleikkarilla ollut vielä (alussa) edes tatteja, joissa invertoida mitään. :D Sitten kun tulivat ja jotain Ape Escapea hehkutettiin niin en pitänyt minään.
Ensimmäinen Halo orginaalilla Xboxilla oli jo sellainen, että sai pelata ihan normaalilla tähtäyksellä. Eli toisin sanoen orginaalin Xboxin julkaisusta asti tätä vaihtoehtoa nyt vähintään on löytynyt peleistä. Ehkä aikaisemminkin.

Sieltä asti tullut pelattua ja ei ikinä inverttiä kyllä mistään hinnasta. Väärinpäin on väärinpäin! :D

Lentämisessä ja esimerkiksi Spider-Man 2:n liitovarjossa (eli siis lentämistä sekin) se toisen akselin (ylös/alas) kääntäminen on itselle pakollista tai ei muuten toimi ns. selkäytimestä mutta heti kun ollaan muualla kuin lentämässä niin ei mitään kääntämisiä.

ISO 100 ja vähän alivaloitusta. Valkotasapainon voi ottaa omasta pyllystä, paitsi jos se on likainen.
Eihän nyt joka tilanteessa voi olla sama herkkyys ja alivalotus. Vähän valoa siis päälle siellä - jos siis liian valoisaa - tai sitten ISOa isommaksi.

Ylös Bottom