Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä Dreamcastiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vedge
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vedge

Member
Aion hankkia Dreamcastin.

Mitä minä tarvitsen? Koneen, perusjohdot, ohjaimen ja muistikortin. Kannattaako hankkia jotain erikoisjohtoja kuten PS2:n kanssa? Entäs muuta?
Onko VMU hyvä vai tarvitsenko kunnollisen muistikortin?
Mikä on DreamKey ja Boot Disc?
Onko mitään mahdollisuuksia pelata netissä kaapelimodeemilla?
Mitkä pelit ovat "pakkohankintoja"?
Mitä muuta minun tulisi tietää?

Fiksu ostos!

Katsohan ensiksi että saat kunnollisen kuvakaapelin, älä millään RF-liittimellä DC:tä televisioon letkuta. Scarttia kehiin ensiksi.

VMU on juuri se kunnollinen muistikortti. Aito Segan valmistama. Muut "piraattikortit" ovat sitten sekalaisen hyviä, Joytechin ja Nexuksen valmistamat ovat kyllä minun käytössäni olleet luotettavia.

DreamKey on GD, jolla pääsee nettiin. V2.0 pitää vähintään olla, mutta 3.0 on myös julkaistu vähän aikaa sitten.

Boot Disc on "boottilevy", jolla saadaan esim. NTSC-pelit (jenkki- ja japsi) toimimaan ilman että itse DC:tä tarvitsee mitenkään modata.

Pakkohankintoja... Oih, niitä on liikaa! Se riippuu ihan siitä mitä pelikategorioita diggaat!

Mitä muuta... Niin, DC:lle löytyy sitten hitosti huippupelejä! Itsekin tuossa huomasin että vaikka olen pelanut koneella aivan hulluna, on minulla vielä muutamaksi vuodeksi pelejä tallella...

edit: hymiöt poistettu

Originally posted by Tonppa
Fiksu ostos!
Niin minäkin arvelen.

VMU on juuri se kunnollinen muistikortti. Aito Segan valmistama. Muut "piraattikortit" ovat sitten sekalaisen hyviä, Joytechin ja Nexuksen valmistamat ovat kyllä minun käytössäni olleet luotettavia.
VMU on se hauska juttu, jossa on pikku näyttö? Jossain luki, että siihen mahtuu 128KB, mutta tällä boardilla sanotaan 1M, miten on?
Luulisi että näyttö ja muu sälä nostaa muistikortin hintaa melkoisesti. Eikö ole mitään virallista "pelkkää" muistikorttia?

Pakkohankintoja... Oih, niitä on liikaa! Se riippuu ihan siitä mitä pelikategorioita diggaat!
Mitä vaan, paitsi urheilupelejä. Alkuun ajattelin hommata lähinnä jotain omalaatuisia pelejä tai sellaisia joita ei muille koneille ole.
Shenmue ja Skies Of Arcadia ainakin vaikuttaa mielenkiintoiselle, en ole perehtynyt tarjontaan sen tarkemmin.

edit: hymiöt poistettu
Ha! Vihdoin allekirjoituksestani on jotain hyötyä. Varsin huomaavaista, kiitos.

Originally posted by Vedge
VMU on se hauska juttu, jossa on pikku näyttö? Jossain luki, että siihen mahtuu 128KB, mutta tällä boardilla sanotaan 1M, miten on?
Luulisi että näyttö ja muu sälä nostaa muistikortin hintaa melkoisesti. Eikö ole mitään virallista "pelkkää" muistikorttia?

128kb siihen menee. 200 blokkia, pelit vievät vaihtelevasti 2 - 200. Esim. Shenmue vie 80, vaan yleisesti sanoisin että pelit vievät n. 10 - 20 blokkia.

Hanki ihmeessä ainakin yksi VMU! Siitä on ihan oikeasti hyötyä! Monet pelit näyttävät dataa näytössä kesken pelin (ei nyt ihan välttämättä mitään megahyödyllistä mutta kuitenkin) ja sitä on ihan hauska seurailla muutenkin.

VMU ei vastoin monia luuloja vaadi paristoja pelien tallenteluun. Paristoja tarvitaan vain silloin kun halutaan ottaa VMU mukaan matkalle ja pelata sillä ns. minipelejä (joista osa on muuten ihan hauskoja). Silloin kun VMU on ohjaimessa kiinni, se ottaa näyttöön virran itse ohjaimesta.

Noh, pistetäänpä tähän semmonen hyvä startti-paketti:

Itse Dreamcast-konsoli
scartti-kaapeli tai VGA-boksi (paras kuvanlaatu, mutta kaikki pelit eivät toimi)
pari ohjainta
1 VMU, ja yksi tavallinen muistikortti

Pelit:
Shenmue
Skies Of Arcadia
Crazy Taxi
Metropolis Street Racer
Sonic Adventure 1

DreamCastiin kannattaa hankkia sitä kaikkea mikä siitä tekee juuri niin erikoisen konsolin, eli marakassi- ja virveliohjaimet etc.

Niin ja ne 4kpl perusohjainta ja Virtua Tennis 2-peli on myös aika must.

Originally posted by Nemesis
1 VMU, ja yksi tavallinen muistikortti

Noniin, mikä on siis tavallinen muistikortti?
Crazy Taxin ostin PS2:lle, pelasin tunnin, kyllästyin ja myin pois.
Enpä taida hankkia virveleitä, marakasseja ym, vaan pelkästään yhden (1) perusohjaimen.
Mikä on Scart-kaapeli, RGB:kö?

Noniin, mikä on siis tavallinen muistikortti?
Crazy Taxin ostin PS2:lle, pelasin tunnin, kyllästyin ja myin pois.
Enpä taida hankkia virveleitä, marakasseja ym, vaan pelkästään yhden (1) perusohjaimen.
Mikä on Scart-kaapeli, RGB:kö?

Sega itse ei ole valmistanut "tavallisia" muistikortteja. Mutta tuolla sanalla ilmeisesti tarkoitetaan LCD-näytötöntä muistikorttia. Niistä käytä vain Joytechin ja Nexuksen valmistamia!

Jos haluat käyttää DC:täsi "normaalisti" (etkä siis halua noita erikoisohjaimia, joista muuten on parikin artikkelia DCfinin etusivulla) niin kokeile sitten ainakin Virtua Tennis -pelejä. Vaikket urheilusta pidäkään, olen aika varma että jäät noihin koukkuun!

Scart -kaapeli on eri kuin RGB, tai siis kaikki scartit eivät kuljeta RGB-signaalia lävitse. Mikäli et tiedä scartin ja RGB:n eroa, ei sinun myöskään tarvitse siitä murehtia.

Scart -kaapeli on eri kuin RGB, tai siis kaikki scartit eivät kuljeta RGB-signaalia lävitse. Mikäli et tiedä scartin ja RGB:n eroa, ei sinun myöskään tarvitse siitä murehtia.

Tiedän minä eron, ainakin yleisesti. Minusta scart tarkoittaa vain sitä liitintyyppiä. DC:lle on siis vain yhdenlainen scart-johto? (öö..)

Tiedän minä eron, ainakin yleisesti. Minusta scart tarkoittaa vain sitä liitintyyppiä. DC:lle on siis vain yhdenlainen scart-johto? (öö..)

Ei, niitä on DC:lle kahta erilaista. Toinen on tavallinen scart, mutta toinen kuljettaa myös RGB:tä. Niistä pinnien määrästä sen näkee jos ei paketissa lue. (Tahi pakettia ole)

Originally posted by FrankNyberg
Niin ja ne 4kpl perusohjainta ja Virtua Tennis 2-peli on myös aika must.

VT2 toimii myös arcade-ohjaimilla. Samoin NBA on NBC ja Chu Chu Rocket. Eli 2 tavallista ja 2 arcade-ohjainta on aika hyvä kombinaatio, niin voi pelata esim. DOA2:ta ja muita taistelupelejä niin kuin niitä kuuluukin.

Myönnän kyllä että 4 tavallista ohjainta olisi kiva... Tällä hetkellä vajaalukuisiksi jäävät Pen Pen ja Red Dog (ohjainkokoelmani = 3 tavallista, 2 arcade ja ratti).

Jos tehdään joskus uusi Lik Sang kimppatilaus, tilaan kyllä yhden Dreampadin lisää.

Tonppa ja muut! Kertokaa nyt ihmeessä uudelle kaverille, että sen verran miettii, haluaako huomattavasti paremman kuvanlaadun omaavaa DC:tä, eli RGB-scartilla kytkettyä...jessus!

Eli jos TV:si tukee RGB-signaalia(tsekkaa manuaalit), kannattaa ehdottomasti hankkia RGB-johto! Kuten DVD-elokuvien, myös pelien kanssa pätee sama laki: RGB on MUST-liitäntä parasta kuvanlaatua hakevalle.

Yleensäkin jos joku ei tiedä asioiden/tavaroiden/minkätahansa eroa, sillä ON VÄLIÄ, koska kaveri ei tiedä tällöin mikä on paras tai huonoin vaihtoehto, eikä näin tiedä mitä menettää.

Originally posted by jmunkki

Jos tehdään joskus uusi Lik Sang kimppatilaus, tilaan kyllä yhden Dreampadin lisää.

Joo tehdään vaan! Tarvitsen lisää marakasseja ja virveleitä.
Ja arcade tikkuja ja jatkojohtoja ja ja ja ..........

RBG-johto, jossa scart sovitin tuli ainakin minulla koneen mukana.

Metropolis Street Races - Hieno graafinen autopeli. Lonto/Tokio/SF
Sega Rally 2 - Hyva arcade tyylinen ralliautopeli
Virtua Tennis 1 & 2 - Hyva arcade tyylinen tennispeli
Tonny Hawks Pro Skater 2
Shenmue 1 & 2 - Monen cd:n kuuluisa roolipeli
Chu Chu Rocket - Loistavaa innotiivista monipelia. Sopii myos iakkaammille/ei peli-ihmisille mainiosti.
Quake III Arena - Graafisesti kaunis. Vaatii nappaimiston ja hiiren pelaamiseen. DC:n omalla ohjaimella pelaaminen liian hankalaa.

Ilman muistikorttiakin parjaa alussa.

Mitaan tarina juttuja ei kannata hankkia ellei saa todella halvalla. Aika vahainen vaikutus.

No ei ilman muistikorttia ainakaan shenmueta kannata edes aloittaa...

Joku rämpytys peli kuten sydney 2000 on myös hyvä ostos.
Siinä tulee oikeastikin hiki kun pelaa kavereiden kanssa.

Ylös Bottom