Vastaus: Minkälainen retroilija olet?
Meitä on moneen junaan. Minkälainen retroilija olet? Herätteletkö lapsuuden muistoja, oletko Playstation-sukupolvea, joka tutustuu historiaan, ovatko vanhat koneen sinulle kenties sisustuselementtejä, vai mistä kiinnostus lähtee?
Kaippa minut tuohon Pleikkari-sukupolven henkilöihin voi luokitella, vaikka ensimmäinen konsolini olikin NES. Kultaisimmat muistot kuitenkin löytyvät PS1-pelien valikoimasta. Avoimin mielin haluan tutustua myös muiden, vanhempien konsoleiden tarjontaan.
Mitkä vanhat koneet kiinnostavat, entä pelityypit?
Pelikoneista lähinnä nämä 80-luvun lopun ja ysäriajan pelikoneet. Jahka näille saa keräiltyä ensiksi pelejä jonkin verran kasaan, niin sitten voi keskittyä johonkin vielä vanhempaan.
Pelityypeistä (= genreistä?) kinnostavat eniten
Keskitytkö laajaan konepalettiin vai pyritkö kerralla keskittymään vain muutamaan koneeseen ja niiden peleihin?
Ei kait siinä mahdollisimman laajassa paletissa sikäli vikaakaan olisi, mutta toistaiseksi olen keskittynyt vain muutamaan koneeseen kerralla. NES, Mega Drive ja PS1-kokoelmaa olen lähinnä nyt kartoittanut itselleni. Eiköhän piakkoin mukaan hyppää myös N64, Saturn ja Dreamcast.
Onko tavaran harvinaisuudella ja arvolla itsessään väliä?
Eipä juuri. Ihan vain pelaamisen ilosta pelejä keräilen. Tokihan se on plussaa, jos hyllyyn eksyy jokin vähän harvinaisempi tekele (jos eksyy, heh), mutta pääosin ostan pelejä pelaamisen vuoksi. En siksi, että sen voisi myöhemmin myydä voitolla pois.
Mikä sai sinut innostumaan retroilusta?
Vaikea sanoa. Kait minua kiinnostaa päästä kokeilemaan mahdollisimman montaa eri peliä, ennen kuin hautaan mennään. Ja onhan se kiva omata mahdollisimman laaja tietämys videopeleistä, joten keräilemällä ja pelailemalla sitä tietoa saa päähän ahdettua. Ei niin väliä, onko peli huono vaiko hyvä.
Minkälaisia kunto-, yms. vaatimuksia asetat ostamillesi tavaroille?
No alustavasti etsin mahdollisimman hyväkuntoista peliä, mutta jos jostain erittäin halvalla löytyy jotain vähän nuhjuisempaa, niin tokihan sellaisenkin voi ostaa. Voi sen pelin ostaa parempikuntoisena sitten myöhemmin, jos yhä kiinnostaa.
Pyrin aina etsimään pelejä mahdollisimman halvalla. Toistaiseksi on tullut vastaan vain muutamia sellaisia pelejä, joista olen suostunut maksamaan vähän korkeampaa hintaa.
Onko sinulla joku kone- ja pelimäärä johon tähtäät?
Ei. Pelejä keräillään niin kauan, kuin pelaaminen harrastuksena kiinnostaa. Jos innostus lopahtaa kesken, niin sitten lopahtaa. Mutta toistaiseksi tavoitteena on saada kasaan mahdollisimman laaja kokoelma. Mitään tiettyä tavoitemäärää en ole itselleni asettanut.