Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Milloin piratismi on sallittua, vai onko se lainkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juhana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Juhana

Active Member
Eli piratismistä olisi kysyttävää.

Onko se hyväksyttävää jos omistaa jo elokuvan ja menee lomalle mutta ei ota kyseistä elokuvaa mukaan mutta haluaa katsoa sen ja sitten lataa sen? Tai jos peli jonka on ostanut hajoaa, eikä sitä ole pelannut vielä läpi joten sen sijaan että ostaisi täysin uuden levyn lataa sen netistä. Tai omistaa bändin CD:n ja haluaisi kuunnella kyseistä musiikkia lenkillä yms. joten lataa sen omaan puhelimeen.

Vastaus: Milloin piratismi on sallittua, vai onko se lainkaan?

Itse olen sitä mieltä että piratismi ei ole missään tilanteessa perusteltavaa. Jos sinulta hajoaa pölynimuri, et varasta kaupasta uutta tilalle, näin vertauksena. Toki voidaan vääntää siitä onko pelin tapauksessa digitaalisen kopion lataaminen periaatteessa varastamista, mutta itse en sitä kuitenkaan hyväksy.

Tuohon lenkkihommaan, onneksi on mm. Spotify jolla voi ladata laillisesti soittolistoja koneelle tai kännylle käytettäväksi offline- tilassa.

.

Tuohon lenkkihommaan, onneksi on mm. Spotify jolla voi ladata laillisesti soittolistoja koneelle tai kännylle käytettäväksi offline- tilassa.

Eikös Spotify ole maksullinen? Joten miksi maksaisin jostain mistä olen jo maksanut?

Eikös Spotify ole maksullinen? Joten miksi maksaisin jostain mistä olen jo maksanut?
Kyllä on maksullinen, noin 9e kuussa muistaakseni. Sikäli ymmärrän pointtisi. Spotifyn tapauksessa maksetaan kuitenkin kuukausittain oikeudesta käyttää koko Spotifyn katalogia, online sekä offline tilassa. Ei niinkään yksittäisten albumien kuunteluoikeudesta.

Vaikka omistat levyn fyysisenä tai diginä, ei se silti oikeuta sinua harrastamaan piratismia.

Mä en kylläkään ihan tarkalleen tiedä missä nykyisin menee laillisen ja laittoman raja, onko edelleen niin, että ladata saa mutta jakaminen on nounou. Tosin eikös nykyisin torrentit sun muut ladatessa suoraan jaa samaa tiedostoa myös muille lataajille, sikäli ollen siis laittomia.

Mä en kylläkään ihan tarkalleen tiedä missä nykyisin menee laillisen ja laittoman raja, onko edelleen niin, että ladata saa mutta jakaminen on nounou.
Streamaus ei laitonta
Lataus laitonta, mutta ei rangaistavaa
Jakamisesta sitte taitaa niitä sanktioitakin tulla, ja torrentit tietty lasketaan tähän.

Joku korjaa jos oon väärässä.

Vuosituhannen alussa kylvettiin jatkuvasti maailman typerintä (teko)syytä piratismiin. Peli/biisi/albumi/elokuva on mukamas niin huono, ettei lataaja olisi siihen muutenkaan tuhlannut penniäkään, joten hänen mielestään on täysin oikeutettua tuolloin piratisoida tuote.

Viimeksi muokannut moderaattori:

En katso silloin pahalla jos jotakin peliä ei ihan oikeasti löydy enää markkinoilta. Emulaattorit on myös piratointia jos pelin ja sen vaaditun laitteen saa ostettua lähikaupoista tai ilman suurta vaivaa. Jos ei halua maksaa niin sitten ei pelata.
Demon puutteen vuoksi piratointi on myös yksi väite mutta se toimii tekosyynä yleensä.
En edes sitä ymmärrä että piratoidaan kun ei haluta tukea yritystä. Harvemmin sitä piraatit tukee yritystä. Siis onko se vain niin himputin vaikeaa olla vain pelaamatta sitä peliä jos ei tykkää yrityksestä tai hinnasta? Eikö joillakin itsekuri riitä näin yksinkertaisen halun kieltämiseen?

Jos fyysinen levysi menee rikki niin minulle se meinaa sitä että joudut ostamaan uuden etkä voi perustella että olit jo kerran sen ostanut joten sinulla on oikeus myös toisen tyyppiseen versioon ilmaiseksi. Vähän kuin vaatisi DVD:n ilmaiseksi kun on jo elokuva VHS:llä. (ja sama juttu Blu-Ray/DVD).

Itse kerran olen pyytänyt kaveria piratoimaan F.E.A.R:in koska en voinut sitä ostaa vielä. No ei se piratoitu versio toiminut kun ei saanut asennettua poltetulta DVD:ltä joten sitten jouduin odottelemaan sen 1,5v ennen kuin sain sen ostettua 17 vuotiaana vaikka peli K-18. Odotus kuitenkin kannatti. Hyvä peli. Muuten en ole piratointia itse harrastanut millään tasolla. (Paitsi pelimusiikkien kanssa. Ei niitä saa oikein mistään Suomessa ja joistakin peleistä ei edes julkaista OST:tä).

@Lebe80
Aihetta sivuten lähisukulainen sanoi että Crysiksen piratointi oli ok koska ei pelannut moninpeliä.

Jos peli, elokuva tai musa cd on tarpeeksi laadukas, niin testailun jälkeen se päätyy hyllyyn. Musat kuuntelen testimielessä Youtubesta pääasiallisesti. Leffat imuutan torrenteilla ja uuden sukupolven konsolipelejä en vielä pelaa, MUTTA xBox 360 on hankintalistalla ja teen sen kanssa niin, että etsin peliarvostelut Youtubesta ja sen perusteella joko ostan pelin tai en. Ps1 pelit pääasiallisesti imuutan kanssa. Ellen voi imuuttaa ja peli on hyvä, niin etsin alkuperäisen version jostain ja tilaan sen sitten.

Ylös Bottom