Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mistwalkerin "The Last Story"

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Sinänsähän The Last Storyn ei tarvitse näyttää (ainakaan Wiillä) edes mallia, koska jo Xenoblade Chronicles palautti kertaheitolla uskon kaikkeen siihen, mitä JRPG:t voivat vielä nykyäänkin olla. Ei ole HD-tason grafiikkaa ei mutta silti käsittämättömän nätti kaiken sen muun hyvän ohessa.

Parivaljakko The Last Story ja Xenoblade Chronicles näyttävät kaksi näkemystä modernista RPG:stä. Siinä missä Xenoblade keskittyy sivutehtäviin ja hirviöiden jahtaamiseen, The Last Story keskittyy tarinankuljetukseen ja elokuvamaiseen tunnelmaan ja esittelee virtaviivaistetun taistelujärjestelmän, jonka tarkoituksena on tarjota näyttävää toimintaa. Molemmat onnistuvat aloillaan erittäin hyvin, mutta The Last Story näyttää, että Xenoblade ei ollut yksittäistapaus ja laadukkaasti toteutetun japanilaisen roolipelin taika on yhä jäljellä. Jotain vastaavaa kenties seuraa tulevaisuudessakin, sillä Mistwalkerilla on useita projekteja työn alla:

Mistwalker: "We Are Working On Several Projects" | Siliconera
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Molemmat onnistuvat aloillaan erittäin hyvin, mutta The Last Story näyttää, että Xenoblade ei ollut yksittäistapaus ja laadukkaasti toteutetun japanilaisen roolipelin taika on yhä jäljellä.
Joo, tuo taikahan se Xenobladessa kaikkein eniten lämmitti. Japaniropejen uudistumisen tarvetta on huudeltu jo vuosikausia ja yhtä pitkään on tuntunut siltä, että pelkästään siihen ne sitten keskittyvätkin. Eli eivät enää muista ollenkaan kaikkea sitä hyvää, mikä genren "huippuvuosina" kukoisti - tunnepitoisia tarinoita, syviä henkilöhahmoja ja sitä suuren seikkailun tuntua. Todella hienoa kuulla, ettei myöskään The Last Story ole noita elementtejä unohtanut ja toivotaan, että Pandora's Tower täydentäisi tyylipuhtaan hattutempun.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Pelaaja-lehden arvostelu: "The Last Story on loistava."

Kiitosta saavat mm. tarina, hahmot, taistelujärjestelmä, ääninäyttely ja Nobuo Uematsun musiikki.

Pistemäärä:
8/10

Älkää kysykö minulta, miten tuo toimii. :)
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Tuli tämäkin peli hankittua ja hienoahan tuo meno on ollut niin juonenkuljetuksen, hahmojen ja taistelusysteemin kannalta. Tosin tietyissä bosseissa, eritoten siellä laivassa ja lesser chaden matseissa ärsyttää suunnattomasti se, että hahmot mantraavat samoja repliikkejä uudelleen ja uudelleen esim. "those spikes is realy trouble, those spikes are trealy trouble, use magic". jne. saa välillä sapen kiehumaan.

Tuosta lesser chade bossista sen verran, että miten ihmeessä tämän parantuminen estetään? Tiedän, että kyseiseen bossiin pitää käyttää tuliloitsuja ja niitä lattialla olevia pikkuhiilipätsejä että saadaan vahinkoa, mutta tuosta parantumisen estämisestä minulla ei ole mitään hajua ja hahmot jankaavat, että "älä anna sen parantaa itseänsä". MUTTA MITEN? :mad:

Toivottavasti joku vaivautuisi auttamaan, sillä olisi suuri harmi, jos koko peli jää kesken yhden kökköpomon takia.:(
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Tuli tämäkin peli hankittua ja hienoahan tuo meno on ollut niin juonenkuljetuksen, hahmojen ja taistelusysteemin kannalta. Tosin tietyissä bosseissa, eritoten siellä laivassa ja lesser chaden matseissa ärsyttää suunnattomasti se, että hahmot mantraavat samoja repliikkejä uudelleen ja uudelleen esim. "those spikes is realy trouble, those spikes are trealy trouble, use magic". jne. saa välillä sapen kiehumaan.

Tuosta lesser chade bossista sen verran, että miten ihmeessä tämän parantuminen estetään? Tiedän, että kyseiseen bossiin pitää käyttää tuliloitsuja ja niitä lattialla olevia pikkuhiilipätsejä että saadaan vahinkoa, mutta tuosta parantumisen estämisestä minulla ei ole mitään hajua ja hahmot jankaavat, että "älä anna sen parantaa itseänsä". MUTTA MITEN? :mad:

Toivottavasti joku vaivautuisi auttamaan, sillä olisi suuri harmi, jos koko peli jää kesken yhden kökköpomon takia.:(

Siinä piti muistaakseni käyttää sitä Zaelin kykyä, jolla puretaan ne parannuskehät jne. Tai sitten piti käyttää sen maagin kykyä, joka muuttaa nuo parannuskehät vahingollisiksi, jommin kummin taisi olla. 100% varma en ole, kun tuosta taistelusta on kulunut jo sen verran aikaa. Valitettavasti en muista enää noiden kykyjen nimiäkään.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Arvostelu löytyy nyt täältä.

Tarkennuksena arvostelun kommenttiin: tarkoitan spoilereilla kappaletta, joka käsittelee "veljentyttären" taustoja ja kaappaamista. Tuo on jo suhteellisen pitkällä pelissä, ei ihan ensimmäisiä tunteja, ja tapahtuma on huomattava juonenkäänne. Ehkä joku ensin arvostelun lukenut ja vasta sen jälkeen kyseiset kohdat pelissä pelannut voi kertoa, vaikuttiko tuo isolta spoilerilta.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Tarkennuksena arvostelun kommenttiin: tarkoitan spoilereilla kappaletta, joka käsittelee "veljentyttären" taustoja ja kaappaamista. Tuo on jo suhteellisen pitkällä pelissä, ei ihan ensimmäisiä tunteja, ja tapahtuma on huomattava juonenkäänne. Ehkä joku ensin arvostelun lukenut ja vasta sen jälkeen kyseiset kohdat pelissä pelannut voi kertoa, vaikuttiko tuo isolta spoilerilta.

Tuossa kyllä kieltämättä on hieman spoilausta, joten pahoitteluni siitä. Täytyy olla vastaisuudessa tarkempi. Itse tein kaikkea pieniä juttuja ympäri kaupunkia ennen kuin aloin juonta erityisemmin seuraamaan ja sitten kun hyppäsin juonen mukaan, niin en oikeastaan mitään muuta enää tehnytkään kuin seurasin sitä. Sen vuoksi se varmaan tuntui, että tapahtuma sattui aivan pelin alkupuolella. Toisaalta tuon tapahtuman jälkeenhän ne tarinan todelliset kiemurat vasta alkavat. Toivottavasti en kovin pahasti ole kenenkään peli-iloa pilannut.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Toivottavasti en kovin pahasti ole kenenkään peli-iloa pilannut.

Tuskinpa sentään. Vähän tietoa siinä nyt tulee tarinasta, mutta arvosteluita lukiessa noita nyt joskus tulee esiin. Jotkut arvostelijat kirjoittavat juonenkäänteistä enemmän kuin toiset osana arvostelua.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Siinä piti muistaakseni käyttää sitä Zaelin kykyä, jolla puretaan ne parannuskehät jne. Tai sitten piti käyttää sen maagin kykyä, joka muuttaa nuo parannuskehät vahingollisiksi, jommin kummin taisi olla. 100% varma en ole, kun tuosta taistelusta on kulunut jo sen verran aikaa. Valitettavasti en muista enää noiden kykyjen nimiäkään.

Tuota, ei auttanut noista mikään ja huomasin että se imee elinvoimaa niistä jäljelle jääneistä vihuista. Ongelmahan on se. että hahmot ovat liian heikkoja ja siellä talossa ei ole mahdollista grindata mitenkään ja aseitakaan ei voi päivittää eikä koko paikasta pääse pois, mikäeli on erehtynyt tallentamaan joten jouduin aloittamaan koko pelin alusta.

Aika raivostuttavaa kun tuommoinen kämmi on peliin eksynyt. Hassua sinänsä, että samanlainen bossihan on siellä toisessa ulottuvuudessa missä piti aktivoida saari liikkeelle, niin tämä oli erittäin helppo verrattuna lesser shadeen, sillä niitä vihollis apurita ei tarvinnut tappaa vaan ne pystyi työntämään rotkoon.

Nyt olen jämähtänyt kohtaan, jossa pitäisi käydä etsimässä jiraldin huoneesta toditusaineista, mutta en pääse siitä alun pihakohtauksesta mihinkään. Siis pitääkö jostakin hankkia niitä nukutusnuolia, joita calista käytti, vai miten tuon kohta pitää mennä, kun ne halvaanuttamis nuolet ei paljoa auta?
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Nyt olen jämähtänyt kohtaan, jossa pitäisi käydä etsimässä jiraldin huoneesta toditusaineista, mutta en pääse siitä alun pihakohtauksesta mihinkään. Siis pitääkö jostakin hankkia niitä nukutusnuolia, joita calista käytti, vai miten tuon kohta pitää mennä, kun ne halvaanuttamis nuolet ei paljoa auta?

Ite juoksin ohitte vaan suoraa ovelle.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Tuota, ei auttanut noista mikään ja huomasin että se imee elinvoimaa niistä jäljelle jääneistä vihuista. Ongelmahan on se. että hahmot ovat liian heikkoja ja siellä talossa ei ole mahdollista grindata mitenkään ja aseitakaan ei voi päivittää eikä koko paikasta pääse pois, mikäeli on erehtynyt tallentamaan joten jouduin aloittamaan koko pelin alusta.

Kokeilitko kuolla taistelussa? Siinähän kai tulee vaihtoehto, että voi yrittää uudestaan helpommalla vaikeudella.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Kokeilinpa nyt ensimmäistä kertaa tuota Deathmatchia. Odotin mahotonta kuraa, mutta yllätyinkin positiivisesti, että tuohan oli itse asiassa aika asialista taistelua. Melkein koko ajan otin kyllä turpaani, kun vastustajani olivat monipeliä jo jonkun verran näemmä testanneet. Pitää ottaa uusiksi het kun kerkiää! Onkos kukaan muu pistänyt verkkomatseja testaten?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Eikö kukaan muu ole huomannut kummallista "viivaa", joka kulkee vertikaalisti n. 15 cm. ruudun vasemmasta laidasta. Mikään varsinainen paksu viiva tuo ei siis ole vaan se ikään kuin jakaa ruudun kahdeen osaan hieman kuin repeäminen ilman v-syncciä. Tämä näkyy varsinkin yksivärisillä alueilla ja vain pelimoottorilla tuotetussa grafiikassa. Välivideoissa tuota ei esiinny. Testattu kahdella telkulla ja SCART- sekä -komponenttikaapeleilla.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Eikö kukaan muu ole huomannut kummallista "viivaa", joka kulkee vertikaalisti n. 15 cm. ruudun vasemmasta laidasta. Mikään varsinainen paksu viiva tuo ei siis ole vaan se ikään kuin jakaa ruudun kahdeen osaan hieman kuin repeäminen ilman v-syncciä. Tämä näkyy varsinkin yksivärisillä alueilla ja vain pelimoottorilla tuotetussa grafiikassa. Välivideoissa tuota ei esiinny. Testattu kahdella telkulla ja SCART- sekä -komponenttikaapeleilla.

Ei näkynyt mitään tuollaista. Saatko virheestä kuvaa? Pääsetkö kokeilemaan esim. kaverin Wiillä, jos se jostain kumman syystä johtuisi konsolista itsestään?
 
Ei löydy valitettavasti toista Wiitä lähettyviltä. Kuvaakaan tuosta ei oikein saa, koska se näkyy oikeastaan sivuttaisessa liikkeessä. Jotenkin vaikea uskoa vian olevan konsolissa, koska missään muussa pelissä tuota ei esiinny.

EDIT: Videossa näkyy kohtuu selvästi. Puhelin väänsi videon vahingossa ylösalaisin, mutta kohta näkyy hyvin punaista mattoa vasten about pelaajahahmon ja telkun reunan puolivälissä (videon koko n. 20 megaa):

http://dl.dropbox.com/u/29074307/Video 14.4.2012 17.28.10.mov

Komponentilla kyllä selvästi vaikeampi havaita kuin SCART:lla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Katselin HD gameplay-videoita Youtubesta, ja kyllä tuo viiva näkyy niissäkin, kun tietää, mitä katsoa. Komponentilla tosiaan näkyy selvästi heikommin. Tuskin olisin itsekään huomannut, jos en olisi joutunut pelaamaan hetken aikaa SCART:lla.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Erittäin suositeltava tapaus näin ensimmäisen läpipeluukerran kautta. Tarina kesti yllättävänkin kauan (+40h sekä tietysti mokailut päälle) meikäläisen pelityylillä. Kaupunkia lukuunottamatta melkoista putkijuoksuahan tämä oli, nautittavaa sellaista. Perinteikästä meininkiä/juonenkuljetusta, mitä nyt taistelut eivät olleet sitä rivissä odottelua. Vahva kasi (8), jos joku numero pitäisi antaa.
 
Vastaus: Mistwalkerin "The Last Story"

Onkos kukaan muu tuohon moninpeliin vielä koettanut kastaa varpaitaan?

Omasta mielestäni deathmatch on viihdyttävää, vaikka hitusen kankeahkoa toimintaa. Useamman pelaajan kesken etenkin saa oikein asiallisia matseja aikaan, kahden pelaajan väliset ottelut sen sijaan ovat vähemmän mielenkiintoisia. Etenkin jos ainoa vastustaja on lajia odotan-powerupin-vieressä-muita-pelaajia-jotta-voin-tappaa-kaikki-käden-käänteessä, mutta näihin törmää onneksi hyvin harvoin. Kommentaattorit tuntuvat olevan rikki, tai sitten kyseessä on Mistwalkerin joku hieno sisäpiirivitsi, sillä kommenttiraitaan kuuluu muun muassa ärinää ja "Mitä hyötyä on kommentaattorista, joka ei voi kommentoida matsia" -tason puheesta.

Co-op-moodia kokeilin itse pari päivää sitten ensimmäistä kertaa ja otin turpaani oikein kunnolla. Jos pelaajat eivät ole varsinaisessa kovin pitkällä, niin suht toivottamalta vaikuttaa noiden isojen pomoörkkien voittaminen. Pitänee yksinpeliä pelailla enemmän, jotta tuolla puolella saisi aikaan jotain. Yksinpeliin en ole huomannut koskea hetkeen, kun on moninpeli vienyt nekin hetket, jotka olen ehtinyt viettää Viimoisen Tarinan kanssa.
 
Ylös Bottom