Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Vastaus: PlayStation 4

Meillä on ollut vuoden ajan pelkkä 3G käytössä ja nettipelit toimineet ongelmitta. Nyt vielä paremmin kun 4G tuli.
 
Vastaus: PlayStation 4

Mulla toimii nettipelit hyvin 3g:llä ja youtubesta kuuntelin vielä musiikkia samalla

Nopeudeltaan 3G on täysin riittävä nettipeleihin. Pingiä on kuitenkin usein aivan liikaa, jos meinaa räiskintöjä pelata vähänkään enemmän tosissaan.
 
Vastaus: PlayStation 4

Nopeudeltaan 3G on täysin riittävä nettipeleihin. Pingiä on kuitenkin usein aivan liikaa, jos meinaa räiskintöjä pelata vähänkään enemmän tosissaan.

Kyllä tänäpäivänä alkaa olemaan todella matala pingi. Meillä itseasiassa hivenen pienempi, kuin mitä oli Adsl:ssä. Nyt 4g tiputti siitä vielä hieman.
 
Vastaus: PlayStation 4

Kyllä tänäpäivänä alkaa olemaan todella matala pingi. Meillä itseasiassa hivenen pienempi, kuin mitä oli Adsl:ssä. Nyt 4g tiputti siitä vielä hieman.

No joo, 4G:llä voidaan päästä nykyään melko mukaviin pingeihin, mutta voidaan olla pääsemättäkin. Itse pelailin 3G liittymällä viime kesän muuton takia, ja olihan se muutos selvästi parempaan suuntaan kun sain kaapeliliittymän käyttöön talvella. 4g toki selvästi parempi kuin 3g, mutta sijainti vaikuttaa todella paljon toimivuuteen. Itse laittaisin mokkulasysteemit ja nettipelit edelleenkin samaan lauseeseen vain äärimmäisessä pakossa.
 
Vastaus: PlayStation 4

Adsl:ssä pingi oli aina 30-32. 3G:llä keskimäärin 25, 4G:llä 10-15. Ihan keskellä metsää asustan maaseudulla (tukiasemaan 7km). Nyt 4Gllä nopeuskin 70/10megaa ja hintaa 14,90e/kk. Ei paljoa viitsi 8megan ADSL:stä maksella 39,90e. Nimenomaan konsolin kannalta on ollut kaikin puolin parempi kuin kiinteä yhteys (jo se 3G kun toimi 16megalla). PS4:n järkyttävän kokoiset pelit latautuu nyt hetkessä, nettipelit toimii paljon sulavammin jne.
 
Vastaus: PlayStation 4

Adsl:ssä pingi oli aina 30-32. 3G:llä keskimäärin 25, 4G:llä 10-15. Ihan keskellä metsää asustan maaseudulla (tukiasemaan 7km). Nyt 4Gllä nopeuskin 70/10megaa ja hintaa 14,90e/kk. Ei paljoa viitsi 8megan ADSL:stä maksella 39,90e. Nimenomaan konsolin kannalta on ollut kaikin puolin parempi kuin kiinteä yhteys (jo se 3G kun toimi 16megalla). PS4:n järkyttävän kokoiset pelit latautuu nyt hetkessä, nettipelit toimii paljon sulavammin jne.

Jooh. Itellä oli sama 8megasena ja 39,90€/kk ja nyt 12,90€. ;)

Tuo on jännää ku pingit kumminkin laadukkaat näissä 3g/4g, aina samat viiveet ei hypi eikä pauku, aika tyytyväinen saa olla.
 
Vastaus: PlayStation 4

Adsl:ssä pingi oli aina 30-32. 3G:llä keskimäärin 25, 4G:llä 10-15. Ihan keskellä metsää asustan maaseudulla (tukiasemaan 7km). Nyt 4Gllä nopeuskin 70/10megaa ja hintaa 14,90e/kk. Ei paljoa viitsi 8megan ADSL:stä maksella 39,90e. Nimenomaan konsolin kannalta on ollut kaikin puolin parempi kuin kiinteä yhteys (jo se 3G kun toimi 16megalla). PS4:n järkyttävän kokoiset pelit latautuu nyt hetkessä, nettipelit toimii paljon sulavammin jne.

Millä testaat pingin? Jonkin sivun nopeustestillä vai itse pelillä?
 
Vastaus: PlayStation 4

Itse suosittelen testaamaan pingin www.pingtest.net ja varmemmin vielä tietokoneen komentokehotteella ajamalla pingiä vaikka puolen tunnin verran osoitteeseen ping.funet.fi

Näillä jos ping on oikeasti tasainen ilman packet lossia, yhteys on vakaa. Mutta epäilen vahvasti erityisesti noita 3G yhteydestä mainittuja tuloksia. 4G:llä voi jo asia ollakin parempi.
 
Vastaus: PlayStation 4

Nuo on ihan speedtestillä ja soneran nopeustestillä aikaansaadut vertailut. Mutta pointti on se, että nettipelit ovat toimineet langattomilla yhteyksillä minimissään samantasoisesti kuin kiinteälläkin, yleensä paremmin.

Edit: ja olen viimeiset 4v työkseni vaihtanut kiinteitä yhteyksiä langattomaksi ja viimeisen 1-2v aikana 3G:n pingi on tippunut todella rajusti, mutta myös tullut vakaaksi. Edellyttäen tietysti, että on kunnon välineet eikä jotain nettitikku/mokkula viritelmiä.

Edit2: ollaan nyt vaunulla jossa 3G on surkea ja nopeuskin vain 2megaa ja kuuluvuus iPadissa 1/5. Latasin pingausohjelman ja pingailin 200paketin edestä Sonera.fi:tä kun tuo funet ei tuossa toiminut.

Keskimääräinen ping oli 45 ja yhtään pakettia ei mennyt lostiin. En jaksa nyt alkaa pidempää testiä tekemään, mutta kotona voin testata kun joskus sinne taas pääsee. Mutta jopa tämä 3G vaikuttaisi hyvinkin vakaalta.
 
Vastaus: PlayStation 4

Edit: ja olen viimeiset 4v työkseni vaihtanut kiinteitä yhteyksiä langattomaksi ja viimeisen 1-2v aikana 3G:n pingi on tippunut todella rajusti, mutta myös tullut vakaaksi. Edellyttäen tietysti, että on kunnon välineet eikä jotain nettitikku/mokkula viritelmiä.

Valistatko tyhmää, mitä on nuo kunnon välineet?

Mä olen ajatellut vaihtaa nykyisen hitaan adsl- liittymän 4g liittymään, paitsi juurikin toi ping nettipelaamisessa on huolettanut. Nykyinen (n.13mt) on hyvin riittänyt pelailuun ja netflix yms. striimailuun mutta isompien pelien latailu on tuskaa ja hintakin on korkea verrattuna 4g:hen.
 
Vastaus: PlayStation 4

No ensinnäkin päätelaitteeksi tosiaan joku muu kuin "nettitikku". Itsellä esim on Huawei B593S jota töissäkin käytämme päätelaitteena kun yhteyksiä korvataan.

Sitten riippuen etäisyydestä tukiasemaan niin kunnon ulkoantennit. Mullakin on sen 7km tukarille, niin mulla on 2kpl harava-antenneja tv-mastossa, joista toinen vaaka ja toinen pystyasennossa.

Tällä päästään siihen et ilman antenneja kuuluvuus 1/5, nopeus 15/2megaa. Antenneilla 5/5 ja nopeus 70/30 suunnilleen.

Edit: riippuen sitten operaattorista, niin 4G:llä ei välttämättä nettipelit luonnistu. Ja esim Soneran yhteyksissä saattaa vaatia opengate lisäpalvelun toimiakseen (tosin Ps4:lla en itse sitä ole vielä tarvinnut.)
 
Vastaus: PlayStation 4

No ensinnäkin päätelaitteeksi tosiaan joku muu kuin "nettitikku". Itsellä esim on Huawei B593S jota töissäkin käytämme päätelaitteena kun yhteyksiä korvataan.

Sitten riippuen etäisyydestä tukiasemaan niin kunnon ulkoantennit. Mullakin on sen 7km tukarille, niin mulla on 2kpl harava-antenneja tv-mastossa, joista toinen vaaka ja toinen pystyasennossa.

Tällä päästään siihen et ilman antenneja kuuluvuus 1/5, nopeus 15/2megaa. Antenneilla 5/5 ja nopeus 70/30 suunnilleen.

Edit: riippuen sitten operaattorista, niin 4G:llä ei välttämättä nettipelit luonnistu. Ja esim Soneran yhteyksissä saattaa vaatia opengate lisäpalvelun toimiakseen (tosin Ps4:lla en itse sitä ole vielä tarvinnut.)

Kuulostaa aika hankalalta säätämiseltä ja kalliilta.
 
PlayStation 4

No paneliantenneja (sisäänrakennetut 2antennia) saa jo 50euroon. Eli eipä tuo niin järin kallista ole.

Edit: ja jos ei nyt keskellä korpea asu kuten minä, niin ilman ulkoantenneja pärjää todella pitkälle.
 
Vastaus: PlayStation 4

No paneliantenneja (sisäänrakennetut 2antennia) saa jo 50euroon. Eli eipä tuo niin järin kallista ole.

Edit: ja jos ei nyt keskellä korpea asu kuten minä, niin ilman ulkoantenneja pärjää todella pitkälle.

Ei tuo sinun mainitsemasi modeemikaan (Huawei B593S) aivan ilmaiselta kuulosta, VK:ssa reilusti yli 200 egeä. Veikkaan, että moni 3g- tai 4g-netin kaupungissa ottava surffailee noilla tikuilla, joten pingit on huonommat kuin kiinteillä neteillä.
 
Vastaus: PlayStation 4

https://kauppa.sonera.fi/yksityisil...+B593S+Router&PaymentPlan=Financing&Period=24

168e kerralla, tai pienimmillään alle 5e/kk.

Edit: ja nyt täytyy muistaa, että tikut on liikkuvia laajakaistoja. Nyt jos lähdetään korvaamaan Adsl yhteyttä langattomalla, niin täytyy hieman eri laitteistokin olla kunnon yhteyteen. Ei ne kunnolliset Adsl reitittimetkään ilmaisia ole.

Ja tietty jos Adsl on vaikka 39,90e/kk ja langaton 12,90-14,90 niin täytyy siinä tuokin erotus ottaa kustannuksissa huomioon.
 
Vastaus: PlayStation 4

https://kauppa.sonera.fi/yksityisil...+B593S+Router&PaymentPlan=Financing&Period=24

168e kerralla, tai pienimmillään alle 5e/kk.

Edit: ja nyt täytyy muistaa, että tikut on liikkuvia laajakaistoja. Nyt jos lähdetään korvaamaan Adsl yhteyttä langattomalla, niin täytyy hieman eri laitteistokin olla kunnon yhteyteen. Ei ne kunnolliset Adsl reitittimetkään ilmaisia ole.

Ja tietty jos Adsl on vaikka 39,90e/kk ja langaton 12,90-14,90 niin täytyy siinä tuokin erotus ottaa kustannuksissa huomioon.

Kuulostaa vieläkin aika paljolta, jos netille ei ole nopeuden/pingin suhteen vakaustakuuta.
 
Vastaus: PlayStation 4

Ihan miten sen ottaa. Itse lasken todella paljon painoarvoa sille, että 8/1megaisen sijasta saan paremman pingin ja 70/30megan netin alle puoleen hintaan.

Enkä ole Adsl:ssäkään saanut muuta nopeustakuuta kuin 3-8megaa ja vuoden kokemuksella 3G oli vakaampi kuin Adsl, eikä tarvinnut kertaakaan buutata modeemia, toisin kuin Adsl:ssä. Pingin en ole mitään takuuta saanut kiinteissä yhteyksissä.
 
Vastaus: PlayStation 4

Ihan miten sen ottaa. Itse lasken todella paljon painoarvoa sille, että 8/1megaisen sijasta saan paremman pingin ja 70/30megan netin alle puoleen hintaan.

Enkä ole Adsl:ssäkään saanut muuta nopeustakuuta kuin 3-8megaa ja vuoden kokemuksella 3G oli vakaampi kuin Adsl, eikä tarvinnut kertaakaan buutata modeemia, toisin kuin Adsl:ssä. Pingin en ole mitään takuuta saanut kiinteissä yhteyksissä.

Nyt puhut omasta tilanteestasi , mutta jos ajatellaan nettejä isommassa mittakaavassa, niin en usko, että tällä hetkellä 3g ja 4g-netit hakkaavat adsl:n pelaamisen suhteen. Itsellä on kaapelinetti(pingi surkea n.20) ja sekin hakkaa 3g:n ja 4g:n pelatessa 100-0.
 
Vastaus: PlayStation 4

Nyt puhut omasta tilanteestasi , mutta jos ajatellaan nettejä isommassa mittakaavassa, niin en usko, että tällä hetkellä 3g ja 4g-netit hakkaavat adsl:n pelaamisen suhteen. Itsellä on kaapelinetti ja sekin hakkaa 3g:n ja 4g:n pelatessa 100-0.

Kuten todettu, niin työkseni vaihdan kiinteitä langattomiin joten päivittäin näen useita tapauksia ja isojen kaupunkien ulkopuolella hintalaatusuhde olisi langattomassa huomattavasti parempi, kuin kiinteässä. Aluksi olin itsekin langattomia vastaan, mutta työn, oman kokemuksen, parin sukulaisen ja muutaman tutun kokemuksien jälkeen olen muuttanut mielipiteeni.

Kaupungeissa nyt on eri juttu kun kiinteitä saa todella halpaan hintaan, reilusti alle 20euron, mutta maaseudulla pahimmillaan maksaa 1megainen 69,90e. Tai hieman halvemmalla esim meidän alueella se 8megainen 39,90e. Yleensä nopeus kasvaa ja pingin pysyy samoissa lukemissa.

Kaupungissa ongelmia on lukuisia (liian monta tukaria, vaimentavat ympäristöt, käyttäjiä ei ole tasaisesti ympäri vuorokauden jne), mutta kiinteiden tarjonta, hinnat ja nopeudet on kanssa ihan toista luokkaa.
 
Ylös Bottom